Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Maar nu mijn vraag: Ik heb oprecht gezocht/ben nog steeds zoekende naar de waarheid. Maar ben bij een andere godsdienst aan beland. Waarom zou ik moeten kiezen voor het Christendom? Trouwens wel mooi dat je alles op een rijtje hebt. Maar 1 ding klopt volgens mij niet. De Christelijke leer verbiedt het jezelf laten gevoelen van lusten niet. (behalve bij seks) |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Dat geloof ik ook. Maar hoe verklaar jij dat een door god gezonden boek vol met dogma's zit ? Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Door het zoeken naar hoe een religie eruit zou moeten zien, zul je veel dingen van je uitendelijke geloof ook veel beter begrijpen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar weet dat die quto letterlijk is. Dat er met die quote geen ruimte is voor andere religies naast het christendom. Zoals religies die het hebben over 'Verlichting' en meer van dat soort dingen. Ik geloof dat de enige 'Verlichting' komt wanneer je gelooft dat Jezus Christus de Zoon van God is. Want dan komt de Heilige Geest in je hart wonen en worden je geestelijke ogen geopend. Dus die quote die je gebruikt gaan niet gepaard met de andere dingen die je zegt. In het christendom is trouwens ook de geest, de ziel en het lichaam. Ik heb echter geleerd dat de ziel je gedachten, gevoelens en je wil zijn. |
![]() |
|
![]() |
jezus wenste niet om het boegbeeld van het Christendom te worden, hij wou slechts mensen onderwijzen over de wegen van God en dat iedereen zal worden beoordeeld voor zijn daden enz.
Juist doordat mensen de juiste inzicht hebben verkregen, verkrijgen we de ultieme Waarheid. -God-... maar er zijn vele wegen. "Er zijn vele wegen naar Rome " of.. "Er zijn vele wegen naar de top van de berg, maar op de top zien we allemaal dezelfde maan "... Ga eens verder dan de Bijbel, en vertrouw op de lessen van Jezus en andere wijze voorbeelden (Zoals Gandhi, Boeddha enz.) tenzij jij denkt dat mensen die vredig en altruistisch leven, maar andere levenswijze hebben dan jij, meteen duivels leven leiden???... KMBA |
![]() |
|
Over de menselijke pilaren:
Je geeft aan dat het een drie eenheid is die gescheiden op elkaar een inwerking hebben. Vandaag de dag is bekend dat emoties lichamelijk zijn van oorsprong. Daarbij komt dat ik absoluut niet geloof in een "vertegenwoordiger" van mij. Dit is een contradictio in terminis, aangezien ik geen vertegenwoordiger van mezelf nodig heb. Waarheid is subjectief. Het is onmogelijk te spreken over "de" waarheid, aangezien je je waarheid altijd beredeneert vanuit jouw historische context, cultuur, opvoeding en genen. De mens zit absoluut niet vast aan natuurwetten. Eerder zijn het de natuurwetten die de mens de vrijheid geven te handelen op de manier waarop hij/zij kán handelen (Friedrich Nietzsche; Voorbij Goed en Kwaad). De natuurwetten als ketenen te zien is de zaak omdraaien. Ik vraag me af waar jouw definitie van zinvol en zinloos vandaan komt. Wat ik zinvol vind is absoluut niet hetzelfde als wat jij zinvol vindt of wat een atheïst in New Delhi zinvol vindt. Dit is precies het probleem met religies, ze willen bepalen wat ik zinvol en zinloos moet vinden. Sorry, maar daar bedank ik voor. Waarom dient pijn verlicht te worden? Pijn is ontzettend nuttig, pijn is nodig. Zonder pijn heeft de mens geen ervaring van zich goed voelen, aangezien er op deze wereld nu eenmaal sprake is van dualiteit. Pas als je net zoveel waarde hecht aan pijn als aan liefde ben je werkelijk in staat verlicht te worden. Als je je alleen richt op één aspect van de dualiteit, zul je je waarheid nooit omvatten. Zoals je al zegt: :"Iemand die nooit in drijfzand heeft gezeten zal ook nooit weten hoe het is om uit drijfzand te komen." Oja over macht; degene waarover macht wordt uitgeoefend hebben dat nodig, mensen willen bestuurd worden. Iedereen zit in een groot intersubjectief web van machtsrelaties, macht werkt NIET één kant uit, macht is gegeven en gekregen (Foucault; tekst weet ik niet meer). Hier kan ik nog een half uur over doortypen maar op het moment is dat voor mij niet zinvol. Ieder mens heeft zijn eigen autonomie. Of er een god/allah/jhwh bestaat... de mens leeft nu eenmaal tussen anderen en per definitie niet bij een transcendente god.
Laatst gewijzigd op 11-06-2005 om 22:54. |
![]() |
||
![]() |
Dus jij wilt Lijden? neen, de Waarheid is gelijk voor allen, alleen het heeft verschillende gedaantes en het is niet mogelijk om het te vertalen, daarom zijn er zoveel religies..
Citaat:
Het is ook niet nodig om te kunnen vliegen of eeuwig leven te hebben. Maar juist door deze wetten [om te eten moet je overleven, je moet je soort laten voortleven en daarom hebben zoveel mensen zin in seks enz. Hierdoor zitten we vast of lopen we vast. Je moet je hiervan losmaken, nou is het niet de bedoeling dat je een zombie wordt, je bevrijdt jezelf gewoon van negatieve emoties/dingen en zo creeer je meer ruimte voor het positieve... Die vertegenwoordig ben jij dus ![]() KMBA |
![]() |
||
Citaat:
Jij, beste KMBA, bestaat bij gratie van de natuurwetten! Inderdaad, de oude engelse empirici zagen de natuur als iets transcendents en losstaands van de mens, vandaag de dag echter hang ik de stroming aan die zegt dat de mens zijn dingen kan doen bij dóór de natuurwetten. Zonder natuurwetten bestaat er geen mogelijkheid, geen enkele, ook niet de mogelijkheid tot nadenken. Verder is het "quite impossible" om je los te maken van de natuurwetten, tenzij je bepaalde kwantumfysische theoriën aanhangt en daar ook werkelijk in gelooft (zoals de verklaring van het lopen over water van Mozes(aangenomen dat Mozes bestaan heeft)). Zou je me misschien het verband tussen de natuurwetten en het vastlopen van jezelf willen uitleggen en de daaraan impliciete noodzaak om je los te maken van bijvoorbeeld de drang naar seks, die (vergeef me) God ons gegeven heeft?
|
![]() |
Kijk, je hebt wel gelijk, de wetten zorgen ook voor plezier. Seks is natuurlijk lekker
![]() ![]() ![]() Maar verreweg de meeste wetten houden mensen tegen, onze fantasie is onbeperkt, dat is een wereld zonder grenzen, dit lijkt misschien niet mogelijk, maar ieder levend wezen kent al vanaf zijn geboorte 'lijden', het 'lijden' dat alles eens zal vergaan. Dus we weten vanaf het begin al, wat lijden is. Dus we kunnen er alleen maar verlost van worden. Op zich is eten niet verkeerd, je moet toch leven en het kan best lekker zijn, niks mis mee. Maar het legt natuurlijk wel een beperking. Je moet het verlangen stillen, en sommigen laten hiervoor gauw alle fatsoen enz. vallen ![]() Ook schijnt het, dat wanneer we een verkeerde opvoeding hebben gehad enzo, dat we dan ook eerder crimineel zijn enz. Maar beste mensen, we hebben 1 heel belangrijk ding meegekregen.. Vrije wil! Juist door Vrije wil, kun je beslissen om bijv. de weg van Jezus/Boeddha te volgen [en je Karma te verbeteren].. of uit te stappen uit de wereld van geweld [bijv. een dief die zijn fouten inziet en zichzelf wil verbeteren] Dit is de kracht van ieder levend wezen, maar het kan goed en kwaadschikt worden gebruikt, dat is ook vrije wil. Om vrije wil goed te kunnen gebruiken, moeten we bewust worden van al onze mogelijkheden, en waar we vandaan komen enz. en wat onze taak is enz. en daarom moeten we eerst Verlicht worden. "De deuren van het leven zijn voor ons opengelaten, maar we moeten er zelf door heen lopen" KMBA |
![]() |
|||||
Citaat:
Ik snap wel wat je bedoelt, het losmaken zoals dat ook in sommige boeddhistische tradities bedoeld wordt. Het gaat er meer om de gehechtheid aan materiële zaken. Mijn voorkeur ligt echter toch bij het ervaren van zoveel mogelijk wat het leven inhoudt, maar dat is gewoon een andere visie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
ik denk niet dat je speciaal voor 1 geloof moet gaan.. ik denk dat je kan geloven wat je zelf wil.. ik ben zelf christen. en ik geloof in jezus.. ik geloof niet zozeer in wat de bijbel allemaal zegt.. maar ik weet wel dat er altijd iets/iemand is waar ik terecht kan met problemen.. al is het simpel weg alleen maar om mijn hart te luchten. ik vind het toch een fijn id om te weten dat er altijd iemand luistert.
|
![]() |
||
Citaat:
b- verouderd, tegenwoordig kloppen zaken niet meer c- mensen interpreteren d- de boodschap veroorzaakt een groepscultuur van conservatisme dat veranderingen in de leer, zelfs tegen beter weten in, tegen zal houden.
|
Interresant,
Mischien hebben jullie ooit gehoord van de olifant? Er staan een aantal blinde mannen rondom een olifant De een voelt de flexibele slurf, de andere de stevige poot Ieder gelooft dat wat alleen hij voelt klopt Totdat ze hun ogen openen ( misschien doodgaan?), en de hele olifant ( de waarheid?) zien
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
ik weet het niet meer Barb4 | 7 | 30-12-2007 19:34 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhaal zonder titel (commentaar?) LadyLike87 | 4 | 09-08-2006 00:03 | |
Verhalen & Gedichten |
elvenverhalen - het verhaal van het gevecht om de aarde Dattitude | 8 | 24-05-2005 09:39 | |
Verhalen & Gedichten |
verhaal over een 22 jarig meisje Kira | 41 | 13-11-2003 13:50 | |
Psychologie |
ik weet het niet meer...kan iemand helpen? NoLimitz | 3 | 11-09-2002 13:00 | |
ARTistiek |
Verhaal - Joey en ik U-NiQ | 7 | 30-08-2001 17:58 |