Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2005, 15:24
In Your Room
In Your Room is offline
Ik ben van plan een nieuwe HD te kopen, omdat ik te weinig ruimte heb op m'n oude. Even afgezien van de vraag of er nog ruimte in mijn systeemkast is om een extra HD erin te prikken, wilde ik weten of iemand me misschien eventjes kon helpen met de volgende vraag. Mijn moederbord is een Shuttle MK35N, meer info zie hier: http://eu.shuttle.com/en/desktopdefa...58_read-9945/. Daar zou dus in principe een ATA133 HD in moeten, dat zie ik. Maar, er was een HD in de aanbieding bij Mycom, een Western Digital van 200GB, alleen wat daar bij staat is ATA100.. Nou heb ik dus absoluut geen verstand van wat dat ATA en die nummers mogen betekenen, dus, kan iemand mij eventjes uitleggen enzo wat dat betekent? Moet ik per sé een ATA133 kopen, of kan een ATA100 ook? En waarom zou dat dan wel/niet kunnen, enz. HD die er nu in zit is trouwens een Maxtor van 60GB, wel een ATA133...
Alvast bedankt.
Oud 20-02-2005, 16:04
M@rco
M@rco is offline
ATA133 staat voor de maximale doorvoersnelheid van je harde schijf; voor ATA133 is dat 133MB/sec. (in de praktijk blijkt dat harde schijven dat bij lange na niet halen). ATA100 betekent dus gewoon dat de maximale doorvoersnelheid 100MB/sec. is, niets meer en niets minder. Die Western Digital gaat dus prima werken in jouw computer.

(Ik zou je alleen eerder de Maxtor DiamondMax 10 200GB aanraden, die is als het goed is even duur (de ATA/133 versie dus, je moet niet de SATA versie hebben, dat ondersteunt jouw moederbord niet), of het zal iig niet veel schelen. Dit is een wat nieuwere schijf die wat stiller is dan de WD.)
Oud 20-02-2005, 17:40
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Je moet wel je bios opdaten denk ik.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 18:33
In Your Room
In Your Room is offline
Thx, M@rco.

@ Mr.Hypert€xt: Oh? Leg uit enzo?
Oud 20-02-2005, 18:50
Verwijderd
ATA-ratings zijn back- en forwardcompatible. Je kunt prima een ATA66-schijf aan een ATA133-controller hangen en vice versa.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 18:51
M@rco
M@rco is offline
Oude moederborden ondersteunen vaak geen harde schijven groter dan 128GB (oid), en dan moet je een kleine update doen om dat te verhelpen. Maar jouw moederbord komt uit 2003 ofzo, dus ik denk niet dat dat hier aan de orde is Je moet wel minimaal XP Service Pack 1 hebben om de volledige ruimte van je nieuwe harde schijf te kunnen benutten (vóór SP1 ondersteunde XP ook geen schijven groter dan 128GB), maar ik neem aan dat je dat toch wel hebt, als je al niet Service Pack 2 hebt geïnstalleerd.
Oud 20-02-2005, 19:04
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
M@rco schreef op 20-02-2005 @ 19:51 :
Oude moederborden ondersteunen vaak geen harde schijven groter dan 128GB (oid), en dan moet je een kleine update doen om dat te verhelpen. Maar jouw moederbord komt uit 2003 ofzo, dus ik denk niet dat dat hier aan de orde is Je moet wel minimaal XP Service Pack 1 hebben om de volledige ruimte van je nieuwe harde schijf te kunnen benutten (vóór SP1 ondersteunde XP ook geen schijven groter dan 128GB), maar ik neem aan dat je dat toch wel hebt, als je al niet Service Pack 2 hebt geïnstalleerd.
Ahhhhh, op die manier. Ja, ik heb laatst SP2 geïnstalleerd, dus dat zit wel goed.
Reageren

Regels voor berichten