Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2005, 16:06
Reynaert
Reynaert is offline
Experiment! Download de .mp3 file hier om de voordracht te luisteren van het onderstaand gedicht. Helaas vervormt de microfoon naar mijn idee nogal, het lijkt net alsof ik verkouden ben en er klinkt af en toe wat ruis Edit: host gewisseld.

De vreemdelingen

niet rot maar rottig niettemin
zijn de vrienden die je nooit zal zien.
leperds die je leven lenen:
vrouwen in speeltuinen
gestreepte hoepels met meisjes erin
en sneeuw sabelt zacht de zomer-
neer gaan de kameraden,
onbekend onder vreemdelingen.
ze raken niets aan en komen
nergens waar jij al aankwam.
want alles wat ze waren is
wezenlijk doder dan de doden.
misschien moet je ze missen,
al is het maar even.

Groningen, 28 februari 2005

Laatst gewijzigd op 02-03-2005 om 10:46.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2005, 18:43
CSN
CSN is offline
Hé, wat een leuk expiriment. En het voegt wel degelijk iets aan je gedicht toe: toen ik je gedicht voor het beluisteren las, wist ik niet goed hoe elke zin te lezen om het metrum te laten kloppen. Je weet trouwens een mooi, droevig gevoel op te roepen. Je hebt een fijne stem om naar te luisteren.
Oud 01-03-2005, 21:42
Verwijderd
Leuk experiment, jammer dat ik voorlopig geen geluidsboxen heb

Over je gedicht: ik vind hem erg mooi. Ik moet hem nog even laten inwerken verder, geloof ik
vrouwen in speeltuinen
gestreepte hoepels met meisjes erin
en sneeuw sabelt zacht de zomer-

vind ik wel wat minder.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 21:54
Reynaert
Reynaert is offline
CSN, bedankt voor je reactie. Ik kan niet goed over mijn stem oordelen, maar ik ben blij dat jij het in ieder geval fijn vind om naar te luisteren (zelfs bij zo'n slechte kwaliteit).

Thoughtful, het gedicht is nog niet bepaald geperfectioneerd en ik wil dat beeld wat je geciteerd hebt eigenlijk nog wat verder uitwerken. Het enige probleem waar ik dan tegen aanloop is dat ik niet weet of je dan het verband met het begin niet mist na het gedachtenstreepje. Maar goed, ik heb toch maar dit gedicht gekozen om een voordracht via de pc uit te proberen.

Edit: Permanente host gevonden.

Laatst gewijzigd op 02-03-2005 om 10:47.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 07:15
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Reynaert schreef op 01-03-2005 @ 22:54 :
Ik zoek nog even naar een permanente host.
en als je die vindt, of een makkelijke manier hebt gevonden om zoiets te doen, zou je het dan mij kunnen pm-en of hier posten? Ik zat er zelf ook al langere tijd aan te denken om zoiets te doen, maarja, om nu zelf 24/7 een ftp te gaan hosten ging me wat ver.

Ik heb het geluisterd en ik moet zeggen, ik vind het wel erg gaaf. Die stem maakt het eigenlijk compleet. Ik krijg het beeld van de eenzame student daar in het Hoge Noorden, melancholisch verlangend.

Je gaf zelf al aan dat je gedicht nog niet af is, dus daar zal ik niet over zeuren.

Zeg, hoe bevalt het daar in Groningen, is het werkelijk zo treurig?
Oud 02-03-2005, 10:54
Reynaert
Reynaert is offline
Halogeen, ik heb inmiddels een eigen host maar die is helaas niet publiek toegankelijk wat betreft uploaden. Als je iets gehost wil hebben kan ik het voor je uploaden, dan moet die file alleen nog even naar mij zien te komen. (Via e-mail, MSN, of simple-share bijvoorbeeld).
Ik ben verheugd dat jij het ook gaaf vindt, vroeg me eigenlijk al af of iemand hier al eens eerder een voordracht geplaatst had. Je mag trouwens wel 'zeuren' over het gedicht, maar als het met het reeds door Thoughtful geciteerde beeld te maken heeft is het waarschijnlijk overbodig.
En ik moet zeggen dat het mij in Groningen uitstekend bevalt. Het is hier niet zo treurig hoor (in tegendeel), maar als je treurigheid wil valt er hier genoeg te zien om dat te worden.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 16:59
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
idd is je experiment best geslaagd, het voelt heel anders aan als je het voorgedragen krijgt. je eerste regel vind ik erg geslaagd, niet rot maar rottig niettemin. verder vind ik je gedicht wat minder dan de andere die ik gelezen heb, er zitten ook wat meer zwakke stukjes tussen. het stuk wat thoughtful aanhaalde inderdaad, en je slot eigenlijk ook. mss ontvouw je te veel - of op een andere manier - ik vind het niet helemaal bevredigend eigenlijk. leperds vind ik overigens een erg leuk woord, en wezenlijk doder dan de doden is herkennend.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 11:12
xineof
xineof is offline
Precies zoals ik het zelf ook lees . Wat een mooie stem zeg, écht heel erg prettig om naar te luisteren. Je neerslachtige toon past goed bij het gedicht, en je articuleert heel goed, enjambement ook erg goed naar voren gebracht.

Het gedicht vind ik ook prachtig, het doet me denken aan 'the others', maar dan in een hele andere setting. Alsof, ook in de winter, er buiten op het gazon vreemdelingen actief zijn alsof het zomer is. Ik kan het niet goed uitleggen, maar heb een prachtig beeld bij je gedicht. Het is erg samenhangend .
Oud 04-03-2005, 10:42
Reynaert
Reynaert is offline
Dat is wel heel erg positief . Het is heel vreemd om naar je eigen stem te luisteren en dus ook heel moeilijk om hem zelf te beoordelen (zoals gezegd). Maar bedankt voor de complimenten. En xineof, het heeft zoals ik het nu terug lees inderdaad wel wat weg van the others, maar dan op een hele andere manier eigenlijk.
En verder kan ik jullie alleen maar aanmoedigen om ook eens een voordracht te plaatsen. (ik kan wel voor de hosting zorgen -> pm)
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 10:55
Verwijderd
Voor mij klinkt die stem dus echt Hollands . Je hebt een mooie stem, ik zou er graag naar luisteren, maar niet in deze voordracht.

Ik weet het, ik moet weer de spelbreker zijn... Maar ik vind het een beetje te voorgelezen. Ik hou niet van voorgelezen gedichten, gedichten moeten leven, inleven, uitleven, vertel het me. Heb je het ook voorgelezen of kende je het zo?

Het melancholische in je stem is mooi, maar ik vind het hier niet zo passend. Het blijft te traag (te voorgelezen ^^), in het gedicht lees ik toch meer lichte verontwaardiging, stil verdriet, lichte ergernis... en dat hoor ik niet.

Dat over de voordracht, het gedicht zelf vind ik heerlijk .
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 12:22
Not for Sale
Not for Sale is offline
Je klinkt inderdaad snotverkouden, dat vind ik jammer. Maar dat lag dus aan de microfoon?
Ik vind dat je een beetje weinig gebruik maakt van de mogelijkheden die een voordracht bieden: snelheidswisselingen, wisselingen in toonhoogte, pauzes.

Maar het gedicht is mooi en omdat het sterk is in klanken, -assonantie en alliteratie- is het prettig om te horen.

In ieder geval ben ik zeer positief over het feit dát je het hebt opgenomen en geplaatst. Een heel leuk idee. Misschien moeten we dat wat meer doen. Niet bij elk gedicht, maar gewoon, wat meer.

Hebben jullie geen ftp-ruimte bij jullie universiteit? Ik heb 425 MB van de UvA ^_^
Oud 07-03-2005, 10:06
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 02-03-2005 @ 08:15 :
de eenzame student daar in het Hoge Noorden, melancholisch verlangend.

Zeg, hoe bevalt het daar in Groningen, is het werkelijk zo treurig?
Volgens mij valt dat reuze mee hoor, Groningen is echt een studentenstad, wel op een eiland, maar eenzaam zal hij niet per sé zijn...
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 11:19
KnowN
KnowN is offline
Die warme erotische stem die voorleest...

Als ik het hoor klinkt het zo voorgelezen.

si teh pro!
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 11:53
Reynaert
Reynaert is offline
Mutant: Bedankt voor je kritische noten, het is inderdaad voorgelezen. Ik had nog niet eens de intentie om een heel goede voordracht te plaatsen aangezien ik niet eens wist of mijn stem wel geschikt was. In het vervolg zal ik zeker proberen om het anders te doen.
Not for Sale: Ik heb wel wat FTP ruimte maar dat is niet van de uni. Jij ook bedankt voor je commentaar trouwens.
Krummeltje: Het is hier inderdaad alles behalve eenzaam.
KnowN: Jouw stem mag er ook best wezen knul.

Laatst gewijzigd op 07-03-2005 om 11:58.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 12:02
KnowN
KnowN is offline
Citaat:
Reynaert schreef op [pl=16151973]07-03-2005 @ 12:53
KnowN: Jouw stem mag er ook best wezen knul. [/B]
TY, ach als ik je weer eens doodschiet in CS mag je er ook best zijn kwa gillen en schreeuwen enz.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 12:47
Verwijderd
Ik vind het trouwens een heel vet idee
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 16:08
Reynaert
Reynaert is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 07-03-2005 @ 13:47 :
Ik vind het trouwens een heel vet idee
Ik bruis van de goede ideeën. Misschien is het trouwens ook wel aardig om zoiets een keer op Letteren te doen, alleen moet dan iemand anders dan eigenlijk het initiatief nemen.
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 20:52
Verwijderd
Ik wacht eigenlijk nog steeds op mijn DVD van mijn optreden ^^. Ik had het plan die proberen te posten (de stukjes van mij dan), als ze fatsoenlijk verstaanbaar en zichtbaar waren. Maar ja, sommige mensen zijn lui (niet ik, de DVD-maak-man in dit geval, al heeft hij het ook druk ). MIsschien moeten we toch maar eens die meeting gaan houden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten