Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-02-2005, 13:35
sarita
sarita is offline
hoi hoi..

we moeten in maart een po biologie inleveren. er moet een proef in die de leraar zelf heeft opgegeven over de gisting van een frisdrank.
maar als je zelf andere proeven toevoegt krijg je extra punten zeg maar.
maar die andere proef van de leraar duurde een week nu wil ik en mijn partner er nog een proef bij in doen maar niet dat je elke dag wat moet meten.
weet iemand misschien nog een leuke proef maar dat niet te lang duurt?
alvast bedankt

xx sarita
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-02-2005, 20:09
misszwelgje
misszwelgje is offline
hoi,

Je kan een proef doen met watervlooien heb ik nl. een keer gedaan en toen bleek dat van alcohol en marihuana, cocaïne etc. die beestjes niet doodgaan, maar van cola wel. Het heeft niks met gisting te maken,maar wel met frisdrank en het is een simpele proef. Als ik nog iets weet wat wel te maken heeft met gisting van frisdrank meld ik t wel.
kuzz misszwelgje
Met citaat reageren
Oud 04-02-2005, 20:35
MasterB
MasterB is offline
Je zou kunnen kijken bij welke hoeveelheid cola welke maag gaat overgeven en dan bekijken welke producten daar inzitten. Vervolgens gooi je er watervlooien bij en kijk je of ze dan dood gaan!
Met citaat reageren
Oud 06-02-2005, 14:03
sarita
sarita is offline
okee bedankt voor de ideetjes
maar ik moet wel per stap aangeven wat je percies doet enzo.. en dan kan ik er zo niet uitopmaken..
weet je waar je dat misschien weg kunt halen.. of een andere simpele proef waar er per stap staat wat je moet doen..

alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 10-02-2005, 02:09
Verwijderd
Wat je doet is het volgende:

Je neemt wat gistcellen en zet ze in de glucose.

Dan laat je de gistcellen bij verschillende temperaturen leven bij een bepaalde tijd. (bijv. 20 min bij 60 C of 20 min bij 30C) Je doet maar wat. Zorg er wel voor dat je 4 verschillende soorten temperaturen of tijden hebt en zorg dat er wel genoeg glucose aanwezig is.

Bekijk de gistcellen dan onder de microscoop. Kleur het preparaat met methyleen blauw.

Zijn de cellen blauw, dan zijn ze dood, zijn de cellen wit van kleur dan leven ze nog.

Zo kun je bijvoorbeeld tellen hoeveel er nog na 20 minuten bij 60C in leven zijn bijvoorbeeld.

Heb ik trouwens ook gedaan zo'n soort proef op het HLO
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten