Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-04-2005, 15:50
Belgarath
Belgarath is offline
Welke positie neemt Jezus in in de islam? (al dan niet belagrijk) profeet, historisch figuur, etc?
Oud 08-04-2005, 16:21
Lelle_*
Lelle_* is offline
Gewoon een profeet. Volgens mij de laatste voor Mohammed.
Hij speelt niet echt een hele grote rol, maar is ook weer niet onbelangrijk. Maar ik weet er niet zoveel van..
Oud 08-04-2005, 16:30
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Als ik het goed heb wordt Jezus in de Islam ook de messias genoemd. Wat ik me nou altijd afvraag is dan waarom ze hem zo noemen, aangezien ze het volgens mij als niets anders dan als een holle titel gebruiken.
Oud 09-04-2005, 00:42
Love & Peace
Love & Peace is offline
Volgens de Islam is Jezus een Machtig Profeet van God. Islam leert dat er duizenden Profeten geweest die allemaal hetzelfde geloof brachten, voor de noden van hun specifieke gemeenschap. Zo waren er bijvoorbeeld de profeten Abraham, Mozes, David en Jezus. Daarna kwam er volgens de Islam nog één en meteen de laatste Profeet, met name de Profeet Mohammed. Met hem werden de openbaringen van God (in het arabisch: Allah) aan de hele mensheid voltooid. Volgens de meeste Muslims kunnen nu geen Profeten meer komen.

Eén van de geloofsartikelen van de Islam, is het geloof in alle Profeten van God, zonder onderscheid, en in de aan hen geopenbaarde Heilige Boeken. Dit betekent dat iemand die niet in het Profeetschap van Jezus gelooft, dus ook geen Muslim kan zijn.

Volgens de Islam is het echter onmogelijk dat een mens God kan zijn. Dat gaat in tegen het eerste gebod dat er geen god is dan God.

Net als de Christenen, geloven Muslims in de maagdelijke verwekking van Jezus. Beiden delen ook het geloof dat Jezus levend in de hemel is en van daar zal weerkeren.Volgens Muslims is Jezus echter niet gekruisigd en is hij dus ook niet drie dagen dood geweest. Muslims geloven dat God ervoor gezorgd heeft dat iemand die op Jezus leek, gekruisigd werd. Later is Jezus levend ten hemel opgenomen.

Zoals uit volgende voorbeelden blijkt, worden Jezus (arabisch: Isa) en zijn Moeder Maria (arabisch: Maryam) in de Koran vele malen eervol vermeld. Een hoofdstuk van de Koran draagt zelfs als titel de naam 'Maryam'. En sommige Muslims aanzien ook Maria als een Profeet.

rest van het artikel

btw, had je dit zelf niet uit kunnen googlen?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 12:57
Verwijderd
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 08-04-2005 @ 17:30 :
Als ik het goed heb wordt Jezus in de Islam ook de messias genoemd. Wat ik me nou altijd afvraag is dan waarom ze hem zo noemen, aangezien ze het volgens mij als niets anders dan als een holle titel gebruiken.
Jezus is de messias voor de Islam en ook voor de Christenen. Hij zal terugkeren als het einde der tijden daar is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten