Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
je hebt gewoon een blad met wat je ongeveer af moet hebben voor dit schooljaar en daar begin je gewoon aan. Als je dan wil gaan rekenen ga je die dag rekenen. als je alleen geschiedenis wil doen, doe je dat. Je wordt wel in de gaten gehouden dat je op niveau blijft en dus niet een maand lang alleen versjes zit te maken. Je hebt een agenda waar je inzet wat je die dag gedaan hebt. Ook 2 keer in het jaar soort van testen om te kijken op wat voor niveau je met alles zit. je wordt tenminste zelfstandig en lost je eigen problemen op en gaat niet steeds met je handje ophoog wachtend op je leraar uit je neus zitten eten maar vraagt het gewoon aan iemand anders of zoekt het op. HBO voor kinderen ![]()
__________________
Het leven van een student bestaat uit vaak en vakkunding weekend vieren met soms een college tussendoor.......één twee, klik klik, go go ...ACTIE!!!!
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is met jou al precies hetzelfde als met die andere Iederwijs-voorstanders: nooit met argumenten komen, vooral niet definiëren wat 'beter' onderwijs dan is, maar het lekker in het luchtledige laten zweven. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Edoch, ik heb zo'n vermoeden dat jij dat niet bedoelt. Ik denk dat jij eerder doelt op de groep mensen waar de meest uiteenlopende etiketten voor zijn: hoogbegaafd, hoogsensitief, nieuwetijdskind, noem maar op. Vind je het gek dat die het naar hun zin hebben op een Iederwijs-school? Daar zit niemand ze achter de broek en daar halen ze geen slechte cijfers. Maar dat is iets heel anders dan goed onderwijs krijgen. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
__________________
Du bist ein N00b!
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ze zijn zelfstandig genoeg en hebben communicatie vaardigheden dus wie weet ![]() ![]()
__________________
Het leven van een student bestaat uit vaak en vakkunding weekend vieren met soms een college tussendoor.......één twee, klik klik, go go ...ACTIE!!!!
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Het is nu eenmaal eenzaam aan de top. ![]()
__________________
Czech us out
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Maar wie z'n kind kansen wil misgunnen mag dat voor mijn part bet doen...
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Aut Caesar aut nullus
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
niks
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Aut Caesar aut nullus
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
De vijf innovaties van Iederwijs:
* Kinderen kiezen wat, hoe en op welk moment ze iets willen leren, vanuit hun eigen interesse. * De school bestaat uit een groep van verschillende leeftijden. * Er zijn geen lokalen maar ruimtes voor verschillende activiteiten. * De activiteiten ontstaan vanuit het initiatief van kinderen en/of begeleiders * De school wordt bestuurd door kinderen en begeleiders samen. Kinderen kiezen wat, hoe, met wie en op welk moment ze iets willen leren, vanuit hun eigen interesse. Ieder volgt zijn eigen persoonlijke ontwikkelingsweg. Leren vindt plaats in formele en informele situaties, in kleine en grote groepen en individueel. De kinderen in de school doen wat ze willen doen, met een grote intensiteit en concentratie. Het maakt niet uit welke tijd van de dag of welke leeftijd de kinderen hebben. Meestal zijn de kinderen zich er niet van bewust of ze iets aan het 'leren' zijn. Ze doen wat ze gekozen hebben om te doen. Leren is een bijproduct. De school bestaat uit één groep van verschillende leeftijden. De dynamiek tussen leerlingen van verschillende leeftijden die met en van elkaar leren, van menselijke relaties tot wiskunde, is één van de grootste krachten van Iederwijs. De kinderen en volwassenen met hun achtergronden, kennis, inzichten en ideeën bieden door hun aanwezigheid een zeer rijke omgeving vol mogelijkheden. Iedereen is leraar, iedereen is leerling. Er zijn ruimtes voor verschillende activiteiten. Een atelier, een computerkamer, een tuin, een keuken, een studieruimte, een moestuin, een leeszolder, een sportveld, en meer ruimtes die kunnen ontstaan... De inrichting van de school zal steeds veranderen, aangepast aan de behoeften van de kinderen, zodat de omgeving uitnodigend blijft. De activiteiten ontstaan vanuit het initiatief van kinderen en/of begeleiders. Iedereen doet die dingen die hem/haar inspireert en werkt vanuit zijn/haar eigen enthousiasme. Je inspireert elkaar. De school wordt bestuurd door begeleiders en kinderen samen. Iederwijs gaat over samen werken, en over creatieve oplossingen bedenken voor concrete situaties. Je hebt invloed op wat je direct aangaat. Kinderen en volwassenen delen de zorg voor zichzelf en hun omgeving en voor de kwaliteit van het leven met elkaar. Zo nodig worden er regels met elkaar gemaakt, bijgesteld en geschrapt. Bij besluitvorming telt iedere stem van de betrokkenen, ongeacht leeftijd. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van ieders inzichten, en besluiten die genomen worden zijn effectief. bron verschil met montessori, vrije scholen, jenaplan, freinet etc Het belangrijkste verschil met andere vormen van onderwijs is dat in veel vormen van onderwijs het onderwijs een doel heeft wat verderop ligt. Het kind moet: sociaal vaardig worden, zelfstandig worden, voor zichzelf leren opkomen, die bepaalde kennis leren, of worden wie je bent. Bij ons mogen kinderen al zijn wie ze zijn, voelen wat ze voelen, en denken wat ze denken, zonder dat hier een waardeoordeel aan vast zit, of dat het gekoppeld wordt aan een leerdoel wat volwassenen bedacht hebben. Op deze wijze creëren wij een veilige omgeving, waar niet aan kinderen getrokken wordt of waar er dubbele agenda's zijn. 'Je bent zo al voldoende' (of beter: 'goed!'), èn je kunt jezelf verder ontwikkelen, in een richting die bij jou past! Wij hebben dat verwoord als het 'V'eest van Iederwijs (Veilig Voelen, Vertrouwen op Vermogen, Vrijheid met Verbondenheid, Verrijking door Verschillen, Vormgeven van Verlangens en Verder door Vragen.) wat als een kind niet wil.. Ieder kind wil leren lezen, want dit is een vaardigheid die in deze maatschappij onmisbaar is. Voor rekenen geldt hetzelfde, je wilt als kind weten hoeveel je moet betalen en of je genoeg wisselgeld terug krijgt. Het moment waarop het kind het wil leren, wanneer het er aan toe is en de wijze waarop het kind wil leren is per kind verschillend. Mocht het kind toch helemaal geen belangstelling voor lezen of rekenen hebben proberen we erachter te komen waarom dat is, het zou kunnen dat er ergens een blokkade zit. Daarna kunnen we kijken wat de beste vervolgstappen zijn, in overleg met het kind en de ouders. vervolgstudie Kinderen kunnen bij ons hetzelfde leren als in het reguliere onderwijs. De dingen die ze in de praktijk echt nodig hebben zullen ze ook leren. Met name dingen als zelfbewustzijn, keuzes maken, kunnen samenwerken, oplossingsgericht denken en plezier in leren zijn zaken die ook in het voortgezet onderwijs nodig zijn. Wij willen graag zelf doorgroeien naar een Iederwijs voor kinderen tot en met 18 jaar. Mochten kinderen toch naar een andere vervolgopleiding willen gaan, kijken we wat daarvoor de toelatingseisen zijn. We kijken met het kind wat het al weet, wat het nog zou moeten leren, en op welke manier het dat wil leren, bijvoorbeeld door middel van lessen of met alleen begeleiding van ons. Na alle jaren school heeft het kind al heel veel kennis opgedaan. Het kind weet waarvoor het leert, en is gemotiveerd om die dingen die nog geleerd moeten worden te gaan leren. Het huidige onderwijs-systeem van het voortgezet onderwijs is anders dan onze wijze van voortgezet onderwijs. We kunnen niet zeggen hoe deze aansluiting zal zijn. Dit hangt van het voortgezet onderwijs af, de leraar en het kind. De ervaringen die we kennen van anderen zijn positief. De kinderen hebben in onderwijs wat vergelijkbaar is met Iederwijs hun zelfvertrouwen behouden. Ze hebben geleerd zelfstandig te werken, ze nemen hun verantwoordelijkheid, ze hebben al geleerd dat ze waardevol zijn. Als ze weten waar ze het voor doen willen ze het doen, op een voor hen effectieve manier. anti-autoritair? Nee, bij anti-autoritaire opvoeding zijn de kinderen de baas. Bij ons zijn we dat met elkaar. Je kunt bij ons leren wat je belangrijk vindt, wat niet betekent dat je maar kunt doen wat je wilt. Het moet een plek zijn waar het voor iedereen fijn is, en dit betekent dat je rekening met elkaar houdt. Stuit je op een bezwaar van een ander kijk je of je een oplossing kunt vinden waarbij beiden kunnen doen wat ze willen. En het kan zijn dat die oplossing niet alleen een oplossing is, maar zelfs een verrijking! Zo nodig worden er met elkaar regels en afspraken gemaakt. Wat bij de anti-autoritaire opvoeding niet aanwezig is: respect voor elkaar, dat is er bij ons wel degelijk. behoefte aan grenzen en structuur De behoefte aan grenzen en structuur komt voort uit de behoefte aan overzicht, veiligheid en duidelijkheid. De structuur is het middel, niet het doel. Een opgelegde structuur kan botsen met de individuele behoefte, of zo star zijn dat de structuur boven de mens gesteld wordt. Wij hebben een aantal basisregels: je beschadigt geen spullen, je doet elkaar geen pijn, aan het eind van de dag ruimen we met elkaar op zodat je volgende dag weer in een opgeruimd huis aan de slag kunt, en er is een afbakening van het terrein in verband met de veiligheid. De overige regels worden met elkaar gemaakt, bijgesteld en weer geschrapt. De structuur kan daardoor mee veranderen met de veranderingen in de groep. Duidelijkheid wordt geboden door de persoonlijke grenzen duidelijk aan te geven. In deze benadering wordt je gedwongen om goed bij jezelf te kijken wat je wel en niet wilt en dit te verwoorden. Het is aan een ieder om dit te doen. Het is de taak van de begeleiders om actief te luisteren naar de kinderen, en hen te ondersteunen in het aangeven van de eigen grenzen en het luisteren naar anderen. Kinderen maken hun eigen structuur. Als een kind geschiedenisles wilt maakt het een afspraak met die persoon van wie zij geschiedenisles wil krijgen, op welke dag en om welke tijd. Dit duurt tot zolang het interessant blijft voor beide partijen: de leerling en de leraar. Als het niet meer interessant is voldoet de gevormde structuur niet meer, en ontstaat er wat nieuws. iederwijs = eigenwijs? De kinderen die op Iederwijs zijn weten wat ze zelf willen, komen daar voor uit en hebben geleerd om samen oplossingen te bedenken. Ze tonen respect voor anderen die hen in hun waarde laten. Juist in deze benadering is er ruimte en tijd om naar elkaar te luisteren, om problemen met elkaar op te lossen. Je zit niet vast aan een lesrooster, en als er een conflict is, is dat op dat moment het meest belangrijke om aandacht aan te besteden. Juist door deze ruimte leren kinderen naar zichzelf en naar de ander te luisteren. Het tegendeel is dus waar: deze benadering levert kinderen op die rekening houden met de ander, zonder zichzelf te vergeten. moeten kinderen iets? In de Nederlandse taal heeft het woord 'moeten' twee betekenissen: moeten als iets wat is opgelegd, en moeten als consequentie van iets. Kinderen moeten dingen bij ons op school als consequentie van iets waar ze voor gekozen hebben. Als je gekookt hebt moet je ook de keuken opruimen, al dan niet samen met een begeleider en anderen. Als je het konijn wilt aaien moet je ook helpen met het verschonen van het hok, deze afspraak hebben we met elkaar gemaakt. Er zit een te begrijpen logica achter dit 'moeten'. Het gaat om grenzen die we aangeven en om afspraken die met elkaar gemaakt zijn, zodat het fijn is en blijft om met elkaar te zijn. Kinderen moeten op Iederwijs niet iets omdat het van bovenaf wordt opgelegd, zonder dat ze daar invloed op zouden kunnen hebben. Niemand vindt het fijn om in de ruimte ingeperkt te worden door iets waar het geen invloed op heeft. Later in de maatschappij kunnen er dingen zijn die je gewoon moet doen. We denken echter niet dat het helpt om de kinderen dan nu al dingen te laten moeten, zodat ze er later ook mee om kunnen gaan. Integendeel, daarmee leren we kinderen dat er geen mogelijkheden zijn, en ontwikkelen ze een houding van een slachtoffer zijn van de situatie! We willen niet kijken naar de beperkingen van het moeten, maar naar de mogelijkheden die je wèl hebt. Als je ergens voor kiest, neem je dan de minder leuke dingen erbij, en neem je daar dan dus de verantwoordelijkheid voor? Of kijk je naar een oplossing waardoor je die dingen niet hoeft te doen (door bijvoorbeeld een taak te ruilen met iemand anders), of zorg je dat de minder leuke dingen wel leuk worden? Kinderen leren bij ons om hun eigen leven vorm te geven, en te kijken naar mogelijkheden. kiest een kind niet de makkelijkste weg? Op Iederwijs hebben de kinderen de vrijheid om hun eigen activiteiten te bepalen. Je gaat die activiteiten doen die jou het meeste opleveren, en meestal zijn dit juist die dingen waar je nog niet goed in bent, die je moet kunnen om verder te komen, of waar je last van hebt omdat je ze nog niet kunt. We zien keer op keer op keer met welke intensiteit kinderen zichzelf verder willen ontwikkelen. De een leert de steile trap op te lopen, een ander speelt voortdurend spelletjes om te leren tegen zijn verlies te kunnen, weer een ander leert met boosheid of met zijn bazigheid om te gaan, en weer een ander krijgt op zijn manier het rekenen onder de knie. Kinderen stellen hun eigen uitdagingen en hebben er plezier in een stap verder te komen. Discipline en doorzettingsvermogen zijn er vanzelf als het doel bekend is en als het iets oplevert. uhm, of kijk zelf maar even ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
En het is gewoon leuker.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Er is op die scholen trouwens wél een aanwezigheidsplicht, er kan niet gespijbeld worden. De vraag blijft uiteraard of die uren nuttig besteed worden. |
![]() |
||
Citaat:
waarom zou je spijbelen? Je zit er droog en mag toch je eigenzin doen ![]()
__________________
Disgustibus non est disputandem
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
Du bist ein N00b!
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
iederwijs rhgsouverijn | 9 | 09-11-2005 18:55 | |
Algemene schoolzaken |
iederwijs Nina339 | 114 | 06-02-2005 18:47 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
[Betoog] Iederwijs Soapsie | 30 | 22-11-2004 18:18 | |
De Kantine |
Wat staat er onder je ctrl+veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee? Briseïs | 500 | 09-11-2004 16:49 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
'Iederwijs'-onderwijs.... Ja of nee? Mriek! | 37 | 27-09-2004 11:09 | |
Liefde & Relatie |
Bang mn broertje kwijt te raken aan ADHD Verwijderd | 21 | 30-06-2004 17:27 |