Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2005, 04:39
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
OK, een paar maanden geleden had ik dus wat problemen met multi-sessie CD-Rs ( http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=999051 ).

Ik heb het nodige lopen zoeken op internet maar kom er niet uit.

Trouwens, simpel weg 'slepen' naar CD-brander-icoontje in windows, dat doe ik niet meer. Dat PacketWriting schijnt nogal instabiel te zijn.

Mijn vragen:

(1) Hebben meer mensen problemen met multi-sessie CD-R's? Dus: Beschrijven met Track-at-Once en schijf open houden.

(2) Disk-at-Once schrijft CD-R in een sessie (?) en sluit schijf dan af.
Track-at-Once schrijft CD-R per track (laser gaat even van CD af). Maar wat is nou een sessie ? Wat is verschil tussen track en sessie? Bestaat sessie uit meerdere tracks?

ALVAST ENORM BEDANKT VOOR JULLIE HULP!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2005, 08:37
Verwijderd
een sessie, dat is elke keer dat je wat op cd brand.
je brand op 09-03-2005 17:50 een cd, dat is sessie 1
daarna brand je op 09-03-2005 19:33 meer bestanden op de zelfde cd, dat is de 2e sessie op de zelfde cd.

(tip: even google'n zoekterm "track-at-once" en je krijgt bijvoorbeeld dit als uitkomst.
Ik zelf heb geen problemen met multisessie's zowel CD-R als CD-RW niet..
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 10:37
Verwijderd
Een sessie kan meerdere tracks omvatten. Zo bevatten audio-CDs in de regel één sessie die meerdere (audio)tracks bevat en bevatten data-CDROMs in de regel één sessie die slechts één (data)track bevat.

Het is ook mogelijk dat er meerdere sessies zijn. Dat heet dan multisessie. Daar kun je nog twee vormen in onderscheiden: imported en non-imported. Als je een oude sessie importeert en je brandt er iets bij, dan zal Windows de CD als één mapstructuur zien. Kies je niet voor het importeren van de oude sessie dan krijg je als het ware meerdere CDs, maar niet alle programmatuur kan daar goed mee overweg en voor zover ik weet heb je er vrij weinig aan.

Als je een goede multisessie-schijf wilt maken kun je het beste gewoon een goed programma als Nero gebruiken en dan kiezen voor 'start multisession' resp. 'continue multisession'. Krijg je ook dat stomme gezeik met de Windows writer niet (die overigens ook nog eens teringtraag is omdat hij alles dubbel overbodig cache't).
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 15:11
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Citaat:
(tip: even google'n zoekterm "track-at-once" en je krijgt bijvoorbeeld dit als uitkomst.
http://www.romstore.be/infodbrandarticles.htm ... had ik al gevonden. Maar bedankt.

Het punt is:

Vaak is onduidelijk wat met met TRACK bedoeld. Een audio-track, of toch gewoon een 'spoor' (stuk in geschreven door laser).

Track-at-Once: dan schrijft laser elke track apart. Er zit er dus leeg stukje tussen elke track. (is dat zo?)

Disc-at-Once: laser schrijft alle tracks in een keer. Dus geen leeg stukje er tussen?

Als ik gewone Data CD maak (mp3, gewone files) en ik schrijf 'em in een keer (finalize) maakt het dan uit of je Disk-at-Once of Track-at-once kiest? Of is het sowieso maar een track dan?

Als ik data BIJSCHRIJF bij een multi-sessie CD (meerdere files), dan is dat een sessie. Maar bestaat die dan uit meerdere tracks?

En nogmaals: ik heb dus steeds problemen met multi-sessie CDs. Schrijven lukt. Maar lezen is lastig, vaak onmogelijk. CD-R drive hangt vaak... Niks bij te schrijven. Files niet te kopieren naar harde schijf. Finaliseren lukt niet. WAT EEN ELLENDE.
Maar... zoektocht op internet levert nou niet echt veel dezelfde noodkreten op. Zou het dan toch aan mijn brander liggen?

Laatst gewijzigd op 09-03-2005 om 15:15.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 16:00
Verwijderd
Je moet gewoon geen multisessie gebruiken. Verouderd protocol dat het nooit echt heeft gehaald en bij de huidige stand en kostprijs van grote harde schijven echt niet meer noodzakelijk.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 16:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
Multi-sessie is flawed. CD-R is gebouwd voor WORM: Write Once Read Many. Het probleem bij Multisessie is dat sommige CD-spelers dan alleen de 1e of 2e sessie zien. Het is gewoon niet goed compatible en kan veel problemen geven, uit eigen ervaring.

Als je iets wilt 'toevoegen' aan een CD-RW moet je eerst erasen en dan opnieuw schrijven. Maar misschien dat je dan beter aan een externe hardeschijf kunt denken.
Oud 09-03-2005, 23:59
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Ja, maar ik hoor van veel mensen juist: geen probleem, zet steeds paar MP3s op een CD, tot ie vol is. Raar dat mijn drive (anderhalf jaar oud) dan problemen geeft...

Ik adviseer iedereen: no multi-session. Schrijf in een keer!

Nog een vraagje:

AUDIO-CD:

Disk-at-once: geen stilte tussen nummers (toch?)
Track-at-once + Finalize: wel stilte tussen nummers (toch?)

Klopt dit?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 08:30
Verwijderd
Nee, dat hoeft niet per se. Het enige verschil tussen DAO en TAO is dat bij DAO een CD ineens geschreven wordt, dat wil zeggen de writer begint met de lead-in, schrijft de tracks en daarna de lead-out. Een in DAO geschreven CD kan heel goed stiltes tussen de nummers bevatten, dat is afhankelijk van de layout van de oorspronkelijke CD.

Als je writer in TAO brandt, begint hij met de tracks, herpositioneert hij de laser tussen elke track en schrijft uiteindelijk de lead-in en lead-out. Tegenwoordig kunnen alle branders zgn. zero-gap TAO branden. Dan heb je ook geen stiltes meer tussen de nummers.

Overigens komt bij de meeste CDs met ongewenste stiltes tussen de nummers dat niet vanwege de brandmethode, maar vanwege foute instellingen. TAO staat in de meeste programma's standaard op 2 seconden pauze, maar dat kun je prima veranderen.

Ik zie overigens niet in waarom je TAO nog zou willen gebruiken. Zowel voor data, audio als mixed mode wil je gewoon DAO gebruiken vanwege het gebruiksgemak.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten