Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2005, 23:46
Love & Peace
Love & Peace is offline
Vroeger waren het de Turken die allemaal criminelen waren. Ze stonken ook nog eens, en waren voor geen cent te vertrouwen. Nu is dat idee een beetje wegge-ebt. Dit komt vooral doordat er een nieuwe groep ten tonele is gekomen, de Marokkanen. Nu wat is de oorzaak van deze haat? En nog belangrijker, wat is er tegen te doen?

Dit filmpje weergeeft op een duidelijke manier wat volgens mij de oorzaak is van al die haat: http://www.maroc.nl/tijdelijk/dlr.wmv

Laatst gewijzigd op 27-01-2005 om 23:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2005, 23:48
Donny must die
Donny must die is offline
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 23:49
McCaine
McCaine is offline
Wel, de oorzaak is dat Marokkanen relatief onsuccesvol en crimineel zijn, en leiden tot ergernis en geweld. Lijkt me duidelijk.
Oud 27-01-2005, 23:51
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
McCaine schreef op 28-01-2005 @ 00:49 :
Wel, de oorzaak is dat Marokkanen relatief onsuccesvol en crimineel zijn, en leiden tot ergernis en geweld. Lijkt me duidelijk.
mij niet. Kan je misschien met landelijke cijfers komen?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 23:55
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 28-01-2005 @ 00:51 :
mij niet. Kan je misschien met landelijke cijfers komen?
Ja hoor.

Bij criminaliteit onder jongeren zijn Marokkanen oververtegenwoordigd met een factor 5.4. Bij criminaliteit onder mensen van 25+ is die factor 4.1.

Bij jeugdgevangenissen zijn Marokkanen maar liefst oververtegenwoordigd met een factor 10 (namelijk 29%).

Van de Marokkaanse jeugd in 1995 was maar liefst 11% vervolgd geweest voor een misdrijf (vergeleken met een gemiddelde van 2% over de gehele bevolking).

Enzovoorts.
Oud 28-01-2005, 00:09
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
McCaine schreef op 28-01-2005 @ 00:55 :
Ja hoor.

Bij criminaliteit onder jongeren zijn Marokkanen oververtegenwoordigd met een factor 5.4. Bij criminaliteit onder mensen van 25+ is die factor 4.1.

Bij jeugdgevangenissen zijn Marokkanen maar liefst oververtegenwoordigd met een factor 10 (namelijk 29%).

Van de Marokkaanse jeugd in 1995 was maar liefst 11% vervolgd geweest voor een misdrijf (vergeleken met een gemiddelde van 2% over de gehele bevolking).

Enzovoorts.
bron

Ik weet dat het aantal criminelen relatief gezien hoger is dan bij andere bevolkingsgroepen. Maar de haat die de maatschappij hen geeft vind ik onverdient, aangezien er onder elke bevolking rotte peren zijn. En als rede voor die haat zie ik niet de daden van die groep, maar de manier waarop media met die daden omgaan.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 00:11
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 28-01-2005 @ 01:09 :
bron
Ministerie van Justitie

Citaat:
Ik weet dat het aantal criminelen relatief gezien hoger is dan bij andere bevolkingsgroepen. Maar de haat die de maatschappij hen geeft vind ik onverdient, aangezien er onder elke bevolking rotte peren zijn. En als rede voor die haat zie ik niet de daden van die groep, maar de manier waarop media met die daden omgaan.
Of het verdiend is of niet was de vraag niet.
Oud 28-01-2005, 08:09
meisje
meisje is offline
Ik vind het maar een hoop gelul, hoewel hij hier en daar wel gelijk had.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 08:39
Verwijderd
die cijfers van mcCaine zijn mooi, maar, er zijn hier nogal wat marokkanen, hoe verhouden die cijfers van criminaliteit ten op zichte van de hele marokkaanse bevolkingsgroep??

Ik denk niet dat het merendeel van de marokkanen crimineel is, maar dat het een relatief kleine groep is, net als bij de nederlanders, ook niet 'alle' nederlanders zijn crimineel, slechts een kleine groep.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 08:47
Verwijderd
Verhoudingsgewijs zijn Marokkanen inderdaad vaker crimineel. Meng dat feit met de natuurlijke aanleg van vele mensen voor domheid en xenofobie en je hebt de oorzaak.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 08:52
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
trumpetlover schreef op 28-01-2005 @ 09:39 :
die cijfers van mcCaine zijn mooi, maar, er zijn hier nogal wat marokkanen, hoe verhouden die cijfers van criminaliteit ten op zichte van de hele marokkaanse bevolkingsgroep??

Ik denk niet dat het merendeel van de marokkanen crimineel is, maar dat het een relatief kleine groep is, net als bij de nederlanders, ook niet 'alle' nederlanders zijn crimineel, slechts een kleine groep.
Vanzelfsprekend is niet een meerderheid van de Marokkanen crimineel.

Zoals we gezien hebben is echter wel een groter percentage van de Marokkaanse jeugd crimineel dan het percentage van de Nederlandse jeugd, dus Marokkanen zijn overall wel gemiddeld crimineler.
Oud 28-01-2005, 11:49
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 28-01-2005 @ 00:46 :
Vroeger waren het de Turken die allemaal criminelen waren. Ze stonken ook nog eens, en waren voor geen cent te vertrouwen. Nu is dat idee een beetje wegge-ebt. Dit komt vooral doordat er een nieuwe groep ten tonele is gekomen, de Marokkanen. Nu wat is de oorzaak van deze haat? En nog belangrijker, wat is er tegen te doen?

Dit filmpje weergeeft op een duidelijke manier wat volgens mij de oorzaak is van al die haat: http://www.maroc.nl/tijdelijk/dlr.wmv
Alleraardigst filmpje

Ik denk dat de media sowieso de haat tegenover Marokkanen voeden. Zoals in het filmpje te zien is, vergroot de media sommige zaken echt extreem uit.

Voorbeeld: de Telegraaf schrijft ongenuanceerder over Marokkanen dan de Volkskrant. Mensen die daar vatbaar voor zijn, worden daardoor in hun vooroordelen gevoed en voelen zich ook bevestigd.

Wat ook meespeelt, de Marokkaanse gemeenschap is een gesloten gemeenschap. Buitenstaanders hebben geen inzicht in de gemeenschap en veroordelen deze daarom vrij snel, daar komt de xenofobie om de hoek kijken denk ik.

Wat is er tegen te doen? Lastig, ik denk dat de Marokkaanse gemeenschap meer openheid moet tonen. Organiseer eens een open dag van een moskee. Geef meer inzicht in de gemeenschap op een positieve manier.

Wat kunnen Nederlanders er aan doen? Groet je Marokkaanse buurman/buurvrouw eens, maak eens een praatje, maak contact.

Kleine dingen misschien, maar daar begint verandering vaker mee...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 11:52
professor2
professor2 is offline
marokkanen zijn vaker crimineel minder geintergreed en komen hier erg vaak in het nieuws
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 11:57
Verwijderd
Hmjah, vooroordelen die helaas te vaak (al dan niet versterkt weergegeven door de media) bevestigd worden om ze uit de wereld te helpen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 11:58
professor2
professor2 is offline
Citaat:
G-Lo schreef op 28-01-2005 @ 12:57 :
Hmjah, vooroordelen die helaas te vaak (al dan niet versterkt weergegeven door de media) bevestigd worden om ze uit de wereld te helpen.
niks vooroordelen
dar marokkanse jongeren een probleem groep vormen is gewoon waar
dit word wel uitvergroot door veel aandacht in media
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 12:01
Verwijderd
Dat zeg ik toch ook?

Vooroordelen als in, d'r zijn ook zát marokkanen die niks fout doen, maar ook die worden d'r op aan gekeken.

editje:
Bij nader inzien is m'n vorige reply idd een beetje krom geformuleerd.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 12:29
Verwijderd
Citaat:
DetonatorDc schreef op 28-01-2005 @ 12:49 :
(...)

Wat kunnen Nederlanders er aan doen? Groet je Marokkaanse buurman/buurvrouw eens, maak eens een praatje, maak contact.

Kleine dingen misschien, maar daar begint verandering vaker mee...
Dat lijkt me goedbedoelde nonsens. Marokkanen moeten zich gewoon meer in het maatschappelijk debat mengen. Richt organisaties op, benoem goedgebekte en hoogopgeleide Marokkanen als woordvoerders, ga de dialoog aan met Marokkaanse jongeren op scholen als die buiten de boot dreigen te vallen. Aan stigmatisering heb je helemaal niets, maar aan de fluwelen handschoenen ook niet.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 12:32
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Marokkaanse jongens hebben ook nog eens die irritante arrogantie waar veel mensen zich terecht aan ergeren. Dat ze vaker crimineel zijn heeft er misschien ook wel mee te maken.

Ook al hebben ze een pagina dik strafblad, ze hebben altijd een gouden hart.
Oud 28-01-2005, 12:33
Verwijderd
Het probleem is ook dat iedereen in zijn omgeving wel een kutmarokkaan kent. Waarschijnlijk kennen de meeste mensen ook wel hele normale Marokkaanse jongens, alleen negatieve dingen blijven mensen altijd bij. Bovendien, als je eerst in het nieuws wordt doodgegooid met radicaliserende criminele Marokkaantjes, en vervolgens zie je in je eigen buurt dat nieuws bevestigd ook al is het maar in een individueel geval, dan neem je al heel snel aan dat het waar is.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 12:38
THC1
THC1 is offline
Opnieuw rellen in Hoog Catharijne

geactualiseerd: 28 januari 2005 · 11:25 uur

UTRECHT - De Utrechtse politie heeft donderdagavond weer moeten ingrijpen omdat er rellen waren in winkelcentrum Hoog Catharijne. Vijf Marokkaanse jongeren zijn opgepakt na een handgemeen met agenten, meldt de politie

De politie zette opnieuw honden en wapenstokken in om groepen in bedwang te houden. Verschillende
winkels sloten eerder hun deuren.

De raddraaiers zijn tussen de 17 en 26 jaar. Ze komen uit Veenendaal en Amersfoort.

Vorige week was het ook al onrustig in het winkelcentrum tijdens de koopavond.
www.un.nl / www.rtvutrecht.nl

En was zijn het weer? precies...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 12:39
Verwijderd
Citaat:
THC1 schreef op 28-01-2005 @ 13:38 :
(...)

En was zijn het weer? precies...
Dit is dus precies een voorbeeld van die onbewuste psychologische processen die ik noemde. Alleen zijn simpele mensen er wel veel gevoeliger voor.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 12:41
THC1
THC1 is offline
Citaat:
nare man schreef op 28-01-2005 @ 13:39 :
Dit is dus precies een voorbeeld van die onbewuste psychologische processen die ik noemde. Alleen zijn simpele mensen er wel veel gevoeliger voor.
Nee jij vind dat het wel meevalt en dat het net zo goed nederlanders kunnen zijn ?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 12:42
Verwijderd
Citaat:
THC1 schreef op 28-01-2005 @ 13:41 :
Nee jij vind dat het wel meevalt en dat het net zo goed nederlanders kunnen zijn ?
Nee, de kans dat het Marokkanen zijn is relatief gezien groter dan dat het Nederlanders zijn. Maar dat wil niet zeggen dat de kans dat elke Marokkaan crimineel wordt of al is, ook verhoudingsgewijs groter is. Gewoon een kwestie van statistieke interpreteren.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 12:51
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
De Nederlanderhaat onder Marokkanen is ook wel redelijk groot, helpt dus ook al niet.
Oud 28-01-2005, 12:51
THC1
THC1 is offline
Nee maar het is gewoon de waarheid dat marokkanen heel veel negatief in het nieuws zijn en zo ontstaat vanzelf haat, en zolang de politiek dat niet keihard aanpakt wordt dat alleen maar erger
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-01-2005, 12:56
Verwijderd
Citaat:
THC1 schreef op 28-01-2005 @ 13:51 :
Nee maar het is gewoon de waarheid dat marokkanen heel veel negatief in het nieuws zijn en zo ontstaat vanzelf haat, en zolang de politiek dat niet keihard aanpakt wordt dat alleen maar erger
Dat is iets anders dan de aanname dat elke Marokkaan een x procent kans heeft om crimineel te worden, of dat elke Marokkaan verantwoordelijk is voor het gedrag van zijn medemarokkanen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 13:00
JCG
JCG is offline
Citaat:
Het helpt ook als ze niet meteen een in je willen steken als je ze aankijkt.

Oke dat is iets overdreven, maar het valt me erg op dat marokaanse jongeren een stuk agresiever zijn dan nederlandse jongeren.
Oud 28-01-2005, 13:05
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Volgens mij kan de politiek toch niets tegen de media doen? Dat gaat tegen de democratie in?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 13:15
professor2
professor2 is offline
Citaat:
dat er vaak marrokanen in eht nieuws zijn is hun eigen schuld
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 13:19
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
professor2 schreef op 28-01-2005 @ 14:15 :
dat er vaak marrokanen in eht nieuws zijn is hun eigen schuld
Het is niet de schuld van de marokkanen die niet in het nieuws komen dat er veel andere marokkanen zijn die wel in het nieuws komen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 13:23
professor2
professor2 is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 28-01-2005 @ 14:19 :
Het is niet de schuld van de marokkanen die niet in het nieuws komen dat er veel andere marokkanen zijn die wel in het nieuws komen.
niet indiciueel nee dat beweerde ik ook niet
maar ik dnek dat je wel degelijk de marrokaanse gemeenschap als geheel er op kan aanspreken
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 14:16
Verwijderd
Ik denk dat de marokkanen zelf het grootste deel voor de haat richting hen hebben gekweekt, maar de Nederlandse media versterkt dat alleen maar door elke keer weer marokkanen in het nieuws te laten komen bij slechte delicten. Zo krijgen ze een naam, waardoor ze nog vaker in het nieuws komen om te laten zien van: kijk daar heb je ze weer. De oorzaak voor het geweld ligt vooral op de botseningen met de nederlandse normen en waarden (goh daar issie dan). Dit is aangetoond door een socioloog (naam ff kwijt), de oplossing volgens een prof (integratie) om de Erasmus universiteit is dat het vanzelf verwatert.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 14:18
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 28-01-2005 @ 15:16 :
Ik denk dat de marokkanen zelf het grootste deel voor de haat richting hen hebben gekweekt, maar de Nederlandse media versterkt dat alleen maar door elke keer weer marokkanen in het nieuws te laten komen bij slechte delicten. Zo krijgen ze een naam, waardoor ze nog vaker in het nieuws komen om te laten zien van: kijk daar heb je ze weer. De oorzaak voor het geweld ligt vooral op de botseningen met de nederlandse normen en waarden (goh daar issie dan). Dit is aangetoond door een socioloog (naam ff kwijt), de oplossing volgens een prof (integratie) om de Erasmus universiteit is dat het vanzelf verwatert.
dat verwateren duurt erg lang
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 14:20
Verwijderd
Citaat:
professor2 schreef op 28-01-2005 @ 15:18 :
dat verwateren duurt erg lang
idd, maar het is volgens hem de beste oplossing. Ik denk dat hij daar wel gelijk in heeft. Niemand heeft zin in gedwongen handelingen.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 14:21
Nona
Nona is offline
Citaat:
professor2 schreef op 28-01-2005 @ 14:23 :
niet indiciueel nee dat beweerde ik ook niet
maar ik dnek dat je wel degelijk de marrokaanse gemeenschap als geheel er op kan aanspreken
Dat vindt men dan vast discriminerend.

Ik denk dat een groot probleem is dat mensen niet meer weten waar de grens ligt tussen discriminatie en situatieverschillen. Zo was er een groep Marrokkanen die riep dat het discriminerend was dat Cohen niet langs kwam bij de aanrijding van de tasjesdief en wel bij de moord op Van Gogh. Terwijl de meeste Nederlanders dat zien als twee heel verschillende dingen. En dat hoeft geen probleem te zijn, maar veel mensen voelen zich wel meteen gediscrimineerd, aangevallen of iets dergelijks.
Och, was de wereld maar zwart en wit.
Oud 28-01-2005, 14:22
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 28-01-2005 @ 15:21 :
dat het discriminerend was dat Cohen niet langs kwam bij de aanrijding van de tasjesdief en wel bij de moord op Van Gogh.
Eigenlijk waren die situaties wel vergelijkbaar.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 14:22
JCG
JCG is offline
deze nummers geven ongeveer aan hoe het in gouda zit:
de marokanen beginnen zo:
http://www.geenstijl.nl/audio/dubbel-g--kk-racisten.mp3
dan komen de lonsdale dragers zo terug:
http://www.gertjandejong.nl/aNtie%20...1%21%21%21.mp3

Ik kan niet meer lachen hierover. Hoe kan je het nou serieus nemen.
Oud 28-01-2005, 14:23
Bottler
Bottler is offline
Ik denk dat het gewoon door de achtergrond komt van de marokanen van 50ish jaar geleden. En het zal echt niet beter worden.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 14:23
PierdeRegenworm
PierdeRegenworm is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 28-01-2005 @ 15:22 :
Wat een onzin.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 14:25
Nona
Nona is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 28-01-2005 @ 15:22 :
Een allang voorberreidde moord vanwege een mening is IMO niet hetzelfde als een impulsieve daad die tragisch genoeg leidde tot de dood van een tasjesdief (wat voor mij, tot schuld bewezen is, een ongeluk geweest is).
Oud 28-01-2005, 14:27
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 28-01-2005 @ 15:25 :
Een allang voorberreidde moord vanwege een mening is IMO niet hetzelfde als een impulsieve daad die tragisch genoeg leidde tot de dood van een tasjesdief (wat voor mij, tot schuld bewezen is, een ongeluk geweest is).
Niet vergelijkbaar qua daders maar qua slachtoffers.

Ze deden beide iets waarom ze wel gestraft, maar toch echt niet vermoord moesten worden.

Zo als de tasjesdief volgens sommigen hier zijn 'verdiende loon' heeft gekregen, geldt hetzelfde voor meneertje van gogh.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 14:29
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 28-01-2005 @ 00:46 :

Ten eerste is er een groepje kut-Marokkanen dat zich niet kan gedragen en het dus voor de rest verpest.

Ten tweede zijn de Marokkanen nu de zondebok. alles wat misgaat moet immers op iemand afgeschoven worden. eerst waren het de Surinamers, toen de Turken. nu de Marokkanen en de Moslims.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 14:30
PierdeRegenworm
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 28-01-2005 @ 15:27 :
.

Ze deden beide iets waarom ze wel gestraft, maar toch echt niet vermoord moesten worden.

En wat heeft van Gogh verkeerd gedaan???
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 14:30
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 28-01-2005 @ 15:29 :
Ten eerste is er een groepje kut-Marokkanen dat zich niet kan gedragen en het dus voor de rest verpest.

Ten tweede zijn de Marokkanen nu de zondebok. alles wat misgaat moet immers op iemand afgeschoven worden. eerst waren het de Surinamers, toen de Turken. nu de Marokkanen en de Moslims.
Idd...
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 14:31
Nona
Nona is offline
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 28-01-2005 @ 15:27 :
Niet vergelijkbaar qua daders maar qua slachtoffers.

Ja, maar de burgemeester hoeft niet telkens langs te komen als een dergelijk iets gebeurt. Genoeg vrouwen die een aggressieve echtgenoot een mes tussen de ribben steken, maar daar gaat hij ook niet heen.
Bovendien is er een groot verschil in motief. De vrouw wilde haar tasje terug (en misschien wel meer ja), onze grote vriend B. wilde puur een moord plegen. Dat was zinloos geweld, een auto-ongeluk is, voor zover ik denk dus, geen zinloos geweld.
(Dus die stille tocht vond ik ook onzin).
Oud 28-01-2005, 14:32
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
PierdeRegenworm schreef op 28-01-2005 @ 15:30 :
Schelden en beledigen. En die film... OMG je kon zien dat het door een Nederlander was gemaakt (wat doet een moslimvrouw met haar gezicht bedekt maar voor de rest naakt?).

Ik vond dit toch echt wel wat schokkerender en het trefte ook een boel meer mensen. Een tasjesdiefje tsja als er iets van je gestolen wordt altijd kut maar dit gebeurd dagelijks. Nou ja veel vaker dan dagelijks natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2005, 14:32
Nona
Nona is offline
Citaat:
PierdeRegenworm schreef op 28-01-2005 @ 15:30 :
Tja, je zult moeten toegeven dat hij regelmatig kwetsend overkwam en zich niet echt voorzichtig uitdrukte. Wettelijk gezien mag het, maar moreel gezien... Dat is nog maar de vraag.
Oud 28-01-2005, 14:34
PierdeRegenworm
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 28-01-2005 @ 15:32 :
Schelden en beledigen. En die film... OMG je kon zien dat het door een Nederlander was gemaakt (wat doet een moslimvrouw met haar gezicht bedekt maar voor de rest naakt?).

Ik vond dit toch echt wel wat schokkerender en het trefte ook een boel meer mensen dan een tasjesdiefje.
Lulkoek
Met citaat reageren
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 28-01-2005 @ 15:32 :
Tja, je zult moeten toegeven dat hij regelmatig kwetsend overkwam en zich niet echt voorzichtig uitdrukte. Wettelijk gezien mag het, maar moreel gezien... Dat is nog maar de vraag.
Ik weet niet of het wettelijk mag. Als iemand hem voor de rechter had geslepen zouden we het weten. Ik denk dat het te discriminerend was volgens de wet.
Met citaat reageren
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
PierdeRegenworm schreef op 28-01-2005 @ 15:34 :
Lulkoek
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten