Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2005, 15:13
Jochem12
Jochem12 is offline
Wat vind jij van die iederwijs scholen.
Oud 22-03-2005, 15:20
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 15:31
Verwijderd
Ze zouden de kinderen moeten leren dat je geen topics mag openen in verkeerde fora.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 16:19
HypocrieteTeef
HypocrieteTeef is offline
Vreselijk. Een Iederwijsschool is bijna net als geen school. Produceert kinderen van tien die niet kunnen lezen maar wel de arrogantie hebben van Salvador Dali en zichzelf als intellectuelen beschouwen die alles wel even leren als ze er zin in hebben. En dan ook nog zo'n achterlijke term als 'iederwijzers' gebruiken in plaats van onderwijzers.

Op de website (die trouwens vol taalfouten staat, wat ik nogal vreemd vind voor een schoolsite) staat zelfs dat het niet aan te raden is je kind op een Iederwijsschool te pleuren als ie later misschien een universitaire studie zou kunnen gaan doen. Naast dat je dat niet kan zeggen als je koter vijf is vind ik het schandalig als je een kind met potentie de mogelijkheid er alles uit te halen min of meer afpakt.
Oud 22-03-2005, 16:22
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik vind 'm wel redelijk lollig eigenlijk .
beetje jammere kindverpesting alleen, vooral als het thuis niet veel anders gaat. zou dat nou ooit (ook bij montessori mss al) een beetje kunnen werken? zou dat nou goed voor een kind kunnen zijn? wat krijg je dan voor schepseltjes?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 16:24
juno
juno is offline
De vrije scholen hebben ook geen erkend eindexamen. Je moet staatsexaen doen als je toch wilt studeren. Dat kost je wel een jaar extra, maar de mensen die ik ken die op de vrije school hebben gezetten, vonden het wel waard, omdat ze een hele brede ontwikkeling hebben gekregen en gewoon een heerlijke relaxte schooltijd hebben gehad.

Maar ja, ieder schooltype heeft zijn eigen type ouders en kinderen. Je moet erbij passen, als mens. En hoe je als mens gaat worden, hangt af van het milieu waarin je opgroeit.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 16:29
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-03-2005 @ 16:31 :
Ze zouden de kinderen moeten leren dat je geen topics mag openen in verkeerde fora.
het is nu toch in het nieuws dat het cda iederwijs verboden wilt maken
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 16:44
Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 22-03-2005 @ 17:22 :
ik vind 'm wel redelijk lollig eigenlijk .
beetje jammere kindverpesting alleen, vooral als het thuis niet veel anders gaat. zou dat nou ooit (ook bij montessori mss al) een beetje kunnen werken? zou dat nou goed voor een kind kunnen zijn? wat krijg je dan voor schepseltjes?
Ik heb zelf op een montessori basisschool gezeten en dat gaat echt niet zoals die iederwijs scholen.

je hebt gewoon een blad met wat je ongeveer af moet hebben voor dit schooljaar en daar begin je gewoon aan. Als je dan wil gaan rekenen ga je die dag rekenen. als je alleen geschiedenis wil doen, doe je dat. Je wordt wel in de gaten gehouden dat je op niveau blijft en dus niet een maand lang alleen versjes zit te maken. Je hebt een agenda waar je inzet wat je die dag gedaan hebt. Ook 2 keer in het jaar soort van testen om te kijken op wat voor niveau je met alles zit.

je wordt tenminste zelfstandig en lost je eigen problemen op en gaat niet steeds met je handje ophoog wachtend op je leraar uit je neus zitten eten maar vraagt het gewoon aan iemand anders of zoekt het op. HBO voor kinderen
Oud 22-03-2005, 18:38
Verwijderd
Citaat:
koelieboelie schreef op 22-03-2005 @ 17:29 :
het is nu toch in het nieuws dat het cda iederwijs verboden wilt maken
Volkomen terecht.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:39
Verwijderd
Iederwijs is onzin en moet verboden worden.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:43
Verwijderd
Sowieso, mensen die met zulke ongeinspireerde kutnamen op de proppen komen dienen uitgezet te worden. Ik heb me rotgelachen tijdens die b&w uitzending die d'r over ging. Wat een stelletje wereldvreemde morons bij elkaar. Ik vind het bijna zielig voor de kinderen.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:44
Verwijderd
Bijna zielig? Het is zielig. Die kinderen groeien op voor een werkloze, kansloze toekomst. Alsof er nog niet genoeg kunstenaars op kosten van het Rijk in leven worden gehouden.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:47
Verwijderd
Jij je zin .
Dat je als volwassene de educatieve waarde durft te verdedigen van het dágenlang op school Magic The Gathering e.d. spelen 'omdat de kinderen dat zelf willen, en zo leren ze sociale vaardigheden'..[kijk die aflevering d'r eens op na als je die nog niet gezien had.]
Maar waar kwam dat bericht over dat het CDA het wilde gaan verbieden vandaan?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 18:49
Verwijderd
Ik kreeg nou niet direct de indruk dat het CDA het wilde verbieden, alleen dat ze duidelijke regels wilden opstellen hoe met die scholen om te gaan. Met name in verband met de leerplicht en dergelijke.

Anyway, het lijkt mij wel duidelijk dat die kinderen er niets mee opschieten. Er wordt een beetje slap geluld dat kinderen 'zichzelf moeten kunnen ontdekken'. Ja no shit, elk kind van zes wil het aller- allerliefste de hele dag buitenspelen, dus als je die kinderen geen discipline bijbrengt gebeurt ook precies dat.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 19:05
Vice
Vice is offline
Het zijn altijd wel bepaald soort mensen die hun kinderen naar zo'n school sturen, omdat het in hun ogen interessent overkomt.
Oud 22-03-2005, 19:22
Verwijderd
Voor kinderen met een bepaalde sociale stoornis, is er vaak niet echt een goed alternatief, op hen zou een Iederwijsschool wel een positieve invloed kunnen hebben, lijkt me. Voor de rest vind ik het maar onzin. Ten eerste moet immers de leervraag door een docent of desnoods een handleiding beantwoord worden, ten tweede is het goed als een leerling gemotiveerd wordt doordat er bepaalde deadlines gesteld worden, want de meeste leerlingen gaan dan veel sneller vooruit. Zonder deadlines is het bijna niet te doen.

Een goed voorbeeld is mijn docent Latijn, KCV en Italiaans: hij heeft klassieke talen gestudeerd en kan wel aardig Italiaans, maar helemaal in z'n eentje Spaans leren, wat voor hem op zich geen moeilijke opgave is, is erg moeilijk, want hij wordt door helemaal niemand gecontroleerd. Hij heeft nu dus een probleem met z'n thuisstudie Spaans.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 19:53
Inferno88
Inferno88 is offline
Die Iederwijs scholen vind ik niet echt een goed idee, vooral omdat je bij wijze van spreke 10 jaar niks zou kunnen doen (gewoon een beetje spelen). Bij Montessori scholen heb je (zoals hierboven al werd genoemd) nog enige 'druk', dus je hebt aan het eind van je schoolcarriere wel veel geleerd. En het argument dat 'normale' klassen te groot zijn klopt ook niet meer (ok, ik heb zelf nog in een basisschoolklas van 38 mensen gezeten, maar de eerste paar jaar hebben we nog 'gescheiden' gezeten, dus er was voldoende aandacht), tegenwoordig zijn de klassen veel kleiner (rond 25 man/klas)

Offtopic: persoonlijk zou ik het trouwens niet leuk vinden om op zo'n iederwijs school te zitten, omdat ik dan de hele dag een beetje zou forummen (ook leuk) in plaats van 'normale' dingen te leren / te doen
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:10
Foresight
Foresight is offline
Aan de ene kant kan men vanuit de conventionele, ordinaire, normale, burgerlijke, doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-gek-genoeg, -kijk natuurlijk met een gerust hart zeggen dat Iederwijs scholen grote onzin zijn.

Echter, het is wel gebleken dat ons normale schoolsysteem al jaar en dag niet het ideale systeem is voor zeer grote groepen leerlingen.
Natuurlijk: het overgrote deel van de leerlingen presteert matig tot aardig op dit soort scholen en omdat het een en-masse oplossing is is het normale schoolsysteem ook prima. Maar dat wil niet zeggen dat voor een niet te verwaarlozen aantal leerlingen Iederwijs gewoon beter is.

Dan nog even over het "kunstenaars" probleem. Niet alle leerlingen van Iederwijs zullen kunstenaar, wel veel meer vergeleken bij een normale school zullen er een aparte, nieuwe, innovatieve kijk op de wereld op na houden.

En dat is meer een pre dan een con.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:13
Verwijderd
Het gegeven dat regulier onderwijs ook absoluut niet perfect is is natuurlijk totaal geen argument voor Iederwijs.

Leg eens uit waarom Iederwijs dan wél beter is?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:14
Pikey
Pikey is offline
Onzin-onderwijs, waar een kind niks leert.

Hmmz, zouden al die mensen van Onzin misschien op iederwijs-onderwijs hebben gezeten.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:24
Verwijderd
Citaat:
Foresight schreef op 22-03-2005 @ 21:10 :
Aan de ene kant kan men vanuit de conventionele, ordinaire, normale, burgerlijke, doe-maar-normaal-dan-doe-je-al-gek-genoeg, -kijk natuurlijk met een gerust hart zeggen dat Iederwijs scholen grote onzin zijn.

Echter, het is wel gebleken dat ons normale schoolsysteem al jaar en dag niet het ideale systeem is voor zeer grote groepen leerlingen.
Natuurlijk: het overgrote deel van de leerlingen presteert matig tot aardig op dit soort scholen en omdat het een en-masse oplossing is is het normale schoolsysteem ook prima. Maar dat wil niet zeggen dat voor een niet te verwaarlozen aantal leerlingen Iederwijs gewoon beter is.

Dan nog even over het "kunstenaars" probleem. Niet alle leerlingen van Iederwijs zullen kunstenaar, wel veel meer vergeleken bij een normale school zullen er een aparte, nieuwe, innovatieve kijk op de wereld op na houden.

Leg mij maar eens uit waaruit is 'gebleken' dat gewoon onderwijs 'niet voldoet' (wat houdt dat in?) voor grote groepen leerlingen. Ik hoop tenminste niet dat je hiermee bedoelt dat er zoveel afhakers zijn en agressie tegen leraren, want dat is echt niet op te lossen door alle VMBO'ers naar Iederwijs te sturen.

Het is met jou al precies hetzelfde als met die andere Iederwijs-voorstanders: nooit met argumenten komen, vooral niet definiëren wat 'beter' onderwijs dan is, maar het lekker in het luchtledige laten zweven.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:27
Foresight
Foresight is offline
Het is niet alleen het VMBO waar veel leerlingen niet functioneren op school, het komt ook voor op de HAVO en het VWO.

Ook vele basisscholen (de school waar uberhaupt het minste toezicht is op gang van zaken en onderwijskwaliteit) zijn voor de grote massa "het best mogelijke" wat inhoud dat op een klas van zo rond de 30 leerlingen er zeker 5 niet het niveau gaan halen wat ze hadden kunnen halen door de verkeerde vorm van onderwijs.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:29
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:33
Foresight
Foresight is offline
Het grappigste nog van alle bovenstaande reacties is dat iedereen hier echt overtuigd is dat op Iederwijs scholen absoluut alles vrijblijvend en vrijwillig is; je hoeft helemaal niets te presteren.

"Als een kind van zijn 6e tot zijn 12e niets doet dan hoeft dat ook niet, geeen probleem op een Iederwijs school. "

Zo werkt het niet, maargoed de rest mogen jullie volledig vrijblijvend en vrijwillig verder uitzoeken, en als jullie dat niet doen, heb ik daar ook geeen probleem mee
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Foresight schreef op 22-03-2005 @ 21:27 :
Het is niet alleen het VMBO waar veel leerlingen niet functioneren op school, het komt ook voor op de HAVO en het VWO.
Definieer 'niet functioneren'. Ik hoop toch wel dat je daarmee iets anders bedoelt dan 'het niet halen'.

Citaat:
Ook vele basisscholen (de school waar uberhaupt het minste toezicht is op gang van zaken en onderwijskwaliteit) zijn voor de grote massa "het best mogelijke" wat inhoud dat op een klas van zo rond de 30 leerlingen er zeker 5 niet het niveau gaan halen wat ze hadden kunnen halen door de verkeerde vorm van onderwijs.
En dus? Als je generalisatie in het onderwijs als probleem ziet ben ik dat volmondig met je eens. Mensen moeten niet op een hoop gegooid worden om onderwijs te doen dat is afgestemd op de grijze middenmoot. Onderwijs moet gedifferentieerd zijn. Daarom zijn bijv. gymnasiumbrugklassen ook zo'n goed idee en is de basisvorming een fiasco geworden.

Edoch, ik heb zo'n vermoeden dat jij dat niet bedoelt. Ik denk dat jij eerder doelt op de groep mensen waar de meest uiteenlopende etiketten voor zijn: hoogbegaafd, hoogsensitief, nieuwetijdskind, noem maar op. Vind je het gek dat die het naar hun zin hebben op een Iederwijs-school? Daar zit niemand ze achter de broek en daar halen ze geen slechte cijfers. Maar dat is iets heel anders dan goed onderwijs krijgen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2005, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Foresight schreef op 22-03-2005 @ 21:33 :
Het grappigste nog van alle bovenstaande reacties is dat iedereen hier echt overtuigd is dat op Iederwijs scholen absoluut alles vrijblijvend en vrijwillig is; je hoeft helemaal niets te presteren.

"Als een kind van zijn 6e tot zijn 12e niets doet dan hoeft dat ook niet, geeen probleem op een Iederwijs school. "

Zo werkt het niet, maargoed de rest mogen jullie volledig vrijblijvend en vrijwillig verder uitzoeken, en als jullie dat niet doen, heb ik daar ook geeen probleem mee
Lekker is dat hé, zo'n eenzaam superioriteitsgevoel
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 20:47
Vice
Vice is offline
Citaat:
Foresight schreef op 22-03-2005 @ 21:27 :
Ik ben er mee eens dat meer dat 30 leerlingen wel erg veel is, maar ik heb liever dat ze dan het gewone onderwijs gaan verbeteren. Zelf heb ik overgens slechte ervaring met de basisschool.
Oud 22-03-2005, 21:34
Spoonie
Spoonie is offline
Citaat:
Pikey schreef op 22-03-2005 @ 21:14 :
Onzin-onderwijs, waar een kind niks leert.

Hmmz, zouden al die mensen van Onzin misschien op iederwijs-onderwijs hebben gezeten.

ze zijn zelfstandig genoeg en hebben communicatie vaardigheden dus wie weet
Oud 22-03-2005, 23:38
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
nare man schreef op 22-03-2005 @ 21:36 :
Lekker is dat hé, zo'n eenzaam superioriteitsgevoel
Ik heb dat ook wel eens.

Het is nu eenmaal eenzaam aan de top.
Oud 23-03-2005, 07:15
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 22-03-2005 @ 19:44 :
Bijna zielig? Het is zielig. Die kinderen groeien op voor een werkloze, kansloze toekomst. Alsof er nog niet genoeg kunstenaars op kosten van het Rijk in leven worden gehouden.
...en bedankt
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 10:45
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
hippieonderwijs, denk niet dat er van die kinderen veel terecht komt.
Oud 23-03-2005, 10:50
Verwijderd
Aangezien het in Nederland nog maar kort bestaat kunnen we dus weinig anders doen dan wachten en zien tot die Iederwijs-ouders teleurgesteld op hun bek zijn gegaan
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 11:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Jochem12 schreef op 22-03-2005 @ 16:13 :
Wat vind jij van die iederwijs scholen.
Leuk idee, maar de arbeidsmarkt zit er verkeerd voor in elkaar.

Maar wie z'n kind kansen wil misgunnen mag dat voor mijn part bet doen...
Oud 23-03-2005, 11:17
martijn1985
martijn1985 is offline
Het idee achter iederwijs vind ik persoonlijk erg mooi. Gisteravond was er een uitzending van B&W waarin iederwijs idd besproken werd, en daar zat een meisje dat graag Geneeskunde wilde gaan studeren (ze was 13 ofzo, dus dat leek mij erg vroeg om dat al te weten, maar vooruit...), en ze was bezig met bekijken welke vakken ze daarvoor moest volgen en voor die vakken zou ervoor gezorgd worden dat er een vakdocent zou zijn.

Er was echter ook een ander meisje die op een Iederwijsschool vastliep op bureaucratie (ze had een verzoek ingediend voor vakdocenten, maar die kwamen maar niet). Dat lijkt mij de andere kant.

Wat ik in het algemeen van die discussie vond was dat er er veel oppervlakkig geluld werd, van beide kanten. De iederwijs-oprichters konden niet aangeven wat er concreet bedoeld werd met "we volgen de kinderen", maar de tegenstanders gingen niet in op de voordelen van iederwijs.

Ik zou persoonlijk graag een onderzoek zien naar de effectiviteit van de Iederwijs, in plaats van dat iedereen volledig langs elkaar heen praat.
Oud 23-03-2005, 11:31
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
hoewel de motivatie achter iederwijs wellicht te verdedigen valt, krijg je op die manier wel kinderen met totaal geen perspectief en die het ontbreekt aan een realistische kijk op de wereld. Stel, je kind leert de eerste tien jaar van zn leven dat hij of zij alles mag doen en laten wat hem of haar goeddunkt. Hoe kun je dan als ouders van je kind verwachten dat hij of zij later met gezag om zal kunnen gaan ? Zelfs als je zelf 'de baas' bent van een bedrijf o.i.d., dan nog kun je je werk absoluut niet goed doen als je geen idee hebt van gezag en nooit hebt geleerd om leiding te accepteren danwel leiding te geven. Daarnaast moeten kinderen gewoon een aantal basisvaardigheden leren om zichzelf staande te kunnen houden als zelfstandig individu in onze maatschappij; rekenen, schrijven en lezen, plannen, gesprekken voeren en presentaties kunnen houden, verantwoordelijkheid kunnen tonen e.d. en dit wordt op een iederwijs school niet (voldoende) geleerd aan die kinderen.
Hoewel ons eigen huidige systeem ook niet ideaal is, is het beter als 'doe maar wat je wil, dan leer je wel iets'. Natuurlijk werkt t tot op zekere hoogte; als een kind zn hand brandt aan de kachel weet-ie ook wel dat de kachel heet is. Alleen leert het kind zo alleen het absolute minimum wat een kind kan leren, vaardigheden die een kind ook zou leren als je het kind absoluut niet begeleidt. De 'gecompliceerdere' vaardigheden vereisen echter wel degelijk onderwijs. Niemand krijgt werk als je niet tot 100 kan tellen zonder je vingers te gebruiken, en niemand wordt gelukkig als je geen zelfstandig bestaan op kan bouwen.
Oud 23-03-2005, 11:34
T_ID
T_ID is offline
Heel leuk dat een kind kan focussen op wat het leuk vind, maar op die manier mis je essentiele vaardigheden op gebieden die minder leuk zijn.

Een beetje een systeem dat per rake klap twee slagen in de lucht maakt, de nadelen trekken de voordelen omver.

En wat ik al eerder zei, het idee is leuk, maar de samenleving werkt niet op die manier, dus hebben de kinderen die alleen iederwijs doen geen kans.
Oud 23-03-2005, 12:00
juno
juno is offline
Op een iederwijs school zou ik waarschijnlijk de hele dag hebben zitten lezen en verhaaltjes schrijven, en ik was er misschien heel gelukkig geweest, maar sommetjes boven de tien was me niet gelukt.

Tafels klassikaal opdreunen is nog altijd de beste methode,
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 13:42
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 23-03-2005 @ 13:00 :

Tafels klassikaal opdreunen is nog altijd de beste methode,
dat waag ik ernstig te betwijfelen. klassikaal onderwijs zorgt voor middelmatigheid.
Oud 23-03-2005, 15:36
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-03-2005 @ 14:42 :
dat waag ik ernstig te betwijfelen. klassikaal onderwijs zorgt voor middelmatigheid.
Die bewering is in strijd met het gegeven dat ik geniaal ben.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 15:46
Jochem12
Jochem12 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 23-03-2005 @ 16:36 :
ik dacht dat jij dit zon kut topic vond
Oud 23-03-2005, 15:49
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
een genie zou daar de conclusie uit moeten trekken, dat hij geen genie is.
Oud 23-03-2005, 15:52
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Foresight schreef op 22-03-2005 @ 21:10 :

Maar waarom? Waarom is anders beter? Dat het normale systeem niet perfect is zal niemand betwisten, maar waarom kan geen enkele voorstander van iederwijs uitleggen waarom het iederwijs beter is en hoe men voorkomt dat er minstens zoveel kinderen maatschappelijk zullen falen binnen het iederwijs dan op andere schoolsystemen?
Oud 23-03-2005, 16:12
Pikey
Pikey is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-03-2005 @ 16:49 :
een genie zou daar de conclusie uit moeten trekken, dat hij geen genie is.
Daarom vind ik mijzelf geen genie, maar zou jij mij wel geniaal moeten vinden in vergelijking tot jou
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 16:18
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
iederwijs, iederwijs, iederwijs.. .
wat een fantastisch woord

sorry, ik blijf voor de keiharde dictatuur van de docentelite. ik denk dat een harde basis nodig is, een brede algemene ontwikkeling. men kan wel goed zijn op een bepaald gebied, en dat is natuurlijk erg leuk, maar dat is geen manier om in het leven te staan. en die ontwikkeling moet breder. en dieper.

(maar dan hebben we het over 'doe alleen waar je goed in bent'. ik denk dat dat nml op een gegeven moment wel aan de orde gaat komen).
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 16:35
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
De vijf innovaties van Iederwijs:
* Kinderen kiezen wat, hoe en op welk moment ze iets willen leren, vanuit hun eigen interesse.

* De school bestaat uit een groep van verschillende leeftijden.

* Er zijn geen lokalen maar ruimtes voor verschillende activiteiten.

* De activiteiten ontstaan vanuit het initiatief van kinderen en/of begeleiders

* De school wordt bestuurd door kinderen en begeleiders samen.

Kinderen kiezen wat, hoe, met wie en op welk moment ze iets willen leren, vanuit hun eigen interesse.
Ieder volgt zijn eigen persoonlijke ontwikkelingsweg. Leren vindt plaats in formele en informele situaties, in kleine en grote groepen en individueel.
De kinderen in de school doen wat ze willen doen, met een grote intensiteit en concentratie. Het maakt niet uit welke tijd van de dag of welke leeftijd de kinderen hebben. Meestal zijn de kinderen zich er niet van bewust of ze iets aan het 'leren' zijn. Ze doen wat ze gekozen hebben om te doen. Leren is een bijproduct.

De school bestaat uit één groep van verschillende leeftijden.
De dynamiek tussen leerlingen van verschillende leeftijden die met en van elkaar leren, van menselijke relaties tot wiskunde, is één van de grootste krachten van Iederwijs.
De kinderen en volwassenen met hun achtergronden, kennis, inzichten en ideeën bieden door hun aanwezigheid een zeer rijke omgeving vol mogelijkheden.
Iedereen is leraar, iedereen is leerling.

Er zijn ruimtes voor verschillende activiteiten.
Een atelier, een computerkamer, een tuin, een keuken, een studieruimte, een moestuin, een leeszolder, een sportveld, en meer ruimtes die kunnen ontstaan...
De inrichting van de school zal steeds veranderen, aangepast aan de behoeften van de kinderen, zodat de omgeving uitnodigend blijft.

De activiteiten ontstaan vanuit het initiatief van kinderen en/of begeleiders.
Iedereen doet die dingen die hem/haar inspireert en werkt vanuit zijn/haar eigen enthousiasme. Je inspireert elkaar.

De school wordt bestuurd door begeleiders en kinderen samen.
Iederwijs gaat over samen werken, en over creatieve oplossingen bedenken voor concrete situaties. Je hebt invloed op wat je direct aangaat. Kinderen en volwassenen delen de zorg voor zichzelf en hun omgeving en voor de kwaliteit van het leven met elkaar. Zo nodig worden er regels met elkaar gemaakt, bijgesteld en geschrapt. Bij besluitvorming telt iedere stem van de betrokkenen, ongeacht leeftijd. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van ieders inzichten, en besluiten die genomen worden zijn effectief.

bron

verschil met montessori, vrije scholen, jenaplan, freinet etc
Het belangrijkste verschil met andere vormen van onderwijs is dat in veel vormen van onderwijs het onderwijs een doel heeft wat verderop ligt. Het kind moet: sociaal vaardig worden, zelfstandig worden, voor zichzelf leren opkomen, die bepaalde kennis leren, of worden wie je bent. Bij ons mogen kinderen al zijn wie ze zijn, voelen wat ze voelen, en denken wat ze denken, zonder dat hier een waardeoordeel aan vast zit, of dat het gekoppeld wordt aan een leerdoel wat volwassenen bedacht hebben. Op deze wijze creëren wij een veilige omgeving, waar niet aan kinderen getrokken wordt of waar er dubbele agenda's zijn. 'Je bent zo al voldoende' (of beter: 'goed!'), èn je kunt jezelf verder ontwikkelen, in een richting die bij jou past!
Wij hebben dat verwoord als het 'V'eest van Iederwijs (Veilig Voelen, Vertrouwen op Vermogen, Vrijheid met Verbondenheid, Verrijking door Verschillen, Vormgeven van Verlangens en Verder door Vragen.)

wat als een kind niet wil..
Ieder kind wil leren lezen, want dit is een vaardigheid die in deze maatschappij onmisbaar is. Voor rekenen geldt hetzelfde, je wilt als kind weten hoeveel je moet betalen en of je genoeg wisselgeld terug krijgt. Het moment waarop het kind het wil leren, wanneer het er aan toe is en de wijze waarop het kind wil leren is per kind verschillend.
Mocht het kind toch helemaal geen belangstelling voor lezen of rekenen hebben proberen we erachter te komen waarom dat is, het zou kunnen dat er ergens een blokkade zit. Daarna kunnen we kijken wat de beste vervolgstappen zijn, in overleg met het kind en de ouders.

vervolgstudie
Kinderen kunnen bij ons hetzelfde leren als in het reguliere onderwijs. De dingen die ze in de praktijk echt nodig hebben zullen ze ook leren. Met name dingen als zelfbewustzijn, keuzes maken, kunnen samenwerken, oplossingsgericht denken en plezier in leren zijn zaken die ook in het voortgezet onderwijs nodig zijn.
Wij willen graag zelf doorgroeien naar een Iederwijs voor kinderen tot en met 18 jaar. Mochten kinderen toch naar een andere vervolgopleiding willen gaan, kijken we wat daarvoor de toelatingseisen zijn. We kijken met het kind wat het al weet, wat het nog zou moeten leren, en op welke manier het dat wil leren, bijvoorbeeld door middel van lessen of met alleen begeleiding van ons. Na alle jaren school heeft het kind al heel veel kennis opgedaan. Het kind weet waarvoor het leert, en is gemotiveerd om die dingen die nog geleerd moeten worden te gaan leren.
Het huidige onderwijs-systeem van het voortgezet onderwijs is anders dan onze wijze van voortgezet onderwijs. We kunnen niet zeggen hoe deze aansluiting zal zijn. Dit hangt van het voortgezet onderwijs af, de leraar en het kind.
De ervaringen die we kennen van anderen zijn positief. De kinderen hebben in onderwijs wat vergelijkbaar is met Iederwijs hun zelfvertrouwen behouden. Ze hebben geleerd zelfstandig te werken, ze nemen hun verantwoordelijkheid, ze hebben al geleerd dat ze waardevol zijn. Als ze weten waar ze het voor doen willen ze het doen, op een voor hen effectieve manier.

anti-autoritair?
Nee, bij anti-autoritaire opvoeding zijn de kinderen de baas. Bij ons zijn we dat met elkaar. Je kunt bij ons leren wat je belangrijk vindt, wat niet betekent dat je maar kunt doen wat je wilt. Het moet een plek zijn waar het voor iedereen fijn is, en dit betekent dat je rekening met elkaar houdt. Stuit je op een bezwaar van een ander kijk je of je een oplossing kunt vinden waarbij beiden kunnen doen wat ze willen. En het kan zijn dat die oplossing niet alleen een oplossing is, maar zelfs een verrijking! Zo nodig worden er met elkaar regels en afspraken gemaakt. Wat bij de anti-autoritaire opvoeding niet aanwezig is: respect voor elkaar, dat is er bij ons wel degelijk.

behoefte aan grenzen en structuur
De behoefte aan grenzen en structuur komt voort uit de behoefte aan overzicht, veiligheid en duidelijkheid. De structuur is het middel, niet het doel. Een opgelegde structuur kan botsen met de individuele behoefte, of zo star zijn dat de structuur boven de mens gesteld wordt. Wij hebben een aantal basisregels: je beschadigt geen spullen, je doet elkaar geen pijn, aan het eind van de dag ruimen we met elkaar op zodat je volgende dag weer in een opgeruimd huis aan de slag kunt, en er is een afbakening van het terrein in verband met de veiligheid. De overige regels worden met elkaar gemaakt, bijgesteld en weer geschrapt. De structuur kan daardoor mee veranderen met de veranderingen in de groep. Duidelijkheid wordt geboden door de persoonlijke grenzen duidelijk aan te geven. In deze benadering wordt je gedwongen om goed bij jezelf te kijken wat je wel en niet wilt en dit te verwoorden. Het is aan een ieder om dit te doen. Het is de taak van de begeleiders om actief te luisteren naar de kinderen, en hen te ondersteunen in het aangeven van de eigen grenzen en het luisteren naar anderen. Kinderen maken hun eigen structuur. Als een kind geschiedenisles wilt maakt het een afspraak met die persoon van wie zij geschiedenisles wil krijgen, op welke dag en om welke tijd. Dit duurt tot zolang het interessant blijft voor beide partijen: de leerling en de leraar. Als het niet meer interessant is voldoet de gevormde structuur niet meer, en ontstaat er wat nieuws.

iederwijs = eigenwijs?
De kinderen die op Iederwijs zijn weten wat ze zelf willen, komen daar voor uit en hebben geleerd om samen oplossingen te bedenken. Ze tonen respect voor anderen die hen in hun waarde laten. Juist in deze benadering is er ruimte en tijd om naar elkaar te luisteren, om problemen met elkaar op te lossen. Je zit niet vast aan een lesrooster, en als er een conflict is, is dat op dat moment het meest belangrijke om aandacht aan te besteden. Juist door deze ruimte leren kinderen naar zichzelf en naar de ander te luisteren. Het tegendeel is dus waar: deze benadering levert kinderen op die rekening houden met de ander, zonder zichzelf te vergeten.

moeten kinderen iets?
In de Nederlandse taal heeft het woord 'moeten' twee betekenissen: moeten als iets wat is opgelegd, en moeten als consequentie van iets. Kinderen moeten dingen bij ons op school als consequentie van iets waar ze voor gekozen hebben. Als je gekookt hebt moet je ook de keuken opruimen, al dan niet samen met een begeleider en anderen. Als je het konijn wilt aaien moet je ook helpen met het verschonen van het hok, deze afspraak hebben we met elkaar gemaakt. Er zit een te begrijpen logica achter dit 'moeten'. Het gaat om grenzen die we aangeven en om afspraken die met elkaar gemaakt zijn, zodat het fijn is en blijft om met elkaar te zijn. Kinderen moeten op Iederwijs niet iets omdat het van bovenaf wordt opgelegd, zonder dat ze daar invloed op zouden kunnen hebben. Niemand vindt het fijn om in de ruimte ingeperkt te worden door iets waar het geen invloed op heeft. Later in de maatschappij kunnen er dingen zijn die je gewoon moet doen. We denken echter niet dat het helpt om de kinderen dan nu al dingen te laten moeten, zodat ze er later ook mee om kunnen gaan. Integendeel, daarmee leren we kinderen dat er geen mogelijkheden zijn, en ontwikkelen ze een houding van een slachtoffer zijn van de situatie! We willen niet kijken naar de beperkingen van het moeten, maar naar de mogelijkheden die je wèl hebt. Als je ergens voor kiest, neem je dan de minder leuke dingen erbij, en neem je daar dan dus de verantwoordelijkheid voor? Of kijk je naar een oplossing waardoor je die dingen niet hoeft te doen (door bijvoorbeeld een taak te ruilen met iemand anders), of zorg je dat de minder leuke dingen wel leuk worden? Kinderen leren bij ons om hun eigen leven vorm te geven, en te kijken naar mogelijkheden.

kiest een kind niet de makkelijkste weg?
Op Iederwijs hebben de kinderen de vrijheid om hun eigen activiteiten te bepalen. Je gaat die activiteiten doen die jou het meeste opleveren, en meestal zijn dit juist die dingen waar je nog niet goed in bent, die je moet kunnen om verder te komen, of waar je last van hebt omdat je ze nog niet kunt.
We zien keer op keer op keer met welke intensiteit kinderen zichzelf verder willen ontwikkelen. De een leert de steile trap op te lopen, een ander speelt voortdurend spelletjes om te leren tegen zijn verlies te kunnen, weer een ander leert met boosheid of met zijn bazigheid om te gaan, en weer een ander krijgt op zijn manier het rekenen onder de knie. Kinderen stellen hun eigen uitdagingen en hebben er plezier in een stap verder te komen. Discipline en doorzettingsvermogen zijn er vanzelf als het doel bekend is en als het iets oplevert.

uhm, of kijk zelf maar even
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 17:06
Uice
Uice is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 23-03-2005 @ 17:18 :
iederwijs, iederwijs, iederwijs.. .
wat een fantastisch woord

sorry, ik blijf voor de keiharde dictatuur van de docentelite.
Dat vind ik dan ook weer overdreven. De examenresultaten van Montessorischolen behoren over het algemeen tot de hoogsten en bovendien leer je op zo'n school zelfstandig werken en prioriteiten stellen vanwege het feit dat er geen keiharde dictatuur is.
En het is gewoon leuker.
Oud 23-03-2005, 17:47
Tryptamine
Tryptamine is offline
En die kids komen daarna dus op een middelbare school met een heel ander systeem, lopen daar compleet vast en voelen zich onmachtig omdat ze nu alles wordt opgedragen.

Als je wil dat dit werkt, dan moet je de methode ook aanhouden op de middelbare school, maar ik zie geen 'Iederwijs' middelbare scholen uit de grond springen. Volgens mij zou daar ook iedereen massaal spijbelen e.d. (ik iig wel)
Oud 23-03-2005, 17:56
Verwijderd
Citaat:
Tryptamine schreef op 23-03-2005 @ 18:47 :
En die kids komen daarna dus op een middelbare school met een heel ander systeem, lopen daar compleet vast en voelen zich onmachtig omdat ze nu alles wordt opgedragen.

Als je wil dat dit werkt, dan moet je de methode ook aanhouden op de middelbare school, maar ik zie geen 'Iederwijs' middelbare scholen uit de grond springen. Volgens mij zou daar ook iedereen massaal spijbelen e.d. (ik iig wel)
Die Iederwijsscholen zijn scholen voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs, je kunt op zo'n school een staatsexamen aanvragen. ^_^

Er is op die scholen trouwens wél een aanwezigheidsplicht, er kan niet gespijbeld worden. De vraag blijft uiteraard of die uren nuttig besteed worden.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 18:37
JCG
JCG is offline
Citaat:
perseus schreef op 23-03-2005 @ 18:56 :
Er is op die scholen trouwens wél een aanwezigheidsplicht, er kan niet gespijbeld worden. De vraag blijft uiteraard of die uren nuttig besteed worden.

waarom zou je spijbelen? Je zit er droog en mag toch je eigenzin doen
Oud 23-03-2005, 18:51
Vice
Vice is offline
Citaat:
Ik neem aan dat dat niet door school kwam. Of was bij jou in de klas iedereen geniaal.
Reageren

Regels voor berichten