Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-03-2005, 07:46
firelizzard
firelizzard is offline
Oftewel in normaal Nederlands een floppy of hard disk ( ). Kan iemand mij uitleggen hoe de opslag in z'n werk gaat op een ferromagnetisch opslagmedium? Ik heb echt geen idee en ik kan het niet vinden....

Alvast bedankt

F.
Oud 29-03-2005, 09:11
Verwijderd
Hoe precies een HD werkt en hoe de koppen over de platters bewegen etcetera is een lang verhaal. Voor algemene info over harde schijven ansich zie link hieronder

wikipedia is je vriend:
http://en.wikipedia.org/wiki/Harddisk
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 08:21
firelizzard
firelizzard is offline
En waar staat het lange verhaal Want dat zoek ik eigenlijk

F.
Oud 30-03-2005, 09:42
Verwijderd
www.howstuffworks.com
Met citaat reageren
Oud 30-03-2005, 10:50
firelizzard
firelizzard is offline
Ik durf het haast niet te zeggen.....maarûh ook dat is het algemene verhaal......Ik wil graag weten hoe ik met behulp van magnetisme digitale informatie op kan slaan Toch bedankt voor de moeite, maar ook deze site had ik al gehad

F.
Oud 30-03-2005, 17:32
Verwijderd
nee dat is het niet.

Het is heel simpel. De schijven draaien ongelofelijk snel rond. De koppen staan bijna op de harde schijf, maar worden door middel van een klein luchtbelletje erboven gehouden.
Een harde schijf is verdeeld in cylinders, sporen etcetera. Een cylinder is een "ausschnit" van boven naar beneden over alle platters.
Als er nu iets opgeslagen moet worden, dan staat de kop een hele korte tijd stil en verandert de magnetische lading van dat stukje platter.

Dat wordt precies uitgelegd op howstuffworks.....
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 08:35
firelizzard
firelizzard is offline
Ja OK dat begrijp ik en dat heb ik ook gelezen......Maar magnetisme verdwijnt toch op den duur? Data blijft jaren op een schijf staan......Ferromagnetisme heb ik opgezocht en dat is:

Ferromagnetische materialen bestaan uit microscopisch kleine gebieden, die op hun beurt weer uit een paar miljard gemagnetiseerde atomen bestaan. Deze gebieden met atomen heten domeinen of Weiss – gebieden. Als de gebieden niet gepolari-seerd zijn, compenseren de gebieden de magnetische werking van elkaar. Het materiaal lijkt nu dus niet magnetisch. Als de gebieden in een magnetisch veld worden geplaatst, richten bijna alle gebieden zich naar het externe veld en zal het materiaal magnetisch worden.

Als zo'n domein magnetisch wordt, wordt dan het naastgelegen domein ook niet magnetisch?

F.
Oud 31-03-2005, 10:18
Verwijderd
Citaat:
firelizzard schreef op 31-03-2005 @ 09:35 :
Als zo'n domein magnetisch wordt, wordt dan het naastgelegen domein ook niet magnetisch?

F.
Nee, daarvoor liggen ze te ver uit elkaar.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2005, 11:39
firelizzard
firelizzard is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-03-2005 @ 11:18 :
Nee, daarvoor liggen ze te ver uit elkaar.
Goh dat klinkt wel redelijk logisch eigenlijk Ik denk dat ik er zo wel ben.....Bedankt iedereen voor de moeite . Ik weet genoeg.

F.
Oud 31-03-2005, 20:50
phoxetis
phoxetis is offline
tegenwoordig gebruikt de Deskstar zelfs glasplaten, heb ik begrepen.

Ferro is trouwens toch gewoon ijzeroxide?
Wordt bij videoband vaak gebruikt voor lowband opslag, lage dichtheid opslag dus.
Reageren

Regels voor berichten