Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-03-2005, 13:38
Verwijderd
Beste mensen,

Ik ben een beetje in de war wat betreft de huidige legeronderdelen. De volgende heb ik al onderscheidden:
Compagnie: +- 160 man - Kapitein
Peloton: +- 40 man - Luitenant
... : +- 6 man - ...
Nu vroeg ik me af welke onderdelen er nog meer zijn, hoeveel personen zij bevatten en wie er aan de leiding staat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2005, 13:44
T_ID
T_ID is offline
bataljon, regiment, brigade, divisie, legerkamp, leger.

Hangt er maar van af hoe een land zijn leger organiseerd.
Oud 13-03-2005, 13:51
Verwijderd
Het gaat in dit geval over de Amerikaanse oorlogsvoering gedurende de Vietnam oorlog. We onderzoeken voor ons project ook films en in die films kom je vaak groepjes van een man of 6, 7 tegen. Alleen weet ikde naam daar niet van.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 14:03
T_ID
T_ID is offline
de Amerikanen noemen dat een squad als ik het goed heb, of de Europese legers dat systeem ook kennen, of hoe te vertalen weet ik niet. Dit wordt trouwens door een korporaal geleid, 2 van die squads vormen als ik heb goed een bataljon, dat door een sergeant geleid wordt.

Zoek trouwens gewoon op sites van het Amerikaanse leger, grote kans dat de commando- en organisatiestructuur ergens staat.
Oud 14-03-2005, 10:51
Stff
Stff is offline
squad, peloton, compagnie, bataljon, regiment, brigade, divisie, legerkamp, leger
Oud 14-03-2005, 20:17
00RedBaron
00RedBaron is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-03-2005 @ 15:03 :
de Amerikanen noemen dat een squad als ik het goed heb, of de Europese legers dat systeem ook kennen, of hoe te vertalen weet ik niet. Dit wordt trouwens door een korporaal geleid, 2 van die squads vormen als ik heb goed een bataljon, dat door een sergeant geleid wordt.

Zoek trouwens gewoon op sites van het Amerikaanse leger, grote kans dat de commando- en organisatiestructuur ergens staat.
Dat is echt bullshit, een bataljon telt zo rond de 800 man.
Dit zijn de goede aantallen:

Geweergroep (squad in Engels): 5-12 man, in het Nederlandse leger meestal acht man. Geleid door sergeant of korporaal
Peleton: 20-50 man, meestal rond de 40. Geleid door luitenant
Compagnie: 90-160 man. Geleid door kapitein/majoor
Bataljon: 600-1000 man. Geleid door majoor/luitenant-kolonel
Regiment: 2000-4000 man. Word niet meer gebruikt in veel hedendaagse legers, de Engelse hebben nog wel de traditionele regimenten ('Black Watch' of 'Royal Green Jackets'). Geleid door kolonel
Divisie: 10000-30000 man. Geleid door maj-generaal, lt-generaal.

De grote van deze groepen zijn verschillend. De Nederlandse eenheden zijn vrij klein, maar in China leid een luitenant soms een compagnie van 300 man.
Oud 15-03-2005, 15:03
Vlaamse
Vlaamse is offline
Citaat:
Stff schreef op 14-03-2005 @ 11:51 :
squad, peloton, compagnie, bataljon, regiment, brigade, divisie, legerkamp, leger
en waar zit een korps dan?

bv, het 30ste Korps...

(niet Marine Corps)
Oud 15-03-2005, 20:25
00RedBaron
00RedBaron is offline
Citaat:
Vlaamse schreef op 15-03-2005 @ 16:03 :
en waar zit een korps dan?

bv, het 30ste Korps...

(niet Marine Corps)
Een korps is groter dan een divisie, maar kan verschillen. In WOII bijvoorbeeld, omvatte een korps zo'n tien divisies.
Oud 22-03-2005, 09:54
Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
00RedBaron schreef op 14-03-2005 @ 21:17 :
Dat is echt bullshit, een bataljon telt zo rond de 800 man.
Dit zijn de goede aantallen:

Geweergroep (squad in Engels): 5-12 man, in het Nederlandse leger meestal acht man. Geleid door sergeant of korporaal
Peleton: 20-50 man, meestal rond de 40. Geleid door luitenant
Compagnie: 90-160 man. Geleid door kapitein/majoor
Bataljon: 600-1000 man. Geleid door majoor/luitenant-kolonel
Regiment: 2000-4000 man. Word niet meer gebruikt in veel hedendaagse legers, de Engelse hebben nog wel de traditionele regimenten ('Black Watch' of 'Royal Green Jackets'). Geleid door kolonel
Divisie: 10000-30000 man. Geleid door maj-generaal, lt-generaal.

De grote van deze groepen zijn verschillend. De Nederlandse eenheden zijn vrij klein, maar in China leid een luitenant soms een compagnie van 300 man.
voor geweergroep is een andere naam was iets met een t en is altijd onder leiding van een sergeant tenzij daar tekorten van zijn zoals in Korea-oorlog. Maar ik ga het nu ff opzoeken

volgens mij is een peleton meestal 30 man ?

Laatst gewijzigd op 22-03-2005 om 10:03.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 10:01
Spoonie
Spoonie is offline
ik heb um het is een tirailleur-groep. meestal bestaand uit 8 man.
worden tegenwoordig haast niet meer gebruikt. Het is een groep onder leiding van een sergeant die patrouille gaan lopen. tegenwoordig gaat dat in gemoteriseerde voertuigen.
Deze groepen werden vooral gebruikt in indonesie en korea
Oud 22-03-2005, 10:44
T_ID
T_ID is offline
Maar ja, het zal per krijgsmacht en per deel daarvan verschillen, het Amerikaanse leger kent bijvoorbeeld geen veldmaarschalken meer, enkele nog meersterrengeneraals.

Verder weet ik dat bijvoorbeeld bij de Fransen het onderdeel tactische kernwapens heel wat anders in eklaar zit dan andere krijgsmachtonderdelen. (onafhankellijke groepen in de vorm van peletons, ieder onder een majoor die vervolgens direct onder het centrale commando vallen)
Reageren

Regels voor berichten