Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2005, 07:08
Optima
Optima is offline
Vandaag ben ik wakker geworden met een bonkend hoofd en een loopneus. Ik weet dat dit een ernstige verkoudheid kan worden. Ik ben al heftig aan de sinaasappelsap, en probeer veel te slapen.

Zijn er nog andere huis-tuin-en keuken remedies om verkoudheid snel over te laten gaan?
Oud 10-03-2005, 07:10
Verwijderd
Niet allemaal echte huis-tuin-en keuken remedies, maar ze werken wel : Nisyleen gebruiken, vitamine C slikken, genoeg fruit eten (bv. sinasappels) en verder ook gezond eten, echineaforce slikken, genoeg drinken en idd voldoende rust nemen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 08:34
Verwijderd
Vitamine C binnenkrijgen helpt niet meer zoveel als je al verkouden bent. Je moet gewoon alle dagen voldoende vitamine C binnenkrijgen. Het heeft geen zin ineens tijdens je verkoudheid liters sinaasappelsap te gaan drinken, die overtollige hoeveelheid gaat gewoon verloren (al zijn er ook mensen die beweren dat teveel slecht voor je is).

In mijn ervaring is de beste remedie tegen een gewone neusverkoudheid altijd nog twee dagen heel vroeg op bed gaan en een goede lange nacht maken. Er zijn echt geen medicijnen die dat griepvirus uit je lichaam verjagen ofzo.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 08:47
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-03-2005 @ 09:34 :
In mijn ervaring is de beste remedie tegen een gewone neusverkoudheid altijd nog twee dagen heel vroeg op bed gaan en een goede lange nacht maken. Er zijn echt geen medicijnen die dat griepvirus uit je lichaam verjagen ofzo.
Dit.

En neusspray wil nog wel eens helpen om je neus te openen...
Oud 10-03-2005, 09:42
noewkie
noewkie is offline
Wat ik altijd doe is een rhinocaps (eigenlijk om te stomen) in een zakdoek of op mn hoofdkussen kapot maken en dan lekker gaan slapen, meestal word ik de volgende ochtend een stuk minder verkoude wakker.

en lekker veel warme dranken drinken. (thee- koffie)
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 11:25
MieX
MieX is offline
een halve ui op een schoteltje onder je bed leggen wil ook nog wel eens helpen tegen een verstopte neus

Nare: er zijn wel medicijnen die voorkomen dat het griepvirus zich kan vermenigvuldigen waardoor je lichaam de virussen sneller opruimt (omdat er minder van zijn)
Oud 10-03-2005, 11:50
Lynn
Lynn is offline
Het virus dat in je neus zit waardoor je verkouden bent, wordt vanzelf uit je lichaam gegooid. Dit proces kun je niet versnellen, behalve als je flink aan de antibiotica gaat. Bij een simpele neusverkoudheid is dat in jouw geval absoluut niet nodig en heb je er weinig grote voordelen aan.
Wat je zou kunnen doen is goed voor jezelf zorgen; dus veel slapen, goed eten en goed drinken. Eventueel zou je je klachten kunnen bestrijden met neusdruppels of stomen, dan zit de boel niet meer zo vast daarboven.
Oud 10-03-2005, 12:35
MieX
MieX is offline
Citaat:
Lynn schreef op 10-03-2005 @ 12:50 :
Het virus dat in je neus zit waardoor je verkouden bent, wordt vanzelf uit je lichaam gegooid. Dit proces kun je niet versnellen, behalve als je flink aan de antibiotica gaat. ]
Zelfs dan lukt het niet, antibiotica werken antibacterieel dus bij een virus heb je daar behoorlijk weinig aan
Oud 10-03-2005, 14:23
sofie3
sofie3 is offline
Reken 'ns uit hoe vaak je een verkoudheid hebt in je leven, en dit maal het aantal bewoners op deze aardbol... je kan er dus vanuit gaan dat de medische wereld wel degelijk zoekt naar een oplossing voor verkoudheden, maar tot op heden nog niets heeft gevonden.

Uiteraard is het niet dodelijk, gewoon even uitzieken en je bent er van verlost, maar het grootste probleem is dat er duizenden types verkoudheden bestaan. Ze hebben allemaal dezelfde symptomen, maar het is toch een ander virus. Vandaar dat er niet zomaar snel snel iets tegen verkoudheden kan gemaakt worden. Eens je een bepaald type virus hebt gehad, kan je er nooit meer zo eentje krijgen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 14:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Dingen die bij mij goed werken:
- vitamine C pillen slikken (niet overdreven veel, eentje per dag van 50 mg en dan nog extra fruit is genoeg)
- goed en gevarieerd eten
- goed en genoeg slapen (zorg dat het niet te warm of te koud is in je kamer)
- buitenlucht (van de hele dag binnen zitten gaat niemand zich beter voelen)

Zorg gewoon dat je weerstand en je conditie in orde is/blijft.
Oud 10-03-2005, 16:36
Mingster
Mingster is offline
Veel heet douchen, stop jezelf in als je een lang nachtje gaat slapen (maar niet te heet, te zweterig is weer minder, kun je ook meer verkouden van worden als je je dekens dan van je af slaat) en fruit en bouillonsoep eten.

Oja en niet de hele tijd dub jezelf afschermen van buiten maar ook eens even de buitenlucht inademen, even raam opengooien ofzo.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 16:45
bench140
bench140 is offline
Dat is nu iets wat je juist niet moet doen, heet douchen. Dat zorgt ervoor dat overgang tussen heet en koud nog groter wordt en heeft geen enkel nut. Gewoon normale temperatuur houden die douche dus.
Je kan het ook nog wel op verschillende website's vinden..
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 16:57
Mingster
Mingster is offline
Heet douchen helpt bij mij perfect, is ook soort 'zweetkuur', hetzelfde als in een sauna zitten? Gewoon achteraf weer dik aankleden en eventueel even 'nastomen' / langer in de badkamer blijven achteraf dan nodig.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 17:01
bench140
bench140 is offline
Citaat:
mingster schreef op 10-03-2005 @ 17:57 :
Heet douchen helpt bij mij perfect, is ook soort 'zweetkuur', hetzelfde als in een sauna zitten? Gewoon achteraf weer dik aankleden en eventueel even 'nastomen' / langer in de badkamer blijven achteraf dan nodig.
en toch is het zo
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 17:04
Verwijderd
Er zijn altijd "uitzonderingen op de regel".
(Als het een "regel" is, ik ken hem nl niet. )
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 17:20
Lynn
Lynn is offline
Citaat:
bench140 schreef op 10-03-2005 @ 17:45 :
Dat is nu iets wat je juist niet moet doen, heet douchen. Dat zorgt ervoor dat overgang tussen heet en koud nog groter wordt en heeft geen enkel nut. Gewoon normale temperatuur houden die douche dus.
Je kan het ook nog wel op verschillende website's vinden..
Heet douchen (of in ieder geval de stoom ervan) is wel degelijk goed, omdat het hetzelfde effect heeft als stomen.
Slecht is het in ieder geval niet (hoewel je het natuurlijk niet moet overdrijven qua temperatuur ), want die warm-koud overgang maakt zeer weinig tot helemaal niks uit wat betreft het ontstaan van een verkoudheid. Allemaal lariekoek. En dat kan je ook nog wel op verschillende website's vinden.

(Wat Leonoor ook al wel zegt: misschien ben jij de uitzondering op de regels waarbij warm douchen niet helpt?! )

@ MieX: antivirale middelen dan, ook goed.

Laatst gewijzigd op 10-03-2005 om 17:23.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 17:32
Erbenda
Erbenda is offline
hm je kan gaan stomen... gewoon met een bak heet water (met eventueel wat kamille) en een handdoek over je hoofd (wij hebben iig zo'n inhalator geval, das handiger). Ipv een neusspray kan je ook wat water nemen met zout en dit opsnuiven, daar wordt je neus wat vrijer door (denk aan het strand, door de zeelucht word je neus ook vrij).
Oud 11-03-2005, 11:39
bench140
bench140 is offline
Citaat:
Lynn schreef op 10-03-2005 @ 18:20 :
Heet douchen (of in ieder geval de stoom ervan) is wel degelijk goed, omdat het hetzelfde effect heeft als stomen.
Slecht is het in ieder geval niet (hoewel je het natuurlijk niet moet overdrijven qua temperatuur ), want die warm-koud overgang maakt zeer weinig tot helemaal niks uit wat betreft het ontstaan van een verkoudheid. Allemaal lariekoek. En dat kan je ook nog wel op verschillende website's vinden.
Ik had het niet over het onstaan van een verkoudheid, maar over als je al een verkoudheid hebt, de topicstarter zegt ook dat hij al met een bonkend hoofd wakker werd.
De meningen zijn hier en op verschillende website's nogal verdeeld. Het lijkt mij dat dan beter het zekere voor het onzekere te nemen en niet die hete douche nemen
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 12:15
Verwijderd
Citaat:
MieX schreef op 10-03-2005 @ 12:25 :
Nare: er zijn wel medicijnen die voorkomen dat het griepvirus zich kan vermenigvuldigen waardoor je lichaam de virussen sneller opruimt (omdat er minder van zijn)
Juist, maar dat werkt pas vanaf het moment dat je die medicijnen gebruikt. Die versnellen het proces van opruiming in letterlijke zin niet, ze zorgen er alleen voor dat het voor het afweersysteem niet dweilen met de kraan open is. Je bent dan nog steeds afhankelijk van de snelheid waarmee jouw eigen afweersysteem die virussen onschadelijk kan maken. En dat zal echt niet binnen een dag zijn.

Er bestaat gewoon geen wondermiddel waarmee je binnen een of twee dagen van een zware verkoudheid afbent. Face it.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 14:37
Joris
Joris is offline
Nare Man heeft gelijk volgens mij.

Behandeling bij verkoudheid of griep is nog altijd symptomatisch.
Oud 11-03-2005, 14:39
MieX
MieX is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-03-2005 @ 13:15 :

Er bestaat gewoon geen wondermiddel waarmee je binnen een of twee dagen van een zware verkoudheid afbent. Face it.
Dat zei ik ook niet, maar jij zei dat er helemaal geen medicijnen tegen zijn en dat klopt nou ook weer niet
Oud 11-03-2005, 21:22
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
euhm... als je keelpijn hebt, veel honing eten. doe t bijv in je thee.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten