Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-02-2005, 09:41
Kabouter
Kabouter is offline
Ik ben sinds gister begonnen met hardlopen... En ik vond het zoo lekker, dat ik vandaag op zich wel weer wil.
Ik doe het volgens een beginnerschema van runnersworld.nl.

http://www.runnersworld.nl/advies/schema/beginners.html

Ik wil dus wel 3 keer per week gaan, maar als het kan, en als ik zin heb, vaker. Denken jullie dat dat slecht is? Ik sportte voorheen niet zoveel. Fietste wel elke dag ongeveer een half uur, maar dat was meer noodzaak dan dat ik het leuk vond

Ik hoor het wel
Oud 10-02-2005, 12:33
Kabouter
Kabouter is offline
Okee, dank je wel! Ik dacht al zoiets. bedankt voor je advies
Oud 10-02-2005, 14:14
snuvvel
snuvvel is offline
ja zou het ook om de dag doen, volgens mij is het ook slecht voor je gewrichten.?
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 15:25
Mara
Mara is offline
Om de dag. Vooral omdat je al niet veel sportte, je moet het echt opbouwen. Je lichaam moet namelijk wel de kans krijgen om zich te herstellen

Naarmate je beter wordt en je conditie verbeterd kan je 't evt. wat vaker doen, maar dan niet alle dagen even 'zwaar' de dagen er tussen in dan bijv. een kortere afstand op minder hoog tempo.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 15:52
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Om de dag ja. En 3 keer is goed.
Ik volg ook een schema van runnersweb, alleen dan schema 2. Ik doe het alleen wel op mn eigen tempo: ik heb een keer 2 schema's in 1 week gedaan bijv. Maar ik heb hiervoor wel al intensief getraind. Het enige wat er bij mij mist is ontwikkeling en belasting van/bij de juiste spieren. Ik danste en dat is toch heel anders dan hardlopen op een bepaalde manier.

Als jij na een week nog steeds een te grote belasting voelt op je enkels/kuiten moet je die week verlengen met nog een week. Tip van mn moeder (fysiotherapeut). Het betekent dan nml dat je lichaam deze nog niet helemaal aankan.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 15:53
Kabouter
Kabouter is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 11-02-2005 @ 16:52 :
Om de dag ja. En 3 keer is goed.
Ik volg ook een schema van runnersweb, alleen dan schema 2. Ik doe het alleen wel op mn eigen tempo: ik heb een keer 2 schema's in 1 week gedaan bijv. Maar ik heb hiervoor wel al intensief getraind. Het enige wat er bij mij mist is ontwikkeling en belasting van/bij de juiste spieren. Ik danste en dat is toch heel anders dan hardlopen op een bepaalde manier.

Als jij na een week nog steeds een te grote belasting voelt op je enkels/kuiten moet je die week verlengen met nog een week. Tip van mn moeder (fysiotherapeut). Het betekent dan nml dat je lichaam deze nog niet helemaal aankan.
Thanks voor de tip!
Oud 11-02-2005, 19:58
*ABC*
*ABC* is offline
Ik ben altijd bang met hardlopen dat je je knieen teveel belast. Of bijvoorbeeld je voeten/enkels.

Is dit waar? Of is hardlopen juist goed voor je? Mischien kan ik iets gebruiken waardoor mijn knieen minder belast worden, doet iemand dat?

Sorry dat ik het in jouw topic doe, maar misschien heb jij er ook iets aan.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2005, 20:46
Kabouter
Kabouter is offline
maakt mij niet uit hoor, misschien handig om hier een algemeen hardloop topic van te maken?
Kunnen we onze ervaringen in uitwisselen enzo?
Forumbaas?
Oud 11-02-2005, 22:09
Anaïs
Anaïs is offline
ik wou dat ik lopen ook leuk vond
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 07:47
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
*ABC* schreef op 11-02-2005 @ 20:58 :
Ik ben altijd bang met hardlopen dat je je knieen teveel belast. Of bijvoorbeeld je voeten/enkels.

Is dit waar? Of is hardlopen juist goed voor je? Mischien kan ik iets gebruiken waardoor mijn knieen minder belast worden, doet iemand dat?

Sorry dat ik het in jouw topic doe, maar misschien heb jij er ook iets aan.
Ja je hebt gelijk. Als onervaren sporter kun je met hardlopen erg veel niet goed doen. Je knieen inderdaad, maar ook inderdaad je enkel. Dit komt namelijk omdat je met hardlopen goede beenspieren nodig hebt die het werk voor je doen. Met goede spieren zorg je ervoor dat die belasting er niet zo is. Daarom trainen veel fanatieke hardlopers ook hun beenspieren.

Wat jij zou moeten doen is echt op een heel laag niveau beginnen. Dat schema van kabouter is daar goed voor. Maar dus ook mijn tip aanhouden: als na 1 week de belasting nog te erg is, deze met nog een week verlengen. Het is erg belangrijk dat je lichaam je belasting aankan om het goed op te kunnen bouwen.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 08:44
Kabouter
Kabouter is offline
Ja, die tip vind ik ook erg goed. Want dat schema is dan wel binnen 12 weken, maar het maakt niet uit als je er 14 of 15 weken van maakt. Beter dat dan last van je enkels of knieen...
Oud 12-02-2005, 09:56
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Kabouter schreef op 12-02-2005 @ 09:44 :
Ja, die tip vind ik ook erg goed. Want dat schema is dan wel binnen 12 weken, maar het maakt niet uit als je er 14 of 15 weken van maakt. Beter dat dan last van je enkels of knieen...
Precies en ik spreek uit ervaring. Ik heb namelijk een keer last gekregen van mijn knieen omdat de belasting te hoog was (was niet met hardlopen maar het is hetzelfde effect). Toen kon k t dus helemaal niet meer.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 13:13
Kabouter
Kabouter is offline
Het is wel waar wat ze zeggen, dat hardlopen verslavend werkt. Ik vind het erg lekker, en heb nu al weer zin inmorgen, dan mag ik weer!

Heb vandaag even goede schoenen aangeschaft. Wel goedkope nog, eerst maar even kijken of ik t echt volhou...
Oud 12-02-2005, 14:20
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1081053 voor wat extra info die handig kan zijn.

Ik weet niet of je wat wilt bereiken, of het enkel voor je plezier doet. Let goed op overbelasting en ga niet te vaak anders krijg je geen supercompensatie (link).

Regels voor berichten