Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2005, 21:07
Angelos
Angelos is offline
Hallo, voor een vak van mijn opleiding moeten wij een project doen met als thema seksueel misbruik. Mijn vraag is of jullie een paar vragen willen beantwoorden. Je kan me mailen 0765294@student.hro.nl of pm'en, wat je wil.
Alvast heel erg bedankt!

1) Ken jij iemand met ervaringen van seksueel misbruik of heb je er zelf mee te maken gehad, zo ja wil je dan in het kort vertellen wat er gebeurd is?
2) Wat voor invloeden hebben die gebeurtenissen gehad op de persoon zelf en op de omgeving van het slachtoffer?
3) Had er iets gedaan kunnen worden om het te voorkomen?
4) Wat vind jij van seksueel misbruik en wat vind jij dat er met de daders moet gebeuren?
5) Vind jij dat er genoeg hulpverlening is voor mensen die seksueel zijn misbruikt?
6) Wat heb jij gedaan om het te (proberen) te verwerken?

(edit)

Laatst gewijzigd op 04-04-2005 om 20:13.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2005, 21:19
Spray rebel
Spray rebel is offline
Volgens mij klopt dit niet echt, ten eerste het staat in l & r dan zou ik toch eerder seksualiteit kiezen en ten tweede, mjat wee eigenlijk niet of het in beide fora`s wel es toegestaan..
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 21:21
Stefanie
Stefanie is offline
Volgens mij hoort het ook niet echt op seksualiteit, of heb ik dat mis?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 21:23
Spray rebel
Spray rebel is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 03-04-2005 @ 22:21 :
Volgens mij hoort het ook niet echt op seksualiteit, of heb ik dat mis?
mmm denk dat je niet ver mis zit , maar goed we zullen zien, over enkele minuten komt er een oppermachtig iemand aan en die zal hier zeker weer een uitspraak over doen
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 21:33
Angelos
Angelos is offline
Citaat:
Spray rebel schreef op 03-04-2005 @ 22:23 :
mmm denk dat je niet ver mis zit , maar goed we zullen zien, over enkele minuten komt er een oppermachtig iemand aan en die zal hier zeker weer een uitspraak over doen
Haha , ik wist ook niet echt waar ik het moest plaatsen, maja verplaats het maar naar waar het hoort dan. En verder heb ik al de nodige enquetes gezien dus ik denk wel dat dit mag
Met citaat reageren
Oud 03-04-2005, 21:57
Drez
Drez is offline
1) jouw
Oud 03-04-2005, 22:17
Metal
Metal is offline
psychologie lijkt mij.
Oud 04-04-2005, 00:53
Bo
Bo is offline
Ik zou je vragen anders formuleren, een meer opbouwende structuur aanbrengen met wat inleidende vragen. Je komt direct to the point, maar het is een gevoelig onderwerp.

Daarnaast krijg je waarschijnlijk meer reacties als je je niet aleen richt op mensen die daadwerkelijk zelf seksueel misbruikt zijn, maar ook op mensen die in hun omgeving een geval van seksueel misbruik kennen. Zij kunnen je bruikbare informatie verschaffen.

Het kan ook effectief zijn om het doel van je vragenlijst te benoemen; wat ga je met de gegevens doen. Succes.
Oud 04-04-2005, 06:24
Smobbo
Smobbo is offline
Citaat:
Angelos schreef op 03-04-2005 @ 22:07 :
Hallo, voor een vak van mijn opleiding moeten wij een project doen met als thema seksueel misbruik. Mijn vraag is of jullie een paar vragen willen beantwoorden. Je kan me mailen 0765294@student.hro.nl of pm'en, wat je wil.
Alvast heel erg bedankt!

1)Wat is jou ervaring met seksueel misbruik?
2)Wat was de invloed daarvan op jou en je omgeving?
3)Hoe denk je dat het is ontstaan?
4)Wat vind je zelf van seksueel misbruik?
5)Denk je dat er andere manieren waren om het te voorkomen?
6)Wat voor straf zou diegene volgens jou moeten krijgen?
7)Wat zijn de gevolgen geweest van het seksueel misbruik?
Als je het niet erg vindt beantwoord ik ze hier gelijk ff:

1) Geen.
2) nvt
3) nvt
4) Dit moet zeer zwaar bestraft worden, aangezien het trauma's voor het leven veroorzaakt.
5) nvt
6) Minimaal 10 jaar, bij verkrachting. Bij kans op herhaling levenslang TBS.
7) nvt

Mmm, ik ben volgens mij niet echt een geschikte kandidaat , achja je heb iig weer een paar antwoordjes erbij
Oud 04-04-2005, 07:52
Sasjeliefff
Sasjeliefff is offline
ik ben sexueel misbruikt op jonge leeftijd, vanaf ongeveer mn 10e tot mn 13e

ik kon mezelf niet meer zijn, ik leefde in een soort schijnwereldje zodat ik niet meer gekwetst zou worden, ik kon niet meer eerlijk zijn en daardoor vertelde ik alleen nog maar leugens, waardoor niemand me meer kon geloven.

ik was bang dat ik alleen nog maar gekwetst zou worden dus ging ik me anders gedragen, extreme dingen doen etc.

je kunt het niet echt voorkomen denk ik, als zoiets je overkomt dan kun je door angst meestal niets zeggen/doen. bij het slachtoffer valt iig niets te voorkomen.

therapie om erover te praten en om ervoor te zorgen dat het niet nog eens gebeurt.

andere kijk naar het mannelijke geslacht je bent je meer bewust van 'de slechte kanten' van het mannelijke geslacht en daardoor raak je sneller achterdochtig ed.
Oud 04-04-2005, 08:06
Verwijderd
*verhuist topic naar psych*
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 09:56
Californication
Californication is offline
Citaat:
Smobbo schreef op 04-04-2005 @ 07:24 :
6) Minimaal 10 jaar, bij verkrachting. Bij kans op herhaling levenslang TBS.
Ahum, de bedoeling van TBS is juist om je uiteindelijk weer terug in de maatschappij te krijgen...
Oud 04-04-2005, 10:00
Smobbo
Smobbo is offline
Citaat:
TQ schreef op 04-04-2005 @ 10:56 :
Ahum, de bedoeling van TBS is juist om je uiteindelijk weer terug in de maatschappij te krijgen...
Weet ik, maar aangezien we in Nederland hele korte gevangenis straffen hebben en het met tbs wel mogelijk is iemand langer vast te houden is dat een 'oplossing' (wel een slechte dat geef ik toe). Dit gebeurt op het moment ook al, met mensen waar ze de hoop opgegeven hebben, deze laten ze gewoon de rest van hun leven in een kliniek zitten.
Ik vind namelijk sexueel misbruik ernstig genoeg dat ik zo iemand niet meer in de maatschappij wil hebben.

(de makkelijkste oplossing is gewoon een mega lange gevangenisstraf, maar daar doen we in NL niet aan )
Oud 04-04-2005, 10:23
Snow White
Snow White is offline
Persoonlijk vind ik dat deze topics beter persoonlijk kunnen worden afgehandeld. Veel mensen die seksueel misbruikt zijn vinden het moeilijk om deze vragen :
a)te beantwoorden b) te lezen van anderen, gezien dat veel nare herrineringen op kan wekken (die ervaring heb ik namelijk zelf)

Seksueel misbruik slaat heel diep in op je gevoelsleven, zowel lichamelijk als geestelijk is het een klap die je maar moeilijk te boven komt. Wanneer iemand na het seksueel misbruik goed begeleid word is het helingsproces wel heftig, maar wel productief. In mijn geval heb ik 2 jaar gewacht het naar buiten te brengen en dit heeft ernstige gevolgen gehad voor mij als persoon en mijn omgeving. Details vind ik overbodig, dat gaat alleen de mensen wat aan die ik zeer goed vertrouw. Het is een groot trauma waar ik tot de dag van vandaag na bijna 6 jaar na datum niet goed over kan praten.

Nogmaals, dit onderwerp is zeer persoonlijk. Ik vind de vragen inderdaad wat te direct. Vragen als ; hoe denk je dat het is ontstaan, gaat eigenlijk niet op. Ontstaan doet het volledig buiten jouw schuld en het is erg moeilijk om als slachtoffer antwoord te geven op die vraag. Wie wil er zich nu inleven in de dader? De vraag is ook maar deels toepasbaar. Bij een eenmalig incident is het al niet beantwoordbaar.
Vaak zul je op deze vraag geen gepast antwoord vinden.

succes met je onderzoek, ik zou degenen die willen meewerken willen vragen je gwoon persoonlijk te benaderen.

Groetjes,
Snow White

Laatst gewijzigd op 04-04-2005 om 10:33.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 10:30
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Bo schreef op 04-04-2005 @ 01:53 :
Ik zou je vragen anders formuleren, een meer opbouwende structuur aanbrengen met wat inleidende vragen. Je komt direct to the point, maar het is een gevoelig onderwerp.

Daarnaast krijg je waarschijnlijk meer reacties als je je niet aleen richt op mensen die daadwerkelijk zelf seksueel misbruikt zijn, maar ook op mensen die in hun omgeving een geval van seksueel misbruik kennen. Zij kunnen je bruikbare informatie verschaffen.

Het kan ook effectief zijn om het doel van je vragenlijst te benoemen; wat ga je met de gegevens doen. Succes.
Ben het helemaal met je eens.
You have a point (meerdere)
Oud 04-04-2005, 19:50
Angelos
Angelos is offline
Ok ik zal proberen het wat anders aan te pakken. Ik zal eerst uitleggen waarvoor het is. Ik studeer maatschappelijk werk en dienstverlening aan de hogeschool rotterdam en voor een vak (2 perspectieven) moeten we een project doen, het ene kwartaal kijk je door de ogen van 'jezelf' naar een onderwerp, en het volgende kwartaal kijk je vanuit 'de hulpverlener' naar het probleem. Wij hebben dus als onderwerp 'Seksueel misbruik'.

De vragen zal ik even anders stellen:

1) Ken jij iemand met ervaringen van seksueel misbruik of heb je er zelf mee te maken gehad, zo ja wil je dan in het kort vertellen wat er gebeurd is?
2) Wat voor invloeden hebben die gebeurtenissen gehad op de persoon zelf en op de omgeving van het slachtoffer?
4) Wat vind jij van seksueel misbruik en wat vind jij dat er met de daders moet gebeuren?
5) Vind jij dat er genoeg hulpverlening is voor mensen die seksueel zijn misbruikt?
6) Wat heb jij gedaan om het (proberen) te verwerken?

Als je wilt kan je je verhaal hier neer zetten, je kan me ook pm'en natuurlijk
Alvast heel erg bedankt

Laatst gewijzigd op 04-04-2005 om 22:25.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:07
Snow White
Snow White is offline
Citaat:
Angelos schreef op 04-04-2005 @ 20:50 :
Ok ik zal proberen het wat anders aan te pakken. Ik zal eerst uitleggen waarvoor het is. Ik studeer maatschappelijk werk en dienstverlening aan de hogeschool rotterdam en voor een vak (2 perspectieven) moeten we een project doen, het ene kwartaal kijk je door de ogen van 'jezelf' naar een onderwerp, en het volgende kwartaal kijk je vanuit 'de hulpverlener' naar het probleem. Wij hebben dus als onderwerp 'Seksueel misbruik'.

Alvast heel erg bedankt
Hoi Angelos,
Ik vind het zo een stuk beter en prettiger om te lezen. Goed gedaan!
Oud 04-04-2005, 22:09
Verwijderd
Ja, ikzelf. Ik ben verleden jaar op vakantie aangerand/verkracht door een Franse jongen.
Ikzelf heb nu een heel ander beeld van sex gekregen, namelijk dat sex niet meer iets is om je liefde mee te bevestigen. Ik durf mensen (mannen) minder snel te vertrouwen en ga dan ook zeker niet ver.
Ik denk van niet. Als ik duidelijk heb gezegd "Je ne veux pas, Je n'ai pas envie" en meerdere malen ben weggelopen, waarop hij me weer op de grond legde.. ik denk t niet.
Minimaal 15 jaar+TBS, levenslang zou mooi zijn.
Nee.
Niets, eigenlijk. Ik ben er verder mee gegaan en heb nooit echt therapie gehad ervoor. Er zijn mensen die ergere dingen hebben meegemaakt dan ik. Ik weet helemaal niets over die gozer, behalve zn voornaam.

Mocht je nog specifics willen, bv over wat die gozer heeft gedaan qua handelingen, PM me dan maar.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 23:42
Mariekje*
Mariekje* is offline
Ikzelf ben herhaaldelijk tot dingen gedwongen, tenminste.. onder druk gezet, om het vervolgens tegen m'n zin in toch maar toe te staan. Eén keer verkracht, en twee keer aangerand. Daarnaast ken ik nog wel wat meisjes, en een jongen.. wie ook te maken hebben gehad met seksueel misbruik.
--
Enkel mijn vriend weet precies wat er gebeurd is, daarnaast zijn er een paar mensen wie er oppervlakkig van op de hoogte zijn. Orale seks ben ik als een enorm obstakel gaan zien, ik zet het standaard in verband met negatieve gedachten, ik wil het gewoon nog niet, omdat het zelfs na 2jaar nog steeds niet goed voelt, helaas. Verder is mijn vertrouwen in jongens/mannen behoorlijk aangetast, voel ik me snel aangevallen, ben onzeker en een stuk stiller geworden. Gevolg is dat veel mensen vragen, waar dat altijd dwaze/vrolijke meisje van vroeger toch is gebleven.
--
Ik denk het niet. Bij sommige dingen voel ik me schuldig, misschien had ik duidelijker 'nee' kunnen zeggen, misschien heb ik het gewoon verkeerd opgevat...maar als ik er langer overnadenk besef ik heus wel dat ik me uit alle macht heb geprobeerd te verzetten, en eigelijk gedaan heb wat ik kon.
--
Seksueel misbruik is gewoon not done, de daders zouden van mij mogen rotten in een cel. 15 jaar en TBS. Persoonlijk zou ik ze het liefst castreren, maargoed..
--
Absoluut niet. Naar mijn ervaring komt het er uiteindelijk op neer: "joh zeur niet, leef gewoon weer verder", sorry maar dergelijke dingen zijn maar makkelijk.
--
6) Wat heb jij gedaan om het (proberen) te verwerken?[/B]
Alle herinneringen aan die dagen op schrijven, tot in detail hoe alles gegaan is. Het er veel over gehad met m'n vriend, hulp gezocht bij verscheidene psychologen. Heel veel tranen laten, maar met een positieve hoop op morgen.
--
(ook voor mijn verhaal geldt, mocht je meer willen weten, PM me maar..)

Alvast heel erg bedankt
Oud 06-04-2005, 09:46
Fantôme
Fantôme is offline
Ok ik zal proberen het wat anders aan te pakken. Ik zal eerst uitleggen waarvoor het is. Ik studeer maatschappelijk werk en dienstverlening aan de hogeschool rotterdam en voor een vak (2 perspectieven) moeten we een project doen, het ene kwartaal kijk je door de ogen van 'jezelf' naar een onderwerp, en het volgende kwartaal kijk je vanuit 'de hulpverlener' naar het probleem. Wij hebben dus als onderwerp 'Seksueel misbruik'. ik doe dezelfde studie als jij! (alleen dan in Amsterdam). hoeveelste jaars ben je?

1) Ken jij iemand met ervaringen van seksueel misbruik of heb je er zelf mee te maken gehad, zo ja wil je dan in het kort vertellen wat er gebeurd is? Ja, ik heb er ervaring mee gehad maar het was (gelukkig) eenmalig.

Op mijzelf: Ik begon mn lichaam te haten, werd er onzeker over en wilde het verbergen. later ging ik het 'straffen' en begon ik mezelf te krassen/snijden. eerst legde ik de link niet zozeer tussen deze dingen, nu wel... Verder durfde ik niet goed seks te hebben met mijn vriendje (nu niet meer mijn vriend trouwens). Ik werd dus onzeker ook over mijzelf wat mede de oorzaak is dat ik op de middelbare school ben gepest en depressief werd. Ben bijna blijven zitten in de 2e maar dat is uiteindelijk niet gebeurd. Nu gaat het allemaal redelijk met me, met af en toe wat moeilijkheden enz.
Op mijn omgeving: zij wisten het eerst niet want ik hield het verborgen. toen mijn moeder achter het snijden kwam zag ik dat ik haar heel veel verdriet deed en ik heb het haar ook verteld uiteindelijk. het heeft, toen ze achter het snijden kwam, eerst veel ruzies met zich meegebracht.

3) Had er iets gedaan kunnen worden om het te voorkomen? nee, denk het niet. of ik had daar op dat moment niet moeten zijn

4) Wat vind jij van seksueel misbruik en wat vind jij dat er met de daders moet gebeuren? Seksueel misbruik is . Wat er met de daders moet gebeuren? srry, weet ik echt niet.

Jawel, maar de drempel om daar gebruik van te makenl ligt erg hoog. Pas na 3 jaar vertelde ik het mn ouders en pas na 5 jaar overwoog ik voor het eerst hulp.

Ik heb het eerst verdrongen, en het geuit op verkeerde manier enzo. later niet meer over na proberen te denken. na 3 jaar kwam het verhaal eruit, maar niet zozeer voor mezelf, maar omdat mn moeder vermoedens had en ik haar niet in onzekerheid wilde laten. na 5 jaar ben ik (mede door het am) bij de GGZ-jeugd gekomen maar aangezien dat allemaal zo lekker langzaam ging ben ik gestopt. later met een vriendin gepraat, zij was heel lief en het btje bij btje proberen te verwerken.

Alvast heel erg bedankt

succes met je project
Oud 06-04-2005, 16:08
Xonzo
Xonzo is offline
u hebt pm
nog veel succes
Oud 11-04-2005, 00:14
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Angelos schreef op 03-04-2005 @ 22:07 :

(edit)
1. ja ik zelf, aangerand door een paychiatrische patiënt van een open afdeling. ik kwam over het terrein om naar huis te gaan (was wat later dan normaal...meestal ga je om half 4 naar huis nu wast half 5) die man kwam psychotisch terug, zag mij als een leuk en lief meisje die hij als vriendin wilde, pakte me vast wilde me niet meer laten gaan en heeft me aangerand

2. in het begin was het vrij moeilijk voor mijn omgeving, had nogal rare buien omdat ik niet goed wist wat ik moest doen...en ikzelf heb nog al moeite met opboeuwen van relatie...de mannen willen vaak te snel en dat gaat niet

3. had anders moeten optreden toen ie om mn nek kwam hangen, als ik toen al meteen bozer was geweest ofzo of gegild was het allemaal nooit gebeurd

4. de daders moeten wegkwijlen in een donker celletje

5. ja er is genoeg hulpverlening denk...ik zelf heb geen en weet ook niet wat het kan bereiken.

6. ik heb veel gepraat met vriendinnen en met mn inmiddels ex vriend heb ik het er ook over gehad..

Laatst gewijzigd op 11-04-2005 om 00:20.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 12:24
Custom
Custom is offline
Zo'n tien jaar terug, binnen de familie, 2 jaar lang.
Twee mensen weten het, verder hoeft niemand het nog te
weten.
Geen idee.

Zwaar onderschat, wat kan het godverdomde pijn doen en
traumatisch werken.

Geen idee.

TBS, celstraf. Ik noem geen jaartallen, ben hier verder niet
echt in thuis.

Heel langzaam maakt het je redelijk kapot. Op het gebied van
seksualiteit en liefde lig je compleet overhoop. Jezelf
toevertrouwen aan iemand wordt het moeilijkste wat der is.
Onzekerheid speelt ook een rol, net als angst. De zoektocht
naar ware liefde, naar iemand die je echt vasthoudt, die van
je houdt en die je vertrouwt, is erg belangrijk, en het doet zo
verdomde pijn alleen te zijn en alleen met je eigen armen om
je heen in slaap te vallen, als je uberhaupt slaapt...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 19:16
tom-boy
tom-boy is offline
Ikzelf, door een neef. Van mijn 9de tot mijn 11de. Het begon een beetje met ontdekken. Later was het vanzelfsprekend, zin of niet. Hij deed nooit iets bij mij. Hij was zelf hetero. (uitgebreider wil ik je wel pm'en moet je dat even zeggen)

Ik heb geen zelfrespect (is al beter) Vind mezelf lelijk (blijft hangen) Vind mezelf smerig (afgunst) School werk niet op en top.

3) Had er iets gedaan kunnen worden om het te voorkomen? Ik had die verdomme 'vriendschap' op moeten geven, dan was het gestopt.

4) Wat vind jij van seksueel misbruik en wat vind jij dat er met de daders moet gebeuren? Moeilijk. Misschien moet je ze op een of andere manier, hoe moet ik dat uitleggen. Je moet ze door en door en door laten weten wat ze hebben gedaan. Een soort verkrachten, tegen hun wil. Een soort geestelijke marteling, maar dat zal niet op iedereen effect hebben. Ik denk toch gevangenis voor een paar jaar.

5) Vind jij dat er genoeg hulpverlening is voor mensen die seksueel zijn misbruikt? Weet ik niet. Ik heb verschillende dingen gedaan,.. riagg, beeldend therapie. Ik zei een keer tegen die man dat ik steeds vrijende mensen in mijn hoofd zag. Vroeg hij me of ik wel eens een poster had gezien of iets in te trand van sex. Ik zei nee en hij nam dat zo aan, volgende onderwerp. Dat was uberhaut maar of ik het had gezien. Nee ik heb het gevoelt,.. dus ik denk dat er niet echt genoeg hulp is nee

Ik weet niet, ik heb het best veel mensen verteld.. Ook mensen die het achteraf niks aanging. Ik zeg alleen maar 'ik ben sexueel misbruikt' Voor mij zijn het 4 woorden met verbannen gevoelens Voor hun is het een traumatische ervaring. Maar als ik het tegen die mensen zei heb ik wel met ze kunnen praten. Allemaal andere verschillende mensen met verschillende oplossingen enzo. Het gaat een beetje vanzelf, het duurt alleen heel erg lang

Als je het uitgebreider wilt hebben of als je meer vragen hebt.. Pm maar
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten