Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-03-2004, 16:21
mirjam15
mirjam15 is offline
HeeY mensuhh..
00wjeej.. kep aanstaande dinsdag taal dorp
Wie heeft dit 00k, of heeft dit al gehad???
Ik z0u graag wille weten h0e ut werkt ens00w..
snap dr nii z0veel van namelYk
Hmmm.. najah.. Graag z0 snel m0gelYk inf0 plzz..

XxX m!rj4m..

p.s. wie zit er 00k een beetjuh op het randje van overgaan en blYven zitten?? ik namelYk wel..

Advertentie
Oud 11-03-2004, 16:40
:P
:P is offline
Maar lieverd, je blijft ook zitten als je zo blijft schrijven
Oud 11-03-2004, 17:05
robba34
robba34 is offline
ik heb ook taaldorp in Zwolle over een aantal weken
maar dan in het eng en ned(kheb geen frans
Oud 11-03-2004, 17:07
Sawna
Sawna is offline
Wat ís Taaldorp
Oud 11-03-2004, 17:55
Balance
Balance is offline
Leer eerst Nederlands voor je aan Frans begint.

Maar ontopic: ik moet over twee weken in 'het taaldorp' zitten of staan. Nou ja, ik weet niet wat de bedoeling ervan is (en wat het uberhaupt is), maar ik weet wel dat wij als zesde klassers in het Frans tegen onderbouwers moeten praten..
Maar leg eens precies uit wat het is.

en dan dus gewoon in normaal Nederlands zonder het gebruik van cijfertjes ed.
Oud 11-03-2004, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 11-03-2004 @ 18:55:
Leer eerst Nederlands voor je aan Frans begint.
Idd.

Volgens mij is het bij een taaldorp zo (dat was iig bij ons zo) dat ze ergens (bij ons in de aula) allemaal van die marktkraampjes inrichten als 'winkels' ed, het wordt dus een dorp. De leerlingen uit de onderbouw moeten dan in dat dorp allerlei opdrachten uitvoeren, bv. een brood halen bij de bakker ed. Docenten en leerlingen uit de bovenbouw (en soms ook stagiaires, want ik zou ook gaan helpen op een andere school toen ik Duits studeerde, vroegen ze studenten voor toen) voeren die gesprekken met de leerlingen uit de onderbouw. Zo leren dus zowel de onderbouwleerlingen (waar het voornamelijk om gaat ) en de bovenbouwleerlingen hun kennis toe te passen in de 'praktijk'.

Zo duidelijk?
Oud 11-03-2004, 18:12
Sawna
Sawna is offline
lijkt me leuk
Oud 11-03-2004, 21:20
marlies
marlies is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-03-2004 @ 19:05:
Idd.

Volgens mij is het bij een taaldorp zo (dat was iig bij ons zo) dat ze ergens (bij ons in de aula) allemaal van die marktkraampjes inrichten als 'winkels' ed, het wordt dus een dorp. De leerlingen uit de onderbouw moeten dan in dat dorp allerlei opdrachten uitvoeren, bv. een brood halen bij de bakker ed. Docenten en leerlingen uit de bovenbouw (en soms ook stagiaires, want ik zou ook gaan helpen op een andere school toen ik Duits studeerde, vroegen ze studenten voor toen) voeren die gesprekken met de leerlingen uit de onderbouw. Zo leren dus zowel de onderbouwleerlingen (waar het voornamelijk om gaat ) en de bovenbouwleerlingen hun kennis toe te passen in de 'praktijk'.

Zo duidelijk?
Ja dit is het ja! Het is hartstikke leuk!
Oud 11-03-2004, 21:25
jet
jet is offline
het valt best mee.. als je je zinnetjes goed leert
Oud 11-03-2004, 22:25
Verwijderd
Bij mij op school hebben ze dit tegenwoordig ook, maar ik heb het nooit gehad 'vroeger' (in de eerste en de tweede) Volgens mij wordt het zowel in de eerste als in de tweede gedaan.
Je krijgt dan van tevoren van je leraar een boekje met zinnen die je uit je hoofd moet leren. Als je dan taaldorp hebt, moet je langs verschillende onderdelen, zoals een winkel of een stationsloket, en daar zitten dan mensen die een gesprekje moeten beginnen. Daar moet jij dus op reageren met de zinnen die je geleerd hebt.
Kort samengevat: het is dus echt niet moeilijk als je het gewoon geleerd hebt Ik heb zelf een aantal keren bij zo'n onderdeel moeten staan, omdat ik Frans 2 heb en dat bij ons meestal de mensen zijn die het moeten afnemen.
Oud 12-03-2004, 06:21
Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
Dat lijkt me echt leuk zeg! Jammer dat wij dat niet doen op school
Oud 12-03-2004, 08:09
Verwijderd
Het leek me vreselijk, ik heb het gelukkig ook nog nooit gedaan. (Ik zat in de bovenbouw op de school waar ze het deden en je mocht je opgeven om te helpen: ik dus niet. )
Oud 12-03-2004, 13:23
Balance
Balance is offline
Citaat:
Idd.

Zo duidelijk?
goede uitleg!
Het lijkt me wel leuk als ik het zo lees, maar ik ben blij dat ik het zelf nooit heb hoeven doen. Dit jaar kom ik dus wel áchter zo'n kraampje te staan. Daar moet ik ook het één en ander voor leren, maar als voorbereiding op m'n mondeling die ik de week erna heb vind ik dat niet zo erg. Bovendien kunnen we 10% extra punten sprokkelen voor onze mondelingen, als we het goed doen met dat taaldorp. Dus tja, toen wilde ik wel
Oud 13-03-2004, 09:05
Verwijderd
Citaat:
Idd.

Zo duidelijk?
zo ging het bij ons ook.trauma's heb ik er van over gehouden. maja wij kregen een boekje op de dag zelf waar in stond wat je moest zeggen, en per onderdeel kreeg je een cijfer. bij ons was het zo dat een stagiare het bedacht en opgezet had.
maja het klinkt leyk maar ik vond het vreselijk
Oud 14-03-2004, 13:01
marlies
marlies is offline
mensen we blijven wel on-topic
Oud 14-03-2004, 13:07
Yvat
Yvat is offline
Wij krijgen het in mei, ook voor Frans. Ik zie er ontzettend tegen op, ook al verzekert onze lerares dat we genoeg gaan oefenen enzo, maarja ik zie wel wat het wordt.
Oud 14-03-2004, 16:52
mirjam15
mirjam15 is offline
Bedankt v00r jullY hulp..
En v00r HatersZ die z0 kk vaag gaan 0uweh0eren 0ver h0e IK sgrijf.. eeY let 0p jezelf dan heb juh ut al druk gen0eg t0g..

THNQ Mensuhh...

xXx Mirjam..
Oud 14-03-2004, 16:55
Verwijderd
Citaat:
mirjam15 schreef op 14-03-2004 @ 17:52:
Bedankt v00r jullY hulp..
En v00r HatersZ die z0 kk vaag gaan 0uweh0eren 0ver h0e IK sgrijf.. eeY let 0p jezelf dan heb juh ut al druk gen0eg t0g..

THNQ Mensuhh...

xXx Mirjam..
Ik moet zeggen dat ik het ook erg irritant vind lezen... En je hebt er voornamelijk jezelf mee, mensen reageren vaak zinniger en vriendelijker als je normaal schrijft.
Oud 17-03-2004, 18:35
kikounette
kikounette is offline
oke ff terug dus naar t taaldorp
ik heb t zelf nooit gehad op mn school, maar k studeer nu frans en dus moest ik wel een taaldorp begeleiden, t was zo dat de school zelf allerlei kraampjesachtige dingen had opgebouwd, daar moesten wij (als aanstormend leraren frans) dus achter gaan zitten enjullie(de geniale leerlingen) komen dan bij ons om te praten. t is de bedoeling dat je alles wat je geleerd hebt over een bepaald onderwerp(dus het onderwerp van het desbetreffde standje) naar buiten brengt. daar wordt je op beoordeeld. tip van mij: lekker veel praten!!! ookal weet je niet van alles zeker of het goed is, als je entousiasme toont levert dat heel wat op!
succes en veel plezier!! XxXx
Oud 25-03-2004, 12:54
Balance
Balance is offline
Ik kom net terug van het Franse taaldorp op onze school. Ik stond achter de Boulangerie, de bakker dus. Het was erg leuk. Er zaten zowel uitschieters naar boven als naar beneden tussen. Van kinderen die niet eens konden vertellen hoe ze heetten tot kinderen die een vloeiend gesprek konden voeren. De lokalen waren heel leuk ingericht. Bij mijn kraam was er veel echt eten: brood, stokbroden, croissants en gaandeweg werd de kraam leeggeplunderd door de docenten .
Andere kraampjes waren: de camping (met heel veel folders, plattegronden etc.), de supermarkt (met echt eten als bananen, appels, perziken, aardbeien, allerlei soorten kaas etc.), een caféetje (met heel veel soorten drinken en een terrasje), een NS-loket, een dokter (met brancard en stethoscoop oa.) en een apotheek. Heel grappig allemaal en een leuke sfeer.
Op de verdieping boven ons was het taaldorp van Engels.
Oud 28-03-2004, 16:08
mirjam15
mirjam15 is offline
Citaat:
Yvat schreef op 14-03-2004 @ 14:07:
Wij krijgen het in mei, ook voor Frans. Ik zie er ontzettend tegen op, ook al verzekert onze lerares dat we genoeg gaan oefenen enzo, maarja ik zie wel wat het wordt.
Ik hebbut inmiddels gehad en ik kan juh vertelle.. als je de zinnetjuhs en w00rdjes g0ed leer.. dan is ut egt simpel.. khad un 9 .. veel suc6!!
Oud 28-03-2004, 16:14
mirjam15
mirjam15 is offline
Kep taald0rp inmiddels gehad.. v00r diegene die ut n0g gaan krYgen.. ut is heel simpel, als je je zinnetjes ens0w maar g0ed leert..

ik had een 9!

xXx Mirjam..

p.s goh, sorry hoor mensen voor mijn "irritante" taal
v00r de mensen die mij echt hebben geholpen, dank je wel..

Laatst gewijzigd op 28-03-2004 om 18:19.
Oud 28-03-2004, 16:49
Balance
Balance is offline
Offtopic reacties verwijderd.

Aan de topicstarter is het verzoek gedaan om normaal te schrijven, aan de mensen die reageren doe ik het verzoek om dat ontopic te doen.
Oud 28-03-2004, 21:35
Verwijderd
Ik heb nooit zoiets gehad, maar ik vind het wel erg leuk klinken. Is ook wel een leuke manier van leren voor leerlingen denk ik, als het allemaal is ingericht als een echt dorp enzo. Tis eens wat anders dan oefeningen maken uit een boek
Oud 12-03-2005, 16:40
Verwijderd
Citaat:
robba34 schreef op 11-03-2004 @ 18:05 :
ik heb ook taaldorp in Zwolle over een aantal weken
maar dan in het eng en ned(kheb geen frans
Oh ja? Ik ben student Engels (Windesheim) en ik moet naar de Groene Welle en naar het Thorbecke voor taaldorp. Zit jouw school erbij?

Ik heb gisteren als student in Dronten (Almere College) een taaldorp bijgewoond en ik heb leerlingen becijferd. Ik vond het zelf erg leuk om te doen, beter in ieder geval dan mijn eigen mondeling Engels (standaard gesprek met docent), om over het CITO-examen mondeling die ik voor Duits had nog maar te zwijgen.

Voor mensjes die een taaldorp krijgen: don't worry! De mensen die in die kraampjes staan, weten dat je zenuwachtig bent. Als je een black-out krijgt, dan kun je dat gewoon zeggen. De meesten helpen je dan weer op gang. Just keep on breathing!
Advertentie
Oud 13-03-2005, 08:09
Verwijderd
taaldorpis fokking makkeloijk

in de 2de al die gasten uit de 5de klas hadden er geen zin in dus zeggen ze
ja lul maar wat in het nl fo frans dan ben je klaar

\0/ \0/
Oud 13-03-2005, 08:26
shy gurl
shy gurl is offline
Ik heb het ook gehad, voor Engels, Duits en Frans. Bij ons was het alleen met leraren i.p.v. bovenbouwleerlingen. Ik vond het op zich wel leuk en het ging ook wel goed, maar wij hadden alles achter elkaar, dus op het laatst begon ik alles een beetje door elkaar te halen..
Oud 13-03-2005, 11:56
pino123
pino123 is offline
Br33Z4H

p.s. Ik had voor mijn talendorp allemaal boekjes gehad met stereotype zinnetje voor bepaalde situaties (bv in een Frans restaurant). Die moest je letterlijk uit je kop leren als je het al niet kon improviseren

Laatst gewijzigd op 13-03-2005 om 11:59.
Oud 13-03-2005, 14:12
-(L)-
Ik moet je complimenteren over het feit dat je het hebt kunnen opbrengen de titel wel in normale taal neer te zetten.
Oud 13-03-2005, 14:13
-(L)-
En ook nog maar ff ontopic: Het werkte bij ons inderdaad net zoals Leonoor al beschreef. We hadden 't alleen bij Engels trouwens. Maar Frans lijkt me niet veel moeilijker.
Oud 13-03-2005, 14:39
T_ID
T_ID is offline
Is er een tolk Breezah->Nederlands in de zaal?

Als je een gesprek moet voeren moet je simpelweg uitwerken waarover je gaat praten, bedenken wat voor uitspraken je sowieso moet doen ("hallo, ik ben..." "wij praten vandaag over...") en die van tevoren vertalen en uit je hoofd leren.
Oud 13-03-2005, 16:23
-(L)-
Citaat:
T_ID schreef op 13-03-2005 @ 15:39 :
Is er een tolk Breezah->Nederlands in de zaal?
Een tolk Breezah -> Frans zou ook wel handig zijn ivm dinsdag
Oud 13-03-2005, 18:39
Balance
Balance is offline
Een jaar na het openen van dit topic denk ik niet dat het nog veel nut heeft om over het breezergehalte van de TS te beginnen.
Mochten er mensen zijn die behoefte hebben aan een nieuw topic over het Taaldorp dan mag die geopend worden.

Regels voor berichten