Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik snapte de ironie wel hoor ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Zoiets bestaat reeds , althans in Vlaanderen (België) en vast ook in onze andere deelstaten.
De burger (iedere burger!) kan een verzoekschrift indienen bij het Vlaams Parlement. Slechts 1 handtekening volstaat! Het parlement (via de bevoegde parlementaire commissie) is verplicht dit verzoek binnen de 6 maanden te behandelen. info: http://www.vlaamsparlement.be/vpWeb/...handeling.html Grondwet Artikel 28 Ieder heeft het recht verzoekschriften, door een of meer personen ondertekend, bij de openbare overheden in te dienen. Alleen de gestelde overheden hebben het recht verzoekschriften in gemeenschappelijke naam in te dienen. Bijzonder decreet van 6 juli 2001 houdende regeling van het recht om verzoekschriften bij het Vlaams Parlement in te dienen Artikel 1. Dit bijzonder decreet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 118, § 2, van de Grondwet. Artikel 2. Ieder heeft het recht verzoekschriften, door één of meer personen ondertekend, schriftelijk bij het Vlaams Parlement in te dienen. Zij mogen niet in persoon of door een afvaardiging van personen worden overhandigd. Artikel 3. Het Vlaams Parlement kan de ingediende verzoekschriften naar de Vlaamse Regering verwijzen met het verzoek omtrent de inhoud ervan uitleg te verstrekken binnen de door het Vlaams Parlement bepaalde termijn. Indien het niet mogelijk is om binnen die termijn de gevraagde uitleg te verstrekken, stelt de Vlaamse Regering het Vlaams Parlement hiervan schriftelijk, door een met redenen omkleed bericht, in kennis. Artikel 4. De verzoeker of, indien het verzoekschrift door meer personen ondertekend is, de eerste ondertekenaar van het verzoekschrift, heeft recht op een gemotiveerd antwoord binnen zes maanden na indiening van het verzoekschrift. De termijn, bedoeld in het eerste lid, kan eenmalig met drie maanden verlengd worden wanneer de motivering hiervoor schriftelijk aan de verzoeker of de eerste ondertekenaar meegedeeld wordt. Artikel 5. Het decreet bepaalt de nadere voorwaarden waaronder dit recht wordt uitgeoefend en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld. Artikel 6. Het bijzonder decreet van 14 juli 1998 tot wijziging van artikel 41 van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen wordt opgeheven. => Dus zou het toch ook in NL moeten kunnen.. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Waarom dan nog eens zelf 'wetgevende macht' spelen?! Je spreekt jezelf tegen. Ik moet trouwens nog het eerste parlementslid/minister tegenkomen die niet bereid is te luisteren naar de ideeën, opmerkingen van "zijn" burger. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik had het anders moeten zeggen "Ik moet trouwens nog het eerste parlementslid/minister tegenkomen die niet bereid is te luisteren naar mijn ideeën, opmerkingen.." Dat komt omdat ik zelf heel actief ben in politics (en vooral jongerenpolitiek)... dus ja, zal wel nverschil zijn en uiteraard hangt ook veel af van wat voor soort mensen je mee moet werken. Bij onze strekking, de rode ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ja,we hebben deze mensen gekozen, ze vertegenwoordigen ons, maar wil dat zeggen dat ze dan niet meer naar het volk moeten luisteren als die ook met ideeën komt? beetje kromme volksvertegenwoordiger ben je dan..
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Je geeft twee boodschappen. én parlementaire burgerdemocratie én dat i-d-i ![]() Het is de taak van de volksvertegenwoordiger om te luisteren naar wat men noemt 'de basis', naar de mensen, naar hun problemen en hun verzuchtingen. Politici doen hier vaak aan dienstbetoon. Ik heb de indruk dat er - alvast in mijn land - geen problemen mee zijn. INTEGENDEEL; onze Senaatsvoorzitser Linzin liet haar hart zelfs zo hard spreken dat ze een brief schreef naar een rechter (de rechter die de beslissing over het hoederecht moest nemen van een vrouw die in dezelfde gemeente woont als de Senaatsvoorziter. Bovendien is de senaatsvoorzitster ook in die gemeente burgemeester en is de vrouw met haar probleem tot bij Linzin gekomen). Uiteraard is zoiets onaanvaardbaar. Je moet de scheiding der machten respecteren (wetgevende/rechterlijke en uitvoerende maccht). Zij is senaatsvoorzitster, zij moest dat weten. Maar ze deed het met goede bedoelingen, toch kan zo iemand geen rechter beïnvloeden met een persoonlijk geschreven brief waarin de senaatsvoorziter vraagt de zaak in kwestie grondig te (her)bekijken voor dat men tot een definitief besluit komt. Er zijn nog zo'n verhalen. De minister van Landsverdediging liet legerheli's aanrukken voor de scouts van zijn plaatselijke dorp. (Toevallig dezelfde politieke partij als mw. Linzin ![]() Kortom: het systeem van parlementaire democratie deugd zeker! |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien heb ik steeds duidelijk gezegd dat het om een Belgisch praktijkvoorbeeld ging. Er valt mij bijgevolg niets te verwijten. Bovendien, wou je nog waardevolle discussies aangaan hier zonder de Belgen? ![]() Maar goed, de situatie in NL kan niet anders dan anders zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Veel van de initiatief-wetsvoorstellen van volksvertegenwoordigers zijn al om te huilen zo slecht. Een wet maken is nog zo makkelijk niet, het vergt veel kennis van zaken van de materie.
Als een burger met verstand van zaken, maar zonder politieke aspiraties en dus niet gecorrumpeerd door het politiek gelobby waarbinnen hij moet opereren een initiatief-wetsvoorstel zou indienen wat niet aan alle kanten rammelt, zou dat niet eens zo'n gek idee zijn. we zullen dan wel voor lief moeten nemen dat er heel wat kaf tussen het koren zal zitten, van de meest stomme gladiolen en de meest irritante querulanten, maar dat moet je er maar voor over hebben. Misschien dat het de volksvertegenwoordigers zal aansporen zelf eens beter na te denken over de wetsvoorstellen die zij het levenslicht laat aanschouwen. Ik noem als voorbeeld de blamages van Eerdmans. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Bommen ontploft in Amsterdamse ArenA Pikey | 97 | 30-04-2005 19:56 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
[Prinsjesdag] De Troonrede Anne | 51 | 18-09-2003 12:56 |