Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2005, 12:54
elledc
elledc is offline
Ik wil een affiche 500x laten drukken bij een drukkerij in duotoon (zwart met een andere kleur aangezien 4 kleurendruk veel duurder is).
Het bestand is gemaakt in photoshop maar om het printklaar te maken als EPS- of TIF-bestand kan ik het niet opslaan als duotoon. De kleuren worden dan automatisch omgezet naar CMYK. Wat ik wil vermijden.
Iemand enig idee hoe ik de affiche moet opslaan om duotoon te behouden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2005, 15:50
Verwijderd
kies een pantone steunkleur in plaats van zomaar een kleur. pantone = 1 kleur
dus hoeft niet gemengd te worden met cmyk en dus kan je het laten drukken met zwart en steunkleur=2 kleurendruk.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 16:48
Verwijderd
Je moet om te beginnen in Photoshop al in duotoon werken. Of iets omzetten naar grijswaarden en dan kleuren kiezen. En dan moeten die kleuren natuurlijk pantone kleuren zijn, denk eraan dat kleuren anders reageren op de soort papier, dus zoek eerst uit welke soort papier je wil, zoek een kleurenwaaier die daarmee overeenkomt en kies dan je kleuren.

Maar wat wil je eigenlijk van de affiche? Duotoon is dat je 2 kleuren combineert in een raster, als je dit in photoshop doet, krijg je een mengeling dus. Als je zwart en geel bv. hebt, dan krijg je een soort groenige afbeelding. Wil je werken met echt duidelijke scheiding tussen zwart en de andere kleur, kun je volgens mij wel gewoon werken in CMYK (maar nu ben ik even niet zeker hoor, wij drukten gewoon CMYK, dus dat probleem hebben we nooit voorgehad), maar je moet bij het kleurenkiezen opletten dat er geen klein uitroeptekentje verschijnt naast het vakje met de kleur, dan is ze nl. niet geschikt voor druk.
Het kan ook zijn dat je in labmodus moet werken, maar dit is allemaal zo achterlijk lang geleden weer ^^.

Als ik mijn schoolboeken niet allang en breed had opgeborgen, had ik het voor je opgezocht, maar ik duik niet de zolder op om uit te pluizen in welke doos ze zijn terecht gekomen .
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 17:51
elledc
elledc is offline
OK in ieder geval bedankt
Ik heb zwart gebruikt en steunkleur geel waarbij ik inderdaad een groen effect heb gekregen (eerst het beeld zwart wit gemaakt en dan duotone, 1 pantone kleur bijgekozen).
Ik heb duidelijk het verschil gezien, bij CMYK heb je inderdaad het zwarte dat echt zwart is, terwijl dat bij een duotoon een mengeling wordt met de kleur, dus minder zwart.
Mijn fout was dat ik het beeld met zijn verschillende 'layers' heb behouden, zodanig dat na het opslaan ervan de kleur niet meer als 1 kleur werd gezien en het dus niet als duotoon werd bewaard (waarom weet ik niet precies).
Ik heb dus 'flatten image' gedaan en dan lukt het wel, bij het opslaan en weer openen ervan krijg ik automatisch de duotoon.

Ik heb opzettelijk geen CMYK gebruikt want bij de drukker zijn de prijzen ervan dubbel zo duur.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 18:42
elledc
elledc is offline
Ik merk nu dat ik het bestand als duotoon niet kan opslaan als TIFF noch JPG, maar wel als EPS.
Is een Encapsulated Post Script een bruikbaar bestand voor druk of is dat enkel bruikbaar om mee te werken in verschillende programma's?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 18:52
Verwijderd
EPS is voldoende voor drukwerk.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 11:08
drezzz
drezzz is offline
Importeer je afbeelding in Xpress, waar ie de steunkleur herkent, bewaar vervolgens je afbeelding als high res grayscale tiff, en geef hem dan in Xpress de juiste kleur mee. Als dit niet te ingewikkeld is voor je geeft dit het beste resultaat.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 11:29
Sketch
Sketch is offline
krijgen we het affiche nog wel te zien?
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 12:18
elledc
elledc is offline
Citaat:
drezzz schreef op 18-02-2005 @ 12:08 :
Importeer je afbeelding in Xpress, waar ie de steunkleur herkent, bewaar vervolgens je afbeelding als high res grayscale tiff, en geef hem dan in Xpress de juiste kleur mee. Als dit niet te ingewikkeld is voor je geeft dit het beste resultaat.
Ik belde de drukker op en hij zei dat het niet uitmaakt qua prijs of het nu duotoon is of CMYK. Dus heb ik het als 4 kleuren ontwerp bewaard in photoshop als Tif-formaat.
Maar alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 12:44
elledc
elledc is offline
Citaat:
Sketch schreef op 18-02-2005 @ 12:29 :
krijgen we het affiche nog wel te zien?
Is een affiche en een uitnodigingskaart (recto verso) voor een tentoonstelling. De kunstenaar wilde het sober en eenvoudig.
De affiche is natuurlijk stukken groter dan je hier ziet.

Laatst gewijzigd op 19-02-2005 om 12:48.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten