Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2005, 13:16
Tovenaar
Tovenaar is offline
Ik ben bezig met een opdracht waarin ik een beeld wil schetsen van het Frankrijk rond 1900. Morgen bezoek ik een theaterstuk gebaseerd op Moulin Rouge, waarin het verhaal wordt verteld van de jonge schrijver Christian die naar Parijs gaat om deel te nemen aan de Boheemse revolutie. Maar ik wil me graag ook kunnen inlezen voor ik het stuk ga schrijven, dus ben ik op zoek naar literatuur of lectuur die verhalen over de Boheemse revolutie of, meer algemeen, het Frankrijk rond 1900 zoals dat door kunstenaars van deze stroming beleefd werd. (zij werden overigens bohemiens genoemd, artiesten die vooral de idealen liefde, schoonheid en vrijheid aanhingen) Dus: iemand die titels kent die gaan over dit onderwerp, gaarne in dit topic of even PM achterlaten. Alvast dank.
Oud 12-04-2005, 17:59
Verwijderd
Fin de siècle ofwa?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 18:12
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
Grimm schreef op 12-04-2005 @ 18:59 :
Fin de siècle ofwa?
Ja, inderdaad...de tijd waar bijvoorbeeld Marcel Proust in opgroeide. (het kan altijd makkelijker, je verhaal verwoorden, blijkt maar weer) Dit stuk spitst zich vooral toe op de bohemiens en de zogenoemde boheemse revolutie, kunstenaars waarvoor liefde en schoonheid zo belangrijk was. Maar omdat ik me goed wil inlezen, is een boek van Proust te makkelijk, daarin zie je namelijk wel zijn visie maar ik heb het liever vanaf een neutraal standpunt bekeken. Naar zulke boeken zoek ik.
Oud 12-04-2005, 18:20
Parrhasis
Parrhasis is offline
Je hebt een pm
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 18:34
Tovenaar
Tovenaar is offline
Citaat:
Parrhasis schreef op 12-04-2005 @ 19:20 :
Je hebt een pm
pm terug.