Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2004, 13:03
Stefanie
Stefanie is offline
Ik heb sinds 1,5 jaar vier cavia's, maar zit er de laatste tijd goed overna te denken om ze weg te gaan doen.
Ik weet dat dit een hele grote beslissing is, omdat ik ontzettend veel van die beestjes hou. Maar als ik er gewoon goed over denk is het echt verstandig om ze weg te doen.

Nu vraag ik me af hoe ik dat het beste kan aanpakken. Ik doe ze alleen weg op 1 voorwaarde: ik moet zekerweten dat ze een goed baasje krijgen, anders kan ik het gewoon niet.
Bij familie en kennissen heb ik al rondgevraagd, maar niemand heeft belangstelling en de kinderboerderij wil ze niet. Via internet vertrouw ik het niet zo...

Kan iemand helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2004, 22:11
Vice
Vice is offline
Ik heb ooit op tv gezien dat er een speciaal opvang (een soort caviastad lijkt het wel) is voor cavia's die door omstandigheden niet meer bij hun baasje kunnen wonen. Je zou eens op internet kunnen kijken of dat nog steeds bestaat.
Oud 03-01-2005, 19:01
wiebenik
wiebenik is offline
Waarom wil je ze wegdoen dan? Ik vind dat je daarvoor wel een heeeeeeeele goede reden moet hebben, anders hou je toch niet zoveel van die diertjes dan je zegt.

Ik moet er niet aan denken zeg om mijn caafjes weg te doen, het is ook nog nooit in mij opgekomen.
Oud 03-01-2005, 19:03
wiebenik
wiebenik is offline
Maar als je wilt dat ze goed terecht komen, weet ik wel een forum waar heel veel liefhebbers zitten en ook mensen met een opvang.

Wacht ik PM je wel even.
Oud 03-01-2005, 19:43
C'est moi
C'est moi is offline
Citaat:
bertbart schreef op 31-12-2004 @ 00:55 :
ja, en heb jij je lesje nu geleerd? de volgende keer beter nadenken wanneer je een beestje aanschaft... jij bent ook geen grote dierenvriend
of juist wel ik vind het oncorrect dat je dit zegt heb jij al ooit om welke reden dan ook een dier weg moeten doen, nee? dan weet je neit waarover je praat!! Als ze het niet goed met die cavia's voor had dan houden ze ze.
Oud 03-01-2005, 20:14
Verwijderd
Citaat:
C'est moi schreef op 03-01-2005 @ 20:43 :
of juist wel ik vind het oncorrect dat je dit zegt heb jij al ooit om welke reden dan ook een dier weg moeten doen, nee? dan weet je neit waarover je praat!! Als ze het niet goed met die cavia's voor had dan houden ze ze.
oncorrect, wat is dat? en nee ik heb nooit eerder in de situatie gezeten dat ik mijn huisdieren weg moest doen. Maar weet je waarom? Omdat ik bij een aankoop van een dier altijd goed heb nagedacht en mezelf goed heb geïnformeerd over wat zo'n diertje allemaal nodig heeft. En wie koopt er nou vier cavia's? Ik kan me voorstellen dat je twee cavia's koopt omdat je zo'n cavia niet alleen in een kooitje wilt laten zitten! Maar vier cavia's kopen dat is vragen om moeilijkheden dat kan ieder weldenkend mens toch wel verzinnen?
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 21:30
C'est moi
C'est moi is offline
oncorrect is het tegen overgestelde van correct.
Dat begrijp ik wel dat je dat zo vind maar omdat ze nu te veel cavia's heeft mag ze ze niet weg doen omdat ze er te veel heeft.
Ik heb ook 4 konijnen gehad, dat had ook zn reden.
Ik had een voester die voelde zich alleen, heb toen op aan raden van andere nog een voester erbij gedaan. die was ten eerste al ziek(heb die wel uit het nest gehaalt) en toen die er uit eindelijk bij de andere kwam was het alleen maar vechten dus dat ging niet. toen dacht ik dat ik er een ram bij had gekocht maar dat was een ram en een voedster, dus dat ging niet.(was eingelijk slangen voer) toen heb ik er nog een ram bij gehaald en laten casteren. dat ging in het begin goed maar erna toch weer vechten. de half sekse is naar een nichtje gegaan van mn vriend.
en die ram naar iemand in duitsland. die zit nu in een groep met vrouwtjes. dus waar doe je goed aan????

en ik vind alleen maar dat ze een goede beslissing maakt.
Oud 03-01-2005, 22:06
Eend
Eend is offline
oncorrect bestaat niet, het is incorrect
Oud 03-01-2005, 22:43
Verwijderd
Citaat:
C'est moi schreef op 03-01-2005 @ 22:30 :
oncorrect is het tegen overgestelde van correct.
hahahahahahahahahahaha

Citaat:
Dat begrijp ik wel dat je dat zo vind maar omdat ze nu te veel cavia's heeft mag ze ze niet weg doen omdat ze er te veel heeft.
Ik heb ook 4 konijnen gehad, dat had ook zn reden.
Ik had een voester die voelde zich alleen, heb toen op aan raden van andere nog een voester erbij gedaan. die was ten eerste al ziek(heb die wel uit het nest gehaalt) en toen die er uit eindelijk bij de andere kwam was het alleen maar vechten dus dat ging niet. toen dacht ik dat ik er een ram bij had gekocht maar dat was een ram en een voedster, dus dat ging niet.(was eingelijk slangen voer) toen heb ik er nog een ram bij gehaald en laten casteren. dat ging in het begin goed maar erna toch weer vechten. de half sekse is naar een nichtje gegaan van mn vriend.
en die ram naar iemand in duitsland. die zit nu in een groep met vrouwtjes. dus waar doe je goed aan????

en ik vind alleen maar dat ze een goede beslissing maakt.
haal dan eerst een boekje bij de bibliotheek mens voordat je er achter moet komen dat je een konijntje dat je gekocht hebt geen vrouwtje blijkt te zijn, maar een mannetje, of andersom.. of dat je konijntje koopt dat eigenlijk als voer voor een slang is bedoeld dommie
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 22:50
C'est moi
C'est moi is offline
bertbart: ten eerste wat ben jij zielig ten 2 de

nobody is perfect, I'm nobody!

of denk jij perfect te zijn, en sorry dat had ik juist uit een bieb boek. maar met zo'n mensen als jou ga ik niet in gesprek zielig mens.
Oud 03-01-2005, 23:13
Verwijderd
Citaat:
C'est moi schreef op 03-01-2005 @ 23:50 :
bertbart: ten eerste wat ben jij zielig ten 2 de

nobody is perfect, I'm nobody!

of denk jij perfect te zijn, en sorry dat had ik juist uit een bieb boek. maar met zo'n mensen als jou ga ik niet in gesprek zielig mens.
o meisje, rustig toch, zo bedoelde ik het nou ook weer niet ik wilde alleen maar zeggen dat men in het algemeen zich beter moet laten informeren bij de aanschaf van een dier, trek het je niet persoonlijk aan
Met citaat reageren
Oud 04-01-2005, 11:05
Eend
Eend is offline
Sorry dat ik me er weer mee bemoei, maar bij jonge konijnen kun je heel moeilijk het onderscheidt maken tussen een mannetje en een vrouwtje. En niet alle mensen/winkels waar je zo'n dier haalt, weten veel van konijnen af.

Goed laten informeren gaat in 9 van de 10 gevallen dus niet op.
Oud 04-01-2005, 15:01
AngelLena
AngelLena is offline
Inderdaad, het onderscheid is bij jonge beestjes erg moeilijk te bepalen. Toen ik nog in de dierenspeciaalzaak werkte hebben we ook wel ens met z'n 3en om een konijn heen gestaan om te kijken wat het nou was, we twijfelden allemaal en pas 3 weken later was het duidelijk zichbaar (voor die tijd hebben we het beestje ook niet verkocht). Dus denk daar niet te makkelijk over.

Bertbart: ik snap je standpunt, maar ik denk dat je toch even wat beter na moet denken voor je zulke kwetsende opmerkingen post en vooral even goed moet nadenken of het wel terecht is, daarna kan je ook nog proberen het iets genuanceerder te brengen.

@TS: Is idd een moeilijke beslissing, maar als jij denkt dat het het beste is, dan moet je dat doen. Je kan proberen advertenties te zetten in regionale bladen of bij supermarkten oid. De beoordeling of ze dan een goed baasje blijken te zijn blijft moeilijk, maar je kan ze wat verzorgingsvragen stellen.
Oud 08-01-2005, 13:35
miekmuis
miekmuis is offline
Stefanie doet die beestjes echt om een goede reden weg en geloof me, ze is echt gek op die beestjes. Blijkt dat niet alleen al uit het feit dat ze ze niet weg doet als ze niet heel zeker weet dat ze een geschikt nieuw baasje krijgen?

Bovendien gaat het topic daar niet over. De vraag is of iemand ideeën heeft voor het vinden van een goed nieuw baasje, niet of het gerechtcaardigd is dat ze haar beestjes weg wil doen.
Oud 10-01-2005, 16:34
[Wacko] KiP
[Wacko] KiP is offline
Hallo,

In zuid limburg ken ik iemand die een cavia rusthuis heeft, maar die zorgt ook dat gedumte cavia's een goed tehuis krijgen. Ook zou je mssn kunnen informeren bij stichting cavia. Die heeft adressen door heel nederland voor opvang van cavia's.

succes iig
Oud 10-01-2005, 19:41
faan
faan is offline
Citaat:
bertbart schreef op 04-01-2005 @ 00:13 :
o meisje, rustig toch, zo bedoelde ik het nou ook weer niet ik wilde alleen maar zeggen dat men in het algemeen zich beter moet laten informeren bij de aanschaf van een dier, trek het je niet persoonlijk aan
Het heeft geen zin om een discussie met deze vrouwen aan te gaan. Ik vind dat je gelijk hebt.
Oud 12-01-2005, 18:02
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 04-01-2005 @ 16:01 :
Inderdaad, het onderscheid is bij jonge beestjes erg moeilijk te bepalen. Toen ik nog in de dierenspeciaalzaak werkte hebben we ook wel ens met z'n 3en om een konijn heen gestaan om te kijken wat het nou was, we twijfelden allemaal en pas 3 weken later was het duidelijk zichbaar (voor die tijd hebben we het beestje ook niet verkocht). Dus denk daar niet te makkelijk over.

Bertbart: ik snap je standpunt, maar ik denk dat je toch even wat beter na moet denken voor je zulke kwetsende opmerkingen post en vooral even goed moet nadenken of het wel terecht is, daarna kan je ook nog proberen het iets genuanceerder te brengen.

@TS: Is idd een moeilijke beslissing, maar als jij denkt dat het het beste is, dan moet je dat doen. Je kan proberen advertenties te zetten in regionale bladen of bij supermarkten oid. De beoordeling of ze dan een goed baasje blijken te zijn blijft moeilijk, maar je kan ze wat verzorgingsvragen stellen.
zo kwetsend was ik nou toch ook weer niet?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 14:14
Eend
Eend is offline
Citaat:
bertbart schreef op 12-01-2005 @ 19:02 :
zo kwetsend was ik nou toch ook weer niet?
slechts zeer onredelijk
Oud 13-01-2005, 14:16
Eend
Eend is offline
Citaat:
faen schreef op 10-01-2005 @ 20:41 :
Het heeft geen zin om een discussie met deze vrouwen aan te gaan. Ik vind dat je gelijk hebt.
Deze vrouw weet anders genoeg af van haar dieren en doet het dier ook niet voor de lol weg.

Ook wordt je niet overal goed ingelicht en in elk boek staat over cavia's wat anders. Het zijn lastige dieren om te houden en eisen veel meer verzorging dan ratten of konijnen.
Oud 13-01-2005, 14:55
Bloem
Bloem is offline
Veel meer verzorging dan ratten? Nah dat vind ik dus echt niet. Wij hebben caafjes en ratten gehad, en het spreekt voor zich dat je alle dieren veel aandacht moet geven, maar mijn ratten hadden echt meer aandacht en gedoe nodig dan de cavia's.

Ik zou ze wel willen hebben, maar mijn mama hangt me dan op, dus succes verder
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 16:34
11568
11568 is offline
Citaat:
Eend schreef op 04-01-2005 @ 12:05 :
Sorry dat ik me er weer mee bemoei, maar bij jonge konijnen kun je heel moeilijk het onderscheidt maken tussen een mannetje en een vrouwtje. En niet alle mensen/winkels waar je zo'n dier haalt, weten veel van konijnen af.

Goed laten informeren gaat in 9 van de 10 gevallen dus niet op.
Dat is ook niet zo vreemd, dierenwinkels verkopen ze veel te jong. Op de leeftijd waarop ze wel verkocht zouden kunnen worden is het prima te zien.
En die winkels en klanten moeten eerst maar recente info tot zich nemen voor ze tot aanschaf/verkoop over gaan.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 16:37
11568
11568 is offline
Citaat:
Eend schreef op 13-01-2005 @ 15:16 :
Deze vrouw weet anders genoeg af van haar dieren en doet het dier ook niet voor de lol weg.

Ook wordt je niet overal goed ingelicht en in elk boek staat over cavia's wat anders. Het zijn lastige dieren om te houden en eisen veel meer verzorging dan ratten of konijnen.
Ga eerst eens even iets checken voordat je zomaar roept dat konijnen een makkelijke verzorging vereisen. Die dieren zitten verschrikkelijk vreemd in elkaar en over de ziektes waaraan de meesten overlijden zou iedere toekomstige eigenaar eigenlijk een studie moeten maken, dan zou de gemiddelde sterfleeftijd een stuk hoger te komen liggen. Ook wat betreft voeding moet je veel weten, heel veel.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 16:57
Eend
Eend is offline
Citaat:
11568 schreef op 13-01-2005 @ 17:37 :
Ga eerst eens even iets checken voordat je zomaar roept dat konijnen een makkelijke verzorging vereisen. Die dieren zitten verschrikkelijk vreemd in elkaar en over de ziektes waaraan de meesten overlijden zou iedere toekomstige eigenaar eigenlijk een studie moeten maken, dan zou de gemiddelde sterfleeftijd een stuk hoger te komen liggen. Ook wat betreft voeding moet je veel weten, heel veel.
lieveschat, ik heb jarenlang konijnen gehad en ik heb ook mijn dierenehbo, wilde jij mij vertellen hoe een konijn in elkaar zit?
Zoals ik al zei, een cavia zit moeilijker in elkaar dan een konijn.
Bij een cavia moet je erg op de vitamine C letten, omdat cavia's net als mensen zelf geen vit. C aanmaken. Cavia's mogen niet in het stro en niet op de tocht, heb je een hok laag staan, zorg dan dat het wat hoger komt te staan ivm de grondtocht. Cavia's mogen geen knaagdierenvoer, omdat daar te weinig in zit, moet ik nog even doorgaan?

Een konijn is veel makkelijker te verzorgen, of je het nou wilt of niet.
Oud 13-01-2005, 16:59
Eend
Eend is offline
Citaat:
11568 schreef op 13-01-2005 @ 17:34 :
Dat is ook niet zo vreemd, dierenwinkels verkopen ze veel te jong. Op de leeftijd waarop ze wel verkocht zouden kunnen worden is het prima te zien.
En die winkels en klanten moeten eerst maar recente info tot zich nemen voor ze tot aanschaf/verkoop over gaan.
Neuh, niet alle dierenwinkel verkopen ze te vroeg. En na 6/7 soms 8 weken hoeft het nog lang niet altijd duidelijk te zijn. Bij jongetjes groeit het schaamhaar toch ook niet rond dezelfde week?

Jij loopt hier wel elke keer anderen af te kraken, maar je snapt er zelf geen enkele drol van.
Oud 13-01-2005, 17:01
Eend
Eend is offline
Citaat:
Bloem schreef op 13-01-2005 @ 15:55 :
Veel meer verzorging dan ratten? Nah dat vind ik dus echt niet. Wij hebben caafjes en ratten gehad, en het spreekt voor zich dat je alle dieren veel aandacht moet geven, maar mijn ratten hadden echt meer aandacht en gedoe nodig dan de cavia's.

Ik zou ze wel willen hebben, maar mijn mama hangt me dan op, dus succes verder
aandacht is wat anders dan verzorging. Ratten hebben veel energie en hebben zeg maar klimmatrialen nodig. Bij cavia's moet je net als bij mensen kijken of ze wel genoeg vit. C, vezelf en andere dingen binnenkrijgen. Ratten kunnen dat zelf aanmaken.
Cavia's hebben een lastig darmkanaalsysteem en dan worden er al vanzelf meerdere eisen gesteld.
Oud 13-01-2005, 18:23
faan
faan is offline
Citaat:
Eend schreef op 13-01-2005 @ 17:59 :
Ik loop hier wel elke keer anderen af te kraken, maar ik snap er zelf geen enkele drol van.
Arrogante kut.
Oud 13-01-2005, 18:29
11568
11568 is offline
Citaat:
Eend schreef op 13-01-2005 @ 17:57 :
lieveschat, ik heb jarenlang konijnen gehad en ik heb ook mijn dierenehbo, wilde jij mij vertellen hoe een konijn in elkaar zit?
Zoals ik al zei, een cavia zit moeilijker in elkaar dan een konijn.
Bij een cavia moet je erg op de vitamine C letten, omdat cavia's net als mensen zelf geen vit. C aanmaken. Cavia's mogen niet in het stro en niet op de tocht, heb je een hok laag staan, zorg dan dat het wat hoger komt te staan ivm de grondtocht. Cavia's mogen geen knaagdierenvoer, omdat daar te weinig in zit, moet ik nog even doorgaan?

Een konijn is veel makkelijker te verzorgen, of je het nou wilt of niet.
- Konijnen mogen ook niet op tocht
- Knaagdierenvoer is ook voor konijnen slecht
- Konijnen hebben hun vitamine C ook hard nodig -weliswaar minder dan cavia's, maar toch-

Zo nog tienmiljoen dingen. En het gaat me er niet om over welk dier nou moeilijker te verzorgen is, maar om het feit dat jij het verzorgen van konijnen afschildert als het iets wat in 3 seconden geleerd is. Die dieren EHBO dingen ken ik, leer je lang niet genoeg over de echte belangrijke dingen. Dat is overigens eerste hulp, je moet alles weten.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 18:34
11568
11568 is offline
Citaat:
Eend schreef op 13-01-2005 @ 17:59 :
Neuh, niet alle dierenwinkel verkopen ze te vroeg. En na 6/7 soms 8 weken hoeft het nog lang niet altijd duidelijk te zijn. Bij jongetjes groeit het schaamhaar toch ook niet rond dezelfde week?

Jij loopt hier wel elke keer anderen af te kraken, maar je snapt er zelf geen enkele drol van.
Kind, hou toch eens op. Dat laatste slaat absoluut op jou. Ik kraak niemand persoonlijk af, maar wel ideeën ja. Net als met die bio-industriediscussie, toen begon je ook al met dat soort verwijten te smijten als je het even niet meer wist.

Nee, natuurlijk verkopen niet ALLE dierenwinkels hun konijnen te vroeg. Er zullen er vast wel een paar zijn die ze vanaf 8 weken verkopen. Dan nog. Er zijn nog honderden dw's die konijnen tussen 4 en 6 weken over de toonbank gooien. Goh wat weet jij toch veel van konijnen af, denk je nou serieus dat 6/7 weken wel een goede leeftijd is? Ik heb het over 8/10 weken.
Ik weet waar ik over praat, en als je wilt weten hoe ik aan die info kom dan geef je maar een gil. Vertel het je graag.
Alhoewel, je weigert toch om iets aan te nemen van anderen.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 23:15
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Eend schreef op 13-01-2005 @ 18:01 :
aandacht is wat anders dan verzorging. Ratten hebben veel energie en hebben zeg maar klimmatrialen nodig. Bij cavia's moet je net als bij mensen kijken of ze wel genoeg vit. C, vezelf en andere dingen binnenkrijgen. Ratten kunnen dat zelf aanmaken.
Cavia's hebben een lastig darmkanaalsysteem en dan worden er al vanzelf meerdere eisen gesteld.
Ja, en cavia's voer je regelmatig fruit en witlof, en eventueel speciale brokjes, niet echt heel lastig toch?
Met citaat reageren
Oud 13-01-2005, 23:34
Verwijderd
Citaat:
BRUTAL:
" ...plus they got the Mouseville
All-Star Circus. There's mice that
swing on trapeze, mice that roll
barrels, mice that stack coins..."

DEL:
"Dat's it! Dat's da place for Mr.
Jingles! You gonna be a circus
mouse after all! Gonna live in a
mouse city down in Florida!"
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 08:21
[Wacko] KiP
[Wacko] KiP is offline
Er word nu wel heel erg afgeweken van de vraag van de topicstarter ...
Oud 14-01-2005, 12:23
Verwijderd
(ging ts niet emigreren? zoiets meen ik me te herinneren... lijkt me lastig om dan cavia's mee te nemen)
(als zowel cavia's als konijnen geen knaagdierenvoer mogen, en hamsters en muisjes ook niet, welke huisdieren mogen het dan nog wel? alleen ratjes? waarom heet het dan knaagdierenvoer?)
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 17:29
11568
11568 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 14-01-2005 @ 13:23 :
(ging ts niet emigreren? zoiets meen ik me te herinneren... lijkt me lastig om dan cavia's mee te nemen)
(als zowel cavia's als konijnen geen knaagdierenvoer mogen, en hamsters en muisjes ook niet, welke huisdieren mogen het dan nog wel? alleen ratjes? waarom heet het dan knaagdierenvoer?)
Mogen hamsters en muizen het ook niet dan?
Nouja, voor konijnen zit er gewoon te weinig vitaminen en bouwstoffen in, ze hebben bovendien een darmstelsel wat niet te vergelijken is met die van knaagdieren. Want een konijn is geen knaagdier.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 18:35
Eend
Eend is offline
Citaat:
Bloem schreef op 14-01-2005 @ 00:15 :
Ja, en cavia's voer je regelmatig fruit en witlof, en eventueel speciale brokjes, niet echt heel lastig toch?
je behoort ze vit C druppels te geven, ze zijn erg vatbaar voor ziektes (vatbaarder dan andere knaagdieren) of vit. c tabletjes, net wat ze lekkerder vinden.

Het beste voer is van die aparte korrels, maar niet te veel, want dan kunnen ze weer juist darmproblemen krijgen.

Ik vind persoonlijk dat cavia's wel meer verzorging nodig hebben.
Oud 14-01-2005, 18:35
Eend
Eend is offline
Citaat:
faen schreef op 13-01-2005 @ 19:23 :
Ik ben een klootzak.
Oud 14-01-2005, 18:45
faan
faan is offline
ben moet heb zijn ..
Oud 15-01-2005, 00:26
Bloem
Bloem is offline
Ik vind niet dat cavia's meer verzorging nodig hebben, en al helemaal niet meer aandacht dan bv. ratten ofzo. Daarbij, welke (knaag)dieren mogen wel op de tocht zitten?! Maar goed, dat is misschien ook persoonlijk allemaal. Iig vind ik cavia's echt geen beestjes die verschrikkelijk veel tijd en moeite kosten. Maar het spreekt natuurlijk voor zich dat je elk beest aandacht moet geven en goed moet verzorgen.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 09:56
bloemkool
bloemkool is offline
whahahaha

ze heeft gewoon vier cavia's gekocht, de beesten blijken achteraf toch meer tijd en geld op te vreten dan ze verwacht had, en nu schuift ze het maar op "omstandigheden", zo'n wazig woord dat altijd gebruikt wordt als mensen iets verkeerd doen.

"sorry ik heb me huiswerk niet af. OMSTANDIGHEDEN."
"ik kan deze week niet naar school. OMSTANDIGHEDEN."

Als ik dat woord hoor, weet ik al dat er zwaar uit nekken wordt geluld. Anders zou degene die dit topic is begonnen wel gewoon uitgelegd hebben waarom ze d'r cavia's niet langer WIL houden.

erg matig, de asiels zitten vol met dieren die gedumpt zijn wegens OMSTANDIGHEDEN.
Oud 31-01-2005, 13:07
Verwijderd
Citaat:
11568 schreef op 14-01-2005 @ 18:29 :
Mogen hamsters en muizen het ook niet dan?
Nouja, voor konijnen zit er gewoon te weinig vitaminen en bouwstoffen in, ze hebben bovendien een darmstelsel wat niet te vergelijken is met die van knaagdieren. Want een konijn is geen knaagdier.
nee, voor hamsters en muizen is het te groot, die hebben kleinere korreltjes nodig. Maar ik vroeg niet waarom konijnen het niet mogen, maar waarom het dan nog uberhaupt knaagdierenvoer heet, als bijna geen enkel knaagdier het mag
(en zijn konijnen geen knaagdieren? goh )
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 13:27
Eend
Eend is offline
Citaat:
bloemkool schreef op 31-01-2005 @ 10:56 :
whahahaha

ze heeft gewoon vier cavia's gekocht, de beesten blijken achteraf toch meer tijd en geld op te vreten dan ze verwacht had, en nu schuift ze het maar op "omstandigheden", zo'n wazig woord dat altijd gebruikt wordt als mensen iets verkeerd doen.

Als ik dat woord hoor, weet ik al dat er zwaar uit nekken wordt geluld. Anders zou degene die dit topic is begonnen wel gewoon uitgelegd hebben waarom ze d'r cavia's niet langer WIL houden.

erg matig, de asiels zitten vol met dieren die gedumpt zijn wegens OMSTANDIGHEDEN.
Ik ken haar wat persoonlijker dan dat jij doet en ik weet zeker dat het uit bepaalde omstandigheden komt. Ze heeft al een oplossing verzonnen en ze houdt ze nu wel alle 4.

Ik heb zelf 5 cavia's en ik zou ze nooit weg willen doen, maar misschien kom ik straks wel zonder geld te zitten en dan? Misschien waren haar omstandigheden ook wel zo. Dat zijn nou net omstandigheden waar je niks aan kunt doen, hoe veel je ook van je dier houdt.

Ik vind je reactie dus een beetje overdreven en onredelijk.
Oud 31-01-2005, 13:31
Eend
Eend is offline
Citaat:
Sarah schreef op 31-01-2005 @ 14:07 :
nee, voor hamsters en muizen is het te groot, die hebben kleinere korreltjes nodig. Maar ik vroeg niet waarom konijnen het niet mogen, maar waarom het dan nog uberhaupt knaagdierenvoer heet, als bijna geen enkel knaagdier het mag
(en zijn konijnen geen knaagdieren? goh )
Dat vraag ik me ook af. Ik gaf het normaal gesproken als extraatje voor mijn caafs. Naast hun dagelijkse korrels aten mijn caafs dus ook wat 'lekkere' dingetjes. Mijn dierenarts heeft me dat afgeraden, omdat ze dan te veel van een bepaalde stof binnen zouden krijgen en daar raakten ze door aan de diarree. En Nicky had inderdaad diarree en nu ik met dat extra voeren gestopt ben en Nicky nog maar 15 gram korrels geef per dag, gaat het perfect met haar. En nee, 15 gram is echt niet te weinig voor korrels, aangezien er enorm veel goede stoffen in zitten. Maar te veel goed wordt slecht.
Mijn cavia's worden lang niet uitgehongerd, want naast die 15 gram per cavia eten ze enorm veel hooi en af en toe een dikmakende knaagstaaf.

Groenvoer geef ik ze zelden, omdat ze dat hier niet echt gewend zijn. Aangezien ik ook vitamine C tabletjes geef waar voldoende vit. C in zit voor 1 dag, is het ook geen noodzaak.
Het is lekker, maar mijn cavia's vinden gedroogde fruitkorrels en schijfjes gedroogde banaan veel lekkerder
Oud 03-02-2005, 03:17
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Citaat:
Eend schreef op 31-01-2005 @ 14:31 :
Groenvoer geef ik ze zelden, omdat ze dat hier niet echt gewend zijn. Aangezien ik ook vitamine C tabletjes geef waar voldoende vit. C in zit voor 1 dag, is het ook geen noodzaak.
Het is lekker, maar mijn cavia's vinden gedroogde fruitkorrels en schijfjes gedroogde banaan veel lekkerder
Ik kan me echt werkelijk waar níet voorstellen dat jouw caafs net zo op een gedroogd schijfje banaan afvliegen als op andijvie of gras..... Je kan in plaats van dat gedroogde spul veel beter verse groenten geven, daar zit namelijk behalve vit. C ook allerlei andere gezonde vitamines en bouwstoffen in. Vitamine C is niet het enige wat ze nodig hebben, dat wordt wel eens vergeten. En ja, ik weet ook wel dat dat ook in het droogvoer zit, maar afwisseling is ook heel belangrijk. Ik neem aan dat jij liever ook niet 's ochtends, 's middags en 's avonds droog bruin brood wilt eten? Ik heb het idee dat bij jou vooral de kosten van groenten meespelen, en eerlijk gezegd vind ik dat niet echt een goede motivatie. Als je de groenten bij de Aldi of op de markt haalt, is het nog best te betalen.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 11:43
Verwijderd
mijn cavia kreeg meestal wat we na het schoonmaken van de groenten voor het avondeten overhielden, dat kost dan niets extra. Maar ik weet niet of-ie daardoor misschien soms groenten kreeg die hij eigenlijk niet mocht.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 21:26
Eend
Eend is offline
Citaat:
Avalon_Mae schreef op 03-02-2005 @ 04:17 :
Ik kan me echt werkelijk waar níet voorstellen dat jouw caafs net zo op een gedroogd schijfje banaan afvliegen als op andijvie of gras..... Je kan in plaats van dat gedroogde spul veel beter verse groenten geven, daar zit namelijk behalve vit. C ook allerlei andere gezonde vitamines en bouwstoffen in. Vitamine C is niet het enige wat ze nodig hebben, dat wordt wel eens vergeten. En ja, ik weet ook wel dat dat ook in het droogvoer zit, maar afwisseling is ook heel belangrijk. Ik neem aan dat jij liever ook niet 's ochtends, 's middags en 's avonds droog bruin brood wilt eten? Ik heb het idee dat bij jou vooral de kosten van groenten meespelen, en eerlijk gezegd vind ik dat niet echt een goede motivatie. Als je de groenten bij de Aldi of op de markt haalt, is het nog best te betalen.
Zoals ik al uitlegde kunnen enkele cavia's van mij niet tegen groenvoer. Dat is de reden waarom mijn dierenarts mij verteld heeft dat ik er mee moest stoppen. Tuurlijk geef ik ze nog wel eens wat en de kosten maken mij niets uit, want die betaald mijn moeder toch wel.
Ik vind het alleen niet eerlijk om een dier vol te proppen met iets waar hij ziek van wordt. Nicky is nou eindelijk al een maandje diarree vrij en dat wil ik graag zo houden.

Dit houdt niet aan dat ze nooit groenvoer krijgen. Alleen ze krijgen het gewoon niet met regelmaat.
Oud 05-02-2005, 20:48
bloemkool
bloemkool is offline
tja misschien ben ik dan onredelijk, maar ik vind het woord OMSTANDIGHEDEN gewoon vaag. het is een woord waar veel mensen misbruik van maken, en vaak komen er allerlei misverstanden door dit soort dingen. mensen gaan t zelf invullen
"is ze ziek?" "heeft ze gewoon geen zin?" enz.

maarja, thuis hebben we zelf best veel dieren, en we hebben al onze dieren hun hele leven bij ons gehouden en er goed voor gezorgd en er vooraf veel over gelezen en rondgevraagd.
Oud 07-02-2005, 11:52
Verwijderd
Citaat:
bloemkool schreef op 31-01-2005 @ 10:56 :
whahahaha

hehheh, eindelijk iemand die het met me eens is
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten