Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-02-2005, 10:58
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Dáár Wezen-
wacht een wereld
vol teneergeslagen zielen

zoekend naar een hand
die boven 't aardrijk steekt
en al het donkerte verbleekt;

een palm van strijkendlicht
die Het hartverrijkend land vormt
tot een Eeuwig warmend zicht.
Oud 19-02-2005, 11:15
Reem
Reem is offline
Hmm.. zo mooi, dromerig. Ik vind je taalgebruik altijd erg mooi en dit gedicht leest erg fijn. Mooie rijm ook.
Maar waarom is 'Het' in de één na laatste regel met een hoofdletter?
Oud 19-02-2005, 13:46
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat zweverig ja - niet negatief bedoelt. ik weet eigenlijk niet zo wat ik van je gedicht denken moet, mss omdat ik je achterliggende gedachte niet ken. je ritme leest zeker fijn, je bewoordingen zijn denk ik goed. een palm van strijkendlicht vind ik erg mooi, ook je hoofdlettergebruik is aansprekend. maar je gedicht roept bij mij wel een zekere mate van saaiheid op. je leest er snel doorheen, maar ook snel overheen.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 12:26
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
Re3m schreef op 19-02-2005 @ 12:15 :
Hmm.. zo mooi, dromerig. Ik vind je taalgebruik altijd erg mooi en dit gedicht leest erg fijn. Mooie rijm ook.
Maar waarom is 'Het' in de één na laatste regel met een hoofdletter?
Allereerst: Dankje Beiden!

@Re3m: om die nadruk te leggen op Dat specifieke "land", niet Een land, maar Dat/Het (unieke) land waar ik zo naar mijmer...

@=zwart wit=: Saaiheid, hm; kan je wat concreter aangeven waardoor. Wat betreft het door/over-heen lezen; zal de lezer dan niet wat extra aandacht moeten leggen in het lezen?:-).
Oud 25-02-2005, 08:44
Verwijderd
Ik vind de sfeer die je creëert erg mooi, de taal ook enzo, maar ik heb het idee dat het onaf is, dat er iets concreets in ontbreekt. Het is precies een begin van een poëtisch verhaal dat plots niet verdergaat ^^.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 10:06
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 20-02-2005 @ 13:26 :
@=zwart wit=: Saaiheid, hm; kan je wat concreter aangeven waardoor. Wat betreft het door/over-heen lezen; zal de lezer dan niet wat extra aandacht moeten leggen in het lezen?:-).
mss bedoelde ik in zekere zin ook wat mutant zegt.
ik denk dat je wel gelijk hebt, dat je sowieso extra aandacht moet leggen in het lezen voor dit gedicht. het is niet concreet genoeg om even snel door te lezen en te doorgronden. ik weet het niet, het is voor mij een hele mooie beschrijving, maar niet iets waar ik wat mee kan. goed, ik kan het je niet uitleggen, maar het geeft op de een of andere manier geen -afgevoel.

maar dat wil niet zeggen dat 'm niet mooi vind, sterker nog .
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 10:18
Verwijderd
Ik ben niet altijd een even grote fan van jouw hoeveelheid hoofdletters waar die voor mijn gevoel niet echt nodig zijn - zo ook hier -, maar verder vind ik je verwoording erg mooi
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 09:22
Reem
Reem is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 20-02-2005 @ 13:26 :

@Re3m: om die nadruk te leggen op Dat specifieke "land", niet Een land, maar Dat/Het (unieke) land waar ik zo naar mijmer...

Okay. Ik persoonlijk denk dat dit ook wel duidelijk is zonder die extra hoofdletter, dus ik vind het niet nodig. Je gebruikt wel vaker van die plotselinge hoofdletters om een extra effect te geven aan het woord, maar ook dit vind ik niet per sé nodig. Zonder komt het ook over.
Oud 26-02-2005, 14:52
xineof
xineof is offline
zoekend naar een hand
die boven 't aardrijk steekt

Wat mooi. Ik zie je gedicht als iemand of een gevoel die uitreikt naar een andere dimensie (wel in deze wereld, maar je begrijpt wat ik bedoel) en daardoor in een soort droomwereld komt. Waar we naartoe vluchten als we 's nachts van het donker naar het licht gaan, misschien. Het is heel spiritueel, dat vind ik mooi.
Oud 27-02-2005, 11:07
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
@Mutant: naar mijn gevoel is Dit gedicht wel af, maar "het verhaal gaat door" en wellicht een idee om een vervolg gedicht te maken of meerdere?

@=zwart wit=: dat het naar jouw idee niet af is, daar kan ik mij wel in vinden, zie bovenstaande, maar ik ben toch wel benieuwd wat het maajt dat je het niet "grijpen" kan. Natuurlijk is niet altijd alles te pakken, gelukkig maar, want daar ligt ook -naar mijn idee-een mysterie van een gedicht, maar dat je er niets mee kan, dat zou ik wel iets concreter willen horen. Om mijn vraag even concreet te maken: wat haal jij uit het gedicht?/ wat zie/ervaar jij er in (o.a. inhoudelijk)?

@Thougthful/Re3m: ik vind dat jullie wel wat gelijk hebben; de hoofdletter van Wezen kan b.v. weg en de rest...ja. Ook!(al kan ik het nu niet meer veranderen, ik wijzig het voor mezelf.)

@xineof; wat leuk dat je weergeeft hoe jij het "ziet"!.
Citaat:
Waar we naartoe vluchten als we 's nachts van het donker naar het licht gaan, misschien.
Hoe Mooi omschreven. Zo zou je het kunnen zien en dan die s'nachts zowel letterlijk als figuurlijk.
De spirituele invalshoek was een rode draad door het gedicht, goed dat je dát er uit haalt!
Oud 27-02-2005, 11:28
madyliefje
madyliefje is offline
heel mooi geschreven. om bij weg te dromen
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 12:00
Halogeen
Halogeen is offline
hihi het is een typisch dreamerfly gedicht

alweer

maar het verveelt mij nog niet
Reageren