Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2005, 12:24
Verwijderd
Hoi,
We zijn bezig met ons project en moeten een golfbal wegslaan en die moet precies 15 meter ver komen.

Nu willen wij dus de kracht berekenen die daarvoor nodig is, alleen we lopen nogal vast.

De m van de bal = 45 gram en die van de club is 350 gram. Die hoek waarmee de bal vertrekt is 33 graden.

Nu hadden we dus bedacht:

De bal beschrijft een parabolische baan. Dit leidt er toe dat de maximale hoogte die de bal behaalt 2,44 meter is.

Maar betekend dat dat je de Ez moet uitrekenen + de wrijvingskracht over 15m? En voor de wrijvingskracht moet je dan een intergraal gebruiken?
En als dat goed is, dan heb je dus de totale energie die nodig is om de bal weg te slaan?

We hadden ook bedacht dat je kon stellen Ft=ms, maar dan moet je de contacttijd weten en die is niet echt te berekenen. Maar is dat bij massieve voorwerpen dan ongeveer 0,2 sec? Of kan je die formule niet gebruiken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2005, 15:37
EaSy-M3
EaSy-M3 is offline
Moet de bal door de lucht..? Kan je niet beter zorgen dat de bal over de grond kan rollen? Dit lijkt mij nml. makkelijker dan wat je nu doet... maar als je 't toch door de lucht doet zou ik even naar die 15 meter kijken... Je gebruikt dan een parabool, maar dit betekent dat de bal dan precies daar de grond raakt... maar hij rolt nog wel door... dus uiteindelijk rolt de bal verder dan 15 meter...
Oud 28-02-2005, 15:39
Verwijderd
Citaat:
EaSy-M3 schreef op 28-02-2005 @ 16:37 :
Moet de bal door de lucht..? Kan je niet beter zorgen dat de bal over de grond kan rollen? Dit lijkt mij nml. makkelijker dan wat je nu doet... maar als je 't toch door de lucht doet zou ik even naar die 15 meter kijken... Je gebruikt dan een parabool, maar dit betekent dat de bal dan precies daar de grond raakt... maar hij rolt nog wel door... dus uiteindelijk rolt de bal verder dan 15 meter...
Nee het overige terrein is zand. Hij moet dus door de lucht 15 meter afleggen. Maar we weten niet hoe we de kracht uit moeten rekenen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 16:31
Verwijderd
Nou, dan maakt het nogal veel uit of er wind staat en wat de vorm van de bal is (dat bepaalt of de stroming turbulent of niet is).
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-02-2005 @ 17:31 :
Nou, dan maakt het nogal veel uit of er wind staat en wat de vorm van de bal is (dat bepaalt of de stroming turbulent of niet is).
Ja dat realiseerde wij ons ook. Maar we gaan uit van een windstil gebied. En de vorm van de bal verwaarlozen we maar even
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 16:48
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 28-02-2005 @ 17:41 :
Ja dat realiseerde wij ons ook. Maar we gaan uit van een windstil gebied. En de vorm van de bal verwaarlozen we maar even
Hoezo, verwaarlozen? Ga je dan uit van een turbulente stroming of niet?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 28-02-2005 @ 17:48 :
Hoezo, verwaarlozen? Ga je dan uit van een turbulente stroming of niet?
Als we al die factoren moeten gaan meewegen wordt het te ingewikkeld.
We moeten het apparaat ook nog maken en die paar tiende newton die er dan nog bijkomen... dan slaan we gewoon iets harder. Dus alleen de berekening om een bal precies 15 meter ver te slaan, in een parabolische baan. Van mijn part wordt alles verder verwaarloost, dat bedenken we er later wel bij
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 11:54
Mulder
Mulder is offline
De vorm van de bal is echt niet de verwaarlozen. Ik studeer Lucht en Ruimte vaart techniek en heb een zooi aerodynamica gehad. De bal heeft allemaal van die putjes om turbulentie te veroorzaken zodat hij langer vliegt (klinkt onlogisch maar als je uitgebreide uitleg wel pm me). De beste manier hoe ik dit probleem zou oplossen is met trial and error. Dus een gewoon een opstelling maken waar je de golfbal met verschillende krachten kan lanceren. (ik denk dan aan een golf club aan een draai punt en dan wat elastiekjes ofzo dat kan je namelijk redelijk makelijk maken en ijken). Zodat je het veel kan proberen.

Als je het wil doorrekenen na dit experiment bv de drag coefficient uitrekenen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 07:05
Verwijderd
Citaat:
Mulder schreef op 01-03-2005 @ 12:54 :
De vorm van de bal is echt niet de verwaarlozen. Ik studeer Lucht en Ruimte vaart techniek en heb een zooi aerodynamica gehad. De bal heeft allemaal van die putjes om turbulentie te veroorzaken zodat hij langer vliegt (klinkt onlogisch maar als je uitgebreide uitleg wel pm me). De beste manier hoe ik dit probleem zou oplossen is met trial and error. Dus een gewoon een opstelling maken waar je de golfbal met verschillende krachten kan lanceren. (ik denk dan aan een golf club aan een draai punt en dan wat elastiekjes ofzo dat kan je namelijk redelijk makelijk maken en ijken). Zodat je het veel kan proberen.

Als je het wil doorrekenen na dit experiment bv de drag coefficient uitrekenen.
hmmm, is het dan misschien mogelijk dat we de gevolgen van de wrijving en turbulentie tegen elkaar laten wegvallen? Of grotendeels
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 21:21
Mulder
Mulder is offline
Door de turbulentie is er minder wrijving. Op deze site kan je er wat over lezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten