Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-02-2005, 12:18
EaSy-M3
EaSy-M3 is offline
Ey ik snap iets niet bij het hoofdstuk eenparige cirkelbewegingen.
Ze geven een beschrijving van de cirkel en dan moet je de parametervoorstelling geven. voorbeeld:

de cirkel met middelpunt (5,2) en straal 3.
antwoord: x=5+3cost y=2+3sint [0,2'pi']

maar de volgende zijn dan 1/2 cirkels en de rechterhelft van de cirkel ipv van een hele cirkel. Weet iemand wat het dan word?

BVD
Oud 15-02-2005, 12:25
TD
TD is offline
Zoals je uit de parametervoorstelling die je zelf gaf al kan afleiden is de straal de factor voor sin & cos, het middelpunt werd bepaald door die extra termen.
Als je dus een cirkel met dezelfde 'eigenschappen' (straal en middelpunt) wil hebben; maar slechts enkel de 'rechterkant' moet het dus ergens anders aan liggen

Het enige wat dan overblijft is je domein van de parameter, t in dit geval. In plaats van t van 0 tot 2Pi te laten lopen (dan beschrijf je namelijk een volledige cirkel) kan je t ook laten gaan van 0 tot Pi voor de bovenste helft, of van -Pi/2 tot Pi/2 voor de rechterhelft etc.
Oud 15-02-2005, 12:35
EaSy-M3
EaSy-M3 is offline
Citaat:
TDH schreef op 15-02-2005 @ 13:25 :
In plaats van t van 0 tot 2Pi te laten lopen (dan beschrijf je namelijk een volledige cirkel) kan je t ook laten gaan van 0 tot Pi voor de bovenste helft, of van -Pi/2 tot Pi/2 voor de rechterhelft etc.
bedankt dat snapte ik niet. Ik zat in de war met de omtrek van de cirkel maar ik snap het nu
Oud 15-02-2005, 12:39
TD
TD is offline
Typisch aan een parametervergelijking is dat je je parameter (of parameters) bepaalde waarden laat 'doorlopen'.
Dit kan ook volledig IR zijn, [0,2Pi], [0,1], ...
Oud 16-02-2005, 11:14
EaSy-M3
EaSy-M3 is offline
ik vond 't nu niet nodig om een nieuw topic te openen maar als ik een kromme plot krijg ik allemaal ovalen
vb: x = 3+2sinT
y = -1+2cosT
met t op [0 ; 1,5Pi]
dan ga ik naar windom en vul in:
Tmin=0
Tmax=1,5Pi
Tstep=1/24Pi
Xmin=1 (immers 3-2)
Xmax=5 (immers 3+2)
Xscl=1
Ymin=-3 (-1-2)
Ymax=1 (-1+2)
Yscl.

ik kan er wel een cirkel van maken door op ZSquare te drukken maar als ik een cirkel in mn schrift moet tekenen moet ik erbij zetten welk venster ik heb gebruikt en in het boek staan deze altijd zonder decimalen. Moet ik iets aan m'n rekenmachine veranderen of moet ik iets anders invullen?

BVD
Oud 16-02-2005, 15:38
Bernero
Bernero is offline
Citaat:
EaSy-M3 schreef op 16-02-2005 @ 12:14 :
ik vond 't nu niet nodig om een nieuw topic te openen maar als ik een kromme plot krijg ik allemaal ovalen
vb: x = 3+2sinT
y = -1+2cosT
met t op [0 ; 1,5Pi]
dan ga ik naar windom en vul in:
Tmin=0
Tmax=1,5Pi
Tstep=1/24Pi
Xmin=1 (immers 3-2)
Xmax=5 (immers 3+2)
Xscl=1
Ymin=-3 (-1-2)
Ymax=1 (-1+2)
Yscl.

ik kan er wel een cirkel van maken door op ZSquare te drukken maar als ik een cirkel in mn schrift moet tekenen moet ik erbij zetten welk venster ik heb gebruikt en in het boek staan deze altijd zonder decimalen. Moet ik iets aan m'n rekenmachine veranderen of moet ik iets anders invullen?

BVD
Euhm als ik m op het initial window zet dan krijg ik wel een cirkel hoor En zo'n ding heet een ellips.
Oud 16-02-2005, 19:26
EaSy-M3
EaSy-M3 is offline
hmmm dan ligt 't dus aan m'n GR
Oud 17-02-2005, 09:46
Verwijderd
Citaat:
EaSy-M3 schreef op 16-02-2005 @ 20:26 :
hmmm dan ligt 't dus aan m'n GR
Nee hoor. An sich zou je een rechte cirkel moeten krijgen, maar de verhoudingen van je GR-beeldscherm zijn niet 1:1. Een perfecte cirkel wordt dus 'afgeplat' afgebeeld. Met ZSquare fix je dat inderdaad, door de afbeelding als het ware uit te rekken. Ik zou dan maar de gebruikte initialen met decimalen geven, dat is namelijk wat je gebruikt. Je moet geen ellips geven, daar wordt niemand wijzer van.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 15:44
EaSy-M3
EaSy-M3 is offline
keej bedankt
Reageren

Regels voor berichten