Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2005, 20:12
alex_16
alex_16 is offline
ik zag op een of ander programma (als het goed is netwerk) over global dimming (nog nooit van gehoord).

Dat betekent dat de uitstoot van gassen die voor het broeikaseffect zorgt ook voor een ander probleem zorgt dat veel erger is.

Global dimming, is dat in die gassen die voor het broeikaseffect zorgen bepaalde stoffen zoals roet en andere zooi bevinden die zonnestralen tegen houdt.
Dat is van zichzelf niet eens zo erg op korte termijn.
Maar nu ieder land minder wil uitstoten en zich aan het "verdrag van Kyoto" wil houden(zelf amerika gaat zijn best doen) begint het gedonder.

Zo komen er meer lichtstralen op de aarde en verwarmd de aarde zich sneller dan dat we gewoon door gaan.
Ze zeggen dat de aarde als we stoppen binnen 10 jaar 10 graden zal stijgen wereldwijd.
De kappen op groenland zullen smelten, en als dat begint is er geen stoppen meer aan.
De zeespiegel zal 6 a 7 meter stijgen en wat nog niet overstroomd is van Nederland zal een sahara worden.

Er zijn al heel wat slachtoffers gevallen, in ethiopie was een grote hongersnood in 1984.
Omdat in de tijd Europa en Amerika het meeste ooit in de atmosfer pompte dat de jaarlijkse moeson(regenbui in Afrika) naar het zuiden werd terug gedrongen zodat er niks kon groeien en er vele sterfgevallen waren.

Ik weet niet hoe jullie erover denken maar toen ik al van het broeikaseffect hoorde dacht ik al wat een klote wereld zal het worden over een paar jaar.
Ik denk gewoon dat de mensheid zichzelf uitroeit en dat begint denk als bij mijn kinderen.

Nu weet je gewoon niet wat je moet doen:
1 gewoon stoppen met uitstoot van de gassen en de geveolgen van global dimming ondervinden
2 gewoon verder gaan maar wordt het wel moeilijker om te stoppen als het echt uit de klauwen loopt
Oud 20-02-2005, 20:44
Verwijderd
Ik snap niet helemaal wat je vraag is en vind het mar een vaag verhaal
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 20:49
alex_16
alex_16 is offline
Het is ook een vaag verhaal wat moeilijk uit te leggen is.
Maar de vraag is een beetje dat we een klote wereld achter laten, niet eens achter laten, het begint al.
Het verhaal is meer om erbij stil te staan.
Oud 21-02-2005, 00:25
PV
PV is offline
Dat heb ik ook gezien, ook met die vergelijking van de temperatuur rond 11 september 2001 en de dagen erna toen er geen vliegtuigen mochten vliegen in de VS. Het was ineens 1 tot 2 graden warmer.

Wat de beste oplossing is weet ik ook niet, ik denk eigenlijk dat het niet meer terug te draaien valt. We gaan niet ineens massaal niet meer met het vliegtuig op vakantie of met de auto naar het werk, dan moet er wel een of andere gigantische ramp gebeuren voordat dat ooit zal zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 08:15
Verwijderd
Ok ik snap het nu wel half, ik denk zoals PV zegt, je kan gewoon niet ineens stoppen. Mensen gaan niet ineens allemaal met de trein naar het werk of met de fiets op vakantie.
Ik denk dat we eigenlijk geen keus hebben als we stoppen met gassen krijg je het global diming. En gaan we door dan spreken we van het broeikaseffect. Voor mijn gevoel zijn de gevolgen van beiden hetzelfde dus dom gezegd zouden we beter door kunnen gaan met het gebruik van gassen, de wereld gaat er toch wel kapot aan.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 10:41
pino123
pino123 is offline
Landen die zorgen voor de meeste uitstoot van broeikasgassen, als CO2 door bv. de VS, moeten gewoon meedoen aan Kyoto. Pas dan kan je het broeikaseffect een beetje terugdringen.
Werken die landen niet mee, bv. sancties opleggen.
vind ik
Oud 21-02-2005, 11:37
alex_16
alex_16 is offline
Ja maar het probleem is als je doorgaat met uitstoot van die bepaalde gassen dat het NOG moeilijker is om er een goed einde van te maken, en als je denk dan zal ik allang dood zijn dat is niet zo.
Over 10 jaar of iets meer merk je het al.
En wat ik zeg: als je ineens gaat stoppen of snel gaat verminderen zoals dat Amerika zich gaat houden aan het verdrag van Kyoto dan gebeurt dat Global Dimming juist.
Dus je moet denk gewoon langzaam maar zeker afbouwen van die uitstoot.
Maar het ergste probleem zijn de vliegtuigen, die kan je niet zomaar laten verminderen.
We gaan meer met het vliegtuig terwijl het zuiniger en schoner van de uitstoot van vliegtuiggassen stil staat of langzaam gaat.
Oud 01-03-2005, 01:08
Verwijderd
Ah ja, dus als we nooit co2 gassen hadden uitgestoten was de wereld nu minstens 10 graden warmer geweest? Beetje maf verhaal. Ach, ik geloof sowieso niet in het broeikaseffect dus ze blaten maar raak. Als het echt zo erg was geweest had het afgelopen dagen echt geen -5 tot -10 gevroren enzo. En al is het wel zo, tja, dan hebben we pech. Uitstoot verminderen lost niks op maar zo doorgaan ook niet, oftewel geen van beiden heeft effect dus hoeft er ook niks te gebeuren.

Laat wetenschappers eerst maar het eens worden of het broeikaseffect nu wel of niet bestaat, dan pas ga ik me er druk over maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten