Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2005, 20:54
shibby almighty
shibby almighty is offline
Onderwerp: Martelpraktijken in Guantanamo Bay

Uitzenddatum: Do. 24 februari 2005, 20.30u

Verslaggeving: Marjan Moolenaar

Volgende week komt het Amerikaanse leger met haar eigen rapport over de verhoor- methoden op legerbasis Guantanamo Bay. Uit de laatste getuigenissen, van een vrijgelaten Australiër en een voormalige sergeant, blijkt dat het moslim-geloof bewust wordt betrokken in de vermeende martelpraktijken van de Amerikanen. Een reportage.

Hogerop
Op de legerbasis in Cuba zitten honderden verdachten van terrorisme vast, zonder dat ze een eerlijk civiel proces krijgen. Hoe worden de moslims daar vernederd? En dezelfde vraag na het Abu Ghraib schandaal rijst: Zijn het incidenten of komen er orders van hogerop?

Netwerk sprak met de advocaat van een Turkse Duitser die gemarteld werd, en nog steeds vastzit en met M. Danner, auteur van het boek Marteling en Waarheid.

Gevoelige snaar
De twee mannen raken een gevoelige snaar bij de regering-Bush. Afgelopen maanden zijn er diverse getuigenverklaringen naar buiten gekomen waarin een duidelijk beeld naar voren komt: een overheid die geen boodschap heeft aan internationale grondrechten.

Ondervragingstechniek
De ophef over schending van de mensenrechten op Guantanamo Bay is niet nieuw. Al sinds de aanvang van de ‘war on terrorism’ is er kritiek op de vermeende ondervragingstechnieken waarbij gevangenen volgens Human Rights Watch naakt worden ondervraagd, uit hun slaap worden gehouden en worden blootgesteld aan extreem licht of geluid. Recent zijn de beschuldigingen dat ook de religieuze overtuiging van de gevangen moslims geweld wordt aangedaan.

Prostituees
Vrouwelijke militairen hebben volgens ex-sergeant en vertaler Erik R. Saar getracht gevangen moslims op de Cubaanse legerbasis een verklaring af te dwingen door seksuele aanrakingen, het dragen van minirokjes en strings en in één geval door het gezicht van een Arabische man in te smeren met onecht menstruatiebloed. “Sommige gevangenen van Guantanamo die zijn vrijgekomen zeggen dat ze zijn gekweld door prostituees”, aldus Saar.

Onrein
Erik R. Saar, als Arabisch vertaler werkzaam op Guantanamo tussen december 2002 en juni 2003, schreef er een boek over. Hij beschrijft hoe Amerikaanse legerfunctionarissen moslims denigreren door hen te forceren een strikte interpretatie van de Islamitische wet te schenden. Deze stelt dat fysiek contact met vrouwen, anders dan de echtgenote of familie, en met menstruerende vrouwen, als onrein wordt beschouwd.

Berisping
Het is niet de eerste keer dat vrouwelijke ondervragers op Guantanamo Bay seksuele intimidatie gebruiken om informatie van terrorismeverdachten te verkrijgen. Eerder kregen twee vrouwen in 2003 een berisping. In één geval werd de ondervraging afgebroken door een toezichthouder.

'Humaan'
De regering ontkent de aantijgingen niet, maar zegt dat de gevangenen ‘humaan’ zijn behandeld op een manier die consistent is ‘met de wettelijke verplichtingen die marteling verbieden’. Twee vooraanstaande Amerikaanse politici hebben inmiddels om een verscherpte wetgeving gevraagd voor het ondervragen van gevangengenomen strijders. Het is nu wachten op het rapport van het Amerikaanse leger.

Hoe kan het dat er in zo'n "beschaafd" westers land zo'n dergelijke praktijken plaats vinden.
Amerika gaat naar Irak om dat daar de mensen rechten geschonden werden (oke er zat ook olie dat was ook mooi meegenomen). Hoe kunne ze zo arogant zijn om tegen andere landen te zeggen dat ze de mensen rechten schenden en dit niet mag als ze zelf dit soort praktijken uithalen??
Oud 24-02-2005, 20:58
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Dit is natuurlijk wel een open deur.

Vragen mensen zich nog af waarom ik het niet erg zou vinden als er weer eens een stelletje baardapen per vliegtuig een enkeltje VS zouden nemen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 20:58
McCaine
McCaine is offline
Even voor de duidelijkheid, er zijn al verscheidene militaire processen geweest en er komen er nog meer. De Abu Ghraib-lui hebben al zware straffen gehad, dus ik hoop de Guantanamo-ers ook. Maar zeker is het niet :/
Oud 24-02-2005, 21:02
Verwijderd
Waarom zouden "de Amerikanen" iets aantrekken van anderen, als ze toch nooit op het matje worden geroepen?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:05
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
S. schreef op 24-02-2005 @ 22:02 :
Waarom zouden "de Amerikanen" iets aantrekken van anderen, als ze toch nooit op het matje worden geroepen?
Wie zou dat ook moeten doen? Er is niemand machtiger dan zij.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:07
RanC
RanC is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 24-02-2005 @ 22:05 :
OOIT... OOIT zal het China/Rusland blok machtiger zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:07
Verwijderd
Citaat:
Dus dat.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:08
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
RanC schreef op 24-02-2005 @ 22:07 :
Joepie! Daar mogen we blij mee zijn! Oorlogsmisdadigers en communisten die samen de wereld hun wil gaan dicteren!
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 24-02-2005 @ 22:07 :
Lekker optimistisch
Met citaat reageren
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Precies. Was er een Balance of Powers geweest, dan hadden de landen elkaar gecontroleerd. Maar kort gezegd hebben Japan en Groot-Britannië dat samen met Stalin onmogelijk gemaakt.
RanC
RanC is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 24-02-2005 @ 22:08 :
Joepie! Daar mogen we blij mee zijn! Oorlogsmisdadigers en communisten die samen de wereld hun wil gaan dicteren!
Beter dan het Mickey-D volk die de wereld regeert.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:09
Verwijderd
Citaat:
Je hebt kwaad en kwaad.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:10
RanC
RanC is offline
Het beste zou natuurlijk zijn dat ík zou regeren over de wereld.

Maar ach, dat is al helemaal wishfull thinking.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:10
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
McCaine schreef op 24-02-2005 @ 22:08 :
Precies. Was er een Balance of Powers geweest, dan hadden de landen elkaar gecontroleerd. Maar kort gezegd hebben Japan en Groot-Britannië dat samen met Stalin onmogelijk gemaakt.
Zou je dat even nader toe willen lichten? Deze volg ik nl. niet helemaal.

Citaat:
RanC schreef op 24-02-2005 @ 22:08 :
Beter dan het Mickey-D volk die de wereld regeert.
Mickey-D?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:11
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 24-02-2005 @ 22:10 :
Laat bij nader inzien maar, het is te lang en te offtopic hiervoor. Ik bedoel in ieder geval een reeks beslissingen in de jaren '30 en '40.
Oud 24-02-2005, 21:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Alle supermachten die ooit zijn ontstaan of hadden kunnen ontstaan zijn vernielt.

Groot Britannie verloor haar wereldrijk, de Sovjetunie ging aan haar economie ten onder, daarvoor was Duitsland al als supermacht neergehaald in de tweede wereldoorlog, Japan idem...

tja, we weten wie er vervolgens overbleef.
Oud 24-02-2005, 21:13
RanC
RanC is offline
Citaat:

Mickey-D?
Slang naam voor McDonalds.

Maar ach, martelingen in Guanatamo Bay... Dat is al jaren een publiek geheim, net zoals die "geheime" gevangenis in Jordanië.

Het zijn gewoon slimme trucjes van de Amerikanen om onder verdragen zoals the Hague Convention en the Geneva Convention uit te komen.

Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:15
Donny must die
Donny must die is offline
tzijn beesten, khoop dat ze snel tot inkeer komen en moslim worden
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:18
RanC
RanC is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 24-02-2005 @ 22:15 :
Of nog beter, dat de wereld implodeert.

Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:21
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 24-02-2005 @ 22:15 :
wow, dit moet ongeveer het punt zijn waar ego niet langer in het gebouw past.
Oud 24-02-2005, 21:24
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-02-2005 @ 22:21 :
Daarom hebben we voor het gemak het internet ook maar electronisch gemaakt, dan passen internet-moslims en Voice of Reason er ook in
Oud 24-02-2005, 21:32
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-02-2005 @ 22:13 :
Alle supermachten die ooit zijn ontstaan of hadden kunnen ontstaan zijn vernielt.

Groot Britannie verloor haar wereldrijk, de Sovjetunie ging aan haar economie ten onder, daarvoor was Duitsland al als supermacht neergehaald in de tweede wereldoorlog, Japan idem...

tja, we weten wie er vervolgens overbleef.
Ach zo, ja. Natuurlijk. Dat had ik eigenlijk zelf moeten bedenken.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:32
Donny must die
Citaat:
T_ID schreef op 24-02-2005 @ 22:21 :
ik gun mensen het paradijs hoe slecht ze ook zijn, en jij rol oogt?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:34
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 24-02-2005 @ 22:32 :
Ikke niet. Ik wil niet met slechte mensen in het paradijs zitten. Gaan ze straks in de Hemel ook nog aanslagen plegen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:35
RanC
RanC is offline
"In heaven all the interesting people are missing." - Friedrich Nietzsche

Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2005, 21:35
Donny must die
Citaat:
Mark Almighty schreef op 24-02-2005 @ 22:34 :
Ikke niet. Ik wil niet met slechte mensen in het paradijs zitten. Gaan ze straks in de Hemel ook nog aanslagen plegen.
slechte mensen hoefen niet allemaal verloren te zijn
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:36
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
RanC schreef op 24-02-2005 @ 22:35 :
"In heaven all the interesting people are missing." - Friedrich Nietzsche

Niet als ik sterf en daar terechtkom. En ik weet dat, als het goed is, er al een paar inetressante mensen aanwezig zijn.

Maar laten we niet verder offtopic gaan.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:49
Gatara
Gatara is offline
Citaat:

ik ben t een keer met je eens

Anyway, over Quantanamo kan ik kort zijn:
wat daar gebeurt, kan niet en er moet getracht worden om daar iets aan te doen. Toekijken en veroordelen is imo niet voldoende. Brieven schrijven is al iets, maar wellicht dat er juridisch ook wat zetten gedaan kunnen worden.

maar ik heb geen flauw benul hoe of wat
Oud 24-02-2005, 21:51
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Gatara schreef op 24-02-2005 @ 22:49 :

ik ben t een keer met je eens
Da's volgens mij al de tweede keer.

Citaat:
maar wellicht dat er juridisch ook wat zetten gedaan kunnen worden.

maar ik heb geen flauw benul hoe of wat
*roept:* Nare Maaaaaaaaaaaaaaaaaan!!!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:52
Verwijderd
Arme nare man, hij lijkt zo wel een hondje.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:55
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Sylph schreef op 24-02-2005 @ 22:52 :
Arme nare man, hij lijkt zo wel een hondje.
Als-ie braaf is, krijgt-ie een koekje.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 21:57
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nanahara schreef op 24-02-2005 @ 22:32 :
Bij gebrek aan een paradijs, ja.
Oud 24-02-2005, 21:59
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-02-2005 @ 22:57 :
Bij gebrek aan een paradijs, ja.
Dan wil ik jou toch weer even rol-ogen voor je arrogantie:
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 22:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 24-02-2005 @ 22:59 :
Dan wil ik jou toch weer even rol-ogen voor je arrogantie:
Aangezien je grossiert in die dingen, doe Nanahara er ook eentje voor zijn etnocentrisme rond religie.

Of is het te pijnlijk als ik om dit soort objectieve behandeling vraag?
Oud 24-02-2005, 22:04
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-02-2005 @ 23:02 :
Aangezien je grossiert in die dingen, doe Nanahara er ook eentje voor zijn etnocentrisme rond religie.

Of is het te pijnlijk als ik om dit soort objectieve behandeling vraag?
Als Nanahara zegt dat het paradijs bestaat, doet dat jou als ongelovige geen pijn.
Als jij zegt dat het paradijs niet bestaat, kan dat hem als gelovige wel pijn doen
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 22:16
T_ID
T_ID is offline
Kennelijk was het dus toch te pijnlijk voor je om het systeem van gelovigen die beloont worden en ongelovigen die gestraft worden als hypocriet aan te merken...
Oud 24-02-2005, 22:19
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-02-2005 @ 23:16 :
Kennelijk was het dus toch te pijnlijk voor je om het systeem van gelovigen die beloont worden en ongelovigen die gestraft worden als hypocriet aan te merken...
Euhm, nee, als je goed hebt opgelet, heb ik tegen Nanahara gezegd dat ik geen 'slechte' mensen in m'n Hemel wens. Kijk, ik geloof niet dat alle gelovigen per definitie beloond worden. Ik geloof dat mensen die zich goed hebben gedragen in de Hemel komen *als die er is* en slechte mensen, die mogen branden in de Hel *als die er is*.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 22:19
Donny must die
Citaat:
Mark Almighty schreef op 24-02-2005 @ 23:19 :
Euhm, nee, als je goed hebt opgelet, heb ik tegen Nanahara gezegd dat ik geen 'slechte' mensen in m'n Hemel wens. Kijk, ik geloof niet dat alle gelovigen per definitie beloond worden. Ik geloof dat mensen die zich goed hebben gedragen in de Hemel komen *als die er is* en slechte mensen, die mogen branden in de Hel *als die er is*.

en verder geef ik nooit de hoop op in mn medemens
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 22:28
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
McCaine schreef op 24-02-2005 @ 21:58 :
Even voor de duidelijkheid, er zijn al verscheidene militaire processen geweest en er komen er nog meer. De Abu Ghraib-lui hebben al zware straffen gehad, dus ik hoop de Guantanamo-ers ook. Maar zeker is het niet :/
Waarom moeten de guantanamoers straf krijgen? Zij zijn slechts dienaren van de regering Bush. Diegene die de bevelen tot deze daden heeft gegeven moet gestraft worden.

En daarnaast geloof ik niet dat er iemand zal gestraft worden. Netzaols bij die Amerikaan, die een half-dode ongewapende en niet eens bewegende Irakees doodschoot, en er zonder van straf vanaf is gekomen. Want hij verdedigde zichzelf
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 22:34
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 24-02-2005 @ 23:28 :
Waarom moeten de guantanamoers straf krijgen? Zij zijn slechts dienaren van de regering Bush. Diegene die de bevelen tot deze daden heeft gegeven moet gestraft worden.
Het een zit het ander niet noodzakelijk in de weg. Dat Hitler de opdrachten geeft betekent niet dat Karl Wolff niet opgehangen moest worden.

Citaat:
En daarnaast geloof ik niet dat er iemand zal gestraft worden. Netzaols bij die Amerikaan, die een half-dode ongewapende en niet eens bewegende Irakees doodschoot, en er zonder van straf vanaf is gekomen. Want hij verdedigde zichzelf
Zoals ik al zei, er zijn al mensen gestraft.
Oud 24-02-2005, 22:36
Verwijderd
Citaat:
shibby almighty schreef op 24-02-2005 @ 21:54 :

Hoe kan het dat er in zo'n "beschaafd" westers land zo'n dergelijke praktijken plaats vinden.
Amerika gaat naar Irak om dat daar de mensen rechten geschonden werden (oke er zat ook olie dat was ook mooi meegenomen). Hoe kunne ze zo arogant zijn om tegen andere landen te zeggen dat ze de mensen rechten schenden en dit niet mag als ze zelf dit soort praktijken uithalen??
Politici zijn hypocriet
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 22:41
professor2
professor2 is offline
Citaat:

behfel ist behfel
niet waar
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 23:10
00RedBaron
00RedBaron is offline
Citaat:
In Fallujah zijn verschillende mariniers opgeblazen door boobytraps op gewonden of lijken. bovendien: De marinier stond al een week lang zo strak als een pianodraad, dan kan het gebeuren dat hij een keer doorschiet. Niet dat het de daad rechtvaardig, maar je moet in een oorlog niet verwachten dat een soldaat 100% rechtvaardig kan handelen.

In het Amerikaanse leger hebben ze er een gezegde voor: shit rolls down. Dat betekend dat alle schuld van de generaals op een soldaat worden uitgepoept, zodat hij de lul is. Zie de zaak Erik O.
Oud 25-02-2005, 00:13
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
McCaine schreef op 24-02-2005 @ 23:34 :
Het een zit het ander niet noodzakelijk in de weg. Dat Hitler de opdrachten geeft betekent niet dat Karl Wolff niet opgehangen moest worden.
Ik ken die Karl Woff niet. Maar jij ( en prof2) hebben gelijk dat dienaars ook moeten worden gestraft. Met de nadruk op ook, want ik vind de opperbevelhebber het schuldigst. En bovendien kan je bijvoorbeeld die vrouwen die hebben staan strippen ofzo niet straffen, want wat doen ze nou fout? Die Rumsfeld had wat mij betreft al veel eerder weg gemoeten, en nu al helemaal.
Citaat:
Zoals ik al zei, er zijn al mensen gestraft.
En zoals ik zei gebeurd dat lang niet altijd.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 00:25
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
00RedBaron schreef op 25-02-2005 @ 00:10 :
In Fallujah zijn verschillende mariniers opgeblazen door boobytraps op gewonden of lijken. bovendien: De marinier stond al een week lang zo strak als een pianodraad, dan kan het gebeuren dat hij een keer doorschiet. Niet dat het de daad rechtvaardig, maar je moet in een oorlog niet verwachten dat een soldaat 100% rechtvaardig kan handelen.

In het Amerikaanse leger hebben ze er een gezegde voor: shit rolls down. Dat betekend dat alle schuld van de generaals op een soldaat worden uitgepoept, zodat hij de lul is. Zie de zaak Erik O.
Wat een bullshit. ( stel) Volkert van de Graaf werd toen hij nog klein was door zijn vader geslagen, wanneer hij in zijn bed piste. Tijdens het klappen krijgen schold zijn vader hem uit. Hierdoor heeft hij een minderwaardigehidscomplex opgelopen, heeft hij niet de normale ontwikkelingen die en kind doormaakt mee kunnen maken, en is daarom dus onschuldig.

Je kan op alles wel wat vinden. Die kunnen wat mij betreft alleen een kleine strafvermindering veroorzaken. maar niet zoals nu totale vrijlating.

En wat betreft die boobytraps. dan kunnen ze elke burger wel doden, omdat het een mogelijke gevaar hunzelf is. Er moeten grenzen zijn. EN iemand die de dag ervoor halfdood is geschoten, niet beweegt en onbewapend is, mag niet op worden geschoten.
Alsof het niet erg genoeg is dat hij daar als gewonde een dag heeft lopen bloeden, wordt hij ook nog eens doodgeschoten. Echt te schandelijk voor woorden.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 00:28
Verwijderd
Citaat:
00RedBaron schreef op 25-02-2005 @ 00:10 :
(...)

Er is zelfs een gezegde voor en nog willen er mafkezen in dienst?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 00:33
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 25-02-2005 @ 01:13 :
Ik ken die Karl Woff niet. Maar jij ( en prof2) hebben gelijk dat dienaars ook moeten worden gestraft. Met de nadruk op ook, want ik vind de opperbevelhebber het schuldigst. En bovendien kan je bijvoorbeeld die vrouwen die hebben staan strippen ofzo niet straffen, want wat doen ze nou fout? Die Rumsfeld had wat mij betreft al veel eerder weg gemoeten, en nu al helemaal.
Oh dat ben ik met je eens, Rumsfeld moet opdonderen. Maar een klein vogeltje fluistert mij in dat men dat in het Witte Huis al besproken heeft, en dat Rumsfeld weg zal gaan als hen dat handig uitkomt.

Citaat:
En zoals ik zei gebeurd dat lang niet altijd.
Dat is niet wat je zei.
Oud 25-02-2005, 04:49
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Als je iets bestrijdt (terrorisme, onrecht) en je gebruikt dezelfde praktijken (martelen, zonder proces vasthouden), dan leeft die entiteit die je bestreed na jouw overwinning voort in jou

Amerika is HEEL verkeerd bezig!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 07:40
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 25-02-2005 @ 05:49 :
Als je iets bestrijdt (terrorisme, onrecht) en je gebruikt dezelfde praktijken (martelen, zonder proces vasthouden), dan leeft die entiteit die je bestreed na jouw overwinning voort in jou

Amerika is HEEL verkeerd bezig!
Het is imo lastig te verkopen dat je "eindelijk een eind maakt aan de martelpraktijken van Saddam Hussein" als je martelpraktijken door je landgenoten op de verdachten en oneerlijke procesgang toelaat binnen je "systeem van rechtspraak". Ook al zijn de gruwelijke martelingen van Saddam bij verre na niet te vergelijken met wat op Guantanamo gebeurt, is dit natuurlijk geen vrijbrief om zelf ook maar een beetje te martelen met minder zware methodes. Martelen
Oud 25-02-2005, 08:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-02-2005 @ 01:28 :
Er is zelfs een gezegde voor en nog willen er mafkezen in dienst?
Tja, anders ben je geen echte patriot he?

Los daarvan zijn er in de VS mensen die het leger als enige mogelijke carriereoptie hebben, omdat ze op alle andere fronten van de arbeidsmarkt kansloos zijn.
Reageren

Regels voor berichten