Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2003, 21:34
Sarsefras
Sarsefras is offline
Wie schrijft er wel eens composities?
Ik moet voor muziek voor school een compositie schrijven maar kheb echt geen idee hoe ik moet beginnen enzo... zijn er mensen die me kunnen helpen? tips geven.. wat voor computerprogramma ik kan gebruiken ofzo?
alvast bedankt
Advertentie
Oud 20-02-2003, 13:15
Verwijderd
Wij hebben het moeten doen. Zwaar moeilijk, want ik ben helemaal niet creatief op muzikaal gebied.

Euh, hoe je het moet doen... ik zou beginnen met een reeks akkoordjes die goed bij elkaar klinken te maken, en dan een melodie daarbij. De andere instrumenten komen dan vanzelf wel...
Oud 24-02-2003, 00:54
DeuS
DeuS is offline
Een aardig programma is Noteworthy Composer. Een ander is Encore (erg duur....)

Voor compositie zou ik een classistische opzet nemen. Die is het eenvoudigst. (Denk aan de symphonieen van mozart)
Je neemt een thema van een paar maten.. Doet daarna iets tegenovergestelds, en vervolgens een 2e thema..
Oud 14-03-2003, 19:06
The Chameleon
The Chameleon is offline
*studeert compositie aan Brabants conservatorium*

lalalalalaaa....
Oud 17-03-2003, 13:20
SiDEkiCK
SiDEkiCK is offline
wij moesten dus ook voor ckv3 een compositie maken,
met cubasis, best redelijk programma als het zou es goed werken op mn comp
Oud 17-03-2003, 19:53
cartman666
cartman666 is offline
als je een compositie moet schrijven(met de muis noten invoeren) dan zou ik sibelius nemen. heb ik zelf ook al heel veel (vage) 'muziek' mee geschreven. als je dat niet kunt kopen/downloaden/krijgen dan inderdaad NWC. maar dat is echt in vergelijk met sibelius .
cubase is alleen echt leuk als je een keyboard hebt. (heb ik) Dan kan je inspelen met verschillende instrumenten en dan mixen. bijspelen, audio toevoegen. film toevoegen zelfs(wat was dat een ramp opdracht zeg. we moesten filmmuziek maken......)
Oud 28-03-2003, 19:12
cartman666
cartman666 is offline
dit kan je doen met sibelius 2. zelf gemaakt, dus het klinkt belachelijk. maar het geeft wel een ideetje van wat voor soort muziek je er gemakkelijk mee kan maken.

je hebt de scores plugin nodig om het te kunnen afspelen, die is te downloaden door de link onderaan de pagina te openen.

of door hier heen te gaan, en dan steeds op ja klikken.

Laatst gewijzigd op 28-03-2003 om 19:17.
Oud 28-03-2003, 19:21
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
DeuS schreef op 24-02-2003 @ 01:54:
Voor compositie zou ik een classistische opzet nemen. Die is het eenvoudigst. (Denk aan de symphonieen van mozart)
Je neemt een thema van een paar maten.. Doet daarna iets tegenovergestelds, en vervolgens een 2e thema..
Expositie, doorwerking, reprise en coda?

Sorry vandaag muziekgeschiedenis gehad
Oud 12-03-2005, 20:40
Red Lion
Red Lion is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 28-03-2003 @ 20:21 :
Expositie, doorwerking, reprise en coda?

Sorry vandaag muziekgeschiedenis gehad
ik weet dat het een late reactie is maar ik akn het niet laten
jij bedoelt sonatevorm
dat is
expositie: mann thema, brug (met modulatie), vr thema (bij gr t tl in dominant, bij kl t tl in de paralelle), codetta.
doorwerking: verwerking thematisch materiaal en vele modulaties behalve in de hoofdtoonaard
reëxpositie: mann thema, brug (gn modulatie), vr thema in hoofdtoonaard
Coda
Oud 13-03-2005, 02:18
Daevrem
Daevrem is offline
Dat is inderdaad zo ongeveer de Sonata-allegro vorm. Alleen is re-expositie niet echt een goed woord, je bedoelt er vaak wat anders mee. Het thematische materiaal uit de expositie wordt niet altijd hergebruikt. Meestal keert er wel een thema terug, maar dat kan ook het tweede thema uit de expositie zijn, of een thema uit de doorwerking. Belangrijk is wel de terugkeer naar de hoofdtoonsoort.

Veel sonata's wijken op een punt wel van de standardstructuur af.

Dit topic is meer dan twee jaar oud. Als iemand nog vragen heeft dan hoor ik het wel.

Trouwens vraag ik me af hoeveel mensen de afkortingen van Red Lion kunnen volgen....
Oud 14-03-2005, 13:31
Verwijderd
Idd beetje typisch om te zoeken op een dergelijk onderwerp en dan nog iemand gaan zitten verbeteren op een post van 2 jaar oud.
Oud 14-03-2005, 21:44
xineof
xineof is offline
2 jaar is wel wat... oud.

Regels voor berichten