Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-10-2005, 14:25
Stefanie
Stefanie is offline
Ik doe sinds kort kranten op de bodem van mijn caviahok, zodat het niet zo vies wordt van de urine. Alleen mijn cavia vind het heerlijk om die kranten eruit te trekken en erop te knagen (ik weet niet of hij het ook werkelijk eet)

Kan dat kwaad? De kranten zijn natuurlijk wel bedrukt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-10-2005, 15:20
MTpower
MTpower is offline
mijn cavia's deden dit ook, die aten het alleen niet op.
Ze trokken alleen de kranten eruit om te versnipperen, daarna lieten ze het gewoon liggen...
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 16:29
wizkid
wizkid is offline
Weet je zeker dat hij het opeet, want ik weet ook niet of het gezond is ivm de inkt. Wij gaven onze hamsters altijd wc rolletjes en die versnipperde ze helemaal voor in hun nestje, misschien dat hij ook zoiets met de krant doet?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 17:31
Brenda88
Brenda88 is offline
ja mijn cavia's knagen ook altijd aan de kranten.. maar ik weet niet zeker of ze die dan ook echt opeten..
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 17:49
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Dat doet mijn konijn ook, en wat een lol dat beest daar mee heeft

Verder denk ik niet dat dit heel veel schade oplevert.
Mocht je je toch zorgen maken, dan zou ik geen kranten in de kooi leggen, maar gewoon zaagsel (met eventueel daar bovenop nog strooi/hooi/andere bodembedekking). Dit neemt het vocht ook heel goed op.
Bovendien kun je dan takken gebruiken waar de beestjes lekker op kunnen knabbelen
Oud 17-10-2005, 17:52
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 17-10-2005 @ 18:49 :
Dat doet mijn konijn ook, en wat een lol dat beest daar mee heeft

Verder denk ik niet dat dit heel veel schade oplevert.
Mocht je je toch zorgen maken, dan zou ik geen kranten in de kooi leggen, maar gewoon zaagsel (met eventueel daar bovenop nog strooi/hooi/andere bodembedekking). Dit neemt het vocht ook heel goed op.
Bovendien kun je dan takken gebruiken waar de beestjes lekker op kunnen knabbelen
zaagsel mag toch niet bij cavia's?
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 18:00
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
MTpower schreef op 17-10-2005 @ 18:52 :
zaagsel mag toch niet bij cavia's?
Hoezo?

Het enige wat ik erover kan vinden is het volgende:

Het zaagsel heeft als nadeel dat het, zeker als het aan de fijne kant is, zich bij de beertje kan ophopen onder de voorhuid van de penis en daar een ontsteking kan veroorzaken.Bron.
Oud 17-10-2005, 18:06
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 17-10-2005 @ 19:00 :
Hoezo?

Het zaagsel heeft als nadeel dat het, zeker als het aan de fijne kant is, zich bij de beertje kan ophopen onder de voorhuid van de penis en daar een ontsteking kan veroorzaken.Bron.
Ik dacht dat ooit eens gehoord te hebben, dat het niet goed voor ze zou zijn omdat hun huid uitdroogd ofzo... het was iig iets met uitdrogen
Met citaat reageren
Oud 17-10-2005, 18:35
Verwijderd
Mijn ratjes hebben ook kranten in hun hok. Voor zover ik weet is de inkt waar ze nu mee drukken niet giftig. Het zekere voor het onzekere nemen natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 11:57
11568
11568 is offline
Alleen zwart wit inkt is niet schadelijk. En geen glossy tijdschriften erin leggen oid
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 13:02
ganralph
ganralph is offline
of je gaat naar de Xenos en je neemt daar een stapel van dat vloeipapier mee (ligt gratis en voor niets op de inpaktafel om breekbare spullen in te pakken)
is wat minder urinebestendig dan kranten (je hebt een dikker pak nodig), maar het werkt verder prima. (en onze hamster bouwt er ook net zo graag een nestje mee)
Oud 18-10-2005, 21:05
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 17-10-2005 @ 19:00 :
Hoezo?

Hmm, dat klint niet echt goed Ik ken zoveel mensen die zaagsel gebruiken in hun cavia- of konijnenhok. Ik blijf erop letten, hij is de enige die er van eet...
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 12:20
Minami
Minami is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 18-10-2005 @ 22:05 :
Hmm, dat klint niet echt goed Ik ken zoveel mensen die zaagsel gebruiken in hun cavia- of konijnenhok. Ik blijf erop letten, hij is de enige die er van eet...
Volgens mij kan het geen kwaad, het komt er gewoon weer uit. Mijn cavia`s doen het af en toe ook, maar het verschilt vaak. Misschien kan je ze zo`n houten-stok-knabbel-geval geven uit de dierenzaak? Of knabbel-bollen, dat ie iets anders heeft om mee te knabbelen, of tegen verveling?
Succes
Oud 22-10-2005, 10:35
Verwijderd
Over die kranten: ik doe dat ook altijd onder de bodem van mij hamsterhok. Maar ook toen ik nog een konijn en cavia had gingen er altijd kranten onder. Volgens mij eten ze ze niet op hoor (of ze moeten erge honger hebben ). Mijn moeder zei wel altijd dat we op moesten passen met gekleurde inkt. Dus alleen maar zwart wit kranten doe ik er zoveel mogelijk onder.

Wat zaagsel betreft: ik weet dat het bij ratten wel slecht is omdat zaagsel erg stoffig is, en ratten het daar benauwd van kunnen krijgen.
Van hamsters weet ik dat het niks uitmaakt, en volgens mij van cavia's ook niet .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten