Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Vrije tijd
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2005, 15:48
bench140
bench140 is offline
hallo,

Ik zoek eigenlijk nog een sport voor erbij, zoals jiu jitsu. Dit leek mij wel leuk om die technieken enzo te leren. Maar kan je jiu jitsu vergelijken met cardio? Wat ik bedoel is of deze sport zoveel erergie vraagt dat het het groeien in de weg staat?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2005, 15:57
MTpower
MTpower is offline
ik zie hier in de sportschool soms kinderen van een jaar of 8 aan jui jistsu doen, dus denk dat het wel mee zal vallen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 16:27
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
bench140 schreef op 02-02-2005 @ 16:48 :
hallo,

Ik zoek eigenlijk nog een sport voor erbij, zoals jiu jitsu. Dit leek mij wel leuk om die technieken enzo te leren. Maar kan je jiu jitsu vergelijken met cardio? Wat ik bedoel is of deze sport zoveel erergie vraagt dat het het groeien in de weg staat?
Ik zit zelf op Ji-Juitsi (zo schrijf je dat tog ) en het is behoorlijk intensief en meestal zwaarder dan de Judo trainingen die ik krijg (van dezelfde leraar) maar het ligt er vooral aan hoe jezelf mee doet en wat voor soort trainer je heb, als je zware training wil dan ga je gewoon heel fantatiek mee doen en andersom. Maar over het algemeen is Ji-Juitsi zwaarder als Judo maar heeft geen slechte invloed op je groei lijkt me, ik doe elke les (heel) fanatiek mee, en daarvoor heb ik net 25km gefietst op een niet al te zacht tempo, maar ik heb nog geen problemen gehad.
En bovendien, je bent 17 dus zo heel veel groei je niet meer, en voorzover je nog groeit gaat dat langzaam en zorgt veel sporten e.d. voor weinig tot geen belemering voor je groei.

ps: Cardio is toch een krachttraining waarbij je veel beweegt enzo ?
Oud 02-02-2005, 16:35
bench140
bench140 is offline
haha je vat me een beetje verkeerd op, ik heb het over spiergroei. Dat ik niet veel meer groei in de lengte weet ik. Maar toch bedankt, ik ben weer een klein beetje wijzer geworden.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 18:04
SuperS
SuperS is offline
kickboxen ofzo? 'k ken veel mensen die en krachttraining doen, en kickboxen, maar daar is de krachttraining juist bedoeld om het kickboxen te ondersteunen, dus 'k weet niet of dat is wat je wilt
Oud 02-02-2005, 18:40
Diary of Dreams
Citaat:
bench140 schreef op 02-02-2005 @ 17:35 :
haha je vat me een beetje verkeerd op, ik heb het over spiergroei. Dat ik niet veel meer groei in de lengte weet ik. Maar toch bedankt, ik ben weer een klein beetje wijzer geworden.
Ow zo zeg dat dan
Ji-Juitsi kan je spiergroei niet in de weg staan, alleen als je bv plotseling heel hard gaat trainen terwijl je eerst niks deed enzo. Als je weet wat je grensen zijn en je trainer weet wat goede oefeningen zijn kan Ji-Juitsi geen probleem zijn voor je spiergroei, volgens mij kan het alleen maar stimuleren.
Oud 07-02-2005, 01:50
MightyDuck
MightyDuck is offline
Ik heb hier nog niemand gezien die kloppend commentaar geeft, sorry. Ja, het kan wel degelijk je progressie in de weg staan, in welke mate hangt uiteraard af van je kcal inname en je genetische aanleg.

In de begintijd toen ik met bodybuilding begon deed ik nog aan karate, ik weet niet in hoeverre dit met jiu-jitsu te vergelijken is maar ik heb geen andere troef om te oordelen.

Ik weet wel dat als je maandag flink borst getraind hebt je daar nog wel minstens een dag of 3 last van hebt, zo niet langer, dat zul je zelf ook wel weten. Natuurlijk heb je daar ook weer last van als je voor vechtsport traint.

Gevolg: Je training voor vechtsport lijd er onder omdat je niet fit bent en je beschadigde spieren worden weer stevig belast, welliswaar niet op de bb manier, maar het kan zeker een zware belasting vormen.

En je kent de regels over spieren belasten die beschadigd zijn/aan het herstelproces bezig zijn, dat belemmert het herstel, en dus de groei, flink. Dat verschijnsel heet overtraining. Na verloop van tijd ga je merken dat je niet of minder groeit, je word eerder moe, bent suf, heb weinig kracht etc. Als het zo even doorgaat ontstaan er als je er niks aan doet blessures en/of je word ziek. Simpelweg omdat het lichaam de voortdurende belasting en het gebrek aan hersteltijd niet aan kan.

Natuurlijk is dit het ergste scenario maar iig zal het geen positief effect hebben op je bb progressie en andersom heeft bb dat niet op je vechtcapaciteiten. Je kúnt het samen doen mits je goed eet etc maar bereid je dan voor op dit soort klachten en een verminderde progressie, in het ergste geval idd grove overtraining.

Succes.

Citaat:
Diary of Dreams schreef op 02-02-2005 @ 19:40 :
Ow zo zeg dat dan
Ji-Juitsi kan je spiergroei niet in de weg staan, alleen als je bv plotseling heel hard gaat trainen terwijl je eerst niks deed enzo. Als je weet wat je grensen zijn en je trainer weet wat goede oefeningen zijn kan Ji-Juitsi geen probleem zijn voor je spiergroei, volgens mij kan het alleen maar stimuleren.
Dit bedoel ik dus. Wilt u zich vergewissen van voldoende correcte kennis alvorens te oordelen ipv dit te doen vanuit vermoedens en vooroordelen.

Progressie zit em (zeker met bb) niet in constant trainen. Eten en rusten is veel belangrijker.

Laatst gewijzigd op 07-02-2005 om 01:58.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 10:12
Diary of Dreams
Voor de duidelijkheid, we zitten op een SCHOLIEREN forum dus niet iedereen is proffesioneel of heeft weet ik veel wat gestudeerd, en het is toch niet erg om te zeggen wat je denk over iets wat je weet van ervaring o.i.d. zonder dat je het 100% zeker weet...
Daarom zijn er nou forums tog
Oud 08-02-2005, 01:22
MightyDuck
MightyDuck is offline
Citaat:
Diary of Dreams schreef op 07-02-2005 @ 11:12 :
Voor de duidelijkheid, we zitten op een SCHOLIEREN forum dus niet iedereen is proffesioneel of heeft weet ik veel wat gestudeerd, en het is toch niet erg om te zeggen wat je denk over iets wat je weet van ervaring o.i.d. zonder dat je het 100% zeker weet...
Daarom zijn er nou forums tog
Dat weet ik wel maar wat ik zei is toch wel basis bodybuilding kennis. En toegegeven, het is idd niet echt het meest geschikte forum om bb vragen te stellen. De modale mens denkt toch "bodybuilding? dat is de hele dag trainen en ladingen steroiden gebruiken".

Ik vind overigens dat je bij zo'n concrete vraag moet zorgen dat een antwoord kloppend is ipv vermoedens te strooien.

No offence verder, ik zie dat zo gewoon.

Laatst gewijzigd op 08-02-2005 om 01:24.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten