Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
jij kan bijvorbeeld de hand van een dief afhakken rechtvaardig vinden terwijl ik dit niet vind het tegenovergestelde van rechtvaardigheid is net zo moeilijk als dat het makkelijk lijkt omdat ook dit relatief is wat vind ik onrechtvaardig wat jij etcetc
||
![]() |
Citaat:
Nu maak je het onmogelijk om een andere cultuur aan te spreken op zaken die in onze ogen totaal onrechtvaardig zijn. Bijvoorbeeld het martelen van politieke tegenstanders of een personeel recht waarin sommige mensen voor dezelfde misdaden minder zwaar gestraft worden dan anderen) Er zijn denk ik toch zeker wel een aantal universele richtlijnen van rechtvaardigheid: * ieder mens heeft een geijk recht om gelijk behandeld worden * een mens is een doel opzich, geen middel voor anderen (Kant) * iedereen heeft gelijke kansen, ongelijkheden mogen niet door de maatschappij veroorzaakt worden. (natuurlijke ongelijkheden moeten tot op zekere hoogte gecompenseerd worden, verdelende rechtvaardigheid zoals Rawls voorsteld staat me niet aan)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
De vraag terugkaatsten vind ik een beetje te makkelijk. ![]() In onze samenleving heeft iedereen even veel recht op een gelijke behandeling en een eerlijke rechtsgang. Ik denk dat het belangrijk is om kritiek te kunnen blijven hebben op dictaturen waarin dat niet zo is.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Dat is ook logisch omdat het begrip rechtvaardigheid voor allen iets anders inhoudt. Jij en ik vinden rechtvaardigheid waarschijnlijk zoveel mogelijk rekening houden met de belangen van iedereen. Dat zie je o.a. terug in het gelijkheidsbeginsel en allerlei andere opvattingen over eerlijke berechting en gelijke behandeling. Maar voor een gelovige is het helemaal niet zo vanzelfsprekend dat mannen en vrouwen gelijk zijn. Volgens het geschrift waar hij zijn leven op baseert zijn mannen en vrouwen namelijk helemaal niet gelijk, maar wordt hun rol in de samenleving bepaald door god. Het gaat dus niet aan voor de mens om zomaar, tegen gods wil in, te beweren dat mannen en vrouwen gelijk zijn. Er zijn geen echte argumenten aan te voeren tegen de stelling dat een geloofsboek niet evengoed zou kunnen dienen als basis voor een rechtvaardigdheidsbegrip dan onze seculiere beginselen. In die zin, als je het écht op de keper beschouwt, is cultuurrelativisme onvermijdelijk en ook onbegrensd. Dat neemt natuurlijk niet weg dat wanneer ergens op de wereld een regime zijn volk op gruwelijke wijze onderdrukt, wij daartegen moeten ageren. Dat ben ik volmondig met je eens. Maar wij ageren daartegen omdat wij dat regime naar onze maatstaven achterlijk vinden, en omdat wij bepaalde basisbeginselen tot universeel willen verheffen. Wij ageren er niet tegen omdat ze daadwerkelijk universele normen schenden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |