Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2005, 18:31
niam
niam is offline
Aanschouw mijn probleem: als ik een verhaal letter, dan ben ik daarin op een vreemde, en misschien wel idiote manier, beperkt.

Ik vind nameli k dat woorden met een "f" en / of een "j" afbreuk doen aan mi n verhaal, doordat ik deze woorden er zwak uit vind zien.

Met bovenstaande had ik het ook. "Als ik een verhaal letter"

Terwi l "Als ik een verhaal schrijf" toch veel meer voor de hand ligt.

Nu wil ik dus voorstellen om de stri d tegen deze letters aan te binden, ten doelen deze uit het al abet te weren

Nee, serieus; meer mensen die hier last van hebben ?

Laatst gewijzigd op 01-03-2005 om 19:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2005, 18:51
Roosje
Roosje is offline
Ja.

Ik heb altijd, dat er in een zin een L en een S moeten zitten, want anders klinkt het zo droog. Best vaag eigenlijk, mja, dat met die L en de S heb ik al heel lang. O, te veel is ook niet goed. Het moet een beetje in verhouding zijn, al is allitereren (schrijf je dat zo?) altijd leuk. In Hamelen allitereren ze steeds met de goede heks Wendsela: Wendsela is wijd weg! Wie Wendsela's ware gezicht weet wint! Etc. etc. etc. En dan wordt er zo'n piepeltje helemaal gek van en die zegt: (...)anders altijd alles allitereert!
Best grappig.

Jeez, een heel offtopic lulverhaal!

Maar goed, er zijn dus meer mensen die er last van hebben, al heb ik het vooral als ik praat. Ik merk nu wel dat de combinatie A-L erg irritant is.

En @ Niam: Je bent niet consequent, je schrijft wel een J in schrijven en in strijd.
Oud 01-03-2005, 20:02
Tovenaar
Tovenaar is offline
Ik probeer altijd als ik een verhaal uit het perspectief schrijf van iemand die ik heel ingetogen wil laten vertellen (omdat dat bijvoorbeeld veel beter uitkomt met het onderwerp) de harde klanken te vermijden (f, p,s etcetera) en zoveel mogelijk gebruik te maken van zachte klanken (z,v,b etcetera) Maar of dit nu zo raar is weet ik niet...misschien is het doodnormaal, misschien een aangeboren en psychisch zeer vreemde afwijking.
Oud 01-03-2005, 20:07
Tovenaar
Tovenaar is offline
Zonder de ''J'' is mijn naam trouwens ''Eroen'' dus ik pleit toch maar tegen de strijd van Niam.
Oud 01-03-2005, 20:10
Sketch
Sketch is offline
Ik heb een Y in m'n naam die je als J uitspreekt, wordt die dan ook verboden of niet? Ik ben sowieso tegen de strijd tegen de F, want mijn andere naam begint met een F
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 20:22
Roosje
Roosje is offline
Ik merk trouwens wel als ik mijn broertje voorlees, dat als je veel R-en hebt het erg kut wordt. En ik heb ook nog (een beetje) een Gooise RRRRRRR (niet zo'n rol-R maar een ewr).
Oud 01-03-2005, 20:26
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
Roosieh schreef op 01-03-2005 @ 21:22 :
Ik merk trouwens wel als ik mijn broertje voorlees, dat als je veel R-en hebt het erg kut wordt. En ik heb ook nog (een beetje) een Gooise RRRRRRR (niet zo'n rol-R maar een ewr).
Kindewren vooewr kindewren ewr??
Oud 01-03-2005, 20:34
Roosje
Roosje is offline
Die ja, maar niet altijd. Soms wel en soms niet. Een nicht van mijn beste vriendin heeft het altijd en een jongen bij mij uit de klas helemaal nooit, ik zit er gewoon tussen in.
Oud 01-03-2005, 21:06
Verwijderd
Ik vind de hoofdletter E niet mooi. Vooral wanneer ik er met moeite omheen kan om 'En' aan het begin van een zin te zetten. Ik maak er dan nog liever 'Und' van.

Daarnaast heb ik niet echt beperkingen of angsten voor letters. De f en j zie ik meer als glijklanken die van je tekst een rustige stroom kunnen maken, qua klank.

Ik denk alleen dat ik de x, de y, de z, de q en de ij een beetje extravagant eruit vind zien. Die letters zou ik vermoedelijk vermijden, of juist ze op de voorgrond schuiven, omdat ze er zo raar uitzien.

Het is trouwens gebaseerd op hoe ze eruit zien. Ik ben qua schrijven volgens mij best visueel ingesteld. Qua klank zou ik in een tekst die ik voor zou dragen de nasale klanken proberen te vermijden. Het klepje tussen mijn keel- en mijn neusholte is te kort, met als gevolg dat er lucht door mijn neus ontsnapte wanneer ik praatte.
Eerst zou men het opereren, maar ik weigerde dat als bang broekie en heb toen logopedie gehad. De nasale klank is uit mijn stem verdwenen, maar nog altijd heb ik er een trauma aan overgehouden. Voor mij dus minder m, n, nk en ng in een voordracht.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 21:38
Astuanax
Astuanax is offline
Ik heb een vreselijke hekel aan de letter 'w'!
Kijk nu bv. naar de woorden kwal of tarwe, die drukken nu toch gewoon pure walging uit! Actiecomité 'W', "KOM OP TEGEN DEGOUTANTE LETTERS"
Oud 01-03-2005, 21:43
Reynaert
Reynaert is offline
Ik hou van alle letters, maar ik vind de S nog wel het mooist.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 21:47
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 01-03-2005 @ 22:38 :
Ik heb een vreselijke hekel aan de letter 'w'!
Kijk nu bv. naar de woorden kwal of tarwe, die drukken nu toch gewoon pure walging uit! Actiecomité 'W', "KOM OP TEGEN DEGOUTANTE LETTERS"
Wat nou? Wil jij de letter ''W'' wel eens in zijn Waarde laten? W is een Waarachtig Waanzinnig Waardevolle letter...fans van ''W'', Wij, W-aanhangers zullen deze strijd WWWinnen.

(om lid te Worden van de fanclub ''W = Wauw'' zie onze Website WWW.WWW.NL)
Oud 02-03-2005, 09:11
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind de "w" anders ook niet zo mooi, hoor.. Inderdaad, in woorden als "walging" en "kwal" en zo, verschrikkelijk En ik vind de "f" juist hartstikke mooi, die moet dus blijven

Maar als ik schrijf, let ik daar eigenlijk allemaal niet zo op, moet ik zeggen
Oud 02-03-2005, 11:04
Verwijderd
Citaat:
niam schreef op 01-03-2005 @ 19:31 :
Aanschouw mijn probleem: als ik een verhaal letter, dan ben ik daarin op een vreemde, en misschien wel idiote manier, beperkt.

Ik vind nameli k dat woorden met een "f" en / of een "j" afbreuk doen aan mi n verhaal, doordat ik deze woorden er zwak uit vind zien.

Met bovenstaande had ik het ook. "Als ik een verhaal letter"

Terwi l "Als ik een verhaal schrijf" toch veel meer voor de hand ligt.

Nu wil ik dus voorstellen om de stri d tegen deze letters aan te binden, ten doelen deze uit het al abet te weren

Nee, serieus; meer mensen die hier last van hebben ?
Zodra je dingen gaat zeggen als 'een verhaal letteren', heb je mij niet mee.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 13:17
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 13:28
Verwijderd
Ik heb het meer met woorden. Sommige woorden vind ik zo lelijk dat ze inderdaad afbreuk doen aan mijn verhaal. En ik heb iets tegen de H, dat vindt ik ook geen mooie letter.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 13:36
bracelance
bracelance is offline
Citaat:
niam schreef op 01-03-2005 @ 19:31 :
"Als ik een verhaal schrijf"
je bent iets vergeten...
Oud 02-03-2005, 16:37
Changshan
Changshan is offline
Nu je het zegt, ik gebruik meestal meer zachte medeklinkers in een officiele brief. Ook betogende stukken, waarbij ik met zachte, beleefde dwang enkele mensen (docenten) wil overtuigen, bevatten bij mij meer van die verzoenende klanken als 'v', 'b' en 'z'.

Chang
Oud 02-03-2005, 18:07
Verwijderd
De v en de b zijn labialen.

(Takelt taalkundige kennis weer op uit een diep, zwart verleden om er indruk mee te maken op bepaalde mensen.)

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 18:23
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 02-03-2005 @ 19:07 :

(Takelt taalkundige kennis weer op uit een diep, zwart verleden om er indruk mee te maken op bepaalde mensen.)

LUH-3417
Jambe... Trochee...
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 18:26
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Grim schreef op 02-03-2005 @ 19:23 :
Jambe... Trochee...
Maar, waarom is het woord Jambe een trochee, en het woord Trochee een jambe?

Ik probeer woorden die beginnen met een r te vermijden, ik heb zo'n hele vervelende rrrollende r.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 18:51
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
LUH-3417 schreef op 02-03-2005 @ 19:07 :

LUH-3417
g en k zijn gutturalen!
t, d en th zijn dentalen!
Dactylische hexameter, trochaeische trimeter, jambische tetrameter enz...

een ware orgie aan latijnse (poëtische) taalkennis!
Oud 02-03-2005, 18:53
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 02-03-2005 @ 19:51 :
g en k zijn gutturalen!
t, d en th zijn dentalen!
Dactylische hexameter, trochaeische trimeter, jambische tetrameter enz...

een ware orgie aan latijnse (poëtische) taalkennis!
Grieks...
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 14:39
Chronocide
Chronocide is offline
Ruik ik hier een lichte vorm van discriminatie?
Oud 11-03-2005, 15:45
Verwijderd
Rrrrrrr is sexy.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten