Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2005, 11:16
Verwijderd
Hoi,
Ik vroeg me iets af.
Stel je koopt iets op internet, maar het gaat mis en de verkoper weigert jou je geld terug te geven of reageert helemaal niet meer oid.
Mag je dan door middel van een illegale incasso (dus zonder handtekening) je geld terug innen?
Het zal wel niet mogen, maar ik denk niet dat de verkoper veel kan beginnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2005, 11:28
Martin
Martin is offline
Automatische incasso's zijn te storneren, eenmalige machtigingen (zoals op internet) zijn NIET te storneren tenzij je aannemelijk maakt dat jij geen opdracht hebt gegeven voor de incasso. Maar aangezien je iets bestelt met een machtiging en akkoord gaat met de leveringsvoorwaarden/betalingsvoorwaarden heb je al geen poot om op te staan...

Trouwens, wat bedoel jij met een illegale incasso? Jij kan echt NIET zomaar geld gaan incasseren van iemand anders zijn rekening...
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 11:43
Verwijderd
Citaat:
Martin schreef op 16-04-2005 @ 12:28 :
Automatische incasso's zijn te storneren, eenmalige machtigingen (zoals op internet) zijn NIET te storneren tenzij je aannemelijk maakt dat jij geen opdracht hebt gegeven voor de incasso. Maar aangezien je iets bestelt met een machtiging en akkoord gaat met de leveringsvoorwaarden/betalingsvoorwaarden heb je al geen poot om op te staan...

Trouwens, wat bedoel jij met een illegale incasso? Jij kan echt NIET zomaar geld gaan incasseren van iemand anders zijn rekening...
Ik heb het erover dat als iemand anders zich niet aan de leveringsvoorwaarde houdt, dan kan je toch het geld gewoon van diegenes rekening laten terugschrijven (niet legaal). Ik meende mij te herinneren dat dat mogelijk was.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 11:58
Verwijderd
Wat Martin zegt. Je begrijpt dat het onmogelijk is om dingen zomaar 'illegaal' van een andere rekening af te halen. Ik heb zelf ook bij ABN Amro gewerkt en daar kreeg ik regelmatig deze vraag. Iemand krijgt iets via een tweedehands-site en is niet tevreden, maar de verkoper wil geen geld teruggeven. Je kunt dan niet zomaar de bank een opdracht geven om het geld weer af te schrijven.

Alleen als jij een machtiging voor automatische incasso hebt afgegeven kan die stopgezet worden en kan - geloof ik - in elk geval de laatste van de afgeschreven sommen teruggestort worden. Maar bij een eenmalige incasso (jij machtigt de verkoper het geld af te schrijven) of nog sterker bij een kasstorting of overschrijving (jij schrijft het geld actief op zijn rekening bij) begrijp je dat er natuurlijk niet zoiets bestaat als een altijd aanwezige mogelijkheid om het er weer af te halen. Het zou een mooie boel zijn
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 12:04
Martin
Martin is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-04-2005 @ 12:58 :
Wat Martin zegt. Je begrijpt dat het onmogelijk is om dingen zomaar 'illegaal' van een andere rekening af te halen. Ik heb zelf ook bij ABN Amro gewerkt en daar kreeg ik regelmatig deze vraag. Iemand krijgt iets via een tweedehands-site en is niet tevreden, maar de verkoper wil geen geld teruggeven. Je kunt dan niet zomaar de bank een opdracht geven om het geld weer af te schrijven.
Herkende deze vraag ook, loop nu zelf stage bij ABN AMRO .

Citaat:
nare man schreef op 16-04-2005 @ 12:58 :
Alleen als jij een machtiging voor automatische incasso hebt afgegeven kan die stopgezet worden en kan - geloof ik - in elk geval de laatste van de afgeschreven sommen teruggestort worden.
Bijna goed, je kan elk bedrag dat automatisch geïncasseerd is storneren mits het aan de voorwaarden daarvoor voldoet. In principe is elke automatische incasso te storneren tot 30 dagen na de incassodatum. Stel dat er wekelijks iets geïncasseerd wordt, dan kan je dus zelfs 4 incasso's storneren. Dus niet alleen de laatste. Klein detailverschil (Loterij-incasso's zijn trouwens niet te storneren).
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 12:05
Martin
Martin is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 16-04-2005 @ 12:43 :
Ik heb het erover dat als iemand anders zich niet aan de leveringsvoorwaarde houdt, dan kan je toch het geld gewoon van diegenes rekening laten terugschrijven (niet legaal). Ik meende mij te herinneren dat dat mogelijk was.
Is niet mogelijk, tenzij je een incasso-contract hebt met een bank. Zitten trouwens nog een hele zooi voorwaarden aan voordat je zo'n contract krijgt. Maar dan ben je dus wel enorm illegaal bezig.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 12:17
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
En mocht je dan toch een incasso kunnen uitvoeren en de verkoper eist daarop z'n geld terug (immers, het is een eenzijdige incasso, geen incasso waarbij je geld terughaalt, volgens de regel), kun je daar van je bank een flinke boete voor krijgen.

Overigens, ik weet niet over hoeveel geld het gaat, maar als je ermee naar de politie stapt en je kunt zwart op wit aantonen dat je hem betaalde voor een product dat hij verkocht en hij heeft toegezegd het product naar jou te versturen, willen ze je nog wel eens helpen. Het is mij eens gelukt.
Oud 16-04-2005, 12:38
Verwijderd
De politie lijkt me daar nou niet bepaald de aangewezen instantie voor. Kijk, als iemand de boel echt besodemietert en de boel riekt echt naar bewuste oplichting, dan kun je wel naar de politie stappen. Maar als het gewoon gaat om een geschil over de leveringsvoorwaarden of over de zaak zelf (of wat voor civiel geschil dan ook) dan zie ik niet in waarom de politie je daarbij zou gaan helpen.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 13:29
Verwijderd
Ok, ik vroeg me alleen af of het kon hoor. Maar het is dus ook niet zo gemakkelijk om een illegale incasso te doen.
Trouwens als je iets via internet koopt, heb je toch ALTIJD die week bezinningstijd oid? Ook als je iets specifieks bestelt of dan niet?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 14:02
Verwijderd
Een 'illegale incasso' bestaat gewoon helemaal niet. Als jij niet een titel hebt om dat bedrag af te schrijven kan het gewoon niet.

Die afkoelperiode van een week bij overeenkomsten op afstand geldt alleen maar indien voldaan is aan twee voorwaarden: het moet 1) gaan om een zgn. consumentenkoop en 2) de overeenkomst moet zijn tot stand gekomen middels een door de verkoper opgezet systeem voor communicatie op afstand. Aan beide voorwaarden is hiet niet voldaan, zodat de hele afdeling over koop op afstand niet van toepassing is.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 14:02
Gimme more beer
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 16-04-2005 @ 14:29 :
Ok, ik vroeg me alleen af of het kon hoor. Maar het is dus ook niet zo gemakkelijk om een illegale incasso te doen.
Trouwens als je iets via internet koopt, heb je toch ALTIJD die week bezinningstijd oid? Ook als je iets specifieks bestelt of dan niet?
Ik vraag me af of dat hiervoor geldt.
Oud 16-04-2005, 14:03
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 16-04-2005 @ 13:38 :
De politie lijkt me daar nou niet bepaald de aangewezen instantie voor. Kijk, als iemand de boel echt besodemietert en de boel riekt echt naar bewuste oplichting, dan kun je wel naar de politie stappen. Maar als het gewoon gaat om een geschil over de leveringsvoorwaarden of over de zaak zelf (of wat voor civiel geschil dan ook) dan zie ik niet in waarom de politie je daarbij zou gaan helpen.
Het leek me hier om bewuste oplichting te gaan, nietwaar?
Oud 16-04-2005, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-04-2005 @ 15:03 :
Zo duidelijk is dat mij niet?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 14:09
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 16-04-2005 @ 15:03 :
Ach bewuste oplichting, het kan ook luiheid zijn
Maar iig dat je afspreekt het product binnen 3 dagen te hebben en een maand later heb je het nog niet. Zo bedoelde ik dat
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 14:51
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 16-04-2005 @ 15:04 :
Zo duidelijk is dat mij niet?
Jah, hij had het over "iemand" en niet over een bedrijf, dus ik nam aan dat het een marktplaats-koop was, zeg maar
Oud 16-04-2005, 15:22
Verwijderd
Als je via marktplaats of welke andere veiligsite iets koopt is sowieso nooit de afkoelperiode van de overeenkomst op afstand van toepassing. Noodzakelijk daarvoor is namelijk dat het communicatiesysteem waarmee de verkoper de koper bereikt, is opgezet door de verkoper (iets waar ik het overigens niet mee eens ben, maar de wet luidt nu eenmaal zo).

In een koop tussen een particulier geldt de afkoelperiode ook nooit, omdat het moet gaan om zgn. consumentenkoop: een koopovereenkomst terzake van de levering van een roerende zaak of de verstrekking van een dienst, tussen een verkoper die handelt in beroep of bedrijf en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten