Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2002, 13:37
Unexplained
Unexplained is offline
L.S.,

Zoals velen hebben mijn ogen een afwijking in de sterkte. Op dit moment ongeveer -4.
Doorgaans draag ik contactlenzen, maar die beginnen mij toch enigszins te irriteren.

Nu wordt er tegenwoordig veel gesproken over een laserbehandeling. Met een laserstraal wordt een stukje van je hoornvlies verdampt, waardoor de scherpte wordt gecorrigeerd.
Het schijnt dat het bij ongeveer 98% van de mensen een goed resultaat heeft.

Als je overigens onder de -6 kwa sterkte komt, zullen ze eerst je hoornvlies eraf moeten snijden om rechtstreeks op je lens te laseren. *rilt*

Hebben mensen dit ondergaan? Of zijn er mensen die anderen kennen die dit hebben gedaan?
Zoja, waar en wat waren de kosten?

De prijzen die ik heb gehoord lopen nogal uiteen. Van 800 tot 2500 Euro per oog. Aangezien het niet wordt vergoed door de verzekering is dit toch wel handig om te weten...
Oud 25-05-2002, 14:48
Verwijderd
Ik weet er niets vanaf en daarom even ook een vraagje:
is zoiets ook mogelijk bij +? Ik heb zelf +4 ongeveer, zou het dan ook kunnen?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 14:57
Verwijderd
Ik weet het niet... Ik heb er wel aan gedacht, ik zou al niet meer weten hoe het is om niet met slechte ogen te leven... Maar ik heb link -5 met lenzen (met bril -6, er zit verschil in door de afstand van de bril tot je oog en zo), en rechts iets van -3,5.

Het zou natuurlijk geweldig zijn als ik geen bril of lenzen meer hoef, maar hoe vaak gaat zo'n operatie fout? Heb jij dat er voor over?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 16:50
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Andijvie schreef:
Ik weet er niets vanaf en daarom even ook een vraagje:
is zoiets ook mogelijk bij +? Ik heb zelf +4 ongeveer, zou het dan ook kunnen?
Ja, dat kan ook. Maar ik geloof dat ze dan vanaf +1 sowieso je hoornvlies tijdelijk moeten verwijderen.

Citaat:
Morgan schreef:
Ik weet het niet... Ik heb er wel aan gedacht, ik zou al niet meer weten hoe het is om niet met slechte ogen te leven... Maar ik heb links -5 met lenzen (met bril -6, er zit verschil in door de afstand van de bril tot je oog en zo), en rechts iets van -3,5.
Aha, je hebt ook een cylindervorming in je lenzen zitten neem ik aan?
Citaat:
Het zou natuurlijk geweldig zijn als ik geen bril of lenzen meer hoef, maar hoe vaak gaat zo'n operatie fout? Heb jij dat er voor over?
Op de duizenden mensen die het ondergaan hebben is het pas één keer fout is gegaan, volgens de literatuur.
Bij het grootste deel van de mensen heeft het een zeer positief effect (tussen de +0,5 en -0,5), slechts een klein deel schijnt weer terug te zakken in sterkte.
Opzich is dat wel een risico dat ik durf te nemen, maar ik wil eerst wat ervaringen weten van mensen die het daadwerkelijk gedaan hebben.
Oud 25-05-2002, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:
L.S.,

Als je overigens onder de -6 kwa sterkte komt, zullen ze eerst je hoornvlies eraf moeten snijden om rechtstreeks op je lens te laseren. *rilt*
nu hoef ik al helemaal niet meer, want daar behoor ik toe :/ 't laseren alleen al vond ik geen leuk idee, al lijkt 't bij iedereen erg mee te vallen.
beter voor jou dat jij dat niet hoeft, wil je dat gaan doen

'k denk trouwens dat hier bijna niemand/niemand zit die dat heeft gedaan. Want volgens mij mag 't pas vanaf je achtiende. etc. EDIT: dat klopt dus.. maar je kan 't natuurlijk altijd proberen

Laatst gewijzigd op 25-05-2002 om 17:59.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 17:16
Verwijderd
Oh, ik had het al eens aan mijn oogarts gevraagd, paar jaar geleden. Hij raadde het mij sterk áf omdat mijn beide ogen een nogal afwijkende vorm hebben is het volgens hem erg moeilijk zo'n operatie blijvend te laten slagen (waarschijnlijk zou ik gewoon later weer terugvallen op mijn huidige sterkte).
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 17:57
moenbase
moenbase is offline
wat ik ervan gehoord heb is:

1) het is heeeeel duur
2) er is een kans dat het mislukt
3) het is niet vooraltijd, dus na een tijdje, een jaar of 2 ofzo[?], ga je weer slechter zien.
Oud 25-05-2002, 18:00
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
moenbase schreef:

1) het is heeeeel duur
3) het is niet vooraltijd, dus na een tijdje, een jaar of 2 ofzo[?], ga je weer slechter zien.
1) duur..ach...het is een investering in mijzelf
2) klopt, maar dat is bij alles
3) hoe zit dat precies? en wat is de kans daarop?
Oud 25-05-2002, 18:00
Verwijderd
Citaat:
moenbase schreef:

bij wat is er geen kans dat het mislukt
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 18:15
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
marianne22 schreef:

bij wat is er geen kans dat het mislukt

Offtopic:
de kans dat je doodgaat, die kan niet mislukken

Unexplained schreef:

1) duur..ach...het is een investering in mijzelf
klopt
2) klopt, maar dat is bij alles
vrijwel alles ja...maar das et leve he...
3) hoe zit dat precies? en wat is de kans daarop?
geen idee, zou je moeten informeren bij de oogarts, lijkt mij.
Oud 25-05-2002, 20:27
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
Unexplained schreef:

Waar lijdt je dat nou weer aan af??
Oud 25-05-2002, 22:19
The Wanderer
The Wanderer is offline
ik heb gelezen dat het op latere termijn complicaties kan geven( als je ouder bent)
Oud 26-05-2002, 14:24
Verwijderd
een vriendin van m'n moeder heeft dat laten doen.
Maar bij haar werd het vergoed omdat ze 1 plus-oog en 1 min-oog had.
Volgens mij is het bestwel een routine operatie met over het algemeen dus positieve resultaten.
Of je na een tijdje slechter gaat zien weet ik niet.
Maar het risico van de operatie zelf is iig niet zow groot.
M'n moeder wou misschien ook zoiets, alleen komt zij er niet echt voor in aanmerking omdat ze een netvliesloslating heeft gehad en nu -9 en -11 heeft.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2002, 15:56
dreadje
dreadje is offline
Poeh is een hoop geld..maar zit je met de sterkte of met je lenzen? Want ik zit bij een 'speciale' oogarts die dmv speciale lenzen ervoor heeft gezorgd dat ik van -5 naar -2,25 ben gegaan (en nee dit is niet overdreven of een grapje..)
Oud 27-05-2002, 09:59
Southraider
Southraider is offline
Citaat:
dreadje schreef:
Poeh is een hoop geld..maar zit je met de sterkte of met je lenzen? Want ik zit bij een 'speciale' oogarts die dmv speciale lenzen ervoor heeft gezorgd dat ik van -5 naar -2,25 ben gegaan (en nee dit is niet overdreven of een grapje..)
sinds ik lenzen draag, zijn mijn ogen ook weer beter geworden.
ik ben van -2.75 naar -2.25 gegaan

maar dat zijn gewone lenzen die ik heb
Oud 27-05-2002, 10:49
X-je
X-je is offline
Citaat:
dreadje schreef:
Dat kan ook komen omdat je in je puberteit een enorme verhoging kan hebben van je ogen (maw, slechter gaan zien), na je puberteit kan dat weer dalen (maw, weer verbeteren). Daarom moet je ook 18 zijn bij zo'n operatie en liefst nog 21 jaar. Dan zijn ze zeker dat je ogen stabiel zijn.

Zo'n operatie is voor altijd, het kan niet dat dit maar voor 2 jaar is. Kan toch niet als je weet dat het zo'n +/-50 000 BEF (= 1 239,47 €) per oog kost. De slaagkansen zijn ook heel groot, tenminste dat zei de dokter die dat doet die bij mijn moeder in het ziekenhuis werkt.

Ik denk er over na het te laten doen, ik heb aan het ene oog -7.75 en het andere - 8. En ik ben die lenzen grondig beu .

X-je
Oud 27-05-2002, 13:04
Trisia
Trisia is offline
Ja ik zag laatst die Vera Mann op tv, die het liet doen. Dat zag er echt ranzig uit, werden die ogen met van die haken helemaal opengehouden. Maar ik hoorde dat zo'n behandeling €5000 kost, en dan voor beide ogen, maar ja ik kan het ook fout hebben. Het lijkt me idd een heel goed alternatief alleen jammer dat de verzekering het niet vergoed, daardoor zou ik het dus nooit kunnen betalen, maar misschien later. Maar als je ogen zeg maar gelaserd zijn, dan kunnen ze daarna wel weer gewoon achteruit gaan hoor heb ik gehoord. Dus tsjah moet je ook wel een beetje geluk hebben, maar het lijkt me heerlijk om eindelijk van die lensen verlost te zijn!
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 14:21
Mabo
Mabo is offline
Risico is volgens mij groot, maar als je het er voor over hebt en je lenzen ook nog te lastig vindt, tja, dan hou ik niemand tegen...
Oud 27-05-2002, 14:39
Verwijderd
er is toch ook nog zoiets als een bril
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef:

Ja, dat kan ook. Maar ik geloof dat ze dan vanaf +1 sowieso je hoornvlies tijdelijk moeten verwijderen.

Op de duizenden mensen die het ondergaan hebben is het pas één keer fout is gegaan, volgens de literatuur.
Bij het grootste deel van de mensen heeft het een zeer positief effect (tussen de +0,5 en -0,5), slechts een klein deel schijnt weer terug te zakken in sterkte.
Opzich is dat wel een risico dat ik durf te nemen, maar ik wil eerst wat ervaringen weten van mensen die het daadwerkelijk gedaan hebben.
Cylindervorming valt volgens mij bij mij wel mee, anders had ik geen zachte lenzen gekunt...
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 20:33
Snufje
Snufje is offline
Het wordt wel verzekerd door de Zwolsche Algemene en die hebben wij Das de enige.. Maar een kennis van mij heeft het gedaan en het is goed gegaan, ziet helemaal goed nu.. Een andere kennis gaat het heel binnenkort doen..
Met citaat reageren
Oud 27-05-2002, 20:34
Snufje
Snufje is offline
Btw, bij + kan het niet..! Je moet d'r - voor hebben..! (en er is een kansje dat de + ook weggaa als je - en + hebt)
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 12:03
Roos
Roos is offline
Ik wil dit ook al een aantal jaren erg graag. Ik heb een vrij grote oogafwijking én een cilinder (-7 en -6). Op het strand zie ik he-le-maal niets en moet ik vaak 10 minuten zoeken naar m'n handdoek of m'n vrienden.

Ik wil gewoon kunnen zien, kunnen kijken vanaf het moment dat ik op sta. Je doet je ogen open en je *ziet* je kamer gewoon, je ziet wat voor weer het buiten is, je ziet je vriendje naast je liggen. Ik ga douchen en ik zie wat ik pak, waar ik sta, waar de handdoek ligt, waar het zeepje heen is. Daar heb ik echt veel voor over.

Zodra mijn ogen helemaal zijn uitgegroeid, ga ik serieus meer informatie zoeken over deze laserbehandeling. Zo duur is het niet.
Oud 28-05-2002, 21:22
jollie17
jollie17 is offline
Citaat:
Ik wil gewoon kunnen zien, kunnen kijken vanaf het moment dat ik op sta. Je doet je ogen open en je *ziet* je kamer gewoon, je ziet wat voor weer het buiten is, je ziet je vriendje naast je liggen. Ik ga douchen en ik zie wat ik pak, waar ik sta, waar de handdoek ligt, waar het zeepje heen is. Daar heb ik echt veel voor over.
Je hebt ook van die dag en nacht lenzen.die kun je volgens mij 30 dagen in houden en dan hoef je ze dus 30 dagen niet uit te doen en wordt je wakker dan kan je ook gelijk alles zien.
tis wel niet zo goed voor je ogen omdat die lenzen 30dagen aan je ogen zitten en ze moeten eigenlijk 'lucht' hebben ofzo.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2002, 21:46
Markiex
Markiex is offline
Citaat:
jollie17 schreef:

Je hebt ook van die dag en nacht lenzen.die kun je volgens mij 30 dagen in houden en dan hoef je ze dus 30 dagen niet uit te doen en wordt je wakker dan kan je ook gelijk alles zien.
tis wel niet zo goed voor je ogen omdat die lenzen 30dagen aan je ogen zitten en ze moeten eigenlijk 'lucht' hebben ofzo.
Lijkt mij geen goede oplossing voor je probleem. Je hoornvlies heeft idd lucht nodig, of beter gezegd: zuurstof
Oud 29-05-2002, 18:11
Snufje
Snufje is offline
Citaat:
jollie17 schreef:

Mijn vader heeft zulke lenzen, al iets van 8 jaar. Eerst had hij halfjaarlenzen geloof ik, nu heeft ie week lenzen en verwisseld ie dus 1x / week zijn lenzen. zijn ogen hebben al heel lang dezelfde afwijking en het is niet verminderd.. (-2,5 ofzo)
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 21:28
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
5% van de patienten word na de operatie aan één of beide ogen blind. (Voorgoed.)

Reden genoeg voor mij om het niet te doen...
Ben tevreden met m'n bril (+3 ofzo).

Bovendien... ik HAAAAT operatie's... alleen als het echt een levensbedreigende situatie betreft, of een groot gevaar... maar een puur cosmetische ingreep waarbij ze in m'n ogen gaan zitten snijden?
Nog liever een harttransplantatie dan dát...
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 21:33
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
jollie17 schreef:
Die bij 6% van de gebruikers binnen enkele jaren oogkanker als bijwerking hebben.

(Bron: mdlinx.com)

Héél goed als je snel van je ogen af wilt, want voor oogkanker is de enige behandeling het oog eruit halen...
En 6% is een érg groot risico.

Die zachte lenzen zijn HEEL slecht voor je ogen.

Neem liever dan gewone, harde lenzen, of een bril.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 21:34
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
eddie schreef:
er is toch ook nog zoiets als een bril
Dat schijnt niet in de mode te zijn...
Ik blijf m'n bril gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2002, 21:36
Gothic
Gothic is offline
ik heb ooit een lange reportage over dat soort behandelingen gezien... in eerste instantie leek alles prima te gaan, maar een hoop mensen konden daardoor andere dingen niet meer zien, ze werden nachtblind en langzaam konden ze niet meer van dichtbij zien... ik zou hier goed over nadenken, want heb je het eenmaal gedaan kan het niet meer veranderd worden... althans niet meer zoals het was...
Oud 01-06-2002, 22:24
a girl
a girl is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef:

Die bij 6% van de gebruikers binnen enkele jaren oogkanker als bijwerking hebben.

(Bron: mdlinx.com)

Héél goed als je snel van je ogen af wilt, want voor oogkanker is de enige behandeling het oog eruit halen...
En 6% is een érg groot risico.

Neem liever dan gewone, harde lenzen, of een bril.
je hebt ook zache lenzen die je savonds uithaalt en er zijn zoveel mensen die dit hebben, als er echt zulk een groot risico op kanker zou zijn, zou iedereen wel harde lenzen hebben.
lijkt me heel onwaarschijnlijk
Met citaat reageren
Oud 02-06-2002, 10:29
Choke
Choke is offline
Als de ogen van me broer en van mij uitgegroeid zijn, mogen we ook onze ogen laseren van onze ouders.. k denk dat ik dat ook doe..
Oud 02-06-2002, 10:30
Choke
Choke is offline
Citaat:
a girl schreef:

je hebt ook zache lenzen die je savonds uithaalt en er zijn zoveel mensen die dit hebben, als er echt zulk een groot risico op kanker zou zijn, zou iedereen wel harde lenzen hebben.
lijkt me heel onwaarschijnlijk
jah..
Oud 02-06-2002, 19:18
Verwijderd
Citaat:
Fleet Admiral schreef:

Waarom zouden zachte lenzen slecht zijn? *heeft zachte lenzen en maakt zich nu druk*

Hmjah, ik heb ze toch maar zo'n tien uur per dag in en in het weekend overdag helemaal niet
Met citaat reageren
Oud 03-06-2002, 09:38
marieke_temp
marieke_temp is offline
pim je leeft nog!!!
okay, om dan even op je opmerking over de vergoeding door verzekering in te gaan, een vriend van me gaat de luchtmacht in en omdat je met bijv parachutespringen geen bril op kan, of lenzen in mag worden zijn oogjes volledig vergoed gelaserd. misschien een ideetje?
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten