Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2005, 18:12
light fighter
light fighter is offline
voor de taakgroep in onze kerk is mij gevraagd wat jongeren aan spreekt in de kerk qua activiteiten buiten de kerkdiensten. En dan doel ik niet op kattebak maar op andere dingen.

alle sugesties zijn welkom!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-02-2005, 18:52
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
discussie-avonden
samen iets creatiefs doen
samen een vrijwilligersproject ofzo op touw zetten
lezingen/conferenties
weekkampen/weekends
zingen/muziek maken
godsdienstige toneelstukken opvoeren (Mariken van Nieumeghen e.d )
wandelingen
Oud 07-02-2005, 20:18
cartman666
cartman666 is offline
discussie-avonden
lezingen/conferenties
zingen/muziek maken
Met citaat reageren
Oud 07-02-2005, 20:23
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
thema-avond, zangavond, workshops, kamp(weekenden), wandelingen, sportavonden, culturele uitjes, bezoeken van een moskee ofzo, wedstrijden organiseren, competities tussen plaatselijke kerken enzo .

er is al veel genoemd, maar moet het ook 'met kerkelijk te maken hebben', of is het puur voor ontspanning?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 17:43
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 07-02-2005 @ 21:23 :
thema-avond, zangavond, workshops, kamp(weekenden), wandelingen, sportavonden, culturele uitjes, bezoeken van een moskee ofzo, wedstrijden organiseren, competities tussen plaatselijke kerken enzo .

er is al veel genoemd, maar moet het ook 'met kerkelijk te maken hebben', of is het puur voor ontspanning?
Het hoeft volgens mij geen direct verband met de kerk te hebben. Maar dat weet ik niet zeker, keb vanavond weer overleg dus dan weet ik meer
Met citaat reageren
Oud 08-02-2005, 18:38
forumfreakie
forumfreakie is offline
Een kamp is ook altijd wel mooi.
Oud 09-02-2005, 09:05
light fighter
light fighter is offline
het gaat er vooral om hoe we jongeren in de kerk houden en evt. weer krijgen, we richten ons nu vooral op het in de kerk houden. En voorlopig gaan we dat doen door middel van jongeren diensten en die steeds weer totaal anders opzetten
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 09:20
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
light fighter schreef op 09-02-2005 @ 10:05 :
het gaat er vooral om hoe we jongeren in de kerk houden en evt. weer krijgen, we richten ons nu vooral op het in de kerk houden. En voorlopig gaan we dat doen door middel van jongeren diensten en die steeds weer totaal anders opzetten
kijk daarmee uit, mij hebben ze met die fratsen bijna de kerk en het geloof uitgejaagd. Sommige mensen die de kerk helemaal niet zien zitten kunnen een gratis weekendje kanoën heel leuk vinden, of een avondje jammen. Als het accent van de aandacht naar jeugd in die richting verschuift raak je de mensen die willen geloven kwijt. Een predikant die een bijbelse discussie leid, of wat vertelt over kerkgeschiedenis, kan heel veel meer binding met de kerk opleveren dan een dag iets creatiefs doen. Daar zie je eigenlijk een tweedeling in de jongeren waar je mee op moet passen.

ik had altijd een hekel aan die jongerendiensten waar opeens toneel gespeeld werd, of mensen instrumenten kregen. Schaamde me altijd voor mijn 'jongeren zijn'. Dat wij nog zo onvolwassen zijn dat de boodschap via toneel en taboerijnen moet worden overgebracht is kut voor ons, maar daar moeten we de volwassen gemeente niet mee lastigvallen. Die proberen te groeien in hun geloof op zondag, en dat doen ze niet door te kijken naar 20 jongeren die toneel uitvoeren op het laagste niveau mogelijk. (dat idee)

Laatst gewijzigd op 09-02-2005 om 09:23.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2005, 10:19
Graf Bismarck
Graf Bismarck is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 09-02-2005 @ 10:20 :
ik had altijd een hekel aan die jongerendiensten waar opeens toneel gespeeld werd, of mensen instrumenten kregen. Schaamde me altijd voor mijn 'jongeren zijn'. Dat wij nog zo onvolwassen zijn dat de boodschap via toneel en taboerijnen moet worden overgebracht is kut voor ons, maar daar moeten we de volwassen gemeente niet mee lastigvallen. Die proberen te groeien in hun geloof op zondag, en dat doen ze niet door te kijken naar 20 jongeren die toneel uitvoeren op het laagste niveau mogelijk. (dat idee)
Halleluja. Amen. Ik sluit mij hier volkomen bij aan.
Oud 09-02-2005, 13:35
light fighter
light fighter is offline
de jongerendiensten zijn bij ons altijd de avonddiensten en die zijn gemiddeld genomen niet zo heel goed bezocht. We willen de ochtenddienst niet aan pakken. Krijgen we ook geen toestemming voor van de kerkraad vanwege de ouderen die je er dan idd mee wegjaagd.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 16:19
MayaGirl
MayaGirl is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 09-02-2005 @ 10:20 :
kijk daarmee uit, mij hebben ze met die fratsen bijna de kerk en het geloof uitgejaagd. Sommige mensen die de kerk helemaal niet zien zitten kunnen een gratis weekendje kanoën heel leuk vinden, of een avondje jammen. Als het accent van de aandacht naar jeugd in die richting verschuift raak je de mensen die willen geloven kwijt. Een predikant die een bijbelse discussie leid, of wat vertelt over kerkgeschiedenis, kan heel veel meer binding met de kerk opleveren dan een dag iets creatiefs doen. Daar zie je eigenlijk een tweedeling in de jongeren waar je mee op moet passen.

Daar ben ik ook mee eens! Leuke dingen doen is prima, maar maak het zeker niet te kinderachtig. Bij ons hebben we kerkvereniging en doen we ook geen gekke dingen zoals toneelspelen of muziek maken. We zitten gewoon gezellig in de woonkamer van het echtpaar dat de club leid, we drinken wat frisdrank en eten een koek en discussieren over problemen die ons echt bezig houden en die vaak met het geloof te maken hebben. Jongeren houden er best van om over het geloof te discussieren, het is ook soms het enigste wat ons met elkaar bind. We voelen ons een groep en hebben het idee dat de avond niet alleen gezellig maar ook zinvol is! Ook zijn een paar geloofsproblemen van mezelf nu opgelost. We weten dat Jezus weer van ons houdt en dat andere christenen voor ons klaarstaan en daar gaat het toch allemaal om?!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 17:43
Tranzzam
Tranzzam is offline
Een discussie-avond waar ook niet-gelovigen welkom zijn lijkt mij heel interessant.
Ik heb ooit een paar keer zoiets meegemaakt, en ik heb heel veel van de toen aanwezige christenen kunnen leren, zij ook van mij, bleek achteraf.

Een paar dingen die je zou kunnen bespreken is hoe er tegen dingen wordt aangekeken die voor christenen vrij vanzelfsprekend zijn, zoals de dood en het proces erna, het maagd blijven tot aan het huwelijk en niet onder invloed raken van verdovende middelen.

Om er even wat verder op in te gaan: ik leef volgens de maatstaven van de kerk een vrij 'zondig' leven (drinken, roken, 'foute' muziek), maar na een paar van die gesprekken hadden ze toch begrip voor die dingen, en namen ze het me ook geenszins kwalijk. De scheve blikken die ik kreeg toen ze mijn standpunt voor de eerste keer hoorden, waren compleet verdwenen.
Anderzijds had ik ook veel van hun levensstijl geleerd, waar ikzelf een stuk beter van ben geworden.

Ik weet totaal niet in hoeverre dit tegenwoordig in de reguliere kerken wordt georganiseerd, maar het lijkt me een interessant iets om nog eens mee te maken, en ook met het meehelpen opzetten heb ik geen enkel probleem, mocht dat nodig zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2005, 20:37
Graf Bismarck
Graf Bismarck is offline
Citaat:
Tranzzam schreef op 12-02-2005 @ 18:43 :
Een discussie-avond waar ook niet-gelovigen welkom zijn lijkt mij heel interessant.
Ik heb ooit een paar keer zoiets meegemaakt, en ik heb heel veel van de toen aanwezige christenen kunnen leren, zij ook van mij, bleek achteraf.

Een paar dingen die je zou kunnen bespreken is hoe er tegen dingen wordt aangekeken die voor christenen vrij vanzelfsprekend zijn, zoals de dood en het proces erna, het maagd blijven tot aan het huwelijk en niet onder invloed raken van verdovende middelen.

Om er even wat verder op in te gaan: ik leef volgens de maatstaven van de kerk een vrij 'zondig' leven (drinken, roken, 'foute' muziek), maar na een paar van die gesprekken hadden ze toch begrip voor die dingen, en namen ze het me ook geenszins kwalijk. De scheve blikken die ik kreeg toen ze mijn standpunt voor de eerste keer hoorden, waren compleet verdwenen.
Anderzijds had ik ook veel van hun levensstijl geleerd, waar ikzelf een stuk beter van ben geworden.

Ik weet totaal niet in hoeverre dit tegenwoordig in de reguliere kerken wordt georganiseerd, maar het lijkt me een interessant iets om nog eens mee te maken, en ook met het meehelpen opzetten heb ik geen enkel probleem, mocht dat nodig zijn.
Dat zijn inderdaad interessante dingen ja.
Oud 12-02-2005, 21:51
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Hebben jullie geen jeugclub/Jeugdvereniging/whatever, of is het misschien dan geen idee om zoiets op te gaan zetten?
Zelf zit ik op JV, wat bij ons om de 2 weken op zondagavond is. Een soort van jeugdgroep, ong 15-20 mensen uvan de leeftijd 15-20. Op zondagavond hebben we dan bijbelstudie. Klinkt misschien stom, maar het kan echt leuk zijn . Soms hebben we doordeweeks ook een avondje schaatsen/bios/strand. En we zijn aangesloten bij een jongerenorganisatie, die districtavonden organiseert. Dan zit je met een aantal JV's uit jouw omgeving bij elkaar, soms komt er een spreker. En ook wel eens een uitwisseling met een andere JV, is ook erg leuk.
Ik weet niet uit watvoor kerk je komt, misschien kun je ook samen een Ronduit-avond bezoeken (Ronduit Praise, Wervelnite, jongerendag, etc).
Oud 16-02-2005, 19:23
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
~Third Day~ schreef op 12-02-2005 @ 22:51 :
Hebben jullie geen jeugclub/Jeugdvereniging/whatever, of is het misschien dan geen idee om zoiets op te gaan zetten?
Zelf zit ik op JV, wat bij ons om de 2 weken op zondagavond is. Een soort van jeugdgroep, ong 15-20 mensen uvan de leeftijd 15-20. Op zondagavond hebben we dan bijbelstudie. Klinkt misschien stom, maar het kan echt leuk zijn . Soms hebben we doordeweeks ook een avondje schaatsen/bios/strand. En we zijn aangesloten bij een jongerenorganisatie, die districtavonden organiseert. Dan zit je met een aantal JV's uit jouw omgeving bij elkaar, soms komt er een spreker. En ook wel eens een uitwisseling met een andere JV, is ook erg leuk.
Ik weet niet uit watvoor kerk je komt, misschien kun je ook samen een Ronduit-avond bezoeken (Ronduit Praise, Wervelnite, jongerendag, etc).
dat is er allemaal niet meer. Het komt er ook definitief niet meer. We gaan ons richten om jongeren met de jongerendiensten weer in de kerk te krijgen.

en bijbelstudie gebeurt bij ons al bij kattebak dus tsja..

en de eo is in onze kerk lichtelijk not/done stuff omdat wij niet evangelisch zij en ook absoluut geen binding mee willen hebben dus dat is allemaal individueel
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 19:31
~Third Day~
~Third Day~ is offline
Citaat:
light fighter schreef op 16-02-2005 @ 20:23 :
dat is er allemaal niet meer. Het komt er ook definitief niet meer. We gaan ons richten om jongeren met de jongerendiensten weer in de kerk te krijgen.

en bijbelstudie gebeurt bij ons al bij kattebak dus tsja..

en de eo is in onze kerk lichtelijk not/done stuff omdat wij niet evangelisch zij en ook absoluut geen binding mee willen hebben dus dat is allemaal individueel
Dat jullie jongeren weer in de kerk willen krijgen snap ik. En dat het moeilijk is ook. Maar hoe je het dan wil gaan doen....lijkt me inderdaad een lastige opgave.
Waarom geen bijbelstudie buiten catechesatie om? (cathechese wordt meestal/vaak als verplicht gezien...niet echt denderend dus) Je wilt jongeren in de kerk krijgen, dus ook de jeugd bij de preek betrekken lijkt mij.
In het dorp waar ik woon hebben ze ook moeite met jongeren in de kerk te krijgen (niet mijn gemeente). Dat proberen ze door bijvoorbeeld op zondagochtend een strandwandeling te organiseren. En dan staat mij toch tegen....niet dat ze jeugd proberen aan te spreken....maar dat ze het fout aanpakken, of niet?
Je wilt toch ook dat jongeren gaan geloven, geloof gaan delen en ook hun plaats vinden in de gemeente van Christus?
Reageren

Regels voor berichten