Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Moeten rampen met landgenoten meer in het nieuws komen?
Alle rampen zijn even belangrijk 13 52.00%
Rampen met landgenoten zijn "belangrijker" 9 36.00%
Geen mening/ andere mening 3 12.00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2005, 11:33
Verwijderd
Citaat:
De berichtgeving over de ramp met de Senegalese veerboot heeft opnieuw de toepassing van een journalistiek principe sterk geïllustreerd: één dode Belg is belangrijker dan tien doden in Frankrijk, honderd doden in China of duizend doden in Midden-Afrika.
De eerste berichten over die scheepsramp zaten nergens vooraan in het nieuws. Enkele dagen later, toen bleek dat er mogelijk Belgen bij de slachtoffers konden zijn, kreeg het drama onmiddellijk veel meer aandacht en werd het overal naar voor geschoven.

De ramp werd plots wél een hoofdpunt. Zeker toen er na de eerste vage foto's wel goed beeldmateriaal ter beschikking was. Want als er tegenwoordig geen beelden op tv worden getoond, is het bijna alsof iets niet gebeurd is. Ik heb alle begrip voor dit fenomeen, maar het is toch wat cynisch dat de nieuwswaarde van een catastrofe, zoals met dat Senegalese schip, afhangt van de link met België.
Want het gaat daar inderdaad om een catastrofe, al is het dan een ongeval en geen aanslag. Een ramp ook met zware politieke gevolgen voor enkele Senegalese ministers.

Maar dé vraag is: zijn er al dan niet Belgen bij betrokken? The world a global village? Er bestaat veel meer interesse voor wat er in mijn land, in mijn stad en op mijn stoep gebeurt. En alle media hebben dat begrepen. Dit is niet nieuw. We hebben het al herhaaldelijk meegemaakt. Dit hoort tot de harde realiteit van 'het nieuws maken'.
http://www.gva.be/vindzoek/archief/A...detail.asp?id={AD6F8AE4-82E9-4F4D-AB49-0F3E8116503F}&check=online

Hier had ik nooit echt bij stilgestaan maar eigenlijk is het wel waar...
Het gaat nu wel om Belië hier, maar eigenlijk is dit wel overal toe te passen als het om "landgenoten" gaat, neem ik aan.

Wat vinden jullie hiervan: moet over elke ramp even uitvoerig worden geschreven of zijn rampen waar landgenoten bij betrokken zijn inderdaad belangrijker of interessanter nieuws?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2005, 12:04
Verwijderd
Wat mij betreft komen de gevolgen van landbouwsubsidies wat vaker in het nieuws.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 12:45
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Nou ja, mini-rampjes komen natuurlijk wel vaker in het nieuws als ze in Nederland bezig zijn. Maar grote rampen van het buitenland moeten ook in het nieuws komen, maar ja dat gebeurt dus ook wel. Bijv. Azie kwam ook heel erg in het nieuws. Al was het wel dom dat ze die 4 Nederlanders dan ofzo weer in de highlights plaatsten.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 12:59
one.
one. is offline
Alle rampen (van dezelfde grootte natuurlijk) zijn even belangrijk.
Oud 12-02-2005, 13:11
T_ID
T_ID is offline
Tuurlijk krijgt iets meer aandacht naar mate het minder de 'ver van je bed show' is.
Oud 12-02-2005, 18:24
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
SnakeZ schreef op 12-02-2005 @ 13:59 :
Alle rampen (van dezelfde grootte natuurlijk) zijn even belangrijk.
Ik vond het bij de tsunami ook belachelijk dat die Nederlandse slachtoffers zoveel aandacht kregen. Ze kunnen het wel even noemen, ... Nederlanders nog vermist, maar meer hoeft ook echt niet. Alsof ik meer geef om de gemiddelde Nederlander dan om de gemiddelde Aziaat.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 18:43
Donald Duck
Donald Duck is offline
Alle rampen zijn even belangrijk.

Dit is een van de redenen dat ik er een beetje verstelt van sta te kijken dat er voor de tsunami zoveel geld word opgehaald en dat er zoveel aandacht aan wordt besteed terwijl er bij de overstromingen in venezuela eigenlijk een paar keer in het nieuws is geweest maar verder niets. Al hoewel ik ook weet dat de slachtoffers niet in verhouding staan maar daar zijn ook mensen hun huis kwijt en hun leven kwijt.
Oud 12-02-2005, 20:22
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik voel me niet innerlijk verbonden met iemand omdat hij binnen mijn landsgrenzen leeft, maar eerder omdat hij hetzelfde is als ik; mens.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 21:20
Nona
Nona is offline
Natuurlijk wordt het uitvoerig besproken als er Nederlanders betrokken zijn bij een ramp (Of Belgen in België). Nederlandse politiek wordt ook meer besproken in Nederland, Nederlandse volkshuisvesting wordt echt niet belangrijk gevonden in Wit-Rusland.
Nederlanders zijn voor Nederland belangrijker zoals Duitsers voor Duitsland belangrijker zijn. Wat is daar nou erg aan? Het is niet meer dan logisch.

En ja, het nieuws is selectief. Wat is belangrijk? Er is geen absolute definitie van belangrijk. Belangrijk is wat door mensen belangrijk wordt bevonden. Dus de tsunami is belangrijker voor Nederlandse kranten. Jij richt je aandacht meer op andere dingen, best. Dan is dat voor jou belangrijker.
Oud 12-02-2005, 22:15
Cheops
Cheops is offline
ja, het is 'belangrijker' omdat je als lezer meer bent verbonden met de persoon die is overleden, ook al is het alleen maar een landgenoot..De dood van een beroemdheid komt ook sneller in het nieuws, die is zogenaamd ook belangrijker omdat je daar ook een soort van verbondenheid mee hebt door b.v. de televisie..
Oud 13-02-2005, 01:35
Vice
Vice is offline
Hoewel het fijn zou zijn dat alle rampen (die ongeveer even erg zijn) evenveel aandacht krijgen, kan ik wel begrijpen dan rampen met landgenootslachtoffers wat meer naar voren wordt gebracht. Als er toevallig familie op het rampgebied zit, is het toch wel fijn om te weten of ze nog wel leven. Echter kan je ook overdrijven en het moet ook niet zijn dat we andere rampen vergeten. Dat het ver van ons bed is betekent het nog niet dat we ze geen of minder hulp moeten bieden.
Reageren

Regels voor berichten