Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2005, 18:31
MaHo
MaHo is offline
Ik heb dus sinds kort een Leadtek Geforce 6600GT 128mb (AGP 8x) en alles werkt goed, maar...
Ik heb bij de games Rainbow Six: Raven Shield en Far Cry Last van "rare grafische elementen". Nu las ik op internet dat dit best wel eens artifacts kunnen zijn . Ook las ik dat het aan van alles kon liggen, maar bijv. ook aan gebrekkige wattage (m.a.w. een brakke voeding). Kan dat kloppen? Ik heb zelf namelijk een standaard PC en volgens iemand hier op het forum (forgot the name, soz ) hebben die meestal een net toereikende voeding. Ik had toen ook me kast eens opengeschroefd en volgens mij was het ook maar 250W . Als het dus aan gebrekkige voeding ligt, kan het dan kwaad dat ik er gewoon mee doorgame? Ik heb namelijk geen zin om E69,- gelijk nu weer uit te geven aan een Zalman 400W voeding .
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-02-2005, 19:42
Droyd
Droyd is offline
250W is volgens mij te weinig idd...
Alleen vreemd dat je naast die artifacts geen last hebt van je pc die vastloopt. (aangezien je dat niet vermeld)

Heb je anders geen mods geprobeerd?
Oud 20-02-2005, 19:46
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het is goed mogelijk, maar op afstand kan niemand daar natuurlijk iets over zeggen. Het is natuurlijk wel een feit dat een cheap-ass voeding van 250 Watt eventueel wel eens dergelijke problemen kan opleveren.
Oud 20-02-2005, 20:47
Jolt
Jolt is offline
Nvidia heeft een probleem bij Far Cry, gooi de 70.xx drivers er eens op.
Hielp bij mij.

Artifacts komt het vaakst voor door te hoog gelockt geheugen of core.
Strepen, puntjes, groene lijnen in beeld.

Door een brakke voeding zou je eerder last hebben van reboots, bij zware applicaties.
Oud 20-02-2005, 20:57
Droyd
Droyd is offline
Die mod vraag stelde ik omdat er ergens een mod bekend voor een op zijn minst gelijksoortige kaart waar je bepaalde pipelines openzet die standaard niet openstaan. (geen id of dat bij jouw kaart was dat ze dat deden maar ik dacht haast van wel)

Dus kan het dat je een defecte pipeline hebt opengezet ook...Of dat je gewoon een defecte pipeline hebt in het slechtste geval...

Maar het meest aanneemlijke is volgens mij idd drivers, hopelijk.
Oud 20-02-2005, 21:22
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Droyd schreef op 20-02-2005 @ 21:57 :
Die mod vraag stelde ik omdat er ergens een mod bekend voor een op zijn minst gelijksoortige kaart waar je bepaalde pipelines openzet die standaard niet openstaan. (geen id of dat bij jouw kaart was dat ze dat deden maar ik dacht haast van wel)

Dus kan het dat je een defecte pipeline hebt opengezet ook...Of dat je gewoon een defecte pipeline hebt in het slechtste geval...

Maar het meest aanneemlijke is volgens mij idd drivers, hopelijk.
Je verward de 6600 GT met de 6800LE (Eigenlijk 6800serie)
Bij de 6800 serie kan je piplines en vertex shaders open zetten met riva tuner. 6600 GT niet.
Oud 21-02-2005, 00:11
Droyd
Droyd is offline
Thx, deze keer onthou ik het.

Al KAN het in dit geval ook niet om een defecte pipeline gaan? (want dat was waar ik naartoe wou)

Of TS, kun je eens zeggen hoe die zogenaamde artifacts er ongeveer uitzien?

Laatst gewijzigd op 21-02-2005 om 00:21.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 13:43
Gimme more beer
Citaat:
Droyd schreef op 21-02-2005 @ 01:11 :
Of TS, kun je eens zeggen hoe die zogenaamde artifacts er ongeveer uitzien?
Meestal zijn het vage figuren die een beetje over je scherm knipperen...
Oud 21-02-2005, 13:50
Verwijderd
Artifacts kunnen globaal twee vormen aannemen De eerste is roze of witte willekeurige pixels door het beeld. Dat wijst meestal op te heet of te hoog geklokt videogeheugen. Artifacts die bestaan uit verneukte texturen, knipperende polygonen of willekeurige strepen door het beeld duiden meestal op een te hete of te hoog geklokte core.

Andere artifacts, zoals problemen met de Z-buffering (je ziet dingen door muren bijvoorbeeld) of wat dan ook komen meestal niet direct door de hardware, maar vaak door (bugs in) de driversoftware. In elk geval is een ontoereikende voeding niet waarschijnlijk, want als je videokaart je voeding zou overbelasten dan zou je zoals gezegd eerder reboots en instabiliteit krijgen, en geen artifacts.

Waarbij overigens blijft dat je bij zwaardere videokaarten en zwaardere CPU's gewoon beter minstens een 300W voeding van een kwaliteitsmerk kunt nemen (Zalman, Antec, Enermax, Fortron, A-Open) in plaats van een merkloos 250 W dingetje.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 13:53
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-02-2005 @ 14:50 :
Waarbij overigens blijft dat je bij zwaardere videokaarten en zwaardere CPU's gewoon beter minstens een 300W voeding van een kwaliteitsmerk kunt nemen (Zalman, Antec, Enermax, Fortron, A-Open) in plaats van een merkloos 250 W dingetje.
Als ik me goed herinner had hij deze Aldi-PC:

Als je goed naar het plaatje kijkt zie je dat het een FSP Group-voeding is, die moet dat toch wel kunnen trekken
Oud 21-02-2005, 13:54
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 21-02-2005 @ 14:50 :
Andere artifacts, zoals problemen met de Z-buffering (je ziet dingen door muren bijvoorbeeld) of wat dan ook komen meestal niet direct door de hardware, maar vaak door (bugs in) de driversoftware. In elk geval is een ontoereikende voeding niet waarschijnlijk, want als je videokaart je voeding zou overbelasten dan zou je zoals gezegd eerder reboots en instabiliteit krijgen, en geen artifacts.
Het ligt er maar net aan. De TS leek zelf niet echt te weten wat artifacts waren. Bij bepaalde flikkeringen in het beeld kan het best wel eens zo zijn dat je voeding niet helemaal doet wat hij zou moeten doen. Dat kun je natuurlijk alleen maar zien als je de verschijnselen echt kent.

Ik ken bijvoorbeeld iemand die screenshots kon maken van z'n artifacts, als dat het geval is, is het meestal een software-/drivermatig probleem.
Oud 21-02-2005, 15:36
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 21-02-2005 @ 14:53 :
Als ik me goed herinner had hij deze Aldi-PC:

[afbeelding]

Als je goed naar het plaatje kijkt zie je dat het een FSP Group-voeding is, die moet dat toch wel kunnen trekken
Ik heb die hele foto nog nooit gezien
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 16:15
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-02-2005 @ 16:36 :
Ik heb die hele foto nog nooit gezien
Hehe... dat verwacht ik ook niet, was geloof ik een link in een oud topic van hem, maar ik wilde er maar even mee aangeven dat ie best al wel een goede voeding heeft
Oud 21-02-2005, 16:20
Verwijderd
Het ligt hem daar dan sowieso niet aan

Ach, en 250 W is op zich ook niet zwaar te weinig. Het gaat veel meer om de stabiliteit van de voltlijnen en of een voeding in staat is om snel een grote stroom te leveren.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 16:21
Gimme more beer
Nou jah, wat overhead is altijd fijn en bij 250 Watt is daar niet altijd sprake van.
Oud 21-02-2005, 18:59
MaHo
MaHo is offline
Als ik het zo lees is het dus eerder softwarematig
Links naar screens:

http://img21.exs.cx/my.php?loc=img21...cry00046xf.jpg

http://img21.exs.cx/my.php?loc=img21...cry00022jd.jpg

http://img21.exs.cx/my.php?loc=img21...cry00011ei.jpg

Deze kon ik even in de gauwigheid vinden.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 21:52
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 21-02-2005 @ 17:20 :
Het ligt hem daar dan sowieso niet aan

Ach, en 250 W is op zich ook niet zwaar te weinig. Het gaat veel meer om de stabiliteit van de voltlijnen en of een voeding in staat is om snel een grote stroom te leveren.
250watt is, afhankelijk van de gemiddelde processorbelasting en welke processor erin zit, voldoende als de monitor niet doorgelust is. Sommige voedingen kunnen dan opeens raar gaan doen
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 22:32
Gimme more beer
Citaat:
MaHo schreef op 21-02-2005 @ 19:59 :
Als ik het zo lees is het dus eerder softwarematig
Links naar screens:

http://img21.exs.cx/my.php?loc=img21...cry00046xf.jpg

http://img21.exs.cx/my.php?loc=img21...cry00022jd.jpg

http://img21.exs.cx/my.php?loc=img21...cry00011ei.jpg

Deze kon ik even in de gauwigheid vinden.
Ja, dat is absoluut softwarematig. Drivers updaten zou kunnen helpen, maar misschien is er ook wel een fix speciaal voor dit spel. Ik kwam het bij andere games ook wel eens tegen en soms ligt het dan toch aan de combinatie met het spel. Even checken dus met lotgenoten.
Oud 21-02-2005, 22:36
Verwijderd
Citaat:
deadlock schreef op 21-02-2005 @ 22:52 :
250watt is, afhankelijk van de gemiddelde processorbelasting en welke processor erin zit, voldoende als de monitor niet doorgelust is. Sommige voedingen kunnen dan opeens raar gaan doen
Vergeet niet dat voedingen niet een oneindig hoge efficiëntie hebben. De voedingen van Zalman hebben een efficiëntie van ~70-75% en dat is al heel erg hoog. Fortons zullen ook ergens in die buurt hebben, dat is op zich een prima merk, maar het betekent wel dat je van die 250 W hooguit ~150-175 W overhoudt.

Dat is voor een AMD64-systeem met een zware videokaart echt te weinig, want zo'n systeem verstookt onder full load echt wel tegen de 150 W aan en daar komt vermogensopname van harde schijf, moederbord en dergelijke nog bij. Dat houdt dus echt niet over.

Dat wil dus ook niet zeggen dat je systeem dan instabiel wordt, want voedingen van dat kwaliteitsniveau worden echt wel full load getest. Ze worden alleen wel heel erg heet wanneer ze bijna hun volle vermogen moeten leveren, en dat is ook niet altijd fijn.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 22:58
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 21-02-2005 @ 23:32 :
Ja, dat is absoluut softwarematig. Drivers updaten zou kunnen helpen, maar misschien is er ook wel een fix speciaal voor dit spel. Ik kwam het bij andere games ook wel eens tegen en soms ligt het dan toch aan de combinatie met het spel. Even checken dus met lotgenoten.
Had ik eerst ook zelfde kaart alleen Pci -Express met de 66. XX drivers. Heb nu de 71.20 nergens last van. Allebei getest met Patch 1,3 i.v.m Shader Model 3.0.
Oud 22-02-2005, 13:25
Gimme more beer
Citaat:
Jolt schreef op 21-02-2005 @ 23:58 :
Had ik eerst ook zelfde kaart alleen Pci -Express met de 66. XX drivers. Heb nu de 71.20 nergens last van. Allebei getest met Patch 1,3 i.v.m Shader Model 3.0.
Ja, soms ligt het aan de combinatie spel/driver, soms is het gewoon een algemeen driverprobleem. Nieuwe drivers lijkt me z'n beste optie.
Oud 22-02-2005, 13:49
Jolt
Jolt is offline
Far Cry had zowizo al problemen met de nieuwe generatie van nvidia.
6800/6600 serie.
Oud 22-02-2005, 16:19
MaHo
MaHo is offline
Ik heb nu deze drivers (dxdiag):

nv4_disp.dll
6.14.0010.6693 (Engels)
datum: 29-10-2004 16:50:00

En deze zijn te dowloaden van nvidia: http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_66.93

Dat is toch hetzelfde of nie? , beide 66.93 dacht ik zo
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 17:39
Droyd
Droyd is offline
Ja, dat zijn dezelfde drivers ja.

Ik speel geen Far Cry maar naar het schijnt lost de 1.3 patch een hoop grafische glitches op die voorkomen op de 6600. (zopas gelezen op een gamersforum)

Mocht dat niet lukken kan je nog altijd proberen iets oudere drivers te installen...
Oud 22-02-2005, 17:41
MaHo
MaHo is offline
Die patch heb ik
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2005, 20:53
SubbehQ
SubbehQ is offline
idd driver probleem, heb hetzelfde met mohaa als ik een telage driver heb ^^
Oud 23-02-2005, 03:44
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
MaHo schreef op 22-02-2005 @ 17:19 :
Ik heb nu deze drivers (dxdiag):

nv4_disp.dll
6.14.0010.6693 (Engels)
datum: 29-10-2004 16:50:00

En deze zijn te dowloaden van nvidia: http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_66.93

Dat is toch hetzelfde of nie? , beide 66.93 dacht ik zo
Zoek eens op guru 3d naar de 70.xx drivers of zo. Heb ik werkt als een zonnetje, nvidia brengt maar 4 x per jaar whql drivers uit, en die staan op de site geloof ik. Via via, krijg je ze dan bij anandtech, guru3d . etc.

Deze jongens dus:
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=993
Oud 23-02-2005, 15:11
MaHo
MaHo is offline
Deze drivers moet ik dus net zo installeren als die van nvidia.com? Dus op deze manier: http://www.nvidia.com/object/driver_...ion_hints.html het gaat me vooral om het feit welke betsanden ik eerst moet deinstalleren.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 20:20
Jolt
Jolt is offline
Gewoon zo doen:

-Drivers downloaden van guru 3d
- Openen, en extracten (password had je geloof ik nodig was guru3d.com, anders ff op de site kijken)
- Naar configuratie scherm gaan, nvidia display drivers selecteren.
- Unstallen.
- Rebooten
- Nieuwe drivers erover heen, reboot.

Klaar
Reageren

Regels voor berichten