Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2005, 18:42
xMelissax
xMelissax is offline
Er zijn een paar zaken die mij niet helemaal duidelijk zijn dus als jullie mij hierbij kunnen helpen..alvast bedankt.

-Hoe was de situatie voor de oorlog, was er toen al een scheiding tussen het communisme en kapitalisme?
-Wat was de aanleiding van de oorlog, waarom viel noord-korea zuid-korea aan? (ik begrijp dat het communisme en het kapitalisme botste maar om meteen met een oorlog te beginnen, was er een dieper liggende oorzaak?)
-Wat had deze oorlog voor gevolgen voor SU, VS, China?
-Hoe eindigde de oorlog uiteindelijk? (ik weet wel dat er een wapenstilstand is gesloten maar hoe kwam deze tot stand, wie zette de eerste stap?)
-Hoe staat het er nu voor in Korea?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2005, 18:53
xMelissax
xMelissax is offline
is er niemand die me kan helpen?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2005, 19:29
tigertje
tigertje is offline
Rusland had Noord Korea ingelijfd en wilde meer. Maar De VS hielp het zuiden want ze waren bang dat dan ook andere landen communistisch zouden worden(Dominotheorie) De oorlog ging over een weer in geloof dat Noord sterker was maar dat weet ik niet zeker meer(aantekeningen liggen in mijn kast) Amerika sloot een compromis 53 graden noorderbreedte is de scheidslijn dat is nog steeds zo.
Het noorden is steeds communistisch. Mensen uit het noorden kunnen moeilijk naar het Zuiden.
Afgelopen jaar is er volgens mij wel een treinverbinding geopend.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Korea-oorlog
Met citaat reageren
Oud 18-02-2005, 12:24
Stff
Stff is offline
Noord-Korea viel het zuiden binnen omdat zij 1 communistisch korea wilden.

De kwestie werd in de VN Veiligheidsraad besproken en de VN besloot om de Noord-Koreaanse troepen terug te dringen. (VN kon besluiten tot ingrijpen omdat de SU de VN toendertijd boycotte vanwege de China kwestie).
Het Amerikaanse en Zuid-Koreaanse leger werden indertijd bijna verslagen maar door een amfibische landing bij Inchon konden de Noord Koreanen worden terug gedreven. Generaal MacArthur (VS) stootte door in Noord Korea maar werd door de Noord Koreanen samen met een kwart miljoen (?) Chinezen terug gedreven naar de 38e breedtegraad waar een patstelling ontstond. Volgens mij is er nooit een vredesverdrag getekend, wat zou betekenen dat het officieel nog oorlog is.

@Lord Tiger, was het niet zo dat de VS en SU hadden afgesproken om zich juist niet of weinig met Korea te bemoeien? Volgens mij had de SU zich juist terug getrokken uit N-Korea terwijl de VS het zuiden bleef helpen. HEt noorden werd toch vooral door het China van Mao geholpen?
Oud 24-02-2005, 08:43
No Soup For You
No Soup For You is offline
en na die landing bij inchon dreven de kapitalistische troepen de noord-koreanen zo ver terug dat ze bijna aan de chinise grens stonden. en dan vonden de chinezen niet zo leuk, en stuurden even een miljoen manschappen de oorlog in. de kapitalisten werden toen terug gedrongen naar de 38 ste breedtegraad, maar toen begonnen ze weer een offensief, en dat was voor de noordkoreanen de druppel, en ze begonnen met onderhandelingen over een staakt-het-vuren. die zijn geslaagd, de 38 ste breedtegraad is de grens, maar het is nog steeds maar een staakt het vurene, en geen vrede in korea. en daarom is de situatie nog altijd gespannen, en liggen er ook nog altijd amerikaanse, zweedse en zwitserse troepen aan de demarcatielijn
Oud 01-03-2005, 12:21
Mulder
Mulder is offline
Een van de mede oorzaken van de oorlog was dat een aantal maanden voor de oorlog de VS expliciet had gezegt dat zuid korea niet bij hun verdeding gordel hoorde (de filipijnen bv wel). Nog een pikant feitje Zuid korea en Noord korea hebben beide in hun grondwet staan om de andere helft te bevrijden (denwel van de communisten dan wel van de amerikaanse onderdrukkers zoals het altijd zo mooi noemen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten