Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2005, 13:37
Co
Co is offline
Ik heb er eigenlijk nooit over nagedacht, maar stel dat een van je ouders is overleden aan longkanker (die wel heeft gerookt), hoe groot is dan de kans dat zijn/haar kind het ook kan krijgen?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 14:38
-(L)-
Geen idee of 't erfelijk is. Als je zelf in ieder geval niet rookt/gaat roken is dat al meegenomen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 14:41
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Hmm als ze voor de geboorte niet rookten maakt het niets uit voor je gezondheid denk ik. En als de longkanker echt door de sigaretten kwam, dan is dat niet meer erfelijk dan wanneer ze niet zouden roken...het is immers niet genetisch aangelegd, maar van buitenaf.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 15:04
Co
Co is offline
het is waar dat roken een externe factor is, maar je kan toch ook aanleg hebben voor kanker? het kan toch ook zijn dat je erfelijke genen hebt die recessief zijn? kunnen die dan wel ooit 'tot leven komen'?
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 15:04
Verwijderd
Als die ouder kanker heeft gekregen puur en alleen door het roken, dan is het niet genetisch, en hoef jij je daar geen zorgen over te maken. (Maar natuurlijk wil dat niet zeggen dat je géén kanker kan krijgen, maar goed, dat is logisch.)
Het kan ook zijn dat die ouder een aanleg had (= genetisch), die kan jij dan ook hebben. Misschien krijg je wel geen kanker wanneer je nooit rookt. Misschien krijg je het hoe dan ook wel.

Ik denk niet dat je zo precies kan in schatten van de kans is dat jij het ook zal krijgen. Ik weet niet hoe groot de kans is dat het wordt doorgegeven, én dat je het dan ook nog krijgt. Maar op zich lijkt me dat niet heel groot. Zolang je maar goed voor jezelf zorgt.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 15:21
jet
jet is offline
en hoe zit dit met borstkanker?
Oud 09-03-2005, 15:23
Verwijderd
Citaat:
jet schreef op 09-03-2005 @ 16:21 :
Volgens mij is het verstandig je te laten testen wanneer je moeder of oma borstkanker heeft (gehad). De kans dat dat wordt doorgegeven is geloof ik heel groot.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 15:23
MieX
MieX is offline
Citaat:
Borstkanker is dacht ik wel vaker erfelijk dan longkanker, als in je familie borstkanker vaak (en dat is toch best snel, bij 2 of 3 keer kun je daar al aal denken) voorkomt bij vrouwen is de kans best groot dat t erfelijk is
Oud 09-03-2005, 15:56
jet
jet is offline
maar als alleen in de familie mijn moeder borstkanker heeft gehad, en er van is genezen, hebben ik en mijn zus dan een vergrote kans?
Oud 09-03-2005, 16:03
Mara
Mara is offline
Citaat:
jet schreef op 09-03-2005 @ 16:56 :
maar als alleen in de familie mijn moeder borstkanker heeft gehad, en er van is genezen, hebben ik en mijn zus dan een vergrote kans?
Het kan wel ja. Er op letten kan iig geen kwaad.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 16:58
Verwijderd
Citaat:
jet schreef op 09-03-2005 @ 16:56 :
Kans is er zeker.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:00
11568
11568 is offline
Het schijnt aan de ene kant van mijn familie veel voor te komen....van degenen die ik heb meegemaakt al 2. Dus ik ben van plan om op tijd te gaan stoppen met roken.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:01
Verwijderd
Citaat:
11568 schreef op 09-03-2005 @ 18:00 :
Het schijnt aan de ene kant van mijn familie veel voor te komen....van degenen die ik heb meegemaakt al 2. Dus ik ben van plan om op tijd te gaan stoppen met roken.
Joh, heeel slim
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 19:16
Verwijderd
Citaat:
11568 schreef op 09-03-2005 @ 18:00 :
Nu is op tijd genoeg.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 19:27
Jules
Jules is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 09-03-2005 @ 20:16 :
Nu is op tijd genoeg.
Ze bedoelt natuurlijk vlak voordat ze kanker krijgt.

Oud 09-03-2005, 19:41
Verwijderd
Citaat:
Borstkanker is erfelijk. Als 1 of meerdere leden in je familie deze ziekte heeft/hebben, raad ik je dringend aan snel een mammogram te laten maken. Ik wil hiermee niet zielig overkomen, maar in mijn familie hebben mijn moeder en beide oma's borstkanker gehad/hebben het nog. Ik ben als de dood dat ik het ook krijg/mijn kinderen. Je kan ook jezelf al controleren op een gezwel, hoe je dit moet doen met plaatjes en uitleg staat op www.borstkanker.nl.

Btw.. er staat ook een foto op van hoe een mammogram in zn werking gaat, schrik niet: maar helaas gaat het wel zo.

Edit: Het ligt btw ook aan je genen.. Ik ben er bijvoorbeeld wel vatbaar voor, mijn zusje niet. Meestal komt de erfelijke vorm van borstkanker voor bij de oudste dochter.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 06:20
11568
11568 is offline
^
Nee hoor, maar ik heb voorlopig geen plannen om te stoppen. Het lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk dat ik straks longkanker krijg op 56ste omdat ik vroeger een paar jaar heb gerookt dus ik zie het nut van nu stoppen niet in, nu ik toch al verslaafd ben.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 08:26
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
11568 schreef op 10-03-2005 @ 07:20 :
^
Nee hoor, maar ik heb voorlopig geen plannen om te stoppen. Het lijkt mij ook erg onwaarschijnlijk dat ik straks longkanker krijg op 56ste omdat ik vroeger een paar jaar heb gerookt dus ik zie het nut van nu stoppen niet in, nu ik toch al verslaafd ben.
Waarom nu niet stoppen maar over een paar jaar wel? Dan zit je toch in precies dezelfde situatie als nu? De verslaving gaat niet weg als je doorrookt. En als je eenmaal longkanker hebt dan kan je net zo goed doorpaffen want dan is het toch te laat.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 11:03
jet
jet is offline
Citaat:
Lilith schreef op 09-03-2005 @ 20:41 :
Borstkanker is erfelijk. Als 1 of meerdere leden in je familie deze ziekte heeft/hebben, raad ik je dringend aan snel een mammogram te laten maken. Ik wil hiermee niet zielig overkomen, maar in mijn familie hebben mijn moeder en beide oma's borstkanker gehad/hebben het nog. Ik ben als de dood dat ik het ook krijg/mijn kinderen. Je kan ook jezelf al controleren op een gezwel, hoe je dit moet doen met plaatjes en uitleg staat op www.borstkanker.nl.

Btw.. er staat ook een foto op van hoe een mammogram in zn werking gaat, schrik niet: maar helaas gaat het wel zo.

Edit: Het ligt btw ook aan je genen.. Ik ben er bijvoorbeeld wel vatbaar voor, mijn zusje niet. Meestal komt de erfelijke vorm van borstkanker voor bij de oudste dochter.
ik ben de jongste.. maar zou je zoiets kunnen laten testen? of moet er echt een goede aanleiding voor zijn? want er staat op die sites dat meerdere familieleden het zouden moeten hebben, maar mijn moeder is bijvorbeeld enigs kind, dus dat is niet zo heel goed mogelijk dan.
Oud 10-03-2005, 12:23
Verwijderd
Citaat:
jet schreef op 10-03-2005 @ 12:03 :
ik ben de jongste.. maar zou je zoiets kunnen laten testen? of moet er echt een goede aanleiding voor zijn? want er staat op die sites dat meerdere familieleden het zouden moeten hebben, maar mijn moeder is bijvorbeeld enigs kind, dus dat is niet zo heel goed mogelijk dan.

Voor jezelf is het natuurlijk gewoon fijn om te weten dat je het niet hebt.. maar aan de andere kant: het is en blijft een marteling zo;n mammogram. Ik raad je aan om als je borsten helemaal volgroeid zijn een foto te laten maken. Voor mij is het iedere keer een opluchting dat ik t niet heb.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 16:36
Co
Co is offline
wat hebben jullie met mijn onderwerpje gedaan?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Co schreef op 10-03-2005 @ 17:36 :
wat hebben jullie met mijn onderwerpje gedaan?
We hebben er antwoord op gegeven en nu proberen we antwoord te geven op iets wat er wel op lijkt
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 18:02
Chronocide
Chronocide is offline
Dat ligt aan de samenstelling van je DNA. Het is nauwelijks tot niet erfelijk, want kanker ontstaat door mutaties in je DNA waardoor je telomeren blijven groeien. Het is bijna onmogelijk dat bij jouw dezelfde mutatie optreedt, maar kijk wel uit met kankerverwekkende stoffen.
Oud 10-03-2005, 20:17
Verwijderd
Citaat:
Chrome schreef op 10-03-2005 @ 19:02 :
Dat ligt aan de samenstelling van je DNA. Het is nauwelijks tot niet erfelijk, want kanker ontstaat door mutaties in je DNA waardoor je telomeren blijven groeien. Het is bijna onmogelijk dat bij jouw dezelfde mutatie optreedt, maar kijk wel uit met kankerverwekkende stoffen.

