Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2005, 19:37
Ilsuuuh
Ilsuuuh is offline
Voor jou

Zeg lief, vertel me is,
Waarom fluiten de vogels als je in me buurt bent,
En met me door de bossen crossed en rent?
Waarom ging het toen zo fout zo mis?

Iedereen verklaart me voor gek en vind me raar,
Als ik zeg dat ik eigenlijk nog steeds van je hou!
Want weetje ook al zijn we niet meer samen, een ding ik zeker ik hou van Jou!
Geloof me sweety dit is echt waar!

Waarom kan ik je niet vergeten, nu je weg bent?
Echt ik mis je nu al zo door been en merg,
Ze zeggen dat je er aan went,
Maar het lijkt of dat iets wat tussen ons staat steeds groter word, groter dan een berg.
Nou weetje lief, ik raak er maar niet aan gewend.
Ik mis je en het Brand als de zon in me hart, zo erg!

Laatst gewijzigd op 15-03-2005 om 19:45.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-03-2005, 19:41
Sketch
Sketch is offline
Het sonNet heeft 16 regels?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 19:45
Ilsuuuh
Ilsuuuh is offline
Mwah Beetje Dislexiezz ofzow

je moet van punt tot punt lezen dan zijn het er 14
Oud 15-03-2005, 19:54
Sketch
Sketch is offline
Even voor je verbeterd

Citaat:
Ilsuuuh schreef op 15-03-2005 @ 20:37 :
Voor jou

Zeg lief, vertel me is eens,
Waarom fluiten de vogels als je in me m'n buurt bent,
En met me door de bossen crossed crosst en rent?
Waarom ging het toen zo fout, zo mis?

Als ik zeg dat ik eigenlijk nog steeds van je houd!

Echt ik mis je nu al zo door been en merg, dat is geen goede uitdrukking
Maar het lijkt of dat iets wat tussen ons staat steeds groter word, groter dan een berg.
Nou weet je lief, ik raak er maar niet aan gewend.
Ik mis je en het Brandt als de zon in me m'n hart, zo erg!
crosst weet ik niet zeker.

Je rijm klinkt nogal geforceerd, het meeste in ieder geval.
Je taalgebruik en woordkeuze is niet echt bijzonder of mooi.
"Hippe" woorden zoals sweety zou ik niet gebruiken in gedichten, daar krijg ik zo'n breezer-gevoel van.
Je moet wat minder uitroeptekens gebruiken. De boodschap komt zonder die dingen ook wel over, uitroeptekens maken het meer overdreven dan sterker.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 19:57
Ilsuuuh
Ilsuuuh is offline
Voor jou

Zeg lief, vertel me is eens,
Waarom fluiten de vogels als je in me m'n buurt bent,
En met me door de bossen crossed crosst en rent?
Waarom ging het toen zo fout, zo mis?

Als ik zeg dat ik eigenlijk nog steeds van je houd!

Echt ik mis je nu al zo door been en merg, dat is geen goede uitdrukking
Nou weet je lief, ik raak er maar niet aan gewend.
Ik mis je en het Brandt als de zon in me m'n hart, zo erg!

als je het zo verbeterd is het geen sonnet meer!!!
Oud 15-03-2005, 19:57
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
Sketch schreef op 15-03-2005 @ 20:54 :
Even voor je verbeterd

"Hippe" woorden zoals sweety zou ik niet gebruiken in gedichten, daar krijg ik zo'n breezer-gevoel van.
Je moet wat minder uitroeptekens gebruiken. De boodschap komt zonder die dingen ook wel over, uitroeptekens maken het meer overdreven dan sterker.
Ik ben het hier dus niet mee eens. Ik lees het gedicht alsof ik het zelf geschreven zou hebben. Die 'fouten' horen er gewoon behalve "de zon brand" en "door de bossen crossed", die kunnen echt niet. Ik vind juist de vorm en de taal geweldig. Zo vrij en hip. Ik vind het daarom zeker wel wat hebben. Het is een echt sonnet. en het spreekt mij aan.
Oud 15-03-2005, 20:03
Ilsuuuh
Ilsuuuh is offline
dankje Halogeen, het is echt voor iemand geschreven, en der zijn mensen die dat soort dingen niet zien, meer reacties zijn welcome.

X
Oud 15-03-2005, 20:08
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 15-03-2005 @ 20:57 :
Ik ben het hier dus niet mee eens. Ik lees het gedicht alsof ik het zelf geschreven zou hebben. Die 'fouten' horen er gewoon behalve "de zon brand" en "door de bossen crossed", die kunnen echt niet. Ik vind juist de vorm en de taal geweldig. Zo vrij en hip. Ik vind het daarom zeker wel wat hebben. Het is een echt sonnet. en het spreekt mij aan.
Ach, wij zijn het ook nooit met elkaar eens. Wat is er zo geweldig aan de vorm, dat het een sonnet is? Of doel je op het grote verschil tussen de regellengtes?

Ik vind de wending het sterkste punt van het gedicht. Dat is goed gedaan.

Maar het taalgebruik is voor mij gewoon iets wat je hier heel vaak ziet bij nieuwe DoPpers, en dat telkens (terecht) negatieve reacties krijgt. hetzelfde geldt voor de uitroeptekens. Wat maakt dat dit wel goed is?

Is het niet een verlangen NAAR electronen?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 20:10
Halogeen
Halogeen is offline
speciaal voor Sketch. Ik vind die grammaticale incorrectheden vallen onder licentia poëtica

Spoiler
Oud 15-03-2005, 20:24
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 15-03-2005 @ 21:10 :
speciaal voor Sketch. Ik vind die grammaticale incorrectheden vallen onder licentia poëtica

Spoiler

Ik ga de eerstvolgende herdruk kopen ^^

Dichterlijke vrijheid... ja, daar kan ik niks tegenin brengen
Maar dan nog heb je daar nog niet mee verklaard waarom de vorm zo bijzonder is, of waarom de taal zo geweldig is, terwijl deze taal bij vorige gedichten altijd werd afgekeurd.

En leg eens uit hoe je dat doet, het lezen alsof je het zelf geschreven hebt. En wat dat voor invloed heeft op je beoordeling.

Laatst gewijzigd op 15-03-2005 om 20:34.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 20:42
Lalala1111
Lalala1111 is offline
Citaat:
Sketch schreef op 15-03-2005 @ 20:54 :
Even voor je verbeterd

En ik vind hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 07:54
Ilsuuuh
Ilsuuuh is offline
hmmm daar schiet ik niet veel meej op 2 verschillende meningen!!! Ik heb na dit sonnet nog wat gedichten geschreven... die zal ik vanmiddag wel ff in een ander topic zetten, misschien willlen jullie je mening daar dan ook over geven.... ik zou graag willen weten of dat het Goed is wat ik geschreven heb!!??
Oud 16-03-2005, 10:22
suzycreamcheese
suzycreamcheese is offline
Citaat:
Sketch schreef op 15-03-2005 @ 21:08 :

Maar het taalgebruik is voor mij gewoon iets wat je hier heel vaak ziet bij nieuwe DoPpers, en dat telkens (terecht) negatieve reacties krijgt. hetzelfde geldt voor de uitroeptekens. Wat maakt dat dit wel goed is?
ik vind de negatieve reacties op het taalgebruik onterecht, het taalgebruik veranderd, dit is nu eenmaal zo, en het betekent natuurlijk niet dat iedereen ineens met rare BreeZahtaal moet gaan dichten, maar je moet mensen niet gaan onderdrukken één soort taalgebruik te hebben tijdens het dichten, terwijl dichten toch zoiets is als jezelf op papier zetten, als er jongeren al in het stadium zitten dat ze denken in "hippe" taal, dan moeten ze het vooral zo opschrijven.
Oud 16-03-2005, 13:35
Reem
Reem is offline
Ik heb bij je gedicht nogal het gevoel dat je alles zo forceert. Niet alleen de rijm, maar dus ook de vorm. Een sonnet is nu eenmaal 14 regels, niet 14 zinnen.

en
zijn dus gewoon te lang. Ik zou óf deze zinnen inkorten, óf je gedicht gewoon geen sonnet noemen. Ikzelf zou overigens voor de eerste optie kiezen, omdat die lange regels nogal prozaïsch overkomen en ook totaal buiten het ritme vallen.
Over het taalgebruik: ik vind best dat er 'nieuwe' woorden in gedichten verwerkt mogen worden en die dichterlijke vrijheid geldt gewoon, maar dit vind ik niet bijzonder en spreekt me dus ook niet aan.
Oud 16-03-2005, 15:42
Ilsuuuh
Ilsuuuh is offline
hier op ( Dit topic staat het vervolg!!!
Oud 16-03-2005, 16:47
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
suzycreamcheese schreef op 16-03-2005 @ 11:22 :
ik vind de negatieve reacties op het taalgebruik onterecht, het taalgebruik veranderd, dit is nu eenmaal zo, en het betekent natuurlijk niet dat iedereen ineens met rare BreeZahtaal moet gaan dichten, maar je moet mensen niet gaan onderdrukken één soort taalgebruik te hebben tijdens het dichten, terwijl dichten toch zoiets is als jezelf op papier zetten, als er jongeren al in het stadium zitten dat ze denken in "hippe" taal, dan moeten ze het vooral zo opschrijven.
Kijk, die gedachte zat er nu precies achter.

@Sketch Het lezen alsof ik het zelf zou schrijven, maakt dat ik het serieuzer lees en serieuzer beoordeel. Als je met een bepaalde taal leeft en bent groot gebracht, waarom zou je die dan moeten verloochenen als je gaat dichten? Waarom vertellen wij beginnende dichters dat ze het maar beter bij het Nederlands moeten houden, maar mogen zij vervolgens niet hun eigen taal gebruiken? Ik bedoel nu niet dat je de taalregels moet negeren, maar een minder krampachtige houding is misschien wel belangrijk. Natuurlijk kan ook Ilsuuuh een en ander verbeteren en is de uitvoering niet perfect.
Het is echt een gedicht in de taal van deze tijd. De vorm van het traditionele sonnet is zo symmetrisch mogelijk. Door het hippe taalgebruik, past zo'n vrije vorm er nu ook bij. Moet elk gedicht je aan het huilen maken? Ik denk het niet. Naar mijn idee beschrijft ze het nog vrij luchtig. De sfeer die er vanaf komt symboliseert nu precies hoe de jeugd nu denkt (ben zelf al 18). Gisteren werd ik er bijzonder door geraakt. Wat niet wil zeggen dat ze nog wat kan verbeteren.

@Re3m 14 regels, 14 zinnen. eigenlijk vind ik het een beetje mierenneuken. De webpagina is gewoon niet breed genoeg, maar je kunt je vast wel indenken dat het op 1 regel moet.

@Ilsuuuh hoe meer meningen hoe beter . Ik heb nog maar weinig absoluut goed en absoluut kwaad/slecht meegemaakt.
Oud 16-03-2005, 18:03
Ilsuuuh
Ilsuuuh is offline
hey halogeen zou je een HIER willen kijken en je mening geven?
Oud 16-03-2005, 18:29
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 16-03-2005 @ 17:47 :

@Sketch Het lezen alsof ik het zelf zou schrijven, maakt dat ik het serieuzer lees en serieuzer beoordeel. Als je met een bepaalde taal leeft en bent groot gebracht, waarom zou je die dan moeten verloochenen als je gaat dichten? Waarom vertellen wij beginnende dichters dat ze het maar beter bij het Nederlands moeten houden, maar mogen zij vervolgens niet hun eigen taal gebruiken? Ik bedoel nu niet dat je de taalregels moet negeren, maar een minder krampachtige houding is misschien wel belangrijk. Natuurlijk kan ook Ilsuuuh een en ander verbeteren en is de uitvoering niet perfect.
Het is echt een gedicht in de taal van deze tijd. De vorm van het traditionele sonnet is zo symmetrisch mogelijk. Door het hippe taalgebruik, past zo'n vrije vorm er nu ook bij. Moet elk gedicht je aan het huilen maken? Ik denk het niet. Naar mijn idee beschrijft ze het nog vrij luchtig. De sfeer die er vanaf komt symboliseert nu precies hoe de jeugd nu denkt (ben zelf al 18). Gisteren werd ik er bijzonder door geraakt. Wat niet wil zeggen dat ze nog wat kan verbeteren.
Ik begrijp je punt, en ik kan me er wel in vinden, deels. Natuurlijk moeten we de taalregels te strikt nemen, en bij veel 'fouten' heb ik geen probleem om het artistieke vrijheid te noemen, als het voor mij iets toevoegt aan het gedicht.

Zoals jij al zegt, het is de taal van de jeugd. Maar het is niet mijn taal. Ik praat niet zo. Voor mij is het de taal van de gemiddelde derdeklasser (niks tegen derdeklassers verder). Deze taal associeer ik met 'kinderen', die zich deze taal aanleren, omdat het cool is (bestaat dat woord nog?).
Bovendien heb ik een hekel aan de Engelse woorden die te pas en te onpas worden gebruikt. Nu is dat hier misschien niet zo, maar het woord sweety herinnert me er aan, en geeft me een slecht gevoel.

Je zegt dat het vrij luchtig beschreven is. Ik vraag me af of het ook echt Ilsuuuh's bedoeling was om luchtig over te komen. Ik zie er toch wel passages in die me niet als luchtig bedoeld voor komen. Hoewel ik het gevoel van luchtigheid wel deel, maar bij mij is dat denk ik meer omdat de rijm me te geforceerd is.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 06:08
Reem
Reem is offline
Citaat:
Halogeen schreef op 16-03-2005 @ 17:47 :
@Re3m 14 regels, 14 zinnen. eigenlijk vind ik het een beetje mierenneuken. De webpagina is gewoon niet breed genoeg, maar je kunt je vast wel indenken dat het op 1 regel moet.
Mwoah, dan vind ik die regels gewoon te lang.
Oud 22-03-2005, 14:56
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik vind je vrije vorm wel leuk, hoewel hij af en toe wel erg prozaisch is. wat opvalt is dat het erg wanhopig overkomt, door het gebruik van sweety bijvoorbeeld, leuk! berg is echt te gerijmd, maar verder vind ik je vorm niet echt storend. het leest wat minder makkelijk af en toe, maar daar raak je op een gegeven moment wel in. sommige dingen komen bijna cynisch over, erg goed gedaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten