Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2005, 05:20
Snaak
Snaak is offline
Hey allemaal,

we zijn (ik en 2 anderen) een bedrijf aan het opzetten, heeft iemand nog tips wat we niet over het hoofd moeten zien, en wat vinden jullie van het voorlopig stappenplan tot het gaat draaien, dit is zeker nog niet compleet.

bedankt
Rob

---- bijlage
Volgorde bedrijf rechtmatig maken

Vergunningen uitzoeken wat en hoe

Inschrijving KvK (formulieren staan op de pc)

Met ondernemingsplan naar de bank

Bankrekeningnummer op naam van het bedrijf

Website online zetten (is al af)

Overkoepelende organisaties inschrijven

Reclamecampagnes

Laatst gewijzigd op 12-04-2005 om 06:50.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-04-2005, 06:28
Martin
Martin is offline
Eerst inschrijven bij het KvK, dan pas naar de bank want de bank wil namelijk een uittreksel uit het KvK hebben voor het openen van een zakelijke rekening.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 06:51
Snaak
Snaak is offline
heb ik omgewisseld, thx
Oud 12-04-2005, 07:07
TIGEK
TIGEK is offline
BTW nummer enz... bij de belasting aanvragen
Oud 12-04-2005, 08:27
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
stap 1 : onderzoeken levensvatbaarheid bedrijf.
stap 2 : inschrijven kvk
stap 3 : vergunningen aanvragen
gemeentes willen vaak ook een kvk inschrijving zien
stap 4 : met bedrijfsplan, wat je al lang hebt natuurlijk, naar de
bank
stap 5 : naar de notaris, want jullie zijn met meer, om de afspraken onderling vast te leggen
stap 6 : naar de verzekering, bedrijfsverzekering afsluiten (vaak nodig)
stap 7 : marketing
stap 8 : doorzetten

[edit]stap 2.1 : naar de belastingdienst[/edit]

Laatst gewijzigd op 12-04-2005 om 08:41.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 08:31
Verwijderd
Stap 1.1 onderzoeken welke rechtsvorm het beste geschikt is voor jullie plannen. In de praktijk zal het de vennootschap onder firma zijn, domweg omdat je geen financiële middelen hebt een andere rechtsvorm te kiezen.
Dus stap 1.2 verdiep jezelf in de rechten en plichten van vennoten bij een vof zodat je tenminste weet welke financiele en vooral juridische risico's je loopt.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 08:45
Snaak
Snaak is offline
Stap 1) zijn we al lang voorbij,
1,1) word inderdaad VOF, zijn we het al over eens
1,2) dat is een heel goed idee, weten er wel wat over maar risicos willen we zowizo uitsluiten
stap 5) is dat echt nodig, zo'n notariele akte? op veel websites zie ik van niet, maar misschien wel een idee om afspraken met handtekeiningen erbij te hebben
6) is een heel goed idee

thx, aanvulling blijft welkom
Oud 12-04-2005, 13:39
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Snaak schreef op 12-04-2005 @ 09:45 :
1,2) dat is een heel goed idee, weten er wel wat over maar risicos willen we zowizo uitsluiten
Oud 12-04-2005, 13:55
Verwijderd
Ga gewoon naar een notaris, better safe then sorry

Heb je btw al een idee wat voor bedrijf je wil opstarten? En ik zou beginnen met het ondernemingsplan...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 15:27
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
stap 5) is dat echt nodig, zo'n notariele akte? op veel websites zie ik van niet, maar misschien wel een idee om afspraken met handtekeiningen erbij te hebben
Nope, houd dat geld maar lekker in je portemonnee. Zoek eens uit wat er in een vennootschapscontract moet komen te staan en giet die dan om tot een vorm waar jullie afspraken in uitkomen. Je wilt geen VOF beginnen zonder vooraf dingen op papier te hebben, maar een notaris is zonde van je geld.

Overigens kun je, als je nog geen geld wilt lenen en je kiest voor een grote bank, gewoon een formuliertje invullen en 2 weken later heb je je rekening. Je hoeft daarvoor niet met een bedrijfsplan aan te komen zetten. Interesseert ze vrij weinig. Dat wordt pas belangrijk wanneer je geld van ze moet hebben.

Het BTW nummer duurt overigens enorm lang. Hier duurt het inmiddels al zeker 10 of 11 weken. Zolang je geen BTW nummer hebt mag je tegenwoordig (officieel) geen facturen uitschrijven en dus kun je nog niet betaald worden. Dat is erg vervelend. Wij doen het overigens gewoon, maar de belastingdienst heeft ons verteld dat wij daarmee wel eens in de problemen zouden kunnen komen, dus dat wachten we wel af
Oud 12-04-2005, 16:07
Verwijderd
Citaat:
Dat kan niet. Je bent als vennoot in een vennootschap onder firma aansprakelijk voor alle schulden van de vennootschap, dat wil zeggen de vennoten zijn hoofdelijk aansprakelijk. Zorg er dus voor dat je heel erg goed met elkaar doorspreekt wat er wel en niet mag gebeuren, eventueel kun je denken aan beperkingen in de mogelijkheid zaken aan te gaan (normaal gesproken is elk van de vennoten bevoegd de vof te binden, maar je kunt natuurlijk in de vennootschapsovereenkomst een beperking opnemen dat dat bijv. alleen door de gezamenlijke vennoten kan gebeuren, nu de regeling van de vof in Boek 7A BW niet van dwingend recht is). Een dergelijke beperking van de bevoegdheid van ieder der vennoten moet dan wel in het handelsregister worden vastgelegd zodat het voor derden kenbaar is.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 16:26
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 12-04-2005 @ 17:07 :
eventueel kun je denken aan beperkingen in de mogelijkheid zaken aan te gaan (normaal gesproken is elk van de vennoten bevoegd de vof te binden, maar je kunt natuurlijk in de vennootschapsovereenkomst een beperking opnemen dat dat bijv. alleen door de gezamenlijke vennoten kan gebeuren, nu de regeling van de vof in Boek 7A BW niet van dwingend recht is).
Het is vervelend om af te spreken dat je voor alles instemming en medewerking van alle vennoten nodig hebt (denk aan bijvoorbeeld vakantie van een der vennoten), daarom wordt meestal gezegd dat de beperking geldt voor overeenkomsten boven een bepaald bedrag.
Oud 12-04-2005, 16:45
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
risicos willen we zowizo uitsluiten
[/B]
(sowieso)
daarnaast : zelfs een werknemer van een gevestigd bedrijf loopt een zeker risico. Tegen eventuele financiele gevolgen kun je je verzekeren; de risico's zelf kun je niet uitsluiten. Ondernemen = lef hebben, voor t geval je dat nog niet begrepen had.
Oud 12-04-2005, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-04-2005 @ 17:26 :
Het is vervelend om af te spreken dat je voor alles instemming en medewerking van alle vennoten nodig hebt (denk aan bijvoorbeeld vakantie van een der vennoten), daarom wordt meestal gezegd dat de beperking geldt voor overeenkomsten boven een bepaald bedrag.
Ja, dat is ongetwijfeld vervelend. Maar het was maar een voorbeeld om te laten zien dat dergelijke constructies mogelijk zijn.

@ MightyMarcel: het kenmerk van de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) is nou juist dat het zgn. ondernemersrisico uitgesloten is. Er is echt geen verzekeraar te vinden die gewoon alle mogelijke financiële gevolgen verzekert (bijv. negatieve wanprestatie, d.i. wanprestatie door het simpelweg niet presteren, maar ook vervangingskosten en zaken die je in bewerking of behandeling hebt, de zgn. opzichtclausule).

Natuurlijk moet je als bedrijf gewoon een aansprakelijkheidsverzekering hebben, maar een verzekeraar zal zich echt niet inlaten met de (financiële) risico's die de gewone bedrijfsvoering met zich brengt.

Laatst gewijzigd op 12-04-2005 om 16:51.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 23:56
p-chez
p-chez is offline
Ik zou beginnen met een goed uitgebreid ondernemingsplan!

Zodra je dit aan het schrijven bent, komen alle punten die je noemt (als je het goed doet) voorbij. (rechtsvorm, vergunningen, verzekeringen, belastingdienst, etc.)

Zodra je die af hebt, heb je een veel duidelijker beeld. Zowel voor jezelf als natuurlijk voor de bank.
Oud 13-04-2005, 17:07
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-04-2005 @ 17:49 :
Ja, dat is ongetwijfeld vervelend. Maar het was maar een voorbeeld om te laten zien dat dergelijke constructies mogelijk zijn.

@ MightyMarcel: het kenmerk van de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB) is nou juist dat het zgn. ondernemersrisico uitgesloten is. Er is echt geen verzekeraar te vinden die gewoon alle mogelijke financiële gevolgen verzekert (bijv. negatieve wanprestatie, d.i. wanprestatie door het simpelweg niet presteren, maar ook vervangingskosten en zaken die je in bewerking of behandeling hebt, de zgn. opzichtclausule).

Natuurlijk moet je als bedrijf gewoon een aansprakelijkheidsverzekering hebben, maar een verzekeraar zal zich echt niet inlaten met de (financiële) risico's die de gewone bedrijfsvoering met zich brengt.
er zijn wel verzekeringen die het inkomen van de ondernemer gedurende een bepaalde periode tot op bepaalde hoogte garandeert. (ook na failliesement, maar dat schrijf je geloof ik niet zo.)
Oud 13-04-2005, 17:26
Gimme more beer
Citaat:
MightyMarcel schreef op 13-04-2005 @ 18:07 :
er zijn wel verzekeringen die het inkomen van de ondernemer gedurende een bepaalde periode tot op bepaalde hoogte garandeert. (ook na failliesement, maar dat schrijf je geloof ik niet zo.)

Dat zijn over het algemeen vaak geen interessante verzekeringen.
Oud 13-04-2005, 17:33
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 13-04-2005 @ 18:07 :
Dat zijn geen aansprakelijkheidsverzekeringen. Je kunt natuurlijk wel een inkomensverzekering voor zelfstandigen afsluiten, of een ongevallenverzekering for that matter, maar dat ziet alleen op jouw eigen inkomen.

Wat ik bedoel is een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (ABV). Die moet je gewoon hebben als je echt een bedrijfje wilt runnen. Je kunt gewoon niet zonder een ABV.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 22:08
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-04-2005 @ 18:33 :
Dat zijn geen aansprakelijkheidsverzekeringen. Je kunt natuurlijk wel een inkomensverzekering voor zelfstandigen afsluiten, of een ongevallenverzekering for that matter, maar dat ziet alleen op jouw eigen inkomen.

Wat ik bedoel is een aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (ABV). Die moet je gewoon hebben als je echt een bedrijfje wilt runnen. Je kunt gewoon niet zonder een ABV.
ik dacht ook niet dat ik aansprakelijksverzekering genoemd had; die moet je natuurlijk ook hebben. we begrijpen elkaar alleen niet helemaal. ik ging ervan uit dat met 'risico's' de ts persoonlijk risico bedoelt. Dat je een abv afsluit is nogal wiedes, inderdaad.
Reageren

Regels voor berichten