Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-03-2005, 17:37
bench140
bench140 is offline
hallo,

Het gaat dus over de kledingwinkel van mijn moeder die naast een slagerij zit. De slagere rookt zelf z'n vlees en heeft een afvoerpijp op het dak staan van een halve meter. Als de wind even verkeerd staat ruik je rook in de winkel en in de passage waar de winkels zijn. Niet alleen mijn moeder ruikt dit, want er komen regelmatig mensen vragen waar de brandlucht vandaan komt.
En nu de vraag: Is er een of andere wet waardoor hij zijn afvoerpijp langer moet maken zodat de lucht niet meer te ruiken is in de passage en de winkel van mijn moeder?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-03-2005, 17:38
bench140
bench140 is offline
En het melden bij de slager heeft ook geen zin, want volgens hem kan hij er niks aan doen, want hij moet toch ook zijn vlees kunnen roken.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 18:18
Verwijderd
Er is wel een algemene bepaling in het burgerlijk wetboek die stelt dat je elkaar (als eigenaars van aangrenzende erven) niet mag hinderen, maar dat gedrag zal wel moeten zijn aan te merken als een zgn. onrechtmatige daad.

Dat staat om precies te zijn in artikel 37 van Boek 5 van ons burgerlijk wetboek:

'De eigenaar van een erf mag niet in een mate of op een wijze die volgens artikel 162 van Boek 6 onrechtmatig is, aan eigenaars van andere erven hinder toebrengen zoals door het verspreiden van rumoer, trillingen, stank, rook of gassen, door het onthouden van licht of lucht of door het ontnemen van steun.'

Ik zou dus maar eens beginnen met hem een brief te sturen dat hij je op onrechtmatige wijze hindert en dat je hem sommeert dat te staken, dan kun je eventueel later wel 'echte' actie ondernemen (een kort geding voor de voorzieningenrechter is daar de aangewezen methode voor).
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 11:23
Sasz
Sasz is offline
De hinderniswet! en hij moet zich natuurlijk aan de milieu eisen houden.
Zijn afvoerpijp moet verhoogd worden, sowieso, die is nu veel te laag. Daarnaast moet hij de filters die in het systeem zitten regelmatig vervangen/schoonmaken.
Je kunt deze klacht ook bij de gemeente indienen, zij kunnen het wettelijk makkelijker afdwingen dat hij er wat aan doet.
Maar er bestaan dus wel degelijk wetten daarvoor!
Succes!
Oud 01-04-2005, 12:34
Verwijderd
Hinderniswet? Die bestaat niet eens lieve schat
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 12:55
Grimmetje
Grimmetje is offline
Hehe Daarin staat vast zoiets als welke hindernissen je niet mag nemen tijdens...uuuhhh... Het is natuurlijk van dwingend recht, dus ja, als je het dan toch doet...dan ben je flink de sjaak.

Oud 01-04-2005, 13:06
Verwijderd
Er was wel zoiets als de Hinderwet, maar veel bepalingen die op dergelijke hinder zagen zijn nu verspreid over verschillende wetten en besluiten, bijvoorbeeld de Wet milieubeheer, de Wet ruimtelijke ordening, het Besluit verontreiniging oppervlaktewateren en dergelijke, en zoals ik zei ook enkele bepalingen in het privaatrecht.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 13:09
Grimmetje
Grimmetje is offline
ja, ik weet ook wel dat er iets was als de Hinderwet, en dat ze natuurlijk daar op doelt. Ik moest gewoon lachen omdat ze het nou heeft over hindernissen ofzo zoals een of ander parcours dat je moet afleggen bij de landmacht etc.
Oud 01-04-2005, 14:00
Verwijderd
Hier zit ergens een koffiebrand-zaakje, waar dus koffie gebrand wordt. Die rookafvoerpijp moet daar echt wel hoger dan een halve meter zijn, en volgens mij was dat een standaard afspraak, de hoogte van de afvoerpijp dus. De koffiebrandlucht is wel nog te ruiken, maar niet meer zo bedwelmend als voorheen. Ik denk dat die twee zaken wel vergelijkbaar zijn
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 15:07
Verwijderd
Het zal altijd aankomen op een afweging van de wederzijdse belangen, natuurlijk. Er zijn geen écht algemene regels, in die zin dat een pijp áltijd minstens x meter hoog moet zijn zonder afwijkingsmogelijkheden. Dat zal afhangen van de aard van de hinder, de bezwaarlijkheid van verhoging van de pijp, de kosten daarvan, et cetera. En verder heb je als bewoner van een erf in de stad sowieso te accepteren dat je een zekere mate van hinder ondervindt van medebewoners van erf, stad en straat. Je kunt je in de huidige samenleving nou eenmaal niet tegen álle overlast verzetten.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 15:32
Verwijderd
Een brandlucht is toch vrij ernstig. Koop je net nieuwe kleding en dan stinkt het naar de rook... dat verwacht je niet, ik zou zelfs twijfelen of de kleding wel nieuw&ongedragen is
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 17:02
Sasz
Sasz is offline
Citaat:
nare man schreef op 01-04-2005 @ 14:06 :
Er was wel zoiets als de Hinderwet, maar veel bepalingen die op dergelijke hinder zagen zijn nu verspreid over verschillende wetten en besluiten, bijvoorbeeld de Wet milieubeheer, de Wet ruimtelijke ordening, het Besluit verontreiniging oppervlaktewateren en dergelijke, en zoals ik zei ook enkele bepalingen in het privaatrecht.
sorry
die bedoel ik, van besluit detailhandel 16.1
Oud 01-04-2005, 18:17
Verwijderd
Juh, maar of déze afvoerpijp in concreto wel of niet in strijd met bepaalde regels daar staat kunnen we niet echt beoordelen, dan hebben we echt meer gegevens nodig toch
Met citaat reageren
Oud 01-04-2005, 22:53
Verwijderd
Laat die man z'n pijp ietwat verhogen en een goede uitblaaskap aanschaffen die de uit te blazen lucht hoog "wegwerpt",.

http://www.robair.nl/venturie.html

Zoiets bijvoorbeeld. Zulke verkopen wij op de zaak ook wel eens voor dit soort toepassingen en zijn in alle denkbare diameters leverbaar.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten