Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2005, 14:15
loesjeke
loesjeke is offline
Hallo, graag zou ik een discussie willen opstarten
Thema: Is kunst een vorm van communicatie?
Grtz,
Loesje

Mijn mening: ja! Kunst is een manier om jezelf te uiten en je gevoelens, mening over sociale thema's etc. naar buiten te brengen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2005, 14:36
Verwijderd
Ja maar wel van eenzijdige communicatie. Degene die het kunstwerk maakt communiceert NAAR degene die er naar kijkt, maar de kijker kan niet 'terugcommuniceren' naar degene die het werk gemaakt heeft.
Dan is het dus eigenlijk geen communicatie maar een vorm van aanbieden van informatie.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 14:49
loesjeke
loesjeke is offline
Maarja, als de kijker per se wil terugreageren kan hij dat toch altijd doen? -> Briefje schrijven/kunstenaar opzoeken/...
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 14:51
loesjeke
loesjeke is offline
Voorwaarde voor communicatie is toch: zender-boodschap-ontvanger. Dit is bij kunst toch voldaan?
De voorwaarde voor communicatie is dat er een signaal wordt uitgestuurd en ontvangen, terug kunnen communiceren is daarbij geen voorwaarde!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 14:58
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 15:03
TIEN
TIEN is offline
ik vind niet dat je altijd je mening uit via jou kunst.
als ik bijvoorbeeld een abstracte tekening heb dan zit daar geen duidelijke bedoeling achter...

aan de andere kant.. je KAN wel heel goed je mening uiten, en dan laat jij dit zien dmv je werk en wil dit overbrengen aan ene ander..
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 15:20
loesjeke
loesjeke is offline
Ok, misschien heeft de kunstenaar niet altijd de bedoeling om te communiceren, maar een goed kunstwerk moet toch altijd een gevoelige snaar raken? je moet je er als kijker toe aangesproken voelen.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 15:36
andersom
andersom is offline
Citaat:
loesjeke schreef op 10-02-2005 @ 15:15 :
Hallo, graag zou ik een discussie willen opstarten
Thema: Is kunst een vorm van communicatie?
Grtz,
Loesje

Daar hoef je verder geen discussie over te beginnen.
Kunst is een vorm van comunicatie.
Net als bellen, e-mailen en faxen gaat het om overbrengen van informatie.
En kunst is daarin de meest mooie, persoonlijke en eigenzinnigste daarin.
Oud 10-02-2005, 15:42
andersom
andersom is offline
Citaat:
krullevaar schreef op 10-02-2005 @ 15:36 :
Ja maar wel van eenzijdige communicatie. Degene die het kunstwerk maakt communiceert NAAR degene die er naar kijkt, maar de kijker kan niet 'terugcommuniceren' naar degene die het werk gemaakt heeft.
Dan is het dus eigenlijk geen communicatie maar een vorm van aanbieden van informatie.
Ah dus een onbeantwoord sms-je of een briefkaart is geen vorm van comunicatie??

aanbieden van informatie.....kom op zeg. dan kijk je wel heel materialistisch naar kunst.
Oud 10-02-2005, 16:07
loesjeke
loesjeke is offline
En wat vinden jullie van de stelling: "kunst begint waar kitsch eindigt"?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 12:47
brinta
brinta is offline
Ik wil graag nog reageren op 'Kunst is een vorm van communicatie' met een anekdote:
Rashid Ben Ali exposeert in het Cobra museum, zijn werk is nogal controversieel, vooral richting moslims. Ik was op zoek naar zijn site en belandde op het forum van de Gaykrant. Ik postte daar iets in de trant van 'ik ben moslim en ik hou erg van controversiele kunst, ben benieuwd naar t werk van Ben Ali'. Plots kreeg ik in mijn hotmailbox een hatemailtje, met woorden als slet, kahba (arabisch voor hoer), kankerpot enz, heel vervelend en dreigend. Ik mailde koeltjes terug, in het kader van 'de andere wang toekeren'. De jongen in kwestie mailde me een kalm, weloverwogen bericht terug over zijn stellingname tov Ben Ali's werk. Zo kwamen we tot een goed gesprek. Mijn stelling is dus: Kunst leidt tot communicatie. En ter aanvulling daarop: kunst moet provocerend zijn om de communicatie (in dit geval debat) bij een zo breed mogelijk publiek los te maken.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 13:11
ShitVisjes
ShitVisjes is offline
Citaat:
loesjeke schreef op 10-02-2005 @ 17:07 :
dan vraag ik me af waar kitch eindigd. En waarom zou Kitch geen kunst kunnen zijn?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 13:21
JCG
JCG is offline
Citaat:
brinta schreef op 11-02-2005 @ 13:47 :
Ik wil graag nog reageren op 'Kunst is een vorm van communicatie' met een anekdote:
Rashid Ben Ali exposeert in het Cobra museum, zijn werk is nogal controversieel, vooral richting moslims. Ik was op zoek naar zijn site en belandde op het forum van de Gaykrant. Ik postte daar iets in de trant van 'ik ben moslim en ik hou erg van controversiele kunst, ben benieuwd naar t werk van Ben Ali'. Plots kreeg ik in mijn hotmailbox een hatemailtje, met woorden als slet, kahba (arabisch voor hoer), kankerpot enz, heel vervelend en dreigend. Ik mailde koeltjes terug, in het kader van 'de andere wang toekeren'. De jongen in kwestie mailde me een kalm, weloverwogen bericht terug over zijn stellingname tov Ben Ali's werk. Zo kwamen we tot een goed gesprek. Mijn stelling is dus: Kunst leidt tot communicatie. En ter aanvulling daarop: kunst moet provocerend zijn om de communicatie (in dit geval debat) bij een zo breed mogelijk publiek los te maken.
Wel jammer dat hij begon met schelden, daar haken de meeste mensen af.
Oud 11-02-2005, 13:47
brinta
brinta is offline
Citaat:
JCG schreef op 11-02-2005 @ 14:21 :
Wel jammer dat hij begon met schelden, daar haken de meeste mensen af.
Ja idd, het debat moet wel een beetje beschaafd blijven
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 13:51
Verwijderd
Citaat:
loesjeke schreef op 10-02-2005 @ 17:07 :
die overgang van kunst naar kitch is al lange tijd geleden door kunstenaars overscheden, alles wordt tegenwoordig met elkaar gemengd. kijk naar een centre pompidou, daar staan dingen waar mensen zich van kunnen afvragen of iets kitch of kunst of wat dan ook is.

in de van dale staat kitch als: al wat niet echt is van sentiment, of niet werkelijk artistiek is, maar het pretendeert te zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 21:11
Jude
Jude is offline
Idd, sinds de pop art en vooral Jeff Koons is er eigenlijk helemaal geen verschil meer tussen kunst & kitsch.

Omdat het in een museum staat wordt het bewonderd als kunstwerk, maar in een andere context, bijvoorbeeld op de rommelmarkt of in een reclamefolder, zou je er waarschijnlijk geen tweede keer naar kijken.

Die hele kunst / kitsch-discussie is een beetje achterhaald eigenlijk. Maar wel interessant.
Reageren

Regels voor berichten