Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2005, 16:22
Fantôme
Fantôme is offline
Hoi!

Ik zit nu een half jaar op een nieuwe school (hva) en heb het wel erg druk met allerlei dingen. Vooral in het begin deed ik daardoor weinig leuke dingen en was ik bezig met mn dingen voor school. Toen ik op vakantie ging zeiden een aantal vriendinnen tegen me 'geniet (bewust) van je vakantie he!!' Dit heb ik ook zeker gedaan.

ik probeer nu vaker dingen tussendoor te doen die leuk zijn en het maakt me een stuk vrolijker.

Herken jij je hierin? of juist totaal niet? kan je voorbeelden geven? Denk je dat het belangrijk is? Kan je het moment aangeven waarin je dit ineens wel/niet meer bent gaan doen. of deed je dit altijd al wel/niet en is er niks veranderd?

kus! fantome
Oud 06-02-2005, 18:54
Verwijderd
Ik probeer zeker zo nu en dan dingen te doen die ik leuk vind en dan probeer ik er ook van te genieten. Zo ben ik vorig jaar weer begonnen met waterpolo en dat vind ik echt leuk, ik voel me vaak stukken beter als ik getraind heb of een wedstrijd gespeeld heb. En als ik buiten loop en het is lekker weer (zoals vrijdag en vandaag), dan geniet ik van dat weer, van het zonnetje en de lucht die er dan hangt ('t "ruikt" al wat naar lente). En ook met andere dingen probeer ik soms bewust te genieten van iets dat leuk is of dat goed gaat of wat dan ook. Ik denk dat dat ook erg belangrijk is, anders wordt het leven wel erg negatief.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 18:55
Verwijderd
ik snap heel goed wat je bedoelt. ik heb per dag bijna 4 uur reistijd, en dat ontneemt me een heleboel. als ik thuis kom, wat vaak rond etenstijd is, dan ben ik moe. gewoon moe van dat reizen, omschakelen, etc. wanneer mijn moeder zegt: joh, onderneem eens iets, ga met je vriend of een paar vrienden wat leuks doen, dan word ik gewoon al moe bij de gedachte dat ik dat allemaal moet regelen, de boel gezellig moet houden, etc. en door de lange dagen die ik maak, heb ik daar gewoon geen puf voor, en kan ik de zin niet maken. hierdoor wordt ook veel contact verwaarloosd. maar ik kan er gewoon niets aan doen. ik vind het super dat jij jezelf wer leuke dingen kan laten doen, en ik kan niet wachten tot ik weer lekker kan genieten, maar momenteel lukt dat gewoon niet.
nou ben ik van mezelf al geen feestbeest, uitgaan doe ik niet (ook vanwege een aantal redenen die ik niet open zal noemen), en tjsa, dat is gewoon onbekend.

Maar ik heb het gevoel dat ik maar eens moet doorslaan. ik ben dit namelijk zo vreselijk zat...
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 19:00
Verwijderd
Er bestaat een stroming die gelooft dat je niet doet zoals je je voelt, maar je voelt zoals je doet. Vanuit dat oogpunt zou je dus juist leuke dingen moeten ondernemen, zodat je je beter gaat voelen.

Leuke dingen hoeven niet altijd vermoeiend te zijn, lekker buiten op een bankje zitten in een tussenuur of als je op de trein wacht en genieten van het zonnetje kan ook leuk zijn en daar kun je ook van genieten (ik iig wel). Of een kindje wat zingend door de trein heen huppelt. Of 's avonds als je uitgeput op de bank je favoriete tvprgramma ligt te kijken of lekker met je vriend in bad ligt ofzo, ik zeg maar wat. En zo zijn er nog tientallen dingen die niet vermoeiend zijn, maar waar heel goed van te genieten valt.
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 20:57
Verwijderd
Ik probeer altijd van het leven te genieten, maar dan wel zonder drugs en alcohol en tabak.

Maar met vrienden en veel lol maken, daar bedoel ik niet uitgaan mee(wat ik wel eens doe), maar gewoon lekker gek doen en mezelf zijn. Op school ben ik wel wat rustiger maar ook nog steeds behoorlijk gek.

En ik zie de dingen altijd zeer luchtig, wat voor mij ook helpt om het leven plezierig te houden.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 08:49
I-alone
I-alone is offline
Nee, ik herken het niet heel erg. Ik heb t ook wel redelijk druk, maar ik heb nog nooit echt heel erg gehad dat ik daardoor de leuke dingen naast me liet liggen. Ik probeer tussen school door ook tijd voor mezelf te maken, al is het alleen een uurtje op internet, een boek lezen of ff een stuk fietsen op de hometrainer.
In het weekend heb ik ook wel tijd voor mezelf om lekker te winkelen of om uit te gaan.
Oud 08-02-2005, 09:22
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Mja, het is op zich wel belangrijk, maar ik heb er vaak gewoon geen tijd voor. En als ik er wel tijd voor heb, dan heb ik geen zin omdat ik veel te moe ben... Daarom valt onder leuke dingen doen bij mij ook gewoon een leuk televisieprogramma kijken, computeren, muziek luisteren en een goed boek lezen. Ik hoef niet per se echt weg of zo...

Ik merk wel heel erg dat ik, als ik echt alleen maar bezig ben met school en zo, me veel slechter voel dan als ik ook met andere dingen bezig ben. Maar het draait toch vooral om de gedachtes, of je het op kan brengen je gedachtes eens niet alleen maar over vervelende dingen kan laten gaan.
Oud 08-02-2005, 09:51
Stefanie
Stefanie is offline
Er zijn een aantal dingen in mn leven waar ik heel erg van geniet ja, dat merk ik wel aan mezelf. Als ik dat dan heb gedaan of ik ga dat doen dan leef ik weer helemaal op. Het geeft me weer een sprankeltje hoop als ik me down voel
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 06-02-2005 @ 20:00 :
Er bestaat een stroming die gelooft dat je niet doet zoals je je voelt, maar je voelt zoals je doet. Vanuit dat oogpunt zou je dus juist leuke dingen moeten ondernemen, zodat je je beter gaat voelen.
Dan ben ik een typisch voorbeeld van die stroming, want ik ben de laatste tijd een stuk vrolijker en optimistischer persoon.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 20:31
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
ik ben daar heel makkelijk in, want ik kan van heel simpele dingen genieten. ook van lange treinreizen, dus ik ben alleen maar blij dat ik maandagochtend van west naar oost brabant moet reizen. zo nog wel wat dingen, muziek enzo.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 20:34
nijs
nijs is offline
In het begin van de middelbare school deed ik haast niets buiten school om en zat ik vaak thuis. Toen voelde ik me slecht. Nu doe ik heel veel naast school en stroomt mijn agenda over. Hierdoor word ik ook niet helemaal gelukkig, omdat ik vaak zo moe ben. Toch heb ik met zo'n drukke agenda meer een geluksgevoel dan zonder. Daarom verkies ik de drukte, al zouden m'n ouders dat liever anders zien.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 12:17
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Ik ga vandaag niet naar college!
Ik heb het gisteren al besloten, maar het idee geeft me gewoon lekker veel rust. Lekker uitslapen, even rustig naar de winkel, en voor de rest lekker thuis zitten en een beetje vanalles doen waar ik zin in heb.

Ze zijn nog niet eens begonnen, en ik geniet nou al!!!
Oud 09-02-2005, 12:20
Verwijderd
Af en toe moet je jezelf gewoon verwennen. Als ik een bad zou hebben, zou ik minstens 1 keer in de week gewoon lekker relax daarin gaan. Nu is het gewoon een beautyavondje voor mijzelf.

Niet dat ik nu echt moet genieten, zoveel doe ik niet, maar af en toe is extra genieten ook wel lekker.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten