Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2005, 13:21
Tox
Tox is offline
Ik zoek eigenlijk recepten voor mensen die een tarwe allergie hebben. Maar dan ook geen suiker of zoetstoffen mogen. Misschien dat mensen een site ofzo weten. of zelf recepten hebben.
Oud 17-04-2005, 16:25
Verwijderd
voor avondeten bedoel je? Dat lijkt me geen enkel probleem, als je geen brood, pasta of quiche serveert zit er geen tarwe in en als je verse ingredienten gebruikt zit er geen suiker aan toegevoegd.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 17:30
Miracle
Miracle is offline
Nou maak je een foutje. Je hebt tarweintolerantie en glutenintolerantie. Het verschil is dat de eerste groep bijvoorbeeld wél spelt mag hebben. Spelt is een alternatief graan voor tarwe. Zo bestaan er speltbroden, speltkoekjes en speltmacaroni.
Er bestaan ook wel veel glutenvrije producten, maar dat smaakt heel anders en veel minder lekker, schijnt.

Ik weet niet echt recepten, maar ga eens naar een natuurwinkel (www.natuurwinkel.nl) en daar doe daar ideeën op! Op de site staan ook recepten, maar niet gesorteerd op bepaalde allergieën. Dat moet je dus ff zelf uitzoeken. Succes!
Oud 18-04-2005, 07:11
Verwijderd
Gewoon de gluten en suiker en zoetstoffen er uit laten. En/of vervangen door bv. glutenvrije producten (die over het algemeen btw best te eten zijn - alleen glutenvrij brood vind ik niet zo geweldig) en honing of iets anders wat het zoet maakt (ahornsiroop ofzo).

Er zijn ook hele goede kookboeken...ik heb het "Basiskookboek bij voedselallergie en -intolerantie", daar staan allerlei recepten in met vervangers erbij genoemd (kun je dus zelf kijken wat je moet vervangen om het gluten-/suiker-/zoetstofvrij te maken).

@Sarah: Zo als jij het brengt klinkt het heel simpel, het klopt alleen niet helemaal. In veel kant-en-klare dingen zit ook tarwe (of gluten). Als je idd alleen met verse ingrediënten kookt heb je ook dat probleem niet zo.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 09:32
TIEN
TIEN is offline
in gewone groenten zit volgens mij niet zoveel gluten, gaat eerder om soep, brood en sausjes/ jus.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2005, 15:23
Henkje
Henkje is offline
Je hebt van die maispasta's enzo (zijn geel en smakeloos, maar wel glutenvrij). Er zijn veel vervangers voor idd.

Ik ben een week met een vriend die ook allergisch is voor gluten op vakantie geweest, echt een ramp
Oud 18-04-2005, 20:16
Guenevery
Guenevery is offline
Mijn zusje heeft coeliakie, zo heet die glutenallergie, en daarom zijn wij ook geabonneerd op een blad over glutenvrij eten. Volgens mij kun je als je het beste wilt worden ingelicht over dat soort dieetvoedsel (helemaal omdat je nog meerdere eisen hebt) beter naar een drogisterij in de buurt gaan en gewoon eens rondkijken, misschien wat dingen vragen. Wij hebben in het dorp bijvoorbeeld de Kroon zitten, waar ze allerlei glutenvrije varianten hebben op 'normaal' voedsel. Echt je kunt het zo gek niet bedenken: van pizzabodems tot slakkenmacaronie zoals wij dat noemen
Oud 18-04-2005, 21:37
Verwijderd
Citaat:
TIEN schreef op 18-04-2005 @ 10:32 :
in gewone groenten zit volgens mij niet zoveel gluten, gaat eerder om soep, brood en sausjes/ jus.
In groenten zitten voor zo ver ik weet helemaal geen gluten...?

De drogisterijen hier in de buurt weten volgens mij niets van dieetvoedsel...natuurvoedingswinkels daarentegen vaak wel (en die hebben vaak ook veel, drogisterijen niet (hier dan iig)).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten