Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-03-2005, 20:50
SuperSanne
SuperSanne is offline
Na bijna 7 jaren (misschien nog wel langer, hij is van generatie op generatie doorgegeven )van trouwe dienst heeft m'n computertje het eindelijk begeven. Er verschijnt nog geen doodshoofdje in het scherm als ik 'm opstart, maar het is een heel gedoe voor hij aan gaat (áls hij aan gaat! je moet een beetje mazzel hebben) en als hij dan eindelijk zover is, hoe je er maar naar te kijken of hij loopt alweer vast. na ongeveer 30 tevergeefse pogingen (van m'n vader wel te verstaan ) 'm te reanimeren, heb ik maar besloten om een nieuwe aan te schaffen.

Mijn budget ligt rond de 800 euro (exlusief antivirus, internet, enz) maar ik hoef niet persé een ultrazwaar geval.

- Ik maak vooral gebruik van internet en word (vooral dat laatste, ik houd van schrijven) en verder download ik zo nu en dan eens een muzieknummer of een filmpje (en die hoef ik echt niet binnen 3 nanosecondes binnen te hebben, als 'ie maar goed afgespeeld kan worden zonder laadtijden van anderhalve week ) .

- Gamen doe ik vooral op de playstation, maar misschien verandert dat (ik twijfel nog). Positieve game omstandigheden zijn dus leuk, maar niet echt noodzakelijk.

- Ik draai wel vrij heftige programma's voor schoolwerk (macromedia dreamweaver, adobe illustrator, adobe indesign, en de goliath onder de grafische programma's: adobe photoshop), en ik ben HEEL ongeduldig als het gaat om opstarten van deze (bij m'n huidige compu moet ik voor photoshop alleen al bijna een kwartier wachten).

- Verder heb ik naast m'n toetsenbord, muis ect ook nog wat extra apparatuur zoals een tekentablet dus USB aansluitingen: hoe meer hoe beter! (als het moet dan moet het, maar ik voel er niet veel voor om met zo'n hub gevalletje te gaan klooien )

goed dan, nu bovenstaande eisen bekent zijn, twijfel ik nog: mijn computer is zo-goed-als overleden, maar mijn monitor, muis, toetsenbord, ect zijn nog prima in orde (hoewel m'n scherm ietwat primitief is met z'n doorsnede van 15inch en gewicht van drie vrachtauto's ). In feite kan ik dus heel goedkoop (of in elk geval goedkoper) uit zijn als ik alleen een nieuwe desktop koop, maar zo'n laptop is ook wle erg verleidelijk omdat ik dan overal aan m'n verhalen kan werken en ik geen hernia krijg als ik 'm even wil verplaatsen. Ik hoor echter dat deze niet zo krachtig zijn als "gewone" computers, en met al die programma's...
Ik heb al heel wat Computertotaal's en consumentergidsen doorgespit, maar het blijft lastig...
what to do?
P.S. Tip's voor goede merken zijn welkom
Oud 30-03-2005, 20:53
M@rco
M@rco is offline
Ik ben niet echt een voorstander van laptops. Ze zijn duurder dan normale computers, ze zijn langzamer en uitbreiden is er ook haast niet bij.

Voor 800 euro heb je een mooie PC, niet het snelste van het snelste maar dat hoeft voor jou tenslotte ook niet. Als je een goede (of iig vergelijkbare) laptop wilt dan ben je wel meer kwijt dan dat, en zoals gezegd kleven er genoeg nadelen aan een laptop.
Oud 30-03-2005, 20:55
SuperSanne
SuperSanne is offline
tja... het grootste voordeel van een laptop is voor mij de mobiliteit om overal te kunnen werken maar ik twijfel nog of het opweegt tegen de nadelen
Oud 30-03-2005, 21:06
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 30-03-2005 @ 21:55 :
tja... het grootste voordeel van een laptop is voor mij de mobiliteit om overal te kunnen werken maar ik twijfel nog of het opweegt tegen de nadelen
NIet te kunnen uitbreiden, minder krachtig en snel systeem, als er iets kapot is moeilijk vervangbaar, etc.

Ga mooi voor een 2e hands desktopje anders?
Oud 30-03-2005, 21:06
SaisPas
SaisPas is offline
Tsja, je moet zelf kiezen wat je liever wilt. Een desktop of een laptop. Het ligt eraan hoe zwaar mobiliteit voor jou telt.

Voor € 800 is er tegenwoordig wel een laptop te koop die aan jou eisen kan voldoen. Die zijn snel zat voor wat jij er mee wilt doen, zeker in vergelijking met dat wat je nu gewend bent. Zorg wel dat er minimaal 512 mb ram inzit, maar dat geldt zowel voor desktop als een laptop.

Als je besluit het scherm wat je nu hebt, te houden en een gewone desktop te kopen, ben je wel aanmerkelijk goedkoper uit.
Oud 30-03-2005, 21:15
SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik denk dat ik de laptop maar laat zitten, er kleven me te veel nadelen aan en ik bedenk me net dat mobiliteit niet zo belangrijk is, ik typ meestal toch aan m'n bureau en het lijkt me wel irritant dat het toetsenbord vastzit aan het scherm zeg maar . Dan wordt het dus een desktop, en (als het een leuk prijsje is) misschien een nieuwe monitor. Heeft er iemand ervaring met losse desktops e.d.? (merken?)
Oud 30-03-2005, 21:16
Jolt
Jolt is offline
Dit is wel mooi

Voor €550.
Mooi geprijst, alleen nadeel is het is S754. Dat platform komen geen nieuwere cpu's meer uit, er zijn er wel nog genoeg.
Oud 30-03-2005, 21:19
SuperSanne
SuperSanne is offline
athlon... om één of andere reden beginnen er ergens alarmbellen te rinkelen, of haal ik nu iets door de war?
Oud 30-03-2005, 21:21
M@rco
M@rco is offline
Ik denk het ja Niets mis met een Athlon 64, is momenteel zelfs een betere koop dan een Pentium 4.
Oud 30-03-2005, 21:24
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 30-03-2005 @ 22:21 :
Ik denk het ja Niets mis met een Athlon 64, is momenteel zelfs een betere koop dan een Pentium 4.
Ligt eraan weer hoor .

Je zou ook hier eens kunnen kijken:
http://www.tweakers.net/reviews/560/2

Helemaal nieuw met TFT 750 euro, alleen geen verzend kosten.

Athlon had alleen vroeger een slechtere naam omdat hij niet zo bekend was, hij was altijd een stuk goedkoper en presteerde daarom ook slechter dan een 200 gulden/euro duurdere Pentium.
Geen slechte cpu's hoor, zowel de Athlon XP als de Ahtlon 64, waarbij de Athlon 64 een van de betere is, de beste prijs/kwaliteits verhouding.
Oud 30-03-2005, 21:24
SaisPas
SaisPas is offline
Een aantal jaar geleden had de athlon nogal de neiging om flink warm te worden, waardoor er een enorme koeling nodig was die het nodige aan geluid produceert

Verder zou ik je een Dell aanraden. Complete systemen die ook voor de wat meer veeleisende mensen geschikt zijn. Voor € 800 heb je een behoorlijk mooie met 17" flatscreen. Zonder scherm kun je voor € 500 ook wel iets moois krijgen.

Tweedehands zou ik niet aan beginnen, voor een klein beetje meer geld heb je een nieuwe die sneller is, en meer zekerheid qua garantie enzo.
Oud 30-03-2005, 21:27
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
SaisPas schreef op 30-03-2005 @ 22:24 :
Een aantal jaar geleden had de athlon nogal de neiging om flink warm te worden, waardoor er een enorme koeling nodig was die het nodige aan geluid produceert

Verder zou ik je een Dell aanraden. Complete systemen die ook voor de wat meer veeleisende mensen geschikt zijn. Voor € 800 heb je een behoorlijk mooie met 17" flatscreen. Zonder scherm kun je voor € 500 ook wel iets moois krijgen.

Tweedehands zou ik niet aan beginnen, voor een klein beetje meer geld heb je een nieuwe die sneller is, en meer zekerheid qua garantie enzo.
Jeej een celeron, daar ben je vet mee....
En ik heb al een tijdje ervaring met Delletjes, (via werk van mijn pa/ma) die dingen maken een tering herrie hoor.

Wel cheap sommige dingen, maar allemaal een addertje onder het gras, of een el cheapo cpu, of shared vga.

Je hebt niet eens fatsoenlijke uitbreidings mogelijkheden.

Citaat:
Oke geen garantie, of niet veel. Maar kan jij ergens anders voor 550 euro een gelijk systeem bouwen?

Laat maar eens zien dan .
Oud 30-03-2005, 21:30
M@rco
M@rco is offline
Ik vind Dell ook tegenvallen... veel mensen beweren dat ze zo goedkoop zijn, en dat zijn ze ook wel, maar dat geldt alleen voor de basissystemen. Wil je iets méér dan dat dan is het gelijk al weer een stuk duurder. Pluspunt is wel 3 jaar garantie, als er iets mee is dan staat er de volgende dag een mannetje voor de deur die hem komt fixen. Maar je betaalt vaak ook voor onnodige zooi, bijvoorbeeld een beeldscherm terwijl je er geen nodig hebt, oid.
Oud 30-03-2005, 21:36
]{ing
]{ing is offline
En als er een monitor bij verkocht wordt is het een Dell. Waarom zou je jezelf dat aandoen..
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 21:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb zelf een Dell, weliswaar een oud bakje maar toch werkt ie al 8 jaar prima en hij werkt nu zelfs boven verwachting goed en snel en hij maakt niet veel lawaai. Onze thuis pc (Athlon XP) maakt veel meer lawaai.
Oud 30-03-2005, 21:38
SuperSanne
SuperSanne is offline
ik heb es wat rondgekeken voor wat ik nou echt nodig heb (leek me handig om een lijstje met basiseisen voor mezelf te maken) en kwam uit op de volgende eisen:

processorsnelheid: 3Ghz of meer
werkgeheugen: 512/1024 of meer
harde schijf: iets van 100 GB

usb-poorten: minstens 5

videogeheugen 32-64 mb

lijst samengesteld met behulp van de vriendelijke luitjes van de comsumentenbond
Ik ga gewoon es kijken, ik heb trouwens gehoort dat HP een goed merk is? Over dell hoor ik eigenlijk alleen maar in-naam-der-mensheid-doe-het-niet!
Oud 30-03-2005, 21:40
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 30-03-2005 @ 22:37 :
Ik heb zelf een Dell, weliswaar een oud bakje maar toch werkt ie al 8 jaar prima en hij werkt nu zelfs boven verwachting goed en snel en hij maakt niet veel lawaai. Onze thuis pc (Athlon XP) maakt veel meer lawaai.
Nou ik heb verschillende gehad een P II 350, leuk systeempje, en een P4 3,00 weet de typenummers niet, maar die laatste is BTX. Alles trilt als een gek. En maakt een heel irritant zoemend geluid, en als hij een cd gaat afspelen, verschrikkelijk.

Heb daarin tegen ook een Athlon XP pctje gehad, 2 zelfs, die waren een stuk stiller, kwam mede door 120 mm fan voeding en stillere cpu koeler.

Maar jah het geluid van een pc ligt niet aan de cpu maar aan de koelers .

Citaat:
SuperSanne schreef op 30-03-2005 @ 22:38 :
ik heb es wat rondgekeken voor wat ik nou echt nodig heb (leek me handig om een lijstje met basiseisen voor mezelf te maken) en kwam uit op de volgende eisen:

processorsnelheid: 3Ghz of meer
werkgeheugen: 512/1024 of meer
harde schijf: iets van 100 GB

usb-poorten: minstens 5

videogeheugen 32-64 mb

lijst samengesteld met behulp van de vriendelijke luitjes van de comsumentenbond
Ik ga gewoon es kijken, ik heb trouwens gehoort dat HP een goed merk is? Over dell hoor ik eigenlijk alleen maar in-naam-der-mensheid-doe-het-niet!
Nu de Ahtlon 64 uit is, presteert een Athlon 64 (S939) 3200 + 2 Gigahertz beter dan een Intel Pentium 4 3 Gigahertz. Mega hertz zegt helemaal niks meer.

1024 mb is geen overbodige luxe hoor, vooral niet met veel processen.

Hardeschijf minimaal 120 of 160 Gb kost niet meer zoveel, liefst SATA.

USB hebben de meeste moederborden onboard, gewoon een kast uitzoeken met meer dan 4 usb poorten, vaker zitten er 4 usb poorten op een moederbord.

Videokaart maakt niks uit, of niet zo veel, omdat je toch gamed op je Playstation 2.

Zelf zou ik nooit en te nimmer voor HP gaan, heb namelijk een hekel aan voorgebouwde dingen, ze stoppen er allemaal rotzooi want je toch niet gebruikt, daar integen betaal je voor de software die erop zit en natuurlijk je uren die die knappe jongens daar bij elkaar uit hun neus staan wreten om mensen weer wat aan te smeren. (no offence tegen pc verkopers hoor)

Laatst gewijzigd op 30-03-2005 om 21:43.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 21:42
SaisPas
SaisPas is offline
Ik zie het al, het heeft geen nut om Dell hier te gaan verdedigen Ik raadde het aan omdat ze kant en klare complete pc's hebben, die ook door de minder ervaren gebruiken te bestellen zijn. Echte tweakers maken hun pc natuurlijk zelf. Niets staat je in de weg.

Bovendien kun je voor een laag budget ook geen ultra snelle grafische kaart of de nieuwste pentium 4 verwachten. De duurdere modellen hebben dit wel degelijk.

En de monitoren worden niet eens door dell zelf gemaakt. Dell koopt die gewoon in, plakt er een dell sticker op en verkoopt ze weer verder. Ik heb de Samsung 151N, dell verkoopt hem ook, maar dan met het dell logo erop. Niets mis mee.

Kortom, neem alleen een Dell als je graag een compleet systeem wilt, niet te veel poespas en de ballen verstand hebt van computers.
Oud 30-03-2005, 21:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jolt schreef op 30-03-2005 @ 22:40 :
Nou ik heb verschillende gehad een P II 350, leuk systeempje, en een P4 3,00 weet de typenummers niet, maar die laatste is BTX. Alles trilt als een gek. En maakt een heel irritant zoemend geluid, en als hij een cd gaat afspelen, verschrikkelijk.

Heb daarin tegen ook een Athlon XP pctje gehad, 2 zelfs, die waren een stuk stiller, kwam mede door 120 mm fan voeding en stillere cpu koeler.

Maar jah het geluid van een pc ligt niet aan de cpu maar aan de koelers .
Dat ie veel geluid maakt bij het afspelen van een cd klopt wel maar ik dacht dat het kwam omdat ik mijn cd-speler er misschien wat scheef ingezet had of dat het puur daaraan lag en niet aan de rest van mijn pc.

Afgezien van het geluid dan (wat bij mij dus reuze meevalt) ben ik zeer tevreden over Dell, ik heb nog zo'n pc die na 8 jaar nog steeds goed werkt en mijn vader heeft er ook een en die doet het ook goed enzo
Oud 30-03-2005, 21:47
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 30-03-2005 @ 22:44 :
Dat ie veel geluid maakt bij het afspelen van een cd klopt wel maar ik dacht dat het kwam omdat ik mijn cd-speler er misschien wat scheef ingezet had of dat het puur daaraan lag en niet aan de rest van mijn pc.

Afgezien van het geluid dan (wat bij mij dus reuze meevalt) ben ik zeer tevreden over Dell, ik heb nog zo'n pc die na 8 jaar nog steeds goed werkt en mijn vader heeft er ook een en die doet het ook goed enzo
Ach Dell is wel goed, als zou het nooit mijn eerste keuze zijn, mijn ouders weten de ballen van PC's af en toen was een Dell een zeer goede prijs/kwaliteits keuze, ik geloof dat we de laatse al 2 a 3 jaar hebben, maar dat ding begon na een tijdje toch een beetje raar te doen. Ik moet er nog altijd naar kijken wat het probleem is, zou wel wat los hangen.

En ze naaien je ook daar, mijn vader had een extra hdd besteld, sata nog wel, wat doen ze de andere IDE. Kan ik fluiten naar Raid.

Als je weinig geld te besteden hebt, is een Dell prima, mits het aan je eisen voldoet.
Oud 30-03-2005, 21:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Jolt schreef op 30-03-2005 @ 22:47 :
Ach Dell is wel goed, als zou het nooit mijn eerste keuze zijn, mijn ouders weten de ballen van PC's af en toen was een Dell een zeer goede prijs/kwaliteits keuze, ik geloof dat we de laatse al 2 a 3 jaar hebben, maar dat ding begon na een tijdje toch een beetje raar te doen. Ik moet er nog altijd naar kijken wat het probleem is, zou wel wat los hangen.

En ze naaien je ook daar, mijn vader had een extra hdd besteld, sata nog wel, wat doen ze de andere IDE. Kan ik fluiten naar Raid.

Als je weinig geld te besteden hebt, is een Dell prima, mits het aan je eisen voldoet.
Ja, daar heb je wel gelijk in. Mijn pc voldeed jarenlang aan mijn eisen en nu niet meer zo dus probeer ik het nu wat te upgraden maar als je toch een nieuwe koopt kan je beter zorgen dat alles in een keer goed zit (tenzij je het ook zo leuk vindt om aan je pc te sleutelen natuurlijk )
Oud 30-03-2005, 21:52
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 30-03-2005 @ 22:49 :
Ja, daar heb je wel gelijk in. Mijn pc voldeed jarenlang aan mijn eisen en nu niet meer zo dus probeer ik het nu wat te upgraden maar als je toch een nieuwe koopt kan je beter zorgen dat alles in een keer goed zit (tenzij je het ook zo leuk vindt om aan je pc te sleutelen natuurlijk )
En om de maand up te graden .
Dat is het grote nadeel van een Dell, upgrade mogelijkheden zijn er bijna niet, dus als je meer schijfruimte wilt, andere pci kaartjes heb je een probleem. Dat is voor mij de reden waarom ik geen dell wil, ik weet namelijk nooit wat er weer gebeurd op computer gebied en wat ik dan toevallig nodig heb.

Maar nu genoeg over Dell!, mits de TS meer informatie/ ervaringen wilt van verschillende Dell gebruikers.
Oud 30-03-2005, 21:53
Verwijderd
Ah, dit lijkt mij een goede situatie om niet naar de computernerds te luisteren. Ik weet niet hoe het met de oude monitor/toetsenbord en muis staat, maar als die nog bruikbaar zijn - gebruiken!

Schaf een verouderde AMD Athlon aan, een 2 GHz ofzo. Koop er een kast, moederbord en een verouderde grafische kaart bij (of beter nog, een onboard). Neem daarbij de goedkoopste harde schijf. Dit kost je denk ik zo'n 300 ŕ 400 euro. Als je toch niet wilt gamen of andere hi-tech dingen wil doen, is het niet nodig een supercomputer te kopen.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 21:58
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-03-2005 @ 22:53 :
Ah, dit lijkt mij een goede situatie om niet naar de computernerds te luisteren. Ik weet niet hoe het met de oude monitor/toetsenbord en muis staat, maar als die nog bruikbaar zijn - gebruiken!

Schaf een verouderde AMD Athlon aan, een 2 GHz ofzo. Koop er een kast, moederbord en een verouderde grafische kaart bij (of beter nog, een onboard). Neem daarbij de goedkoopste harde schijf. Dit kost je denk ik zo'n 300 ŕ 400 euro. Als je toch niet wilt gamen of andere hi-tech dingen wil doen, is het niet nodig een supercomputer te kopen.
Athlon XP is niet meer te krijgen, alleen de 3200 + versie . De budget reeks is er wel nog, Sempron.

En als je voor 100 euro meer een 2x beter systeem hebt, waarom dat niet doen dan?
Oud 30-03-2005, 22:13
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 30-03-2005 @ 22:58 :
Athlon XP is niet meer te krijgen, alleen de 3200 + versie . De budget reeks is er wel nog, Sempron.

En als je voor 100 euro meer een 2x beter systeem hebt, waarom dat niet doen dan?
Oh, 't zal wel.

Omdat je er niets aan hebt. Waarom 100 euro besteden aan iets dat je niet gebruikt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-03-2005, 22:18
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 30-03-2005 @ 23:13 :
Oh, 't zal wel.

Omdat je er niets aan hebt. Waarom 100 euro besteden aan iets dat je niet gebruikt?
Damm you .

Zal ik dat eens uitleggen, stel je besteed nu 100 euro meer, dan hoef je ook niet een nieuwe cpu te kopen, jij weet ook dat een Athlon XP/Sempron niet gelijk presteert als een Athlon 64.

Ow en nog een voordeel, namelijk 64 bits instructie, het wordt misschien wel intressant, als Windows Xp- 64 eenmaal uit is en de kinder ziektes er uit zijn, nu kan je wel zeggen, dan koopt madam wel een nieuwe pc of nieuw moederbord/cpu/men config. Misschien wil ze er wel weer 7 jaar op vooruit kunnen.

Ik blijf bij mijn standpunt:
'Als een computer koopt doe het in een keer goed, anders blijf je bezig'

Ik heb me namelijk vaak genoeg aan dezelfde steen gestoten, wegens net een lager model te kopen, en jah hoor moest ik weer iets anders kopen, of fout geimformeerd.

Maar nu heb ik iets waarmee ik ook een tijdje vooruit kan.

Offtopic: Je lijkt Enlight wel die nog altijd voorborduurd op haar 'Duronnetje' (no offence ).....
Oud 31-03-2005, 16:17
jinx
jinx is offline
Lijkt me niet zo'n moeilijk probleem, koop gewoon een Athlon 64 3000+ met 1024 MB Ram, een 120 of 160 GB Harde schijf erbij, eventueel een DVD brander, en klaar ben je.
Oud 31-03-2005, 18:58
SuperSanne
SuperSanne is offline
ik had me vergist: het was niet athlon, maar celeron die slecht schijnt te zijn... vraag me niet waarom ik die twee door elkaar haal . Ik heb de computerblaadjes van m'n vader eens doorgespit en ik wil iig een Athlon processor. Als het (om één of andere reden) moet, neem ik ook wel genoegen met een beetje fatsoenlijk pentium geval, maar de voorkeur gaat toch wel uit naar de eerste. Ik heb trouwens een site gevonden waar ik bijna tot op de schroeven toe kan bepalen wat er on komt en dan zetten zij 'm voor je in elkaar (dat durf ik zelf niet, ik waag me nog net aan het installeren van software, maar alles waar een schroevendraaier aan te pas komt, laat ik liever aan iemand anders over )

www.informatique.nl

heeft er iemand ervaring met de "huismerk" computer van hen? Ik wil misschien wel wat onderdelen van hun merk

P.S. Ik wil geen standaart model. Niet alleen omdat daar allemaal zooi inzit die ik nooit zal gebruiken (zoals een modem, deze dame wil alleen een netwerkkaart zodat ze kan internetten op kosten van paps ) maar ook omdat het te makkelijk is. Klinkt raar, maar ik heb altijd tweedehands PC's gehad, of zit achter de pc in de huiskamer die door m'n pa is uitgezocht, dus nu ik eindelijk eens zelf een computer koop met alleen wat IK nodig heb, wil ik wel dat het de meest brute PC allertijden wordt (nou ja... misschien niet helemaal, maar jullie snappen wel wat ik bedoel )
Oud 31-03-2005, 19:42
duivelaartje
duivelaartje is offline
Dell die herrie maakt? Ik val van m'n stoel, want die van mij is echt stil. Alleen bij het opstarten zoemt 'ie even.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 20:02
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 31-03-2005 @ 19:58 :
www.informatique.nl

heeft er iemand ervaring met de "huismerk" computer van hen? Ik wil misschien wel wat onderdelen van hun merk
Toevallig heeft een vriend van me daar zo'n "PC op maat" gekocht, hij is er geloof ik wel tevreden over

Maar goed, ik heb daar eens rondgekeken en je kan voor 800 euro een hele mooie PC op maat laten maken. Bijv.:

Behuizing: AOpen QF50C, 300W voeding, zwart-zilver
Moederbord: Asus A8V-E Deluxe
Processor: AMD Athlon 64 3000+ S939
Harddisk: Maxtor DiamondMax 10 200GB SATA
Geheugen: 1x Kingston Dual-Channel 1GB Kit, 2x512MB, PC3200
Videokaart: XFX Geforce 6200 TurboCache 16MB (128) PCI-E
CD-Rewriter: Pioneer DVR-109, zwart

Meer heb je volgens mij niet nodig (rest had je al?), zit je incl. assemblagekosten op 735 euro. Heb je een hele stoere computer, weliswaar niet zo'n goede videokaart maar je speelt er tenslotte ook geen spellen mee. En mocht je dat wel van plan zijn, voor af en toe een spelletje is die kaart wel goed. Verder, netwerkkaart en geluid zit allemaal op het moederbord dus hoef je niet apart te kopen.

Laatst gewijzigd op 31-03-2005 om 20:04.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 20:05
SuperSanne
SuperSanne is offline
alleen zo nu en dan simcity
Oud 01-04-2005, 16:39
Jolt
Jolt is offline
@ Marco misschien een betere keus:

- A8N-E nVidia nForce4 Ultra kost maar 103 euro
- Nec 3520

Oud 01-04-2005, 17:18
M@rco
M@rco is offline
Informatique heeft die A8N-E niet En die Pioneer brander had ik maar gekozen omdat ze geen zwarte NEC hebben
Oud 01-04-2005, 17:27
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
M@rco schreef op 01-04-2005 @ 18:18 :
Informatique heeft die A8N-E niet En die Pioneer brander had ik maar gekozen omdat ze geen zwarte NEC hebben
ken jij het fenomeen verf niet
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 17:36
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 01-04-2005 @ 18:18 :
Ow ik keek maar bij azerty .

Informatique is duur .
Oud 01-04-2005, 19:16
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Jolt schreef op 01-04-2005 @ 18:36 :
Ow ik keek maar bij azerty .

Informatique is duur .
ja, maar ik hoor heel veel via vrienden-van-de-collega-van-de-buurman-zijn-glazenwasser enz. Dat hun support echt het geld dubbel en dwars waard is. Een collega van me had met zijn computer opeens een dode pixel in z'n scherm. Er werden geen vragen gesteld, hij moest geen garantietoestanden o.i.d. laten zien, het werd gewoon gratis gerepareert en ze boden hem zelfs een vervangend scherm aan omdat het een paar dagen kon duren vanwege kerstdrukte. Dat vind ik ook wel wat waard
Oud 01-04-2005, 19:21
Jolt
Jolt is offline
Als je goed met je spullen omgaat kan er niet veel mis gaan, dode pixel garantie heb je zowizo altijd.

Maar jah voor service betaal je ook. Pc Zaak is ook een aanrader, maar je moet wel dingen bestellen die op voorraad zijn, anders wacht je lang.
Oud 01-04-2005, 19:26
twain4me
twain4me is offline
Citaat:
Jolt schreef op 01-04-2005 @ 20:21 :
Als je goed met je spullen omgaat kan er niet veel mis gaan, dode pixel garantie heb je zowizo altijd.

Maar jah voor service betaal je ook. Pc Zaak is ook een aanrader, maar je moet wel dingen bestellen die op voorraad zijn, anders wacht je lang.
dan kenje http://www.challengecomputers.nl/ nog niet... 3 maanden wachten op een fangard .... en dan op de site standaard levertijd zien staan
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 19:31
Jolt
Jolt is offline
Ik zou voor zoiets gaan:

Kast: Antec Sonata Piano Black Quiet Midi Tower, 380W 125,00
Moederbord: MSI K8N Neo4 Platinum, S939, nForce4, ATX 147,00
Processor: AMD Athlon 64 3000+, 1.8Ghz, Box 158,00
Geheugen: Kingston Dual-Channel 2x512Mb, PC3200 101,00
Hardeschijf: Maxtor DiamondMax 10, 200Gb,SATA150 106,00
Videokaart: XFX Geforce 6200 TurboCache 16Mb(128) DVI, PCI-E 62,00

Totaalbedrag 755,00

Iest duurder maar wel een mooie kast + dvd brander.

Moederbord is ook anders heb ik zelf, zeer tevreden over.
Koste even duur.

En @ Marco ze hebben wel een Nec . Beter kijken jongen .
Owja als je Win Xp op je Sata HDD wilt hebben, heb je ook een diskette drive nodig helaas, ivm sata/raid drivers zitten op diskette.
Oud 01-04-2005, 20:06
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Jolt schreef op 01-04-2005 @ 20:31 :
Ik zou voor zoiets gaan:

Kast: Antec Sonata Piano Black Quiet Midi Tower, 380W 125,00
Moederbord: MSI K8N Neo4 Platinum, S939, nForce4, ATX 147,00
Processor: AMD Athlon 64 3000+, 1.8Ghz, Box 158,00
Geheugen: Kingston Dual-Channel 2x512Mb, PC3200 101,00
Hardeschijf: Maxtor DiamondMax 10, 200Gb,SATA150 106,00
Videokaart: XFX Geforce 6200 TurboCache 16Mb(128) DVI, PCI-E 62,00

Totaalbedrag 755,00

Iest duurder maar wel een mooie kast + dvd brander.

Moederbord is ook anders heb ik zelf, zeer tevreden over.
Koste even duur.

En @ Marco ze hebben wel een Nec . Beter kijken jongen .
Owja als je Win Xp op je Sata HDD wilt hebben, heb je ook een diskette drive nodig helaas, ivm sata/raid drivers zitten op diskette.
klinkt verleidelijk, maar 1.8 Ghz? Ik weet dat Athlon wel tot de grote jongens behoort als het om processors gaat, maar toch: is het niet wat weinig zeker als je bedenkt dat ik toch wel aardig wat heftige programma's heb?
Oud 01-04-2005, 20:12
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
SuperSanne schreef op 01-04-2005 @ 21:06 :
klinkt verleidelijk, maar 1.8 Ghz? Ik weet dat Athlon wel tot de grote jongens behoort als het om processors gaat, maar toch: is het niet wat weinig zeker als je bedenkt dat ik toch wel aardig wat heftige programma's heb?
Zoals ik al zei megahertzen zegt helemaal niks meer die jongen trekt een pentium 2.8 erook wel uit misschien zelfs een pentium 4 3,0 gigahertz.

Maar een ding wil je je pc nu kopen of kan je nog een maand wachten?Er zou namelijk een nieuwe Amd Core aankomen, genaamd 'Venice' die heeft SSE 3 instructies en een betere Memory controller.

Je kan natuurlijk ook later upgraden als het nodig zou zijn.

Overgins een Athlon 64 S939 3200+ kost al gauw 140 euries..en loopt op 2,0 Gigahertz.
Oud 01-04-2005, 20:13
ekki
ekki is offline
Ik zou het persoonlijk (als ik naar mezelf kijk) zonde vinden als ik een mooie, nieuwe, snelle pc zou hebben en nog m'n oude 15" schermpje zou gebruiken. 15" is echt best wel klein. Ga naar een computerbeurs (zie bijv. www.pcdiscount.nl) en koop een 17" scherm voor 50 euro of minder (je hebt ze ook voor 25 euro die goed genoeg zijn, bijna al mijn schermen heb ik tweedehands gekocht). Prima schermen, niet tft, maar dat hoeft ook echt niet. Maar 17" zou ik zelf wel een vereiste vinden, zeker als je kijkt naar de programma's die je gebruikt (voor alleen word heb je dat niet nodig, maar voor die andere dingen wel).

Maar goed, dat is mijn mening, ik vind het iig een hele verademing om een groot scherm te hebben (ik heb er overigens 2, dat is al helemaal relaxed).

En informatique is een goed shopje, ook aardige mensen trouwens.

Laatst gewijzigd op 01-04-2005 om 20:16.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 21:00
SuperSanne
SuperSanne is offline
tja... waar ik eigenlijk mee zit, is dat m'n geluidsboxen (soundblaster gevallen) aan m'n monitor vastzitten, dus die moet ik dan ook nieuw, of is een geluidssysteem dat geďntergreerd is op het moederboard ook wel goed? Ik vind geluid toch wel redelijk belangrijk aangezien ik nog wel es een muziekje op m'n computertje draai
Oud 01-04-2005, 21:06
SuperSanne
SuperSanne is offline
ik zat hieraan te denken:

http://shop.informatique.nl/cgi-win/...=OS1&O=O100001

er zijn wat opties waar je aan kan "sleutelen", ik weet wel wat van processors maar van al die andere dingenzoals verschillende merken moedermoards e.d. weet ik helemaal niets . Suggesties om dit model te perfectioneren?
P.S. Ik kan daar wel alleen kiezen uit celeron zooi en ik heb toch liever ADM/pentium (moet ik nog es goed over denken, ik kan overigens echt geen maand wachten), zouden ze er erg moeilijk over doen als ik ze bel en vraag of dat geregeld kan worden? je kan ook je PC helemaal zelf samenstellen dus het lijkt me toch geen punt...

P.S. Ik ben verliefd op deze monitor: Iiyama LS704UBK 17''CRT Visionmaster 1403

ik waag me liever niet aan TFT, heb geen zin in geklooi met dode pixels en het maak mij niet uit dat deze niet plat is

Laatst gewijzigd op 01-04-2005 om 21:40.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 23:18
Jolt
Jolt is offline
TFT is te duur met je budget.
Je hoeft niet per se een maand te wachten hoor, dan zou alleen een vernieuwde versie uitkomen deze core wat nu uit is ook goed genoeg.

Heb zelf de 3200+ versie met hetzelfde Msi moederbord, draait als een trein .
Oud 02-04-2005, 11:11
SuperSanne
SuperSanne is offline
ik twijfel ZO ERG over m'n processor... Ik ben er bijna helemaal uit, alleen dat laatste nog. ADM athlon of pentium 4... Ik weet dat ADM beter is, maar mijn budget is beperkt, en ze zeggen dat pentium 4 nu toch aardig in de buurt komt. Ik denk dat ik gewoon het systeem neem dat ik eerder noemde, maar dan met de Iiyama monitor en in plaats van de standaart Celeron, een pentium 4 processor van 3 Ghz (heb es gekeken naar de processor van m'n oude brikkie: een pentium 3 van 0,8 Ghz!!! ARGH!!!!)
Oud 02-04-2005, 11:35
Jolt
Jolt is offline
Naja ik zal het wel eens uitleggen, samengevat:

Als eerste had je een Athlon XP die tegen de Intel Pentium 4 moest opnemen, dat verloor hij bijna altijd, laten we zeggen hij won het 40 a 50% van alle benchmarks, het topmodel koste wel maar 120 euro, het top model van Intel koste al gauw, 300+ euro.

Ging je de Athlon XP vergelijken met een prijs genoot, dan won hij zeker .
Toen kwam zijn grotere broer de Athlon 64 serie uit, de opvolger, zowel S754 als socket 939.

Daar wint hij ongeveer in 70 ~80% van alle benchmarks, een paar zijn geoptimaliseerd voor een paar instructie sets van Intel, c.q intel is er beter in.

Intel heeft alleen een goede naamsbekend hij, men dacht eerst dat de Athlon serie slecht was, etc. Maar nu komt hij goed terug mits je voor S939 kiest, rest is verouderd.

Is hetzelfde bij Intel, s478 is niet meer veel.

Al wint misschien de Pentium in Adobe photoshop met 1 seconden, de overal performance van een Athlon 64 (S939) 3200+ of 3000+ ligt toch net iest hoger, zie ook hier:

Cpu Charts Toms Hardware
Xbitlabs Sockte 939 review
Oud 02-04-2005, 11:35
M@rco
M@rco is offline
Waarom zou je een Pentium 4 kopen? Die worden warmer, dus meer herrie (want betere koeling nodig) en presteren vaak minder dan vergelijkbare AMD processoren.

Bovendien zou je dan minstens een P4 630 moeten nemen (die is qua features wel vergelijkbaar met Athlon 64, 64-bit, minder stroomverbruik) en die kost 240 euro. Een vergelijkbare, in veel gevallen betere, Athlon 64 3000+ kost 160 euro... nou, dan zou ik het wel weten

Die standaard Informatique PC's zuigen Als je nou gewoon onze goede raad opvolgt...
Oud 02-04-2005, 11:36
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
M@rco schreef op 02-04-2005 @ 12:35 :
Waarom zou je een Pentium 4 kopen? Die worden warmer, dus meer herrie (want betere koeling nodig) en presteren vaak minder dan vergelijkbare AMD processoren.

Bovendien zou je dan minstens een P4 630 moeten nemen (die is qua features wel vergelijkbaar met Athlon 64, 64-bit, minder stroomverbruik) en die kost 240 euro. Een vergelijkbare, in veel gevallen betere, Athlon 64 3000+ kost 160 euro... nou, dan zou ik het wel weten
Voor €160 euro heb je bijna een 3500+...
140 ben je kwijt voor een 3000+.
180 voor een 3200+
250 voor een 3500+

Ik weet niet hoe het zet met mevrouw of het perse bij informatique wil bestellen, maar bij www.pczaak.nl hebben ze hele leuke acties zoals dit:

http://www.pczaak.nl/catalog/product...oducts_id=2619

En gratis assemblage , prijs ligt ook nog altijd een stuk lager dan bij de meeste shops.

Laatst gewijzigd op 02-04-2005 om 11:39.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 11:37
M@rco
M@rco is offline
Da's wel erg optimistisch he, een 3500+ kost nog altijd rond de 240 euro.
Reageren

Regels voor berichten