Ik zou je mond even houden.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Misschien is dat bij sommige soorten zo, maar kanker is wel degelijk erfelijk. Hoe dat bij longkanker zit, weet ik niet, maar heel veel soorten kanker zijn dus wél erfelijk.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 20:23
Viporizer
Viporizer is offline
Citaat:
Mischien moet je op school eens gaan vragen naar erfelijkheids leer?
Oud 16-03-2005, 14:11
Chronocide
Chronocide is offline
Citaat:
Lilith schreef op 10-03-2005 @ 21:17 :
Ik zou je mond even houden.
En waarom, omdat ik met een antwoord komt waar hij iets aan heeft?!
Oud 16-03-2005, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Lilith schreef op 10-03-2005 @ 13:23 :
Voor jezelf is het natuurlijk gewoon fijn om te weten dat je het niet hebt.. maar aan de andere kant: het is en blijft een marteling zo;n mammogram. Ik raad je aan om als je borsten helemaal volgroeid zijn een foto te laten maken. Voor mij is het iedere keer een opluchting dat ik t niet heb.
Misschien een stomme vraag hoor, maar is dat niet wat overdreven allemaal?
Borstkanker komt op jouw leeftijd toch amper voor? Ik heb nog nooit iets gehoord over een meisje van 17 dat borstkanker had, maar misschien ligt dat aan mij
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 15:12
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 16-03-2005 @ 15:34 :
Borstkanker komt op jouw leeftijd toch amper voor? Ik heb nog nooit iets gehoord over een meisje van 17 dat borstkanker had, maar misschien ligt dat aan mij
Ik kende vroeger een meisje met borstkanker... was toen 16 ofzo... moest ze laten verwijderen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Chrome schreef op 16-03-2005 @ 15:11 :
En waarom, omdat ik met een antwoord komt waar hij iets aan heeft?!
Nee, omdat je met een antwoord niet juist is. Volgens jou is kanker nauwelijks tot niet erfelijk, en dat is gewoon niet waar.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 16:56
Chronocide
Chronocide is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 16-03-2005 @ 16:21 :
Nee, omdat je met een antwoord niet juist is. Volgens jou is kanker nauwelijks tot niet erfelijk, en dat is gewoon niet waar.
Zelf dan had lilith niet z`on vage opmerking hoeven maken, en gewoon kunnen zeggen wat er volgens haar aan mankeerde.
Oud 16-03-2005, 17:02
Co
Co is offline
niet ruziën, liever kameraadjes
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 19:33
Verwijderd
Citaat:
MargotTenenbaum schreef op 16-03-2005 @ 15:34 :
Helaas niet, het hangt er ook vanaf op welke leeftijd je familie-leden borstkanker kregen, hoeveel familieleden borstkanker hebben, in hoeverre je DNA daarvoor vatbaar is, blablabla.

In mijn geval hadden mijn oma's+moeder al op vrij vroege leeftijd borstkanker. Okee, de kans op een erfelijke vorm van borstkanker is niet groot. En al helemaal niet voor je 20ste. Het kan allemaal wel, dan wil ik liever weten tot mn 25e dat het elk halfjaar niet zo is, dan op mn 30e erachter komen dat ik op mn 16e al kanker had.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 19:45
Verwijderd
Ik wil over dit soort dingen liever niet nadenken. Vroeger had ik van die gedachten van: mn oma, een soort van tante, mn vader.. straks gaat de rest ook dood en blijf ik alleen over..

Gelukkig ben ik daar helemaal overheen
Ik weet ook niet hoe het echt goed te bepalen is of iemand longkanker heeft (gehad) vanwege het roken of niet.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten