Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-09-2005, 19:05
Pisvlekje
Pisvlekje is offline
Hoi,
Ik zit een beetje met een probleempje..
Ik ben bezig met een profilewerkstuk en ik doe het over kinderen en karaktervorming.
Maar ik heb op het moment niet echt iemand om mee te praten, of erover te discussieren, dus ik kom een beetje vast te zitten met mezelf.. Na een tijdje zit ik dan helemaal vol met cirkelredenaties, en daar wordt ik dan een beetje gek van. Zouden jullie me ff kunne helpen?
Een paar vraagjes:

Hoe denk jij over de puberteit, zie je dit meer als een luxe/tijdverschijnsel, of denk je dat het echt grotendeels biologisch bepaalt wordt?(bijv vroeger in al die arbeiders gezinnen en in de middleeuwen was er praktisch geen puberteit,was gewoon eegn plaats en tijd voor)

Ik weet niet of je iets over antroposofie weet, maar bij de vrije school in ieder geval gaan ze er steeds heel erg van uit dat kinderen dezelfde ontwikkeling doormaken, en dus bepaalde onderwerpen op een bepaalde leeftijd pas moeten krijgen. Zodra ze er echt aan toe zijn zegmaar. Wat vind jij hiervan?vind je dat het eerlijk is om zo te denken, dat iedereen tegelijk zich ontwikkeld?

En dan als laatste, een beetje mijn hoofdvraag,
Hoe denk jij over het begrip tabula rasa? (kind wordt geboren als onbeschreven blad)
vind je dat het grotendeels waar is, en dat een kind/mens grotendeels gevormd wordt door de omgeving?of misschien alleen sommige eigenschappen erdoor krijgt, maar dat het karakter al vastligt?

Alvast heel erg bedankt als je zou willen reageren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-09-2005, 19:14
Verwijderd
-->mv
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 19:21
Pisvlekje
Pisvlekje is offline
oke, ook goed.. ik ben hier nog niet zo lang, hoe kan ik dit verplaatsen dan?
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 19:22
Pisvlekje
Pisvlekje is offline
oke dankje.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 19:30
Coléoptère
Coléoptère is offline
Hoe denk jij over de puberteit -> Ik denk dat dit biologisch is, maar dat het vroeger gewoon onderdrukt werd. Er zitten gewoon een he-le-boel extra hormonen in je lichaam die ervoor zorgen dat je behoorlijk raar kunt gaan doen. En vroeger was daar gewoon geen tijd voor, maar ze voelden zich ws wel raar en verward en verliefd.

Ik denk dat iedereen zich anders ontwikkeld, denk bijvoorbeeld aan het er achter komen dat sinterklaas niet bestaat. Sommige kinderen komen er in groep 3 achter, anderen zijn er in groep 6 pas aan toe om het te weten. (extreme gevallen, maar ze zijn er)
Dus: gelijke ontwikkeling? I don't think so!
Het is goed om te kijken waar kinderen aan toe zijn en er zijn vaak ook overeenkomsten, maar niet alle kinderen zijn op hetzelfde moment aan hetzelfde toe, dat geloof ik gewoon echt niet.

Ik denk dat het grootste deel van je karakter gevormd wordt door je omgeving, opvoeding, ervaringen. Er is vast wel iets dat al vastligt bij je geboorte maar ik dank dat dat niets is bij het deel dat van je karakter dat gevormd wordt na je conseptie. (ik denk namelijk wel dat ook wat er gebeurt als je in de buik van je moeder zit invloed heeft op je latere persoonlijkheid, het is immers je eerste aanraking met de wereld)
Oud 21-09-2005, 20:19
Pisvlekje
Pisvlekje is offline
thanks!
Maar ff bij die tweede vraag..
T is ietys ingewikkelder dan je zegt, want anders zou eigenlijk iedereen prive les moeten hebben, als iedereen het op zn eigen tempo moet doen. En dan krijg je denk ik ook een beetje rare samenleving.. Maar hoe het dan wel moet weet ik ook niet.
damn! het zou mn werk een stuk simpeler maken als iedereen nou gewoon ff hetzelfde was, dan kan ik gewoon ff n beetje generaliseren...
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 22:28
Verwijderd
Citaat:
Pisvlekje schreef op 21-09-2005 @ 21:19 :
thanks!
T is ietys ingewikkelder dan je zegt, want anders zou eigenlijk iedereen prive les moeten hebben, als iedereen het op zn eigen tempo moet doen. En dan krijg je denk ik ook een beetje rare samenleving.. Maar hoe het dan wel moet weet ik ook niet.
damn! het zou mn werk een stuk simpeler maken als iedereen nou gewoon ff hetzelfde was, dan kan ik gewoon ff n beetje generaliseren...
Kun je kinderen niet in groepen onderdelen? Bijvoorbeeld kinderen met een bepaalde achtergrond/gezinssituatie/leerniveau/stoornissen?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 10:14
Releric
Releric is offline
Hoe denk jij over de puberteit, zie je dit meer als een luxe/tijdverschijnsel, of denk je dat het echt grotendeels biologisch bepaalt wordt?(bijv vroeger in al die arbeiders gezinnen en in de middleeuwen was er praktisch geen puberteit,was gewoon eegn plaats en tijd voor)

Dit begrijp ik niet, puberteit is klaarblijkelijk een biologisch verschijnsel, zelfs in de middeleeuwen was er puberteit. Waarom? Omdat er anders ook geen voortplanting was, aangezien een doel van de puberteit is om de voortplantingsorganen te activeren (zaadballen die dalen etc).

Ik weet niet of je iets over antroposofie weet, maar bij de vrije school in ieder geval gaan ze er steeds heel erg van uit dat kinderen dezelfde ontwikkeling doormaken, en dus bepaalde onderwerpen op een bepaalde leeftijd pas moeten krijgen. Zodra ze er echt aan toe zijn zegmaar. Wat vind jij hiervan?vind je dat het eerlijk is om zo te denken, dat iedereen tegelijk zich ontwikkeld?

Wie bepaalt of kinderen echt ergens aan toe zijn? Willen we het zo gemakkelijk mogelijk maken voor kinderen? Mijns inziens is deze hele bescherming van kinderen irreëel. Ik neem aan dat ze pas informatie over seksualiteit moeten krijgen "als ze er aan toe zijn". Ik denk dat dit een van de redenen is (niet alleen op vrije scholen maar in het algemeen) dat er nog steeds een taboe op seks rust.

Ten tweede, kinderen mogen best tegenslagen verwachten in hun leven. Ze moeten leren om te gaan met tegenslagen, zodat ze ook in de rest van hun leven ook met tegenslagen om kunnen gaan. Ik heb het idee dat de vrije school wel erg lief en behulpzaam is tegenover kinderen. Je moet leren met vallen en opstaan.

En dan als laatste, een beetje mijn hoofdvraag,
Hoe denk jij over het begrip tabula rasa? (kind wordt geboren als onbeschreven blad)
vind je dat het grotendeels waar is, en dat een kind/mens grotendeels gevormd wordt door de omgeving?of misschien alleen sommige eigenschappen erdoor krijgt, maar dat het karakter al vastligt?

Tabula rasa klopt niet. Ten eerste zijn er bepaalde genen die het kind in zoverre maatschappelijk al bepalen zodat van een onbeschreven blad al geen sprake kan zijn. Ten tweede neemt een kind mijns inziens vrij snel (zeker als het bij ouders is) een collectief onbewustzijn (C.G. Jung) aan, waardoor het beperkt wordt naar een cultuur en gewoonten.

Het karakter is volgens mij een wisselwerking tussen genoom en omgeving. Er zijn bepaalde genen die voor een verhoogde agressiviteit zorgen. Dit betekent echter een aanleg voor verhoogde agressiviteit, niet per definitie een agressief kind. De omgeving kan dit echter enorm stimuleren. Iemand die opgroeit in de Bronx in New York zal per definitie heel anders worden dan ware hij opgegroeid in Almere. Sociale stucturen, educatie en natuurlijk welvaart zijn toch veelzeggend voor het karakter van iemand.

Alvast heel erg bedankt als je zou willen reageren.

Just my 2 cents, you're welcome
Oud 22-09-2005, 18:31
Pisvlekje
Pisvlekje is offline
Thanks for your reaction..

Met die eertse vraag bedoelde ik hoe kinderen zijn in de puberteit, de chagerijnige buien enzo.. niemand kan er omheen dat er natuurlijk lichamelijk in korte tijd veel verandert. Maar vroeger was het gewoon geen fenomeen, die hele puberteit. Ja er veranderde wat, en kinderen waren klaar met groeien en konden trouwen. Maar het hele idee dat ze zich op die leeftijd ook geestelijk erg gaan ontwikkelen en vooral erg gaan veranderen en zelf ideeen gaan krijgen, was er niet echt.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 18:53
Releric
Releric is offline
Misschien dat er vroeger idd een bepaalde vrijheid miste door druk van godsdienst oid. Misschien dat die vrijheid nodig is voor een geestelijke ontwikkeling.

Maar het lijkt me waarschijnlijker dat vroeger precies dezelfde ontwikkelingen (weliswaar in een andere cultuur en tijd) waren dan nu, alleen dat er geen/zeer weinig aandacht aan geschonken werd en er geen schriftelijke bronnen meer van zijn.
Oud 23-09-2005, 17:11
Coléoptère
Coléoptère is offline
Citaat:
Pisvlekje schreef op 21-09-2005 @ 21:19 :
thanks!
Nou, leerlingen worden ook al op niveau gescheiden, op de basisschool niet zo erg, al heb je wel bijv niveaulezen en extra werk voor kinderen die goed zijn in rekenen. Maar er zijn ook aparte scholen voor kinderen die erg van het gemiddelde afwijken.
Op de middelbare school is er heel duidelijk een niveauscheiding!
Verder snap ik ook wel dat je niet met iedereen persoonlijk rekening kan houden, maar er wordt toch wel rekening gehouden met verschillen in het onderwijs, bijv door extra opdrachten, moeilijker of makkelijker.
Oud 29-09-2005, 18:43
Balance
Balance is offline
Ik heb je topictitel even veranderd. Het is namelijk handig als mensen aan je topictitel meteen kunnen zien waar je topic over gaat.
Reageren

Regels voor berichten