Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2005, 15:04
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
En hoe schrijf je daarin?

Schrijf je heel precies over de dingen die er gebeurd zijn of alleen dingen die je bijbleven en waar je je aan hebt geirriteerd? Schrijf je alleen de negatieve dingen of denk je daarna dat je d'r ook maar wat positiefs in moet zetten?

En schrijf je alleen wat er die dag is gebeurd of schrijf je er ook dingen over jezelf in en gedichten en brieven oid?

Vertel!

(Ik zoek naar inspiratie om dingen in mijn dagboek te schrijven )
Oud 17-02-2005, 16:02
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Van alles, eigenlijk alles wat jij noemt Nou ja, ik ga niet precies zeggen wat ik allemaal op school heb gedaan, maar soms beschrijf ik wel een bepaalde situatie of een gesprek. En ik schrijf vaak over mijn gevoelens of bepaalde gedachtes of zo... En soms plaats ik een verhaal of een gedicht en soms ook wel brieven. Ach, gebruik je fantasie gewoon, er is zoveel om over te schrijven! Ik probeer overigens niet té negatief of steeds té positief te zijn
Oud 17-02-2005, 16:08
morango
morango is offline
Ik schrijf eigenlijk alleen als ik of heel gelukkig, blij en enthousiast ben, óf als ik me heel beroerd, kut en ongelukkig voel.
Niet echt een aanrader, want als ik de afgelopen paar jaar nalees, dan lijkt het net of ik nogal manisch ben.
Hele lieve smsjes of bepaalde mailtjes gaan er ook in, en verder veel foto´s.
Oud 17-02-2005, 16:14
Eend
Eend is offline
De ene keer is mijn dagboek een kladblok, de andere keer is het mijn plek voor mn emoties en de andere keer ligt ie weer dagen aan de kant.
Als ik iets kwijt moet, zet ik het er gewoon in
Oud 17-02-2005, 16:35
Verwijderd
Mijn gevoelens, eigen belevingswereld, gedachtes, en totaal geen gebeurtenissen.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 16:47
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Eend schreef op 17-02-2005 @ 17:14 :
De ene keer is mijn dagboek een kladblok, de andere keer is het mijn plek voor mn emoties en de andere keer ligt ie weer dagen aan de kant.
Als ik iets kwijt moet, zet ik het er gewoon in
Citaat:
bugge
Mijn gevoelens, eigen belevingswereld, gedachtes, en totaal geen gebeurtenissen.
Oud 17-02-2005, 17:02
Paris
Paris is offline
Vroeger beschreef ik altijd hele dagen in mijn dagboek, omdat ik dacht dat dat zo hoorde. Nu schrijf ik in mijn dagboek wat ik op dat moment even kwijt moet. Dat kan een gebeurtenis zijn, een gesprek, gedachten en ga zo maar door.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 17:22
Flip!
Flip! is offline
Mijn gevoelens, dingen die ik heb meegemaakt en die mijn schrift echt MOET weten, dingen die gebeurd zijn, bepaalde dromen, irritaties...van alles eigelijk. hetgeen waar ik op dat moment gewoon aan denk.
Oud 17-02-2005, 17:29
ILUsion
ILUsion is offline
Ik schrijf er niet vaak in; vooral als ik me echt kut voel, eigenlijk. Dus spanningen die van me af moeten. Soms wel van die dingen die me extreem gelukkig laten voelen, dat ook; vaak dromen dus. Maar eigenlijk is het geen dagboek, het is al ongeveer een maand geleden dat ik nog iets geschreven heb.
Oud 17-02-2005, 17:43
Mariekje*
Mariekje* is offline
In mijn dagboek (meestal gewoon een willekeurig papiertje, wat ik uiteindelijk in een oud schrift erbij prop) schrijf ik behoorlijk wat dingen, misschien nog het best te beschrijven als een stel aantekeningen, maar soms kunnen het ook complete verhalen zijn:
- Grappige/foute opmerkingen gemaakt door mijzelf of door iemand anders (maakt me vaak weer aan het lachen)
- Dingen die mij ontroerde
- Problemen van vrienden
- Complimentjes die ik die dag bijv. kreeg (leuk om na te lezen op de onzekere dagen..)
- Kritiek die ik die dag kreeg (altijd handig, hoe stom ook..)
- Dingetjes die ik gekocht heb
- Emoties/klote gevoelens/problemen die ik helemaal beschrijf (maakt me sterker, want wanneer ik 3maanden verder ben en ik het nog eens teruglees, met het besef dat het op dat moment toch wel een heel stuk beter met me gaat, voel ik me sterk, want immers: we hebben het toch weer overleeft, ondanks dat het zo'n diep dal leek)
- Speciale gebeurtenissen
- En mijn ergenissen van die dag
Oud 17-02-2005, 17:45
Merg
Merg is offline
Ik heb meerdere boekjes, elk boekje gaat over een bepaald deel van mijn leven. Ik schrijf erin vooral over mijn gevoelens, niet zozeer over heel concrete gebeurtenissen.
Oud 17-02-2005, 20:24
Sasbeest
Sasbeest is offline
Ik schrijf eigenlijk alleen als het heel goed of juist heel slecht gaat. "Normale" dingen staan er dus eigenlijk niet in. En ik maak een lijst met momenten waarop ik me gelukkig voel. Als ik me dan rot voel ga ik die lijst lezen
Oud 17-02-2005, 20:27
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Sasbeest schreef op 17-02-2005 @ 21:24 :
Ik schrijf eigenlijk alleen als het heel goed of juist heel slecht gaat. "Normale" dingen staan er dus eigenlijk niet in.
Idd. Beetje over speciale dingen die ik aan niemand kwijt kan.
Oud 17-02-2005, 20:31
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Ik heb geen dagboek nodig. Ik heb dit forum!
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 20:33
Verwijderd
Van alles.

Soms hele gebeurtenissen.
Meestal mn verdriet, woede, frustratie, angst etc.
Ik stel heel veel vragen. Vragen waar ik nooit antwoord op krijg (waarom?)
soms logische verhalen, meestal kwak ik alles wat in me opkomt op het papier.
Dus ja. Gewoon alles wat ik op dat moment kwijt wil, of wil opschrijven.
En verder gedichten.

xx
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 20:34
Verwijderd
Ik weet nooit wat ik in een dagboek moet zetten.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 21:41
Verwijderd
Ik heb ooit 1 bladzijde geschreven in een 'dagboek' wat ik had gekregen, wel leuk om terug te lezen overigens..
Maar het bijhouden heb ik niet echt behoefte aan.

Ik heb weer andere uitlaatkleppen ontdekt. Sporadisch heb ik een bui dat ik een paar a4'tjes typ om m'n gevoelens onder woorden te brengen.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 21:55
Verwijderd
Eigenlijk vanalles. Van smsjes die ik wil onthouden tot ingewikkelde problemen die mij op een dag bezighouden tot de meest stompzinnige dingen die ik gedaan of gezegd heb tot rare liedjes, opmerkingen of zinnen die ineens in me opkomen en die ik kwijt moet tot situaties waarin ik me kapot heb gelachen tot alleen een paar woorden wat ik deed die dag tot zelfs stickers en kaartjes die ik wilde bewaren.
Mijn 'dagboek' want ik schrijf niet trouw elke dag, hoewel ik wel mijn best doe is dus eigenlijk meer een kladblok. Wel grappig om terug te lezen soms, maar ik kan er ook enorm van schrikken. Zeker als ik dingen lees van ongeveer een jaar geleden. Er staan hele rare gedachtes en hersenspinsels in.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 07:21
cyntha
cyntha is offline
Eigenlijk alleen de slechte of de hele goede dingen. Normale dingen staan er zelden in. Ik schrijf alleen als ik het niet meer weet en hoop dat het wat logischer word als ik het van me afschrijf.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 07:44
Verwijderd
hoe lang denken jullie zo'n dagboek bij te houden? Gewoon echt tot het einde van je leven?
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 08:53
metallica
metallica is offline
Dromen, gedachten verlangens
Oud 18-02-2005, 09:52
Mariekje*
Mariekje* is offline
Citaat:
devilious schreef op 18-02-2005 @ 08:44 :
hoe lang denken jullie zo'n dagboek bij te houden? Gewoon echt tot het einde van je leven?
Ik schrijf wanneer ik wat opschrijven wil, dus ja.. misschien is dat idd wel tot op de dag dat ik met m'n rolator tegen een lantaarnpaal race, who knows
Oud 18-02-2005, 09:58
WolterB
WolterB is offline
Dromen, gevoelens, gedachten, belevingen.

Momenteel heb ik er alleen minder behoefte aan
Oud 18-02-2005, 10:26
Misery
Misery is offline
Ik schrijf er in als iets mij bezig houdt.

Soms staat er maar één kreet, of idd, idiote zinnen die in me omhoogkomen.
En soms, als iets heel erg indruk op me heeft gemaakt, schrijf ik daar echt bladzijden vol over.
Bijvoorbeeld laatst, toen ging het heel erg fout met een familielid, dan kan ik daar heel lang over schrijven.

Het is dan ook eigenlijk een soort hardop denken, maar dan op papier eh.
Ik laat ook vaak stukken leeg tussen verschillende stukken, soms zelfs tussen zinnen, en maak er kleine tekeningetjes in.
Oud 18-02-2005, 10:47
yavanna
yavanna is offline
ik schrijf er m'n dromen in, de wat bijzondere dingen die die dag gebeurd zijn, dingen waarvan ik niet weet wat ik ermee aan moet.
Ik schrijf in ieder geval nooit 'proefwerk ging slecht' ofzoiets. Meestal schrijf ik over wat me die dag echt bezig heeft gehouden, 'waarom sluiten ze me buiten?' 'waarom kijkt die en die zo raar naar mij?', heel veel 'waarom?' vragen in ieder geval. Niet dat het helpt om er een antwoord op te vinden... maar het lucht wel op.
Ook schrijf ik er ideeen voor verhalen e.d. in op
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-02-2005, 10:54
Verwijderd
Ik schrijf de prachtigste filosofie in mijn dagboek. En soms deel ik dit met een website maker, die mijn quotes tussen anderen grootheden zet.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 11:31
Verwijderd
ik schrijf meestal heel concreet op wat ik gedaan heb en hoe ik me voelde enzo. frustraties staan meestal extra groot of heel vaak erin. dingen die gebeurd zijn en voor mij belangrijk zijn.
soms schrijf ik hele periodes niet en als ik dan weer ga schrijven maak ik een samenvattinkje van de belangrijkste dingen die gebeurd zijn. oja, gedichten komen er ook in.

ik word wel geinspireerd door dit topic, denk dat ik weer es wat ga schrijven!
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 15:36
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik heb nu een internetdagboek en ik kan me niet voorstellen dat ik dat heel mijn leven blijf doen.. Al kan ik me ook niet voorstellen dat ik ermee zou stoppen

Ik denk dat ik altijd wel een of andere vorm van een dagboek bij blijf houden, kan niet zonder
Oud 18-02-2005, 16:33
Saarah
Saarah is offline
Ik schrijf meestal gebeurtenissen op die ik wil onthouden. Soms schrijf ik lange tijd niet, soms schrijf ik dan ineens terug kei veel .
Alleen vind ik het soms nogal lastig als ik iets heb meegemaakt, en ik wil dat helemaal in m'n dagboek zetten, dat ik dan zo véél moet schrijven dus typ ik het soms ook op de computer en plak het dan in m'n dagboek. (Ja da's zo 1 met een slotje op zodat niemand anders het kan lezen. Normaal gezien denk ik niet dat m'n moeder ofzo het leest, maar toch, je weet nooit en ik wil echt niet het risico nemen dat iemand het leest. Daarvoor staan er te belangrijke dingen in ).
Gevoelens van mezelf, mwaah. Soms schrijf ik die er wel in hoor, maar het zijn eerder gebeurtenissen (en natuurlijk mijn gevoelens daarbij).
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 16:35
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 18-02-2005 @ 16:36 :
Ik heb nu een internetdagboek en ik kan me niet voorstellen dat ik dat heel mijn leven blijf doen.. Al kan ik me ook niet voorstellen dat ik ermee zou stoppen

Een internetdagboek? Mja, langs de ene kant wel handig (je kan alles typen ipv schrijven ) maar langs de andere kant... Ik zou het nooit helemaal vertrouwen. Er moest eens iemand je wachtwoord vinden (ik neem aan dat het een site is waar je dan zo'n dagboek kan beginnen, met een gebruikersnaam en wachtwoord enzo?), of dat mss de hele site ineens stopt ofzo, dan ben je alles kwijt .
Maarja als jij er blij mee bent
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 17:45
655321
655321 is offline
Mijn dagboek is mn plakboek, tekenboek, gedichtenkladboek en ook gewoon opschrijfboek over de dingen die ik doe, denk, wil, verlang en verafschuw. Ik schrijf er echt elke dag in omdat ik anders gewoon gestoord word van alle gedachten die door mn hoofd spoken. Vaak gaat dat dan niet over wat ik op zo'n dag heb meegemaakt maar meer over hoe ik me voel (natuurlijk hangt dat wel vaak samen met wat ik heb meegemaakt maar ik bedoel meer dat ik niet opschrijf dat ik naar de supermarkt geweest ben en dat soort dagelijkse onzindingen.)
Oud 18-02-2005, 17:56
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Wel, tot ik vergeet een back-up te nemen (ik steek hem gewoon in een Word document, met errond beveiligingen van hier tot in China). Een goed wachtwoord en sterke encryptie (niet de ingebouwde in Word, die kraak je binnen enkele minuutjes), dat kan dus één jaar zijn of tien/twintig jaar. Mijn eerste 2 dagboeken kan ik niet meer terugvinden, mijn derde is 'af' om het zo te zeggen, dan heb ik een tijdje mijn dagboek in briefformaat geschreven (afscheidsbrief eerder ) en daarna (en nu nog) aan dagboek 4 begonnen (sinds 1 januari 2005). Eigenlijk nog niet veel nodig gehad; ben ik wel trots op
Oud 19-02-2005, 21:18
Auryn
Auryn is offline
ik heb een heleboel schriftjes enzo waarin ik ooit ben begonnen, ooit.
Ik schreef er gebeurtenissen in plus emoties maar verscheurde die bladzijde dan meestal weer omdat ik dan bang was dat iemand het zou lezen.
Het is me gelukt dat af te leren. met als gevolg dat ik bijna nooit meer wat schreef omdat ik stiekem nog die angst heb.
Oud 19-02-2005, 21:48
justanothern00b
justanothern00b is offline
Echt veel schrijf ik niet meer in mijn dagboek. Ben er te lui voor en ben niet iemand die zijn gedachten op papier zet... Maar desondanks schrijf ik er toch in, de gevoelens van het moment waar ik op schrijf en wat me dwars zit etc. Meestal in de dicht vorm...

Offtopic: Valt me op dat de meeste posts van de dames zijn
Met citaat reageren
Oud 19-02-2005, 22:13
peaceflower
peaceflower is offline
Ik schrijf alles op wat ik meemaak, m'n gedachtes, gebeurtenissen, gevoelens, alles waar ik mee zit, wat me bezig houdt.

Ik schrijf in schriften, ben begonnen in oktober 1999, en ben nu bezig in nummer 36. Het gaat maar door.
Oud 19-02-2005, 22:18
Winner
Winner is offline
Ik schrijf op wat ik die dag aan had en of mijn haar leuk zat.
Oud 20-02-2005, 00:48
coopergirl
coopergirl is offline
In mijn dagboek schrijf ik gedetailleerd dromen en gebeurtenissen van een dag die me bijgebleven zijn. Voornamelijk angstgevoelens, schuldgevoelens e.d. Verder heb ik een scheld/ en vloek pagina waar ik frustraties uit. Heb momentaan 7 dagboeken volgeschreven.
Oud 20-02-2005, 09:47
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
justanothern00b schreef op 19-02-2005 @ 22:48 :
Offtopic: Valt me op dat de meeste posts van de dames zijn
Offtopic: Viel me ook op (was dus wel beetje bang met mijn eerste post, zo als eerste 'man'), blijkbaar voelen veel mannen zich te stoer om zoiets 'vrouwelijks' als een dagboek te hebben. Watjes, als ze niet durven toegeven dat ze ook angsten hebben en dat ze die zouden opschrijven, maar inderdaad: bij mij heeft het ook een vrouwelijke bijklank.

Nog iets over mijn dagboek, om toch niet helemaal offtopic te gaan: iets nogal raar vind ik; maar vaak heb ik gewoon geen behoefte om te schrijven, tot ik in mijn bed lig en na begin te denken over vanalles en nog wat en dat ik het eigenlijk wel zou willen opschrijven. Ik heb op dat moment gewoon geen zin om die twee/drie meter te overbruggen naar mijn computer en Word te openen (pc staat altijd aan). Als vraag op dit verhaaltje:

In wat voor omstandigheden schrijf je je dagboek? Welk tijdstip van de dag, welke plaats, bij welke sfeer, ...
eigen antwoord: hangt ervan af. Vaak is dat rond 10 uur 's avonds in mijn kamer (hou ik ook bij, waar het geschreven is), maar het is ook al gebeurd dat het net na school is, als er ambetante dingen gebeurd zijn ofwel gewoon in een hotelkamer ofzo). Liefst als het al lekker donker is, dat geeft zo'n lekkere rust, vind ik.

en misschien nog een gedurfdere vraag:

Waar verstop jij je dagboek? Geheime vakjes onder je vloer, holle boeken, gewoon in je bureau, ...
Geen verstopplaats nodig, gewoon bij mijn documenten op mijn computer maar wel wachtwoord+encryptie op, voor het geval er een nieuwsgierige moeder (of desnoods zus) in mijn documenten zou zitten
Oud 20-02-2005, 10:08
Verwijderd
Citaat:
ILUsion schreef op 20-02-2005 @ 10:47 :
Offtopic: Viel me ook op (was dus wel beetje bang met mijn eerste post, zo als eerste 'man'), blijkbaar voelen veel mannen zich te stoer om zoiets 'vrouwelijks' als een dagboek te hebben. Watjes, als ze niet durven toegeven dat ze ook angsten hebben en dat ze die zouden opschrijven, maar inderdaad: bij mij heeft het ook een vrouwelijke bijklank.
ik vond het aantal reacties van mannen eigenlijk wel meevallen, maar misschien komt het ook meer omdat mannen er niet zo moeilijk over doen. Het verschil van emotionele beleving en ermee om kunnen gaan.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 10:09
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
xxxSarahkexxx schreef op 18-02-2005 @ 17:35 :
Een internetdagboek? Mja, langs de ene kant wel handig (je kan alles typen ipv schrijven ) maar langs de andere kant... Ik zou het nooit helemaal vertrouwen. Er moest eens iemand je wachtwoord vinden (ik neem aan dat het een site is waar je dan zo'n dagboek kan beginnen, met een gebruikersnaam en wachtwoord enzo?), of dat mss de hele site ineens stopt ofzo, dan ben je alles kwijt .
Maarja als jij er blij mee bent
Ik vind het in die zin handig dat vriendinnen het ook kunnen lezen en ik denk dat het wel redelijk veilig is met die wachtwoorden.. Heb bovendien wel een schuilnaam en zo
Maar ja, als diaryland stopt, dan ben ik inderdaad mooi alles kwijt, daar had ik zelf ook al aan gedacht Dus gelukkig heb ik ook nog lekker ouderwetse schriftjes
Oud 20-02-2005, 11:02
Verwijderd
Ik schrijf wat ik op dat moment denk en als ik behoefte heb dingen op te schrijven. Veel dingen die ik schrijf zullen negatief zijn terwijl ik ze puur bedoel om van me af te schrijven. Ik beschrijf situaties en gevoelens.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 11:54
Verwijderd
ik schrijf op wat er in m'n hoofd zit
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 13:58
Verwijderd
Ik begin altijd heel fanatiek aan een dagboek. Met gebeurtenissen, gevoelens en ideeën die in m'n kop zitten allemaal op te schrijven (wel in een logisch verhaal).
Maar echt, na een week is het alweer voorbij. Waarschijnlijk gewoon omdat ik altijd tevéél wil opschrijven.

Ik plak(te) ook vrij vaak plaatjes in mijn dagboek, of dingen die op de een of andere manier iets te maken hadden met een gebeurtenis die zojuist geweest was en waar ik weer naar terug verlangde ofzo.

Ik houd wel van het schrijven in een dagboek, maar neem er gewoon te weinig de tijd voor.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 16:27
TS
TS is offline
Dingen die me dwarszitten.
Maar ook dingen die ik leuk vind hoor, alleen is het makkelijker om de vervelende dingen op te schrijven.
Heel stom is dat
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 23:04
Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Ik schrijf ongeveer 1x in de week wat op maar niet echt in een dagboek ofzo want meestal gaan die teksten snel de vuilnisbak in. Kan natuurlijk niet het risico nemen dat iemand ze leest. Dat zou een ramp zijn. Het gaat altijd over hetzelfde onderwerp omdat dat het enige is wat ik in het dagelijkse leven niet kwijt kan en nooit aan iemand kan vertellen. Erg lastig dus maar door het op te schrijven wordt het ietsje makkelijker (of juist niet). Verder schrijf ik niet over onzin dingen die ik gedaan heb ofzo. Dat verwerk ik wel gewoon in mn hoofd of dat vertel ik aan mensen.
Oud 20-02-2005, 23:40
Verwijderd
Citaat:
Suusjuhh schreef op 21-02-2005 @ 00:04 :
Het gaat altijd over hetzelfde onderwerp omdat dat het enige is wat ik in het dagelijkse leven niet kwijt kan en nooit aan iemand kan vertellen.
Waarom zou je het iemand niet kunnen vertellen?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 06:33
Verwijderd
Vroeger heel veel over mijn gevoelens, nu meer verslagen van fijne dagen die ik per se wil onthouden. Vroeger zat ik ook wat meer in de knoop dan nu. Ook wel eens gewoon gedichten die ik mooi vind o.i.d. Ik schrijf er ook niet meer elke dag in.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 12:27
Verwijderd
Alleen positieve en negatieve dingen. Wat er wel en niet goed ging en waarom. Schrijf meer om de dingen te relativeren, moest ik van mn psychologe, en het werkt wel...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 12:30
Maurice
Maurice is offline
ik moet/wil het ook weer oppakken maar zoals bij alles weet ik me er niet toe te zetten.
Oud 21-02-2005, 12:31
Verwijderd
ik houd geen specifiek dagboek bij, ik pleur al mn gedachtegangen en rare overdenkingen neer op zo'n livejournal ding. Altijd wel handig als mensen willen weten waar je het over hebt, kun je ze verwijzen

PErsoonlijke dingen, ach, ik schrijf ze niet op. Gaat niemand wat aan. Mn dagboek zit in mn achterhoofd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten