Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2005, 17:39
22martijn22
22martijn22 is offline
Bij deze wil ik een discussie opstarten over Bureau HALT. Deze instantie is namelijk de laatste tijd erg veel in het nieuws geweest vanwege negatieve berichten. Bureau HALT zou namelijk niet werken, de straffen zouden te licht zijn, jongenren komen vaak niet eens op dagen en dat heeft dan ook geen consequenties, jongeren zouden er zich niks van aantrekken en er ook niks van leren. Ik wil hier een verslag voor mijn studie van maken. Ik zou dus graag willen weten wat jullie van Bureau HALT vinden of heb je er zelf wel eens mee te maken gehad en wat vond je er dan van?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2005, 17:47
Verwijderd
Opzich wel zinvol, maar het werkt gewoon niet voor iedereen. Om mensen die een enkele keer een delictje plegen te straffen is het heel zinvol, maar voor jongeren die het stelselmatig doen is het vrij zinloos.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 18:03
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 23-01-2005 @ 18:47 :
maar voor jongeren die het stelselmatig doen is het vrij zinloos.
die worden dan toch niet meer naar HALT gestuurd?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 18:04
T_ID
T_ID is offline
Om te beginnen is het klinklare nonsens dat er geen consequenties zouden zijn voor wie niet komt opdagen. Halt is een alternatief, en wie niet komt opdagen krijgt vervolgens de conventionele straf opgelegd.

En idd worden herhaaldelijke straffen niet met een halt straf afgedaan.
Oud 23-01-2005, 18:12
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 23-01-2005 @ 19:04 :
Om te beginnen is het klinklare nonsens dat er geen consequenties zouden zijn voor wie niet komt opdagen. Halt is een alternatief, en wie niet komt opdagen krijgt vervolgens de conventionele straf opgelegd.

idd ja, je kan als crimineeltje kiezen voor halt of een registratie bij de politie, en een boete/gevangenisstraf.

@ TS, ik heb niet gemerkt dat HALT negatief in het nieuws was
Kan je misschien met voorbeelden komen?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 18:15
Verwijderd
Het lijkt me zinvol voor jongeren die niet 'echt' crimineel zijn, maar uit ballorigheid 'kattekwaad' uithalen. Ik denk dat voor zeker een deel van die jongeren geldt dat ze het na een bezoekje aan Halt niet meer doen, aangezien hun ouders vaak ook nog grip op ze hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 18:46
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 23-01-2005 @ 19:03 :
Als de politie nog eens een dergelijk kind terugziet, zal er weer worden overlegd met de officier van justitie, die vervolgens weer een beslissing neemt. Maar ja, niet alles wordt geregistreerd bij de politie, zo'n jongere kan gewoon doorgaan met van die streken zonder dat de politie het ziet.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 19:03
Gandalf
Gandalf is offline
Citaat:
T_ID schreef op 23-01-2005 @ 19:04 :

Je beschrijft hier de theoretische situatie, deze is heel interessant, maar uit praktijk voorbeelden blijkt dat dit niet werkt.

Een buurjongen van me, had eens strijkers en werd daarvoor naar HALT gestuurd. Hij besloot echter, hieraan niet mee te werken en dit heeft tot op heden geen consequenties gehad (het gebeurde enkele jaren geleden). Hieruit blijkt dat ofwel de theorie achter HALT moet veranderen, ofwel de theorie beter uitgevoerd moet worden.

Een ding is zeker, de huidige toestand is waardeloos.
Oud 23-01-2005, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Naar wat ik begrepen heb wel, als je bij halt bent geweest verdwijnt je registratie, en kunnen ze je er zo weer heensturen.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 15:01
22martijn22
22martijn22 is offline
Love & peace:

Dit was een tijdje terug in het nieuws. Ik weet niet precies wanneer dit was, maar daar zeiden ze dat het veel voorkwam dat jongeren die naar halt moesten, hier geen lering uit trokken, er net van onder de indruk waren en er zelfs blij mee waren omdat ze nu geen boete of wat dan ook moesten betalen. Ook werd er gezegd dat het vaak voorkwam dat jongeren die naar halt moesten en die niet gingen, er verder ook niks meer over hoorden, terwijl dit wel zou moeten.

Zou halt wel werken als er zwaardere straffen opgelegd zouden worden, zoals niet een paar uur vegen maar een paar weken?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 15:29
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Ik heb ook een keer bij HALT moeten komen, is wel nuttig maar als ik een geldboete moest betalen die vele malen hoger was zou dat eerder afschrikken.

Die twee dagen dat ik bij het zwembad met een hark heb gestaan, toen het gesloten was, heb ik niks van geleerd. Het feit dat ik enorm op mijn sodemieter heb gehad van mijn ouders daar heb ik wel wat van geleerd.
Oud 24-01-2005, 15:44
Verwijderd
Het probleem met HALT is dat het idee nog uit de tijd stamt dat jongeren onder de achttien nog nauwelijks ernstige delicten pleegden. Men dacht nog dat als je jongeren maar een alternatief bood (daar komt de naam ook vandaan) ze vanzelf wel weer op het juiste pad zouden komen, geschrokken van de harde werkelijkheid van straffen.

Tegenwoordig zijn de kaarten iets anders geschud. Jeugddelinquenten van twaalf of dertien die al meerdere ernstige misdrijven op hun naam hebben zijn geen uitzondering meer. Ze hebben schijt aan straffen, want straffen is niet vervelend, straf krijgen is stoer. Je bent een bink als je iemands dure scooter of mobiel pikt, twee weekjes zit er vervolgens weer buiten staat, mét buit.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 16:07
Ninnoc
Ninnoc is offline
halt moet imo positie behouden voor kindertjes die uit baldadigheid n radio jatten ofzo, ga je daarna n tweede keer de fout in heb je pech-> gewoon straf. ik dacht ook dat dat de bedoeling is. zo geef je toch n tweede kans en pak je die niet tja dan komen er ''zwaardere'' middelen aan te pas. en ja als je eerste misdaad n moord is lijkt halt me ook wat nutteloos.

maar misschien kan halt zich ook gaan richten op nog jongere jongeren. zoals die jongen van 9 in die groepsverkrachting. die krijgt geen rechtszaak maar ik neem aan dat hij wel gevolgt moet worden(nazorg, gezinshulp blabla) misschien kan dat ook onder halt gebracht worden/ de organisatie halt op laten gaan in n organisatie die dat nu doet
Oud 24-01-2005, 17:15
MB
MB is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 23-01-2005 @ 19:12 :
idd ja, je kan als crimineeltje kiezen voor halt of een registratie bij de politie, en een boete/gevangenisstraf.

@ TS, ik heb niet gemerkt dat HALT negatief in het nieuws was
Kan je misschien met voorbeelden komen?
het hangt ook af van de grootte van het delict, als je op grote schaal vandalisme hebt gepleegd, of iets kapot heb gemaakt dat veel waard is (een auto ofzo) dan ga je standaard al naar justitie.

Dan krijg je ook een strafbvlad wat op je 19e weer wordt vernietigd als je je goed gedraagt
Oud 25-01-2005, 13:47
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
werkstraffen zijn nutteloos, een uitvinding van halfzachten. De cellen zijn overvol (vrijwel allemaal uitheemsen) dus wat doen we, we gaan voor de meest zware kleine criminaliteit (diefstal, verkrachtingen, mishandelingen) werkstrafjes geven, dat zal helpen!
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:16
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 23-01-2005 @ 18:47 :
Opzich wel zinvol, maar het werkt gewoon niet voor iedereen. Om mensen die een enkele keer een delictje plegen te straffen is het heel zinvol, maar voor jongeren die het stelselmatig doen is het vrij zinloos.
ja. lol voor een teroeguurwerkafsteker maar nutteloos oor een beetje serieus stelende jongere.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:46
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 25-01-2005 @ 14:47 :
werkstraffen zijn nutteloos, een uitvinding van halfzachten. De cellen zijn overvol (vrijwel allemaal uitheemsen) dus wat doen we, we gaan voor de meest zware kleine criminaliteit (diefstal, verkrachtingen, mishandelingen) werkstrafjes geven, dat zal helpen!
Verkrachters krijgen inderdaad meestal een werkstraf, ja.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:47
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-01-2005 @ 15:46 :
Idd. Meestal in een blijf van mn lijf huis
Oud 25-01-2005, 14:49
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-01-2005 @ 15:46 :
Maar vindt jij dat rechtvaardig?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 14:50
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 25-01-2005 @ 15:47 :
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 15:29
22martijn22
22martijn22 is offline
Dus zwaardere straffen zouden meer helpen, maar waar ligt de grens dan. Ik bedoel het is waar dat jongeren steeds zwaardere delicten plegen, die gaan dan al niet eens meer naar HALT, want HALT is maar voor een paar delicten toegankelijk.
Zou het misschien helpen om andere straffen toe te passen, ik las nl. laatst (ik geloof in de Goudsche Courant) dat men in Ned. van plan is van die bootcamps op te richten. Dit zijn kampen die ze Amerika ook al hebben.
Hier worden probleemkinderen/jongeren die een strafbaar feit hebben gepleegd, naar toe gestuurd. Hier worden ze vervolgens normen en waarden bijgeleerd op een manier zoals ze mensen in het leger trainen. Je krijgt dan ook zo'n drilmeester als begeleider. Je wordt eerst helemaal gebroken en als dit gebeurt is, gaan ze je weer "heropvoeden".
Dit klinkt allemaal behoorlijk zwaar, maar ik denk dat dit een hele goede oplossing zou kunnen zijn voor probleemjongeren en voor jongeren die een strafbaar feit hebben gepleegd.
Wat denken jullie?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 18:57
qghp
qghp is offline
kut instituut, heb ooit 8 uur werkstraf gekregen voor openbare geweldpleging en toen de mensen die me bij mn straf zouden moeten begelijden niet op kwamen dagen hebben ze besloten dat ik nog maar 4 uur hoefde te werken aan een werkstuk die ik in 20 minuten af had.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 19:26
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik ken iemand die in aanraking met HALT is gekomen.
Reken maar dat hij is geschrokken. Het scheelde weinig of hij was veroordeeld geweest.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 21:07
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Deze... die hards kunnen beter in hun beurs worden gepakt, dat vinden ze pas balen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 22:07
MB
MB is offline
Ik hoorde vandaag op school dat als je veel uren mist (zonder geldige reden) en de leerplichtambtenaar controleert toevallig jou school. Dat ze je dan ook naar halt kunnen sturen???

Wat is dit nou weer voor onzin?
Oud 25-01-2005, 22:09
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 25-01-2005 @ 23:07 :
Ik hoorde vandaag op school dat als je veel uren mist (zonder geldige reden) en de leerplichtambtenaar controleert toevallig jou school. Dat ze je dan ook naar halt kunnen sturen???

Schijnt bij sommigen van jullie wel nodig te zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 22:14
Verwijderd
Citaat:
Da_mark schreef op 25-01-2005 @ 23:07 :

Die onzin wordt ook wel 'leerplicht' genoemd.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 22:17
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 25-01-2005 @ 23:14 :
Die onzin wordt ook wel 'leerplicht' genoemd.
Hmm...lessen...of denk je dat ze ook verplichte studiehuisuren zullen controleren. Ik bedoel als je er meestal wel bent maar soms niet. Soms kun je gewoon niet inscannen of dat kutding registreert je niet.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 22:47
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 25-01-2005 @ 15:49 :
Maar vindt jij dat rechtvaardig?
iro·nie (de ~ (v.))
1 spot waarbij men het tegendeel zegt van wat men bedoelt te zeggen
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 22:50
Verwijderd
Citaat:
ikkeleerlinge schreef op 25-01-2005 @ 23:17 :
Hmm...lessen...of denk je dat ze ook verplichte studiehuisuren zullen controleren. Ik bedoel als je er meestal wel bent maar soms niet. Soms kun je gewoon niet inscannen of dat kutding registreert je niet.
Ik heb zelf vele studiehuisuren gespijbeld. Nooit iets van gehoord.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 23:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gandalf schreef op 23-01-2005 @ 20:03 :
Je beschrijft hier de theoretische situatie, deze is heel interessant, maar uit praktijk voorbeelden blijkt dat dit niet werkt.
Dan werkt HALT dus wel, maar schort het aan de uitvoering ervan.

Een cruciaal verschil.
Oud 15-03-2005, 12:43
22martijn22
22martijn22 is offline
Vanaf afgelopen vrijdag is er op ned 2 een serie begonnen over jeugdgevangenissen. Ik heb de eerste aflevering gezien en ik vond het heel interessant, om te zien wat ze allemaal doen om de jeugd weer op de goede weg te krijgen. Het komt iedere vrijdag op ned 2 's avonds.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 12:49
Pikey
Pikey is offline
Ik denk dat het bij nog wel merendeel van de jongeren die ''kattekwaad'' uithalen werkt. Maar natuurlijk zou het bij jongeren die al verder zijn in het criminele circuit niks uithalen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 13:02
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 25-01-2005 @ 14:47 :
Ja, en als je door rood licht rijdt, is er ook nog de doodstraf...
Oud 15-03-2005, 13:05
Pikey
Pikey is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 15-03-2005 @ 14:02 :
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 13:25
juno
juno is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 15-03-2005 @ 14:02 :
Nee, dat is alleen ingeval van tasjesroof van Surinaamse mevrouwen,.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 13:49
Verwijderd
Een van mijn criminele vrienden vulde na zijn taakstraf op het evaluatieformulier het foute antwoord in. Op de vraag wat hij geleerd had schreef hij 'niet meer gepakt worden' in plaats van 'niet meer met een nepwapen schieten'. Dat is natuurlijk wat er niet aan HALT deugt.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 15-03-2005 @ 14:49 :
Een van mijn criminele vrienden vulde na zijn taakstraf op het evaluatieformulier het foute antwoord in. Op de vraag wat hij geleerd had schreef hij 'niet meer gepakt worden' in plaats van 'niet meer met een nepwapen schieten'. Dat is natuurlijk wat er niet aan HALT deugt.
Je bent wel heel erg dom als je niet doorhebt dat ze dat niet willen horen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 17:00
22martijn22
22martijn22 is offline
dan zou voor die vriend zo'n jeugdgevangenis wel goed zijn denk. Ik weet niet hoe oud hij is maar het zou wel werken denk.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 17:02
Cosa_nostra
Cosa_nostra is offline
Mijn broertje en ik hebben ook nog een paar halt straffen openstaan.
voor graffiti en dat soort stomme dingen.
Maar we zijn gewoon niet gegaan en nooit meer wat van gehoord dus zat wel goed
Oud 15-03-2005, 17:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Cosa_nostra schreef op 15-03-2005 @ 18:02 :
Mijn broertje en ik hebben ook nog een paar halt straffen openstaan.
voor graffiti en dat soort stomme dingen.
Maar we zijn gewoon niet gegaan en nooit meer wat van gehoord dus zat wel goed
..Dat ligt nu dus bij de rechtbank grote held die je bent, krijg je over een maand of wat alsnog een dagvaarding.
Oud 15-03-2005, 21:46
juno
juno is offline
Voor sommige kindern zal HALT heus wel goed werken, maar voor de ettertjes is bootcamp een betere oplossing. Kwesteie van beoordelen wat voor vlees je in de kuip hebt.

Jeugdgevangenissen zitten al overvol, en moet je dus bewaren voor de echte herhalende crimineeltjes. Die overigens na hun zestiende als snel doorstromen naar grote mensen gevangenissen, omdat ze zo'n slechte invloed hebben op de jongere kinderen in een jeugdgevangenis.

In feite is het belachelijk dat HALT en bootcamps de taak van de ouders moeten overnemen, omdat die kregnen totaal geen respect voor hun ouders hebben.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 09:58
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-03-2005 @ 18:47 :
..Dat ligt nu dus bij de rechtbank grote held die je bent, krijg je over een maand of wat alsnog een dagvaarding.
Niet dus. Daar is helemaal geen tijd/geld/mankracht voor.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 11:55
MH
MH is offline
Citaat:
Joostje schreef op 25-01-2005 @ 15:47 :
En pedo's in een zwitsalfabriek?

Iig heeft het weinig functie, zo'n HALTbureau. Maar dan wel meer doordat de taken niet in verhouding staan. Ik heb halt-jongeren gesproken die zelfs geen taakstraf meer kregen (de vacatures in de plantsoenendienst worden in die gemeenten door mensen-met-een-verstandelijke-beperking-en-een-teveel-aan-chromosomen vervuld), maar een boekje met 'maatschappelijke vragen' moesten doorwerken. Wat zijn maatschappelijke vragen? Nou, dat zijn vragen over het gebruik van voorbehoedsmiddelen en een setje 'normen en waarden' die al zo in onbruik zijn, dat zelfs Herman Heinsbroek het nog achterhaald zal vinden.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 22:46
Verwijderd
Ik vond 8 uur parkeer terreinen vegen wel voldoende om het volgende keer wel uit m'n hoofd te laten, voor zover het niet al een eenmalige actie was.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 10:19
22martijn22
22martijn22 is offline
Citaat:
EvilSmiley schreef op 17-03-2005 @ 10:58 :
Niet dus. Daar is helemaal geen tijd/geld/mankracht voor.
idd, en dat is dus erg jammer. Ze zouden juist met Halt zaken moeten doorpakken omdat het om jongeren gaan, die hun leven nog kunnen beteren en nog van het criminele pad af geholpen kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 11:57
Verwijderd
Citaat:
22martijn22 schreef op 15-03-2005 @ 18:00 :
dan zou voor die vriend zo'n jeugdgevangenis wel goed zijn denk. Ik weet niet hoe oud hij is maar het zou wel werken denk.
Ik denk niet dat die gymnasiast meer toekomstperspectief krijgt in de lik.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 18:49
22martijn22
22martijn22 is offline
Ik zeg ook niet dat hij de gevangenis in moet, zo'n jeugdgevangenis is heel anders dan een gewone gevangenis. Daar leren ze normen en waarden en ze leren er ook een vak. Maar het belangrijkste is dat ze van het criminele pad afgeholpen worden. Er is momenteel een serie over jeugdgevangenissen bezig op ned. 2 en komt vanavond op de buis, ik weet niet precies hoe laat het komt, maar het is wel erg interessant vind ik.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2005, 21:11
faan
faan is offline
Nee ik vind dat die bureau halt echt slecht bezig is! Als je nou eens kijkt wat AMNESTI internetional wél klaar speelt en bereau halt niet?!?! Dan zouden de jongeren eens luistere in plaats v. niet op komen dagen...
Oud 18-03-2005, 21:20
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
faen schreef op 18-03-2005 @ 22:11 :
Nee ik vind dat die bureau halt echt slecht bezig is! Als je nou eens kijkt wat AMNESTI internetional wél klaar speelt en bereau halt niet?!?! Dan zouden de jongeren eens luistere in plaats v. niet op komen dagen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten