Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-03-2005, 18:45
Lily
Lily is offline
Jaaa vertel, hoe is het daar?? Ik ga over 3 weken naar Istanbul voor een stedentrip, en ben erg benieuwd wat ik absoluut moet zien, en andere tips, etc..
Advertentie
Oud 26-03-2005, 19:00
Hawahaai
Hawahaai is offline
De Aya Sophya, de Blauwe Moskee en het Topkapi-paleis zijn dingen die je echt gezien moet hebben. De bazaar is ook wel leuk. Verder zou ik het zo uit mijn hoofd niet meer weten, maar als je de belangrijkste dingen wilt zien, moet je even op zoek gaan naar een (Capitool) Reisgids; daar staan de belangrijkste bezienswaardigheden altijd in.
Oud 11-04-2005, 19:14
HereIAm
HereIAm is offline
Ik ga ook over 3 weken met een studiereis naar Istanbul! En koop voor 3 euro zo'n boekje bij Boekenvoordeel, heb je alle moet-je-ziens bij elkaar! Veel plezier!
Oud 07-05-2005, 20:40
Roos
Roos is offline
ik ga morgen
Oud 08-05-2005, 00:34
Verwijderd
Jij wel he Roos *jaloers*
Oud 08-05-2005, 15:02
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Roos schreef op 07-05-2005 @ 21:40 :
ik ga morgen
Dan ga jij mee op de studiereis Ik ben net een dag terug uit Istanbul, dus meegaan met die reis leek me niet echt nodig

Een vriendin van me gaat ook mee met die studiereis. Ik heb haar een mail gestuurt van wat ze moet zien. Omdat ik zelf geen zin heb om het verhaal nog een keer te typen post ik het hier

Wat je moet zien:
Hagia Sophia. Dit is gebouwt als kerk, toen omgebouwt naar een moskee en nu is het een museum. Zeer bijzoner. Ga vooral ook opzoek naar de mozaieken. Dit is een groot gebouw, 1400 jaar oud en echt heel bijzonder. (Toegang is 10 YTL)
Blauwe moskee. Dit is de grote moskee, de bekentste ook. Zorg wel dat je iets van een sjaal meeneemt die je ook om je hoofd en schouders kan slaan (spagettiebandjes worden niet gewaardeerd) Deze ligt naast de Hagia Sophia en is te herkennen aan de 6 minaretten. (Toegang is gratis, maar ze vragen wel om een donatie voor het onderhoud)
Naast de blauwe moskee is een parkje (rechts ervan als je voor de blauwe moskee staat) Dat was ooit een hippodome. Nu staan er 3 zuilen. Een Egiptische, een raar geval wat aan de bovenkant is afgebroken, de slangenzuil (een van de koppen ligt in een museum) en nog een stenen zuil waar ooit jongens tegenop klommen om hun moet te tonen.
Suyliman moskee (weet niet precies hoe je het schrijft) Hier liggen in een bijgebouw de graven van een sultan. Wel leuk, niet zeer bijzoner. Ligt iets ten noorden van de grote bazaar. Toegang is ook gratis.
Topakapi paleis. Dit is het oude paleis van de sultans. Zeer bijzonder. Wees er als het kan om een uur of negen al, de rijen zijn lang, mar het is het absoluut waard. Als je de kans hebt moet je absoluut de Harem van dat paleis in gaan. Gaat vrij moeilijk, toegang is beperkt. Wij zijn zelf beide met een gids mee gegaan. Scheelde de rij en je komt de harem makkelijker in (maar je moet dat wel aan die lui duidelijk maken dat je dat wil) Toegang tot het paleis zelf kost 10 YTL, dan tot de harem ook 10YTL en als je de schatkamer nog in wil kost dat ook 10 YTL, maar de schadkamer is niet echt nodig. Als je met een gids naar binnen gaat kost het 25 YTL pp. (per ding dus, alleen de schatkamer ga je nooit met gids in) Ligt vlak bij de Hagia Sophia.
Ook kan ik het je het cisteron aanraden. Dit is een ondergrondse opslag voor water, heel erg oud, maar wel heel bijzonder. Toegang is ook 10 YTL.
De europese straat aan de overkant van het water (gezien vanaf de Hagia Sophia en Blauwe Moskee) Daar loopt een oud trammetje door en staat ook de nederlandse ambasade. Leuke straat om door te lopen.
Natuurlijk ook de grote bazaar. Pas op dat je niet verdwaalt, in sommige reisgidsen staat een kaartje. Maar de mensen zijn altijd berijd je de weg te wijzen. Als je maar weet aan welke kant je moet zijn (tramlijn is het makkelijkste om te orienteren. Ding loopt bijna door tot aan het dolmabatie paleis aan de andere kant van het water (ding is nog niet helemaal af, maar tot daar loopt hij)
Ik ben ook nog in een Hamam (turks badhuis, maar niet zoals de turkse stoombaden die wij kennen, totaal anders) Was een bijzondere ervaring. Naast de bazaar (bij de pijp/toren die in de steigers staat bij de trambaan) is een van de oudste van istambul. Het duurt ongeveer 1 tot anderhalf uur en is een zeer bijzondere ervaring. (met massage nemen, kost dan iets van 28 YTL)

Er is nog een ander paleis, het dolmabatie, (ik heb geen idee hoe je het precies schijft) ofwel nieuwe paleis. Dat ligt aan de andere kant van het water en is zeg een 200 jaar oud. Dit is niet echt nodig om te zien, je kan net zo goed naar het Schonbrun in Wenen en van dat soort europese kastelen. Het is wel apart en de grote kroonluchter is wel heel groot, maar alles wat daarbinnen is is zowat geinporteerd (veel uit europa) en een heel barok kasteel. Rondleiding duurt een uur, als je daar de harem nog mee wil nemen duurt het nog een uur. Maar je kan beter het Tolpakapi paleis kiezen, dat is echt mooier.
Rondvaart over de bospurus hoef je ook niet te doen. Wel leuk opzich (wij hebben er een van 2,5 tot 3 uur gehad en dat werd op het einde echt saai) maar je kan je tijd in eerste instantie veel beter voor de andere dingen gebruiken. Je hebt ook langere tochten waar je onderweg vaker stopt om dingen te zien, maar goed, oo niet echt nodig. Die tocht van ons kostte 20 YTL en vraag als je zoiets van plan bent hoe lang het nog duurt voordat de boot vertrekt. Wij hebben dik een uur op die boot zitten wachten tot we vertrokken. Kan je beter even rondlopen. Ook is het nogal fris, wel een warme trui menemen dan.

Nog een andere tip:
Ga in het donker naar de blauwe moskee kijken. (Hagia Sophia zie je dan ook omdat ze naast elkaar liggen) Ding is geweldig verlicht in het donker en dat is echt betoverent.
Verder op de bazaar kan je goed afdingen. Gewoon twijfelen en de prijs zakt vanzelf (ze gaan toch niet onder hun eigen minimum)
Op de bazaar kan je ook in euro's betalen. Je kan euro's ook heel makkelijk wisselen voor de Turkse lira. De getallen zijn in de miljoenen, de oude zijn bijvoorbeeld 1.000.000 TL en de nieuwe heten dan 1 YTL. 1 YTL is ongeveer 60 eurocent.
Als je van die brootjes kebab gaat eten kan je ook eens kiezen voor de kipvariant. Persoonlijk vind ik die lekkerder. Verder is het eten vaak het beste als er turken zelf eten.
Oud 08-05-2005, 15:12
Verwijderd
Ik ga pas in de week voor de herfstvakantie, met school
Het duurt nog zo lang!

Maar naar alles wat ik hier lees heb ik er wel super veel zin in!
Oud 02-08-2005, 21:38
~*skoolgirl*~
~*skoolgirl*~ is offline
whooh...nu ik dat verhaal; over istanbul heb gelezen krijg ik helemaal zin om erheen te gaan.
Ik ga over 1,5 week en heb er super veel zin in,...en ik ga lekker de Toerist met fotocamera uithangen
Ik verblijf bij een vriend die in Istanbul woont,..dus ik heb al een gids die de stad goed kent altijd handig natuurlijk...
Maar nog iemand tips waar je leuk uit kunt gaan?? wat jullie leuk vonden?

Regels voor berichten