Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-02-2005, 11:42
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Hey,

Ik had even een vraagje, het gaat dan wel over zelfbeschadiging maar de nadruk ligt meer of je vindt dat iemand het geheim moet houden of niet.

Je vertelt een vriend/vriendin dat je jezelf verwond. Je zegt daarbij dat diegene het geheim moet houden.

Vind je dat je dat van een vriend/vriendin kan verwachten? Stel ze wilt er wel over praten, wat doe je dan?
Je komt erachter dat ze het zonder jou toestemming bespreekt met anderen, hoe reageer jij?

Wat zou jij willen dat je vriendin doet. (ook als zij het dr moeilijk mee heeft)

Dit is misschien heel vaag gevraagd, maar ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.

xxx mir
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2005, 11:45
leucomelas
leucomelas is offline
daarom heb ik ook nooit verwacht van vriendinnen om het geheim te houden... ze hoeven het natuurlijk niet aan iedereen te gaan rondbazuinen, maar als zij er problemen mee heeft mag ze daar best met iemand over praten...

*edit* was zoiezo extra voorzichtig aan wie ik het zou vertellen... in die tijd wist 1 vriendin het..
Oud 22-02-2005, 11:52
Verwijderd
Ik vind niet dat je dat van die vriend/vriendin kunt verwachten dat hij of zij het totaal geheim houdt. Wel vind ik dat er een groot verschil tussen zit of iemand het bv. aan één iemand verteld (wat ook nog zonder naam te noemen kan) of het aan de hele school in geuren en kleuren met naam en toenaam ed vertelt.

Als ik in die situatie zou zitten en ik wilde niet dat anderen het wisten, dan zou ik ook zorgen dat niemand het wist, laat staan het zelf vertellen. En als iemand het zou weten, dan zou ik niet willen dat iemand door mij in de problemen zou komen (dus bv. het voor zichzelf moeten houden als hij of zij het er moeilijk mee heeft).
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 11:58
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-02-2005 @ 12:52 :

Als ik in die situatie zou zitten en ik wilde niet dat anderen het wisten, dan zou ik ook zorgen dat niemand het wist, laat staan het zelf vertellen. En als iemand het zou weten, dan zou ik niet willen dat iemand door mij in de problemen zou komen (dus bv. het voor zichzelf moeten houden als hij of zij het er moeilijk mee heeft).
en als iemand het per ongeluk ontdekt? wat zou je dan doen?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 12:02
Verwijderd
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 22-02-2005 @ 12:58 :
en als iemand het per ongeluk ontdekt? wat zou je dan doen?
Dan zou dat onderste gelden, dat ik niet zou willen dat iemand door mij in de problemen zou komen (dus bv. het voor zichzelf moeten houden als hij of zij het er moeilijk mee heeft).
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 12:37
Verwijderd
ik was er erg voorzichtig mee om het iemand te vertellen. toen een vriendin het aan de vertrouwenspersoon vertelde voelde ik me wel een beetje verraden maar aan de andere kant begreep ik het ook wel en ik was dan ook niet boos op haar.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 13:53
Verwijderd
Als je besluit om een geheim aan iemand te vertellen, dan moet je zeker niet de volgende fout maken.

Veel mensen vertellen namelijk eerst hun geheim en vragen dan of de ander het alsjeblieft niet door wil vertellen. Dit vind ik fout, want je zadelt iemand dan met informatie op en zegt dan opeens dat het alleen voor zijn oren beschikbaar is.

Maar het lijkt me ook moeilijk als je eerst vraagt of iemand een geheim kan bewaren en dan pas je geheim vertelt. Want misschien kan je normaal wel een geheim bewaren, maar is datgene wat verteld wordt wel zo ernstig oid dat het heel moeilijk is om dat niet door te vertellen...

Het beste is dus om pas een geheim aan iemand te vertellen, waarvan je zeker weet dat die het voor zich houdt en dat je dat niet eens specifiek hoeft te vragen. Een kwestie van vertrouwen dus.

Pas heel erg op met geheimen...Vraag je af waarom je zoiets wilt vertellen. Ik heb in het verleden een aantal mensen in vertrouwen genomen en die bleken helemaal niet te vertrouwen...toen die informatie uitlekte voelde ik me alsof ik voor de hele wereld binnenste buiten gekeerd was...

Als je erachter bent gekomen dat je vriendin het met iemand anders besproken heeft, vraag dan waarom ze dat deed. Misschien is het geheim veel te zwaar voor haar om alleen te dragen...
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 14:47
Gothic
Gothic is offline
Ik heb dat ooit van een vriendin gevraagd. Ze heeft het uiteindelijk aan haar ouders verteld en ik vond dat eigenlijk niet erg, al was het alleen maar omdat zij zich schuldig voelde en nu gerust kon zijn dat ik het niet erg vond en ze er eindelijk met iemand over kon praten. Zij moest het namelijk ook kwijt dat ze zich zorgen maakte.
Oud 22-02-2005, 15:22
TIEN
TIEN is offline
hee
ik vind dat je het geheim moet houden, maar als iemand er mee zit tja wat dan..

ik heb t zelf altijd geheim gehouden, met respect voor een vriendin.

xjez
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 15:44
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Als je iemand vraagt iets geheim te houden, moet die dat toch gewoon doen? Ik zou echt kwaad worden als ik merk dat mijn vriendin het tegen een andere vriendin had verteld. Ouders kan nog net, maar liever toch niet (want die komen dan met van die goede adviezen en zo)

Mijn ervaring is trouwens dat ze het meestal best licht opvatten en er niet echt moeilijk over doen
Oud 22-02-2005, 16:50
~~dolce~~
~~dolce~~ is offline
Citaat:
TIEN schreef op 22-02-2005 @ 16:22 :
hee
ik vind dat je het geheim moet houden, maar als iemand er mee zit tja wat dan..

ik heb t zelf altijd geheim gehouden, met respect voor een vriendin.

xjez
weet ik toevallig waarover je het hebt?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 16:52
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-02-2005 @ 12:52 :
Ik vind niet dat je dat van die vriend/vriendin kunt verwachten dat hij of zij het totaal geheim houdt. Wel vind ik dat er een groot verschil tussen zit of iemand het bv. aan één iemand verteld (wat ook nog zonder naam te noemen kan) of het aan de hele school in geuren en kleuren met naam en toenaam ed vertelt.

Sluit ik me bij aan.
Oud 22-02-2005, 17:02
TIEN
TIEN is offline
Citaat:
~~dolce~~ schreef op 22-02-2005 @ 16:50 :
weet ik toevallig waarover je het hebt?
lijkt me wel...
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 17:05
light fighter
light fighter is offline
ik vind dat je dingen geheim moet houden als je dat wordt gevraagt. Maar wanneer je er zelf door in de problemen komt dat het te zwaar is voor je om te dragen denk en vind ik dat je er wel over mag praten eventueel in over leg met de persoon die je heeft gevraagd om het geheim te houden.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 17:37
Miracle
Miracle is offline
Het is logisch dat als je het iemand verteld, het op diegene ook vrij zwaar overkomt. Het is moeilijk om van iemand te verlangen dat hij het werkelijk aan niemand doorvertelt.

Eventuele oplossingen:
Je zegt er expliciet bij aan wie diegene het niet mag vertellen. Zo kan diegene toch ook met iemand anders over praten. Of je zegt dat je niet wilt dat iemand anders er tegenover jou over begint bijvoorbeeld.
Of je wacht net zo lang totdat je diegene echt vertrouwd en het wel aandurft om diegene zoiets toe te vertrouwen.
Oud 02-03-2005, 21:06
Verwijderd
ik heb het zelf aan 2 vriendinnen van me verteld, toen het overigens al de goede kant op ging
ik weet zeker dat ze het allebei niet door zullen vertellen als ik ze dat nadrukkelijk zou vragen...
ik weet ook zeker dat ze het niet 'zomaar' door zouden vertellen, maar ik zou het ze niet kwalijk nemen als ze het met iemand anders over willen hebben.. anders zadel ik hun namelijk op mett mijn probleem...
bovendien kunnen mijn vriendinnen er ook met z'n tweeen over praten

ik vind dus niet dat je van iemand kunt eisen het voor zich te houden, maar als je het aan de goede personen verteld weet je dat je geheim in goede handen is
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 01:56
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 22-02-2005 @ 18:37 :
Het is logisch dat als je het iemand verteld, het op diegene ook vrij zwaar overkomt. Het is moeilijk om van iemand te verlangen dat hij het werkelijk aan niemand doorvertelt.

Eventuele oplossingen:
Je zegt er expliciet bij aan wie diegene het niet mag vertellen. Zo kan diegene toch ook met iemand anders over praten. Of je zegt dat je niet wilt dat iemand anders er tegenover jou over begint bijvoorbeeld.
Of je wacht net zo lang totdat je diegene echt vertrouwt en het wel aandurft om diegene zoiets toe te vertrouwen.
hmm..... ff een vraagje hoor, maar indien je in staat bent om te vertellen aan een beste vriend(in), ben je mijn ogen al een heel eind op de weg naar 'hulp'..... maar wat betreft vertrouwen, is het afhankelijk aan de persoon hoe die er op reageert. Ofwel is de persoon in staat zware kost aan te kunnen? (het zou evt ook nog een vorm van 'aandacht zoeken' kunnen zijn, laat ik wel zeggen dat dat niet hoef te zijn)
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 12:54
Verwijderd
als je het aan iemand anders verteld moet je er sowieso niet van uitgaan dat het geheim blijft. als je dat wel wil zal je het tegen niemand moeten zeggen.

als je het dan toch aan iemand wil vertellen, dan kun je met diegene afspreken dat diegene het voor zich houdt. of diegene dat dan ook doet is et volgende. maar vind eigenlijk dat je als je zegt dat je je mond houdt je dit ook moet doen en als je dat niet kunt niet moet beloven je mond te houden.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 15:58
Verwijderd
Ik denk dat het juist belangrijk is om erover te praten, zo kan je eraf komen. Natuurlijk moet het persoon die jij hebt uitgekozen om in vertrouwen te nemen het dan geheim houden! Anders wordt de schaamte/het verdriet/ het bedrogen voelen nog groter en daar ben je niet mee geholpen, lijkt mij.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 17:47
*Supergirlll*
*Supergirlll* is offline
Het is wel heel moeilijk voor iemand om over een onderwerp als am z'n mond te houden, die persoon wil je helpen en wil het tegen je ouders vertellen, tegen een vertrouwenspersoon zodat hun je kunnen helpen (spreek uit ervaring, had het tegen vriendje vertelt en die schrok zo dat hij het tegen zijn + mijn ouders vertelde, waar ik overigens niet zo blij mee was )

Je voelt je misschien wel verraden als iemand het doorvertelt, maar dat doen ze waarschijnlijk alleen omdat ze jou willen helpen..
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 22:36
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Als diegene het niet voor zich kan houden, zou ik het in ieder geval graag van tevoren willen weten. Tja, en als ze er dus per ongeluk achter zouden komen, da's klote. Maar dan gaat het toch altijd om personen waarvan ik er op vertrouw dat ze niet meteen naar jan en alleman rennen om het te verklappen. Natuurlijk kan ik ze dan niet tegenhouden, maar het moet wel ff met beleid.
Voor mij gaat dat beetje vertrouwen overigens in alle gevallen op, niet alleen dingen als am, daar heb ik overigens gelukkig nog weinig ervaring mee.
Oud 04-03-2005, 23:28
flower303
flower303 is offline
ik vind dat je het nooit mag doorvertellen als je belooft hebt aan een vriendin om dat niet te doen. je vriendin (die dit doet) heeft jou in vertrouwen genomen en dan moet je dat niet beschamen,, want zo kan je ook je vriendin kwijtraken als je een beetje pech hebt.
niet doorvertellen dus!!
maar als je er echt met iemand anders dan haar over wilt praten moet je het eerst aan haar vragen,, als zij het niet wilt,, NIET DOEN!
ja ik heb ervaring
en ik vertel het dus ook aan niemand

kusjes flower303
Oud 06-03-2005, 20:01
Verwijderd
Citaat:
*Supergirlll* schreef op 04-03-2005 @ 18:47 :
Het is wel heel moeilijk voor iemand om over een onderwerp als am z'n mond te houden, die persoon wil je helpen en wil het tegen je ouders vertellen, tegen een vertrouwenspersoon zodat hun je kunnen helpen (spreek uit ervaring, had het tegen vriendje vertelt en die schrok zo dat hij het tegen zijn + mijn ouders vertelde, waar ik overigens niet zo blij mee was )

Je voelt je misschien wel verraden als iemand het doorvertelt, maar dat doen ze waarschijnlijk alleen omdat ze jou willen helpen..
als jij wil dat je ouders of die vertrouwenspersoon het weten kun je het ze vertellen of het ze laten vertellen. als je er voor kiest dat niet te doen en het alleen aan een goede vriend(in) te vertellen, die belooft zijn/haar mond te houden, dan moet diegene dat gewoon doen, klaar.

en hoe hard iedereen je ook kan "helpen", jij bent uiteindelijk degene die je probleem op moet lossen. jij moet er van overtuigd zijn dat je geen am nodig hebt en je moet zelf inzien dat het niet nuttig is..
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 20:16
argenta
argenta is offline
Als een vriend/in je iets in vertrouwen vertelt moet je dat niet doorvertellen, ongacht wat de inhoud van de informatie is indien je die vriendschap wilt laten voortduren.

Als ik een vriendin iets vertel en zij belooft het niet door te vertellen en doet het toch betekent dat het einde van onze vriendschap
Met citaat reageren
Oud 08-03-2005, 22:12
Neone
Neone is offline
Het hangt van de persoon af. Ik heb al mijn geheimen verteld aan toch best wel wat mensen en ik weet ook dat door het te delen met anderen je er zelf heel erg veel van opschiet, dat is namelijk ook een gedeelte van het verwerken. Ik heb daar ontzettend veel ervaring mee. Na het allemaal verwerkt te hebben (want ik heb ook... niet zo leuke dingen meegemaakt) kijk ik ontzettend veel beter tegen mezelf en tegen de wereld. Ik heb er nu ook geen problemen mee het te vertellen tegen anderen, ook al ken ik ze niet (zo goed).

Idee? Maar uiteindelijk, je kan niet echt verwachten van iemand dat hij/zij het geheim houdt. Vraag jezelf af heb je vertrouwen in die persoon? Heeft hij/zij vaker dingen doorverteld? Hoe goed ken je die persoon?

Vertrouwenspersoon werkt natuurlijk ook goed. Aan ouders vertellen heb ik zelf slechtere ervaring mee, (over andere onderwerpen, want mijn ouders waren namelijk mijn probleem).

Het blijft jouw keuze. Tip: als het erg is krop het niet op, het moet er toch allemaal weer uit op 1 of andere manier.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2005, 11:03
JJ13
JJ13 is offline
ik zou van een vriendin niet kunnen verwachten dit geheim te houden. als ik t aan een vriendin zou vertellen, vertel ik t aan iemand die om mij geeft. ik kan me heel goed voorstellen dat het voor haar ook zwaar is om zoiets van je vriendin te horen. natuurlijk moet ze het niet aan iedereen rondbazuinen.
Reageren

Regels voor berichten