Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Ouders verantwoordelijk voor spijbelgedrag?
Ja. 3 4.05%
Nee. 43 58.11%
Voor een belangrijk deel wel ja. 28 37.84%
Aantal stemmers: 74. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-02-2005, 15:42
Femic
Femic is offline
Ik had hierover vandaan een discussie met een vriendin. Een klasgenoot (/vriendin) van ons spijbelt erg veel en zij vroeg zich af of haar ouders dat dan niet merken. Ze vindt het ook de verantwoordelijkheid van die ouders en ze vindt het maar raar dat die er niks van zeggen.
Mijn tegenwerping was dat haar ouders werken, mijn ouders zouden het ook niet doorhebben als ik zoveel zou spijbelen. Bovendien vertrouwen ze haar waarschijnlijk. Ik vond het dus onzin om te zeggen dat het de verantwoordelijkheid van de ouders is.

Mijn stelling is dan ook:
Het spijbelgedrag van een kind is de verantwoordelijkheid van de ouders.

Wat zeggen jullie?
Oud 23-02-2005, 16:05
Verwijderd
Als de ouders werken dan merken ze het idd niet, maar ik vind het sowieso de verantwoording van de school om de ouders er van op de hoogte te stellen. En dan is het dus de verantwoordelijkheid van de ouders om er wat mee te doen.

Over het algemeen vind ik wel dat het de verantwoordelijkheid is, sowieso omdat ouders verantwoordelijk zijn voor hun kinderen tot ze 18/21 zijn. Of ze nu weten wat ze uitspoken of niet, dat is wettelijk zo geregeld.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 16:51
autodropje
autodropje is offline
je bent op de middelbare school echt wel oud genoeg om daar zelf over te beslissen vind ik. Dus je eigen verantwoordelijkheid.
Oud 23-02-2005, 17:59
Verwijderd
Juridisch zijn de ouders verantwoordelijk... Verder vind ik dat zowel het kind zelf als de ouders verantwoordelijk zijn voor spijbelgedrag.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 18:13
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Voor het grootste gedeelte ligt het denk ik echt wel bij de leerling zelf.
Oud 23-02-2005, 18:36
Verwijderd
Voor een belangrijk deel wel. Een kind heeft natuurlijk altijd een eigen wil en kan worden beïnvloed door vriendjes, maar als het goed is hebben de ouders het kind zo opgevoed dat het kind weet dat spijbelen verkeerd is.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 21:19
Femic
Femic is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 23-02-2005 @ 17:05 :
maar ik vind het sowieso de verantwoording van de school om de ouders er van op de hoogte te stellen. En dan is het dus de verantwoordelijkheid van de ouders om er wat mee te doen.
Ja, bij ons op school gebeurt dat dus niet, ik denk dat ze 't hebben opgegeven...

Citaat:
nare man schreef op 23-02-2005 @ 19:36 :
Voor een belangrijk deel wel. Een kind heeft natuurlijk altijd een eigen wil en kan worden beïnvloed door vriendjes, maar als het goed is hebben de ouders het kind zo opgevoed dat het kind weet dat spijbelen verkeerd is.
Ik denk dat het wel erg idealistisch is om te zeggen dat het kind weet dat spijbelen verkeerd is. De meeste mensen redeneren zo: ik doe er niemand kwaad mee en ik haal toch wel goede cijfers.
Oud 23-02-2005, 21:24
Verwijderd
Ze zeiden vanochtend op het Jeugdjournaal dat ouders Verantwoordelijk zijn tot je 18e voor je gedrag, dus ook voor je spijbelgedrag..
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 21:25
Verwijderd
Citaat:
autodropje schreef op 23-02-2005 @ 17:51 :
je bent op de middelbare school echt wel oud genoeg om daar zelf over te beslissen vind ik. Dus je eigen verantwoordelijkheid.
Ben je wel wijs genoeg om dat allemaal te beslissen? Zie je de consequenties er wel van in? Zie je in wat het op langere termijn kan doen?
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Femic schreef op 23-02-2005 @ 22:19 :
(...)

Ik denk dat het wel erg idealistisch is om te zeggen dat het kind weet dat spijbelen verkeerd is. De meeste mensen redeneren zo: ik doe er niemand kwaad mee en ik haal toch wel goede cijfers.
Als een kind ondanks het missen van lessen toch goede cijfers haalt zie ik eigenlijk ook niet zoveel redenen om spijbelen keihard aan te pakken. Het is natuurlijk wel stout, maar het belangrijkste is toch dat het kind goede cijfers haalt.

Zo'n strafrechtelijke aanpak waarbij het Openbaar Ministerie zich met notoire spijbelaars gaat bemoeien lijkt me toch meer op zijn plaats bij jongeren die echt dreigen af te glijden. Als een kind goed blijft scoren is de aanpak minder dringend vereist.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 22:08
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Een vriendin van mij die spijbeld regelmatig en haar ouders weten van niets, dus ik denk dat je als ouder zijnde er niets tegen kan doen als je het niet weet.

Ik denk dat spijbelen even hard moet aan gepakt worden. Nare man had het er over dat als een kind goede cijfers haalt dat ze dan minder hard aangepakt moeten worden, daar ben ik het niet mee eens.
Mijn vriendin bijvoorbeeld die spijbelt zelfs als wij een presentatie hebben en dan laat ze ons stikken. En dan de dag er na komen met een briefje: *** heeft haar rep niet kunnen leren omdat ze ziek is geweest.

Nu ik dit typ wordt ik opeens heel boos
Oud 23-02-2005, 22:12
Femic
Femic is offline
Ja, ok maar dan geldt niet langer dat je niemand kwaad doet met je spijbelgedrag.
Ik vind dat notoire spijbelaars óók als ze goede cijfers halen, moeten worden aangepakt. Anders kunnen ze net zo goed staatsexamen gaan doen. En school is er ook voor de lessen, waarin je vaardigheden e.d. opdoet, die wellicht niet zozeer in de toetsen terugkomen.

Mja, mensen die af en toe spijbelen, waar de resultaten niet onder lijden (like me ), daar lijkt mij inderdaad niks mis mee. Maar het is officieel natuurlijk nog steeds tegen de schoolregels...
Oud 24-02-2005, 06:20
Verwijderd
Citaat:
dark*dizzie* schreef op 23-02-2005 @ 23:08 :
Een vriendin van mij die spijbeld regelmatig en haar ouders weten van niets, dus ik denk dat je als ouder zijnde er niets tegen kan doen als je het niet weet.

Ik denk dat spijbelen even hard moet aan gepakt worden. Nare man had het er over dat als een kind goede cijfers haalt dat ze dan minder hard aangepakt moeten worden, daar ben ik het niet mee eens.
Mijn vriendin bijvoorbeeld die spijbelt zelfs als wij een presentatie hebben en dan laat ze ons stikken. En dan de dag er na komen met een briefje: *** heeft haar rep niet kunnen leren omdat ze ziek is geweest.

Nu ik dit typ wordt ik opeens heel boos
Dat mag, het is ook erg vervelend toch?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 08:27
marrel
marrel is offline
Vooral op jongere leeftijd denk ik dat je kinderen moet leren dat het niet (naja of in ogen van sommige mensen wel) kan. Maar als je eenmaal in 5 havo zit en je gaat spijbelen, dan denk ik dat de ouders of eerder er wat aan moeten doen, of dat het gewoon aan het kind zelf ligt
Oud 24-02-2005, 09:22
Verwijderd
Citaat:
marrel schreef op 24-02-2005 @ 09:27 :
Vooral op jongere leeftijd denk ik dat je kinderen moet leren dat het niet (naja of in ogen van sommige mensen wel) kan. Maar als je eenmaal in 5 havo zit en je gaat spijbelen, dan denk ik dat de ouders of eerder er wat aan moeten doen, of dat het gewoon aan het kind zelf ligt
Over het algemeen kunnen oudere kinderen juist voor zichzelf beter bepalen wanneer ze een les kunnen missen dan jonge kinderen. Sommige mensen worden natuurlijk nooit verantwoordelijk en zelfstandig maar de meeste kinderen van een jaar of achttien begrijpen toch wel dat je niet de hele dag moet spijbelen. Bij vmbo-boefjes van een jaar of veertien daarentegen moet je er echt constant achteraanlopen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 10:13
Verwijderd
Ouders zijn niet 'verantwoordelijk', maar ze hebben wel een belangrijke rol in de opvoeding van het kind, waarin het handig is als ze geleerd wordt dat spijbelen slecht is.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 10:45
Mara
Mara is offline
Op de middelbare school ben je in mijn ogen oud en wijs genoeg om te beseffen dat spijbelen verkeerd is.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 11:56
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-02-2005 @ 11:13 :
Ouders zijn niet 'verantwoordelijk', maar ze hebben wel een belangrijke rol in de opvoeding van het kind, waarin het handig is als ze geleerd wordt dat spijbelen slecht is.
Spijbelen altijd slecht?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 12:03
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 24-02-2005 @ 12:56 :
Spijbelen altijd slecht?
Ja, regels mogen niet overschreden worden
Oud 24-02-2005, 14:03
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-02-2005 @ 11:13 :
juist . ouders kregen die verantwoordelijkheid bij hun opvoeding om hun kind in de maatschappij te zetten. dus zijn ze gedeeltelijk verantwoordelijk, hoewel een kind natuurlijk ook zelf een andere stap kan zetten. en daarom is het onzin de verantwoordelijkheid helemaal bij de ouders te leggen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 24-02-2005 @ 12:56 :
Spijbelen altijd slecht?
Nee, natuurlijk niet, maar de meeste kinderen zijn te dom om te kunnen beoordelen welke lessen wel en niet belangrijk cq. nuttig zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 14:47
Levitating Nun
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-02-2005 @ 15:31 :
Nee, natuurlijk niet, maar de meeste kinderen zijn te dom om te kunnen beoordelen welke lessen wel en niet belangrijk cq. nuttig zijn.
Even checken
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 14:58
Verwijderd
absoluut niet akkoord, en al helemaal niet met wat nare hier zegt:
Citaat:
nare man schreef:
als het goed is hebben de ouders het kind zo opgevoed dat het kind weet dat spijbelen verkeerd is.
mij is namelijk gisteren ter ore gekomen dat de school van mijn broertje mijn ouders heeft ingelicht dat dat ettertje reeds vier dagen na elkaar niet op school is geweest (gespijbeld dus), en dat ligt dus NIET aan de opvoeding! ik en mijn oudste broer hebben maar nét dezelfde opvoeding genoten, en hebben nooit gespijbeld (laat staan vier dagen aan een stuk!) en m'n broertje weet donders goed dat spijbelen verkeerd is!! 't is gewoon een rotte appel en ik ben razend op dat ventje dat hij onze ouders steeds maar weer blijft kwetsen en steeds maar nieuwe manieren bedenkt om zo tegendraads mogelijk te doen.

en ik zal hem dat ook eens flink zeggen, zo gauw ik weer thuisben!!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 16:42
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
nee, natuurlijk niet. maar bij ons de school wel, omdat je gek wordt van al die tussenuren! logisch dat er zoveel spijbelen
Oud 24-02-2005, 17:05
Levitating Nun
Citaat:
*blue angel* schreef op 24-02-2005 @ 15:58 :
mij is namelijk gisteren ter ore gekomen dat de school van mijn broertje mijn ouders heeft ingelicht dat dat ettertje reeds vier dagen na elkaar niet op school is geweest (gespijbeld dus), en dat ligt dus NIET aan de opvoeding! ik en mijn oudste broer hebben maar nét dezelfde opvoeding genoten, en hebben nooit gespijbeld (laat staan vier dagen aan een stuk!) en m'n broertje weet donders goed dat spijbelen verkeerd is!! 't is gewoon een rotte appel en ik ben razend op dat ventje dat hij onze ouders steeds maar weer blijft kwetsen en steeds maar nieuwe manieren bedenkt om zo tegendraads mogelijk te doen.

en ik zal hem dat ook eens flink zeggen, zo gauw ik weer thuisben!!
Waar maak je je in godsnaam druk om?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2005, 17:09
Verwijderd
Citaat:
*blue angel* schreef op 24-02-2005 @ 15:58 :
absoluut niet akkoord, en al helemaal niet met wat nare hier zegt (...)
No shit, er zullen natuurlijk ook kinderen zijn die ondanks een prima opvoeding toch gaan spijbelen. Maar dat doet niets af aan het feit dat de ouders gewoon het kind moeten bijbrengen dat school goed is en spijbelen slecht. Dat is altijd een eerste vereiste. Als de ouders daaraan hebben voldaan en het kind spijbelt alsnog, tsja. Niets aan te doen. Natuurlijk beweer ik niet dat als een kind spijbelt de ouders dus het niet hebben opgevoed, kom zeg.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 17:11
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 24-02-2005 @ 18:05 :
Waar maak je je in godsnaam druk om?
euh... ff gokken? m'n broertje misschien?? hij is gewoon totaal op het verkeerde pad, en ja, daar maak ik me druk om. lijkt me logisch, aangezien je je kleine broertje toch het beste toewenst, niet?

heb je trouwens enig idee wat de consequenties van spijbelen kunnen zijn? geschorst worden? misschien zelfs van school vliegen? want voor de rest is het ook al niet bepaald een heilig boontje. denk je dat z'n toekomst dan niet helemaal in duigen ligt?

daar maak ik me dus druk om.

Laatst gewijzigd op 24-02-2005 om 17:14.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 17:12
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2005 @ 18:09 :
No shit, er zullen natuurlijk ook kinderen zijn die ondanks een prima opvoeding toch gaan spijbelen. Maar dat doet niets af aan het feit dat de ouders gewoon het kind moeten bijbrengen dat school goed is en spijbelen slecht. Dat is altijd een eerste vereiste. Als de ouders daaraan hebben voldaan en het kind spijbelt alsnog, tsja. Niets aan te doen. Natuurlijk beweer ik niet dat als een kind spijbelt de ouders dus het niet hebben opgevoed, kom zeg.
mja, ok, goed, maar zo had ik het ff opgevat. spijt me, zal het nooit meer doen.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 17:17
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 17:58
Levitating Nun
Citaat:
*blue angel* schreef op 24-02-2005 @ 18:11 :
euh... ff gokken? m'n broertje misschien?? hij is gewoon totaal op het verkeerde pad, en ja, daar maak ik me druk om. lijkt me logisch, aangezien je je kleine broertje toch het beste toewenst, niet?

heb je trouwens enig idee wat de consequenties van spijbelen kunnen zijn? geschorst worden? misschien zelfs van school vliegen? want voor de rest is het ook al niet bepaald een heilig boontje. denk je dat z'n toekomst dan niet helemaal in duigen ligt?

Mja, right.
Denk je dat het je broertje goed doet als na zijn ouders zélfs zijn zus zich er tegenaan gaat bemoeien? Ik mag hopen dat je ouders meer gezag hebben dan jij.
Ik zou me afzijdig houden (in beginsel). Als het dan echt verkeerd gaat dan zou ik praten ipv "het hem eens flink zeggen". Mocht het niet baten? Dan mag hij de consequenties dragen, simpel zat.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 18:03
Aphrodite 86
Aphrodite 86 is offline
Ouders verantwoordelijk voor spijbel gedrag? Ouders zijn toch ook niet verantwoordelijk voor als je teveel drinkt of weet ik veel wat. Het is je eigen verantwoordelijkheid.
Oud 24-02-2005, 18:27
-(L)-
Citaat:
Leonoor schreef op 23-02-2005 @ 17:05 :
Als de ouders werken dan merken ze het idd niet, maar ik vind het sowieso de verantwoording van de school om de ouders er van op de hoogte te stellen. En dan is het dus de verantwoordelijkheid van de ouders om er wat mee te doen.
Klopt, en bij mij op school wordt er meteen gebeld als je er een uurtje niet geweest bent en geen verklaring hebt (briefje of telefoontje van ouders).
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 06:36
Verwijderd
Nee vanaf een bepaalde leeftijd (jaar of 14) denk ik dat kinderen prima in staat zijn om zelf te bepalen of ze spijbelen of niet. Dan zijn ouders niet meer verantwoordelijk.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 09:07
marrel
marrel is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2005 @ 10:22 :
Over het algemeen kunnen oudere kinderen juist voor zichzelf beter bepalen wanneer ze een les kunnen missen dan jonge kinderen. Sommige mensen worden natuurlijk nooit verantwoordelijk en zelfstandig maar de meeste kinderen van een jaar of achttien begrijpen toch wel dat je niet de hele dag moet spijbelen. Bij vmbo-boefjes van een jaar of veertien daarentegen moet je er echt constant achteraanlopen.
ja dat klopt, maar ik zit nu op havo en zie ook wel dat er mensen spijbelen. De reden? 9 van de 10 keer omdat ze iets niet af hebben en dat soort dingen. Bovendien zijn ze verplicht om naar de lessen te gaan, leerplichtig. Als je zo onvolwassen bent om niet naar de les te gaan want ik heb iets niet af, hoe moet dat later op het werk als iedereen zo denkt?
Oud 25-02-2005, 12:29
Femic
Femic is offline
Citaat:
marrel schreef op 25-02-2005 @ 10:07 :
hoe moet dat later op het werk als iedereen zo denkt?
Daar heb je wel een punt. Mensen vinden lessen niet belangrijk genoeg, niet nuttig genoeg, of 'ik doe er toch niks'. Nou ben ik zelf natuurlijk ook wel zo, maar dat even terzijde
Maar straks heb je een baas (de meesten althans) en die accepteert dat soort gedrag echt niet. Het is wel belangrijk dat je nu al leert dat je niet altijd voor jezelf kan bepalen wat wel en niet mag/kan. Maar goed, we dwalen af...
Oud 01-03-2005, 17:55
Avalon_Mae
Avalon_Mae is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-02-2005 @ 18:09 :
Yeah right, kinderen van 13/14 of ouder weten écht wel dat spijbelen niet mag hoor. Op een paar na misschien, die ouders hebben die het helemáál niet kan schelen. Ik heb vroeger ook veel gespijbeld, en wrong me in allerlei bochten zodat mijn ouders er niet achterkwamen. Aan hen lag het dus zeker niet, ik wist dondersgoed dat wat ik aan het doen was niet goed was.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 19:06
Graph
Graph is offline
ik vind dat het kind zelf verantwoordelijk is want die spijbelt...Mijn ouders zijn gescheiden, woon bij moeder en moeder werkt 40-uur per week. Ik ben de laatste die 's morgens weggaat en de eerste die weer thuis komt dus mijn moeder weet echt niet als ik een keertje zou gaan spijbelen ..
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 07:36
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Mee eens, op een gegeven moment maak je zelf de keuze of je spijbelt of niet, daar kunnen je ouders toch niets aan veranderen.
Oud 02-03-2005, 09:07
Verwijderd
Citaat:
marrel schreef op 25-02-2005 @ 10:07 :
Als je zo onvolwassen bent om niet naar de les te gaan want ik heb iets niet af, hoe moet dat later op het werk als iedereen zo denkt?
Nouja, als dat een chronische vorm van spijbelen is en het kind haalt de middelbare school niet, dan wordt het later natuurlijk een harde faler
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 09:31
Nona
Nona is offline
Citaat:
Sasjeliefff schreef op 02-03-2005 @ 08:36 :
Mee eens, op een gegeven moment maak je zelf de keuze of je spijbelt of niet, daar kunnen je ouders toch niets aan veranderen.
Tot op een zeker moment inderdaad. Laat ik zeggen dat ik vanaf de middelbare school het kind zelf verantwoordelijk zou houden. Tot die tijd moeten ouders een grote invloed kunne hebben.
Oud 02-03-2005, 11:04
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 02-03-2005 @ 10:31 :
Tot op een zeker moment inderdaad. Laat ik zeggen dat ik vanaf de middelbare school het kind zelf verantwoordelijk zou houden. Tot die tijd moeten ouders een grote invloed kunne hebben.
damit bin ich einverstanden!
Oud 02-03-2005, 12:48
annetjuh
annetjuh is offline
ouders zijn niet verantwoordelijk voor spijbelgedrag.
Het is precies het zelfde met roken,drugs, drank, etc.
Het mag niet dus dan is het tof. En er waarschijnlijk niemand die thuis op de bank blijft zitten en zegt,"ik heb gewoon niet zoveel zin in school. dusse ik ga niet."
Oud 02-03-2005, 14:40
Femic
Femic is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 02-03-2005 @ 13:48 :
En er waarschijnlijk niemand die thuis op de bank blijft zitten en zegt,"ik heb gewoon niet zoveel zin in school. dusse ik ga niet."
eeeeeeeeh... *schuldig*
Oud 03-03-2005, 18:17
Bo
Bo is offline
Ik heb gestemd 'voor een belangrijk deel wel ja'.

Ik denk dat ouders voor een deel verantwoordleijk zijn voor het spijbelgedrag van een kind. Ouders zouden zijn als opvoeders in de positie om een kind te vormen, te sturen en te beïnvloeden.

De mate waarin een kind tijdens zijn opvoeding leert discipline op te brengen en doorzettingsvermogen te tonen zullen mede het spijbelgedrag van een kind bepalen.

Kinderen die om elk miniscuul dingentje ziek thuis mogen blijven, of geen lessen hoeven te volgen die in hun ogen (en die van hun ouders) nutteloos zouden zijn, worden hierdoor wel deels beïnvloed.

Ouders horen hun kinderen het nut van onderwijs te leren, en te leren dat zij soms dingen moeten doen die minder leuk zijn of waar zij geen zin in hebben.
Oud 03-03-2005, 22:02
Multilot
Multilot is offline
nee, simpelweg omdat de leerlingen oud genoeg zijn om dat zelf te ondervinden.
Oud 03-03-2005, 23:08
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
*blue angel* schreef op 24-02-2005 @ 18:11 :

Misschien kan je beter kijken naar waarom je broertje spijbelt. Dat je je zorgen maakt kan ik me wel begrijpen maar uit eigen ervaring weet ik dat hij het niet perse voor de lol hoeft te doen. Misschien voelt hij zich wel heel erg rot en uit hij dat door te spijbelen.

Heb trouwens zelf ook heel veel gespijbeld maar ik ben nog nooit geschorsd omdat ik a. goede cijfers haalde en b. ik mentale problemen had. Ik deed het niet voor m'n lol en toen mijn ouders er eindelijk achter kwamen ben ik altijd gewoon naar huis gegaan. Ik heb nooit tijdens het spijbelen leuke dingen gedaan, ben altijd maar ergens in een park gaan zitten nadenken. Ik spijbel nu haast niet meer maar ik meld me niet meer af omdat je dan je ouders moet bellen en daar heb ik in het verleden nare ervaringen mee gehad. Dat ik niet naar huis mocht enzo en dus ging ik maar zonder toestemming. Ik vind het nu heel moeilijk om toch me netjes af te melden ook al weet ik dat ik dan mijn probleem in het openbaar moet uitleggen wat ik nogal ongemakkelijk vind. Soms vinden m'n ouders het ook nog eens niet goed of zijn ze er niet en dan heb je ook weer moeilijkheden. Je kan beter zonder wat te zeggen naar huis gaan in mijn ogen (wat dus wel verkeerd is).

Edit: ontopic: Ik ben redelijk netjes opgevoed en ik vond in het begin spijbelen heel erg fout. Ik voelde me heel schuldig en de eerste paar keren durfde ik haast niet maar heb het toch gedaan. Nu vind ik het nog steeds niet fijn maar je raakt eraan gewent. Ik heb zelf gekozen voor spijbelen, mijn ouders niet.

Laatst gewijzigd op 03-03-2005 om 23:15.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 15:35
Bo
Bo is offline
Citaat:
Multilot schreef op 03-03-2005 @ 23:02 :
nee, simpelweg omdat de leerlingen oud genoeg zijn om dat zelf te ondervinden.
Ben ik echt niet met je eens. Iemand van 14 ziet misschien het nut van zijn opleiding (nog) niet in. Bovendien zijn kinderen op die leeftijd makkelijk te beïnvloeden door leeftijdsgenoten.

Tot je 16e ben je leerplichtig, en tot je 18e hebben ouders iets te zeggen over hun kinderen. Tuurlijk lukt het in sommige gevallen niet om kinderen ervan te weerhouden om te spijbelen, en in dat opzicht zijn ouders niet 100% verantwoordelijk voor het gedrag van hun kind.

Wel kunnen ouders door een goede opvoeding hun kinderen bij brengen wat hoort, en wat niet. Spijbelen hoort niet. Daarbij horen ouders hun kinderen hierop aan te spreken en sacties te verbinden aan spijbelgedrag, zodra zij op de hoogte worden van het spijbelen.
Reageren

Regels voor berichten