Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2005, 12:39
Verwijderd
De advertentie

Lieve Bart,
Nee, dat was niet echt een opening. Ze kende hem helemaal niet!
Beste Bart,
Hoe afstandelijk kun je zijn… Gefrustreerd streepte ze de woorden weer door. Ze kon wel wat beters verzinnen dan dat.
Allerliefste Bart,
Ze leek wel zo’n Valentijnsdagfreak met haar ‘allerliefste Bart’. Uit pure onmacht verfrommelde ze het papier en gooide het in het water. Ze begon wel weer opnieuw. Als het zo moest…
Ze pakte de krant die naast haar in het gras lag er nog eens bij. Eigenlijk was dat niet nodig, ze kende de advertentie uit haar hoofd, maar ze keek er graag naar.
Aantrekkelijke jongeman, 21, zoekt lieve vriendin, om mee uit te gaan. Trefwoorden: sci-fi, alcohol, computers. Alleen brieven met foto. Liefs, Bart.
Als hij liefs eronder zette kon zij wel beginnen met ‘lieve Bart’. Ze pakte haar pen weer op en begon te schrijven.
Gisteren had ze besloten dat het wel genoeg was geweest met haar leven zoals ze het nu leidde. Of beter gezegd, leed. Nadat haar zusje haar ervan had beschuldigd dat ze expres alle jongens op afstand hield had ze alle jongens uit haar klas gebeld of ze met haar uit wilden. Dat was – zacht uitgedrukt - geen succes. Dus ze gooide het op advies van haar zusje (“Probeer het eens met zo’n sneue contactadvertentie”) over een andere boeg. Ze had vanochtend een krant gekocht en was aan de waterkant gaan zitten. Ze hield van het meer en van het water. En zelfs de narcissen – rotbloemen – konden haar niet storen vandaag. Dit was de eerste dag van de rest van haar leven.
Bij het begin van de tweede alinea van haar brief twijfelde ze even. Wat moest ze nu over zichzelf vertellen? Was ze werkelijk interessant genoeg om deze Bart te kunnen boeien?
Ze dacht diep na en herinnerde zich toen ineens wat haar moeder altijd over haar zei. “Mijn dochter praat altijd zo diepzinnig”.
Ik ben negentien jaar en ik praat graag diepzinnig. Mijn hobby’s zijn… Wat waren haar hobby’s eigenlijk? Ze had wel eens een Star Wars film gezien. Zou dat ook onder science fiction vallen?
Mijn hobby’s zijn Star Wars-films kijken en computerspelletjes spelen.
Dat tweede was niet waar. Ze verwachtte in ieder geval niet dat Bart het spelen van Freecell onder ‘computeren’ verstond. Maar dat stoorde haar verder niet zo. Ze las de advertentie weer. Alcohol. Eigenlijk hield ze daar niet zo van. Dat was meer iets voor haar zusje, die dronk elk weekend die kleurige flesjes (Breezers?) en kwam lam thuis, als zij al lang lag te slapen. Haar zusje had haar wel eens een flesje aangeboden, dat wel. Ze dacht dat haar glazuur eraf zou branden, zo zoet vond ze het.
Ik drink graag Breezer, want ik houd van zoete dingen.
Ze beet op de achterkant van haar pen. Ze wist niet precies wat ze met dat uitgaan moest doen. Bedoelde hij het uitgaan van haar klasgenoten, tot diep in de nacht naar de discotheek? Dat vond ze om eerlijk te zijn vrij sneu. Maar ze was laatst met haar moeder naar het theater geweest.
Ook houd ik van uitgaan, dus we zijn wat dat betreft wel een goed koppel.
Koppel. Wat een rotwoord. Ze streepte het door en maakte er ‘goede combinatie’ van.
Nog even liet ze haar ogen erover heen gaan om te controleren of ze aan alle eisen voldeed. Alleen de foto nog. Ze had nog nooit een leuke foto van haarzelf gehad, dus had ze maar een foto uit de collectie van haar zusje gehaald – ze leken wel wat op elkaar en ze kon altijd nog zeggen dat ze haar haar weer donker had geverfd.
Ze pakte haar pen en schreef de laatste regel.
Ik hoop dat je zo een beetje een beeld van me hebt gekregen. Ik ben benieuwd naar hoe jij bent – dat kun je op basis van een brief natuurlijk niet zeggen, maar ik zou het erg leuk vinden als je me terug schreef.
Met een zwierige krul zette ze haar naam onder de brief en schreef het adres op de envelop. Toen ze de brief in de brievenbus liet glijden, glimlachte ze voldaan.
Ze zou nooit meer suf en saai gevonden worden. Binnenkort had ze een vriendje.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2005, 13:29
Verwijderd
Mooi stukje, met een zin die het verdient om even genoemd te worden.

Citaat:
Dit was de eerste dag van de rest van haar leven.
Letterliefde (L)<3
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 14:31
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hij is simpel, maar toch vind ik hem leuk. Hij leest gewoon prettig en hij is zo heerlijk naïef
Oud 11-04-2005, 14:47
Sketch
Sketch is offline
Naïef, dat is het goede woord, ja. Dat ze alle jongens uit haar klas belt, niet weet of Star Wars sci-fi is, geen alcohol drinkt, uberhaupt op zo'n advertentie reageert, en zich echt wat aantrekt van haar zusje. De zin die Grimm aanhaalt versterkt dat gevoel.

Ik zie het al helemaal voor me, een meisje dat in het gras zit, en op het topje van haar pen zuigt terwijl ze bedenkt wat ze gaat schrijven.
(ze zit geloof ik niet in het gras... hmm, zal wel de lente zijn)

Alleen overheerst achteraf vooral het gevoel dat het een dom naief wicht is, dat zich veel te veel laat leiden door anderen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 17:30
I C U
I C U is offline
Goed stukje, doet me een beetje denken aan een meisje bij mij uit de klas... Best zielig. Maar goed! Je zet het meisje op een mooie manier neer, en dat naïeve komt er inderdaad erg goed uit! Ik persoonlijk kan me ontzettend ergeren aan dat soort mensen, maar vooruit...
Citaat:
Dat vond ze om eerlijk te zijn vrij sneu.
Alleen jammer van dat sneu hier... Ik vind dat echt geen mooi woord! Maar dat is persoonlijk natuurlijk...
Oud 11-04-2005, 17:46
Verwijderd
Ik geloof dat ik mijn doel wel bereikt heb, het naïeve benadrukken
Bedankt voor de reacties
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten