Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2005, 13:50
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
ik ga waarschijnlijk in maart op kamers in maastricht. Moet ik me dan ook al daar inschrijven bij de gemeente? ik begin pas in september met mn studie, dus voor de studiefinanciering hoef ik t (nog) niet te doen...
maar t zou me goed uitkomen als ik nog tot september ingeschreven sta bij mijn ouders in belgie, kan dat gewoon?

en nog iets, ik ga waarschijnlijk in eindhoven studeren, maar omdat t daar nogal moeilijk is een kamer te krijgen, dacht ik van, dan ga ik voorlopig in maastricht op kamers. (openbaar vervoer in belgie schiet niet op, daarom)
maar als k dan straks studiefinanciering krijg, krijg ik dan gewoon voor uitwonend? of moet je dan ook echt in de stad zitten waar je studeert?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-02-2005, 13:54
Verwijderd
Citaat:
poetic_tragedy schreef op 23-02-2005 @ 14:50 :
of moet je dan ook echt in de stad zitten waar je studeert?
Nee, dat heeft er niets mee te maken. Je moet op jezelf wonen en waar dat dan is, dat maakt niet zoveel uit (mits je aan de regels die de IBG stelt voldoet natuurlijk).
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 14:48
Sasz
Sasz is offline
Je moet voor de uitwonende beurs dan wel ingeschreven staan bij de gemeente. Ik denk dat je wel per 1 september kunt proberen in te schrijven bij de gemeente, maar ik denk dat er wel een begindatum in je huurcontract staat.... dus dan is het onmogelijk om het in augustus pas aan te geven (ze kunnen geld ook nog terugeisen namelijk...)
Oud 23-02-2005, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Sasz schreef op 23-02-2005 @ 15:48 :
dus dan is het onmogelijk om het in augustus pas aan te geven (ze kunnen geld ook nog terugeisen namelijk...)
Dat snap ik niet?
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 14:55
Sasz
Sasz is offline
nou ze zegt nu dat het haar beter uitkomt dat ze in België ingeschreven staat. Dat heeft ongetwijfelt met geld te maken. Maar als ze per maart al dr huurcontract heeft, moet ze dit gewoon aangeven bij de gemeente.
Doet ze dat niet, krijgt ze in België mssn extra geld waar ze geen recht op heeft omdat ze daar niet meer woont dan.
Als je je inschrijft rond augustus, zien ze dat je er al sinds maart woont, wat ze in België ook kunnen zien.... en dan moet je geld terugbetalen.

maar ik weet niet of het om extra geld gaat in België...

ik zou me sowieso gewoon per 1 maart inschrijven
Oud 23-02-2005, 16:54
poetic_tragedy
Citaat:
Sasz schreef op 23-02-2005 @ 15:55 :
nou ze zegt nu dat het haar beter uitkomt dat ze in België ingeschreven staat. Dat heeft ongetwijfelt met geld te maken. Maar als ze per maart al dr huurcontract heeft, moet ze dit gewoon aangeven bij de gemeente.
Doet ze dat niet, krijgt ze in België mssn extra geld waar ze geen recht op heeft omdat ze daar niet meer woont dan.
Als je je inschrijft rond augustus, zien ze dat je er al sinds maart woont, wat ze in België ook kunnen zien.... en dan moet je geld terugbetalen.

maar ik weet niet of het om extra geld gaat in België...

ik zou me sowieso gewoon per 1 maart inschrijven

t gaat erom dat als ik tot september ingeschreven sta in belgie, ik daar nog mijn rijbewijs kan halen (daar ben ik mee bezig). als ik mn domicilie niet in belgie heb, gaat dat dus niet...
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 18:17
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Volgens mij kun je je pas inschrijven bij de gemeente op de datum waarop je huurcontract begint. Uitwonend krijg je meer studiefinanciering, vanaf het moment dat de studie ingaat krijg je dan een hoger bedrag SF (als je alles tenminste correct doorgeeft aan de IB groep en zij geen fouten maken).
Oud 23-02-2005, 18:19
Sasz
Sasz is offline
kijk dat zat er dus achter

dan maakt het op zich niet veel uit, maar ik blijf erbij dat wanneer je je in september inschrijft, dat op je huurcontract sinds maart staat. weet niet of dat een probleem oplevert...
Oud 23-02-2005, 18:23
Verwijderd
Ze kan natuurlijk ook gewoon even de gemeente bellen om te vragen of dat een probleem is.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 19:31
Verwijderd
Voor zover ik weet is dat geen probleem, de gemeente vraagt niet eens naar een huurcontract. Je stuurt een brief op met de volgende gegevens:

- naam, voorletters en geboortedatum van uzelf en alle personen die meeverhuizen;
- uw oude en nieuwe adres;
- hoeveel personen er op het oude adres (blijven) wonen;
- hoeveel personen er op het nieuwe adres (zullen) wonen;
- een kopie van het geldig legitimatiebewijs van de aangever bijvoegen;
- handtekening aangever.

En dan verwerken ze dat gewoon zo. Je krijgt geen bevestiging ofzo, maar als het niet goed is, geven ze dat wel door.

(Ik woon ook in Maastricht, heb me ook later bij de gemeente ingeschreven terwijl ik hier eigenlijk al woonde.)
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 09:30
miro
miro is offline
Soms kun je t zelfs gewoon via de website doen van de gemeente (heb ik wel gedaan) en je kunt volgens mij gewoon wachten tot september. Er zijn zelfs zat studenten die zich helemaal niet inschrijven bij een gemeentje (als de ib groep daar dan achter komt dan vragen ze om je huurcontract en afschrijvingen e.d.)

Volgens mij is t trouwens makkelijker om in Eindhoven een kamer te krijgen dan in Maastricht hoor? (woon zelf ook in Eindhoven op kamers) Bij mij op school hangt een heel prikbord vol met kamers die te huur zijn en een vriend van mij heeft zelfs de keus tussen 3 vrschillende kamers nou.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 16:17
Sasz
Sasz is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 23-02-2005 @ 20:31 :
de gemeente vraagt niet eens naar een huurcontract.
bij mij dus wel...
maar lijkt me idd ook handiger om gewoon in eindhoven te gaan wonen, of iig dichterbij dan maastricht
Oud 24-02-2005, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Sasz schreef op 24-02-2005 @ 17:17 :
bij mij dus wel...
maar lijkt me idd ook handiger om gewoon in eindhoven te gaan wonen, of iig dichterbij dan maastricht
Woon je in Maastricht?
Ik heb me hier (= Maastricht) in kunnen schrijven zonder huurcontract te laten zien.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 16:51
Sasz
Sasz is offline
nope in arnhem
Oud 24-02-2005, 16:53
Verwijderd
Citaat:
Sasz schreef op 24-02-2005 @ 17:51 :
nope in arnhem
Nou dan, TS wil in Maastricht gaan wonen. Het inschrijven staat dan helemaal los van het huurcontract.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 19:39
poetic_tragedy
Citaat:
miro schreef op 24-02-2005 @ 10:30 :
Soms kun je t zelfs gewoon via de website doen van de gemeente (heb ik wel gedaan) en je kunt volgens mij gewoon wachten tot september. Er zijn zelfs zat studenten die zich helemaal niet inschrijven bij een gemeentje (als de ib groep daar dan achter komt dan vragen ze om je huurcontract en afschrijvingen e.d.)

Volgens mij is t trouwens makkelijker om in Eindhoven een kamer te krijgen dan in Maastricht hoor?
nee, ik heb er al een in maastricht (ok heeft mn beste vriendin voor me geregeld die woont in t zelfde huis) 15 maart trek ik dr in

en ik ben wel nogal kieskeurig qua kamer.... hij moet toch minstens wel 22m2 zijn...
die wat ik nu heb in maastricht is 28 m2 dus dat is wel beter
ik ga echt niet in zo'n kippenhok van 14 m2 zitten, no way
dan woon ik nog liever in maastricht...

en ik hou dr niet van om ver van al mijn vrienden vandaan te zitten, dan word ik gek. ik ben zo'n blijf-op-een-plaats-mens.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